Dimineaţa, octombrie 1930 (Anul 26, nr. 8541-8571)

1930-10-14 / nr. 8554

Anul XXVI - No. 2554 700.000 lei premii Cântecul Naţiunilor Amănunte in Realitatea Ilustrată S pagini 3 LEN Bucureşti, Str. Const. BiHs 7-a (Siria*1) Fondată in 1904 de CONST MILLE Mărfi 14 Octombrie 1930 AVEŢI RADIO? TELEF.: Centrala: 306/167, 324/73, 348/79, 353/54 Direcţia : 357/72. Adiţia 307/69. Provincia 310/68 CITIŢI ZIARUL! Radio Radiofonia 28 Pagini mari* 10 Lei. O decizie interesantă , Curtea de Apel din Timişoara a judecat deunăzi, ca instanţă de contencios adminstrativ, o speţă foarte interesantă. Primăria comunei Sânnicolaul Mare, din judeţul Timiş-Torontal, a chemat în judecată Ministerul de Interne — respectiv prefectura acestui judeţ — care a făcut o mutare de notar la primăria de mai sus... lucru ce, conform legii administrative, intră în competinta consiliului comunal. După discuţii relative la competinţă (comitetul de revizuire sau Curtea de Apel?), — s’a ridicat o altă chestie : dacă o autoritate inferioară — în speţă primăria — are dreptul să atace în contencios dispoziţiile autorităţilor superioare. Curtea a adus o decizie, prin care se aprobă în totul punctul de vedere al Primăriei -- anulându-se ordinul de mutare ilegal. Tradiţia abuzului este înrădăcinată în moravurile noastre administrative. Drepturile funcţionarilor şi ale cetăţenilor sunt adesea nesocotite de autorităţi. De obicei, cel lezat nu reacţionează — fie din credinţa că dreptatea nu poate triumfa, fie mulţumită complicatului luat de împărţire lentă a justiţiei, fie pur şi simplu din tembelism. Când cetăţeanul are eroismul, şi mijloacele băneşti necesare, de a străbate filiera justiţiei administrative şi judecătoreşti, o sentinţă îl reintegrează în drepturile sale. Adesea aflăm de cazuri, când un funcţionar a fost mutat sau dat afară din slujbă pe nedrept, ori când autoritatea l-a pensionat înainte de vreme, iar justiţia l-a apărat, dându-i îndărăt situaţia pierdută prin abuz. Iată că exemplul cetăţeanului lovit este urmat şi de autorităţi de autorităţile inferioare, ale căror drepturi sunt nesocotite de autorităţile superioare.•■ Şi avem destule cazuri... Fiecare cunoaştem, şi nu numai pe cale particulară — dar chiar din circulari şi decizii ministeriale publicate în ziare — că o autoritate superioară ia o măsură prin „derogare“ de la lege sau chiar, manifest, contra legii. Primăria Sânnicolaul Mare, în faţa unui ordin ilegal, a reacţionat. Iar justiţia i-a dat dreptate. Această comună, cât şi primarul — d. Ioan Voichiţa — merită să fie trecuţi în istoria luptelor pentru lege şi dreptate. Şi-i simptomatic faptul, că reacţiunea s’a produs peste munţi — unde există tradiţia respectului de lege, şi unde oamenii îşi apără cu seriozitate — drepturile. In ţară şi în Basarabia, spiritele sunt mai blazate. Nu există încredere în izbânda protestului. Victoria primăriei din Banat trebue să slujească de pildă celorlalte autorităţi, peste care trec uneori — cu un suveran dispreţ de lege — autorităţile superioare. Vitalitatea unui organism se manifestă prin forţa de reacţiune contra microbilor — prin febra înaltă şi neliniştită. Acelaşi lucru trebue să se întâmple şi într’un stat. Orice cetăţean atins, orice autoritate jignită — nu-s doar cazuri speciale, independente, de fiinţa poporului şi de existenţa statului. Abuzurile lovesc ţara în totalitatea ei — trecută, prezentă şi viitoare. Reacţiunea nu-i a unui om sau a unei autorităţi — ci a unui popor permanent care vrea să trăiască. Şi viaţa într’o societate nu-i posibilă fără respectarea elementarelor norme de drept. Altfel — îşi face loc anarhia. Acei care vor să evite anarhia — n’au decât, cetăţeni şi autorităţi, să imite bravul exemplu civic dat de d. Ioan Voichiţă... modestul primar al comunei Sînnicolaul Mare din ținutul Timiș-Torontalului. M. SEVASTOS........... ■ —.......— Un complot contra dictaturii in Portugalia LISABONA, 11. — Guvernul a dispus arestarea mai rusiîor persoane civile în oraşul Santarem, bănuiţi a fi implicaţi într’un complot contra dictat.Marii» SV mai mulţi ofiţeri au fost permutaţi. falle Seite despre actuala criză economică VIENA. — „Neue Freie Presse“ anunţă din Budapesta . Primul ministru, contele Bethlen, a ţinut Miercuri seara, la o conferinţă a blocului agrarian din partidul unităţii, o cuvântare in care s’a explicat asupra diverselor propuneri privitoare la înlăturarea crizei economice. Contele Bethlen a atras atenţia asupra faptului că situaţia este acum mai serioasă decât în primăvară. Deoarece acum nu se poate contracta un împrumut, trebue să se caute alte modalităţi, pentru a se uşura criza. Ideia sugerată din partea agrarienilor, de a se crea un monopol al cerealelor, trebue să fie respinsă. In schimb primul ministru recomandă deputaţilor spre examinare ideia de a spori preţul buletinului cerealelor. Ne aflăm actualmente în mijlocul unei crize economice mondiale. Ungaria nu poate soluţiona ca singură această criză. Aci trebue să conlucreze întreaga Europă. De aceia s’a sugerat la Geneva ideia unui bloc est-european. In această direcţie se urmează negocieri şi in interesul înlăturării crizei, guvernul ungar ar fi gata să adere la încheierea unor convenţiuni internaţionale. Primul ministru respinge dorinţele exprimate din partea agrarienilor, de a se lua măsuri împotriva Bursei, deoarece nu este nicidecum vinovată de scăderea preţului cerealelor. SALONUL DIRIJABILULUI „R.iGi“. Catastrofa aeriană de lângă Dresda Avionul societăţii „Lufthansa“, care s-a prăbuşit lângă Dresda, sfărâmând-se complect. Cei doi piloţi şi şase pasageri au murit sdrobiţi CUM VA FI IARNA?... Astronomii aşteaptă eclipsa totală de soare de la 21 Octombrie La 21 Octombrie va avea loc o eclipsă totală de soare, vizibilă numai pe Oceanul Pacific. Anglia, Statele Unite, Japonia, Australia şi Noua Zelandă au trimis expediţii astronomice in diverse insule ale Pacificului, situate în zona totalităţii, pentru a observa şi fotografia fazele acestei întunecimi interesante. Misiunea astronomică engleză şi-a instalat o maşină fotografică uriaşă, cu ajutorul căreia nădăjdueşte să poată fixa pe o placă de circa 2 metri patraţi imaginea cromosferei şi protuberanţelor solare, vizibile numai câteva secunde, în timpul fazei maxime. PĂMÂNTUL ŞI SOARELE Intr’o cronică precedentă am arătat cum astronomii observă în ultimii doi ani o activitate excepţională pe suprafaţa globului solar, manifestată prin pete şi flăcări (sau facule şi protuberanţe). Alternanţele repezi de caii şi frig, anunţate acum o lună în ziarul „Dimineaţa“ şi care se confirmă, sunt provocate de variaţiunile brusce ale petelor solare. Astronomul francez Henri Mémery, directorul Observatorului de Astrofizica din Talence (sudul Franţei) a enunţat cel dintâi principiul variaţiunilor temperaturei în raport cu variaţiunea activităţii solare. Legea lui Mémery se enunţă astfel: „Creşterea temperaturei pe pământ e direct proporţională cu creşterea petelor solare în număr sau mărime.“ Recrudescenţa acestor pete interesează clar pe toţi oamenii. Când astronomii observă scăderea petelor, meteorologii pot anunţa sigur scăderea temperaturii. CE SUNT PffiOTUBERANŢELE? Uneori se observă flăcări în soare ridicându-se până la sute de mii de km. înălţime. Aceste flăcări se observă mai bine în timpul eclipselor totale, când discul soarelui e acoperit integral de lună. Una din flăcări, măsurată de astronomul Deslandres, directorul observatorului din Paris, măsura circa 400.000 km. în lungime, exact de 10 ori ocolul pământului la ecuator. Se ştie că înconjurul globului terestru e de 40.000 km. Aceste flăcări influenţează magnetismul plantelor, temperatura, lor, situaţia lor atmosferică şi sismică, etc. Mercur, planeta cea mai apropiată de soare, suferă cel mai mult capriciul protuberantelor. Acolo arşiţa pozate ajunge la 180 Celsius, in timp ce in regiunile polare aerul se licheiază din cauza frigului ce poate atinge minus 200°. Diferenţa de temperatură in Mercur dela o regiune la alta poate atinge 400 de grade. Pe pământ nu s’a înregistrat o diferenţă mai mare de 137 grade, maxima fiind, plus 70 gr. in Sahara şi minima de minus 67 gr. C. la Polul Sud. CUM VA FI IARNA Să aşteptăm clar eclipsa din săptămâna viitoare şi vom putea şti dacă iarna va fi grea sau uşoară, după cum vor vedea astronomii protuberantele. Flăcări mari anunţă o mare energie calorică şi electro-magnetică — deci iarnă uşoară. Flăcări mici prevestesc din contra scăderea activităţii solare, deci iarnă grea Avionul „Columbia“ a sosit in Anglia LONDRA, 11. (Rador).—Căpitanul aviator Erroll Boyd şi locotenentul Connor, plecaţi din Newfoundland pentru traversarea Atlanticului, au aterizat în Anglia. Ei voiau să ajungă la Croydon, dar pentru motive încă necunoscute au aterizat în districtul Cornwall. ★ LONDRA. 11. (Rador). „ Avionul ,Columbia“, pilotat de aviatorul căpitan Erroll Boyd şi de locotenentul Harry Connor, plecaţi în ziua de 9 octombrie, la ora 15.20, din Harbour Crace, (Terra Nova), spre a merge la Londra, a aterizat azi dimineaţă la ora 11.55, la aerodromul Croydon, din vecinătatea Londrei. Avionul „Columbia“ este un monoplan, şi prin raidul transatlantic al celor două aviatori, se învederează încă odată marele viitor al aviaţiei in relaţiile transoceanice. Acest raid reuşit al aviatorilor americani, Înseamnă o nouă verigă la victoriile de până acum ale aviaţiei americane, înainte de a ateriza pe aerodromul Croydon. Insă după ce a reușit să traverseze Atlanticul, avionul „Columbia“ a aterizat în Insulele Scylli, din apropierea coastei engleze. Destăinuiri senzaţionale despre răpirea generalului rus Kutiepov Noul declaraţii ale lui Burtzev PARIS, 11. — Cunoscutul publicist rus Burtzev publică în ziarul emigranţilor ruşi „Ultime Ştiri“ destăinuiri senzaţionale despre răpirea generalului Kutiepov. Răpirea s-a făcut din iniţiativă proprie a consilierului ambasadei ruse ,din Berlin, Fichner, ajutat de şeful ,,G. P. U“-ului din Paris, Ianovici, şi de doi ruşi. Afară de aceştia a mai ştiut despre răpire şi şeful misiunii speciale din Europa, d-rul Goldenstein. Generalul Kutiepov a fost invitat să ia foc în automobil sub pretext că prieteni de ai lui, sosiți din Rusia sovietică, doresc să-i vorbească. îndată ce s’a suit în automobil, el a fost cloroformat. Deoarece Kutiepov suferea de inimă, el a murit pe loc. Intenția răpitorilor nu era ca să-l omoare, ci numai să-l silească a face mărturisiri. Răpirea a fost pusă la cale pe cont propriu de cele cinci persoane menţionate. Nici Moscova, nici ambasadele din Berlin şi Paris n’aveau cunoştinţă despre ea. Moscova a aflat abia mai târziu şi a chemat pe iniţiatori în Rusia. Fichner n’a vrut să se supună, dar Goldinstein s’a dus, şi a fost aspru pedepsit. Ei se mai află şi azi sub controlul poliţiei. Burtzew n’a relevat încă unda se află cadavrul generalului Kutiepow. Front anglo-francez faţă de naţionaliştii germani ? LONDRA, 11. — Corespondentul diplomatic al ziarului „Daily telegraph" anunţă că guvernul francez va adresa peste câteva zile o întrebare guvernului englez în legătură cu importante chestiuni politice, cari au fost puse pe ordinea de zi prin succesul electoral al naţionalsocialiştilor germani. Corespondentul diplomatic afirmă că Franţa va cere guvernului englez să-şi precizeze atitudinea faţă de următoarele trei probleme: 1) 1) Revizuirea tratatului de la Versallies în privinţa coridorului polonez; 2) Cererea naţional-socialiştilor germani de a se acorda Germaniei un moratoriu, suspendându-se astfel aplicarea planului Young, şi în sfârşit 3) Atitudinea Angliei faţă de chestiunea dezarmării terestre care se va discuta la Geneva în cursul lunei Noembrie. Lucrările Ligii Naţiunilor GENEVA, 21. (Rador). — In cursul lunei Octombrie vor fi la Liga Naţiunilor şease diverse reuniuni. Comitetul economic al Ligei va studia stabilirea unor propuneri concrete, care să îngăduie aplicarea progresivă a programului de negocieri ulterioare elaborat de conferinţa pentru acţiunea economică concertată. Acelaş comitet va studia chestiunea clauzei naţiunei celei mai favorizate. ★ La 16 Octombrie se va întruni comitetul central permanent al oplumul Curtea permanentă de Justiţie internaţională se va întruni la 22 Octombrie, pentru a discuta chestiunea „zonelor libere”. D. Kelogg, ales judecător in local d-lui Hughes, demisionat, va lua în posesiune nouile sale funcțiuni cu prilejul acestei sesiuni. Zeppelinul 128 500 de lucrători lucrează zi şi noapte la construirea gigantului aerian VIENA.—Se anunţă din Friedrichshafen. Aproape neobservat de cercurile largi ale opiniei publice se lucrează de câteva luni cu o grabă înfrigurată la construirea celui mai mare hangar pentru aeronave din Europa, menit să adăpostească noul crucişelor aerian „Zeppelin 128“, aflat de asemenea în construcţie.Hangarul care trebue să fie gata până la sfârşitul literei Martie anul viitor, şi care are o capacitate de 200.093 de metri cubi, este construit pe teritoriul Loewenta. El va fi cel mai mare hangar de aeronave de pe continent. In atelierele vechiului şantier Zeppelin lucrează zi şi noapte 500 de oameni la construirea nouei aeronave, a cărei terminare e aşteptată pentru sfârşitul lunei Septembrie a anul viitor. Noua aeronavă va fi prevăzută cu 8 gondole pentru motoare și una așezată sub capătul dinainte al aeronavei, complect izolată și destinată conducătorului aeronavei. ♦ Sosirea reginei Moara aIugoslaviei la Sinaia SINAIA, 11. — Azi la ora 12.25 cu un tren special a sosit în localitate regina Mariora a Iugoslaviei, însoţită de doamna de onoare Hajiei, şi de d-nii Ciolac Antici şi colonel adjutant Pogasnic. In gara Sinaia, regina Marioara a fost primită de regele Carol. Revederea dintre suveranul nostru şi regina Iugoslaviei a fost emoţionantă. Regele Carol s-a îmbrăţişat călduros cu sora sa, ei revăzându-se pentru prima oară dela revenirea sa în România. Pe peronul gării se aflau, d-nii generalul Ilasievici, colonel Stoicescu, colonel Condeescu, adjutanţi regali, Puiu Dumitrescu, secretarul particular al regelui, col. Zvidenek. Apoi d-nii Manoilescu, ministrul industriei şi comerţului, Arh. Serafim Georgescu, stareţul mănăstirii, colonel Bolintineanu, comandantul garnizoanei, Em. Vlahide, prim procuror, etc. De la gară regină Marioara a plecat cu regele Carol în automobil la castelul Foişor. Astă seară la ora 9.5 regina Marioara a plecat la Balcic, spre a se întâlni cu regina Maria. SOSIREA REGINEI IN CAPITALA Astă noapte la orele 11.50 regina Marioara a Iugoslaviei şi ex-regina Elisabeta a Greciei au sosit înara de Nord, venind de la Sinaia. Vagonul regal a fost ataşat la orele 12.15 noaptea la personalul de Constanţa, cele două suverane urmând a se duce la Balcic. Conferinţa preşedinţilor băncilor de emisiune VIENA.— Corespondentul din Zürich al lui „Neue Freie Presse“ telegrafiază : Preşedinţii şi guvernatorii băncilor centrale din Germania, Anglia, Belgia, Franţa şi Italia, au hotărât să se întrunească Vineri la Basel, sediul „Băncii plăţilor internaţionale“, pentru aexamina actuala situaţie financiară internaţională şi repercusiunile ei asupra diverselor pieţe. Se vor mai discuta de asemenea chestiunile aflate pe ordinea de zi a şedinţei consiliului de administraţie a „muncii plăţilor internaţionale”, care este convocată pentru ziua de 13 octombrie. Preşedinţii băncilor de emisiune se vor ocupa în special şi de mecanismul transferului, care să facă posibilă o mişcare rapidă a capitalului de la o ţară la alta, probabil prin intermediul „Băncii plăţilor internaţionale“. Regele Garai şi soţia regino Marioara a Iugoslaviei se îmbrăţişează în gara Sinaia 'i'ti