Dobrogea Nouă, octombrie 1964 (Anul 17, nr. 5023-5049)

1964-10-14 / nr. 5034

4 4 A Anul XVII nr. 5034 Miercuri 14 octombrie 1964 4 pagini 20 de bani In planul de măsuri tehnico-organizatorice întocmit incă de la începutul anului în curs la I.M.U. Medgidia au fost incluse, pe baza propunerilor făcute de muncitori, un număr de 64 de prevederi menite să contribuie la realizarea sarcinilor de plan și îmbunătățirea condițiilor de muncă în toate sectoarele de activitate. Fină în prezent au fost aplicate în procesul de producție 42 din aceste măsuri. Printre măsurile aplicate în procesul de producție și care au contribuit la realizarea sarcinilor de plan pe cele 9 luni din acest an se remarcă în mod deosebit reorganizarea liniilor de prelucrare în flux tehnologic continuu pentru reperele de mare serie. De menționat este faptul că în ultimul timp a intrat în funcțiune o noua linie de prelucrare în flux tehnologic continuu a zalelor de tractoare pe șenile, asigurînd o productivitate a muncii ridicată și o calitate superioară a produselor. Una din măsurile care atribuie o îmbunătățire substanțială încălzitului pieselor ce se execută prin forjare în matrițe și care a fost aplicată cu succes, o constituie preincălzirea combustibilului ce se folosește prin montarea unor serpentine în rezervoarele prin care trec aburii de la centrala termică. Prin această măsură se realizează o ardere completă a combustibilului, iar consumul este mult mai rațional. Paralel cu rezolvarea măsurilor care au stat la baza producției, o atenție deosebită s-a acordat măsurilor menite să asigure condiții optime de lucru pentru muncitori. Au fost traduse în fapt în această direcție o serie de măsuri ca asigurarea unei ventilații optime la turnătoria cu modele ușor fuzibile, instalarea unei hote protectoare la băile de săruri în care se tratează sculele, executarea unei balustrate la stația și rampa de încărcare a tuburilor de oxigen și altele care au condus direct la îmbunătățirea condițiilor de muncă în aceste sectoare productive. Cu toate acestea trebuie arătat faptul că mai sunt unele măsuri cuprinse în planul M.T.O. cu termenele de realizare depășite care fiind privite cu mai puțin simț de răspundere, au rămas ca restanțe. O astfel de măsură a cărei rezolvare ar fi fost utilă întreprinderii o constituie organizarea unei ascuțitoare centralizate la secția 52 prelucrătoare, măsură care ar fi adus mari avantaje economice și calitative. Pe același plan se află și călirea prin C.I.F. a căii de rulare a peridocului de la remorcile auto cu frînă mecanică și pneumatică, măsură pentru a cărei rezolvare deși există condiții încă nu a fost rezolvată. Rezolvarea acestor măsuri în termenele fixate ar fi condus și mai mult la îmbunătățirea procesului de producție și îndeplinirea cit mai exemplară a sarcinilor de plan care stau în fața colectivului de muncă de la I.M.U. Medgidia. CRISTESCU AUREL, membru al comitetului sindicatului I.M.U. Medgidia Prevederile planului M.T.Q. la baza producției In fotografie vă prezentăm Năvodari văzut din avion, o vedere parțială a noului oraș Foto: GH. CIOROBEA Aprovizionarea orașului Constanța cu legume — fructe In planul general de măsuri întocmit de Direcția comercială oraș Constanța, privind aprovizionare de toamnă-iarnă a populației orașului cu mărfuri alimentare și nealimentare, un loc important îl ocupă și sectorul legume-fructe. Sarcina principală ce-i revine organizației comerțului local de stat de legume și fructe „Aprozar" Constanța este aceea de a organiza acțiunea de aprovizionare, de pregătirea cu cele necesare a centrelor de prelucrare și achiziții, a lămpilor de încărcare și descărcare inclusiv amenajările și pregătirea centrelor de desfacere, a depozitelor și silozurilor respective, astfel ca întreaga operațiune să se desfășoare în cele mai bune condițiuni. La legume-fructe, fondul de marfă prevăzut pentru trimestrul IV a.c. este mai mare cu 1.080 tone față de aceeași perioadă a anului trecut. La cartofi, planul de repartiție este de 11.500 tone și acoperă în întregime cerințele populației, rămănînd și unele disponibilități de cca. 700 tone. De asemenea, la produsele ceapă uscată, fasole uscată, varză, rădăcinoase și legume diverse, cantitățile prevăzute sunt mult sporite față de cele realizate anul trecut. Preluarea cartofilor de toamnă de la marii furnizori este eșalonată prin graficele de livrare, astfel că la 10 noiembrie a.c. să fie primit întregul fond de marfă. La produsul ceapă uscată, pînă la data de 1 octombrie a.c. s-a preluat întreaga cantitate planificată. Pentru aprovizionarea consumurilor colective cu legume și fructe, operațiunea de încheierea contractelor și graficelor a fost terminată la data de 15 septembrie a.c. Din produsele contractate de consumurile colective, ceapa uscată deja a fost livrată în totalitate pînă la data de 5 octombrie a.c. către toate consumurile colective, urmînd ca în această perioadă să se livreze în mod eșalonat cartofii, rădăcinoasele, fasolea uscată și altele. Ca și în anii trecuți, pentru buna aprovizionare a populației orașului Constanța, vor funcționa un număr de 18 centre volante de desfacere a cartofilor (cu 8 mai multe decît anul trecut). In scopul ridicării nivelului de deservire în mod mai civilizat s-au prevăzut măsuri organizatorice pentru extinderea desfacerii cartofilor la domiciliul populației consumatoare. Pentru prima oară în orașul Constanța se va aplica sistemul de desfacere a cartofilor preambalați la domiciliu în saci de plasă pescărească, avînd capacitatea de 25 kg, în care scop în mod experimental s-au achiziționat 100.000 bucsaci. Livrarea la domiciliu pe bază de comandă se va face cu cartofi de bună calitate (soiuri valoroase, gulbaba și săpunari), fără corpuri străine, paie, pămînt, etc.. Noul sistem va descongestiona centrele de desfacere în perioada de vîrf a aprovizionării de iarnă și va reduce pierderile materiale și cheltuielile de circulație. De asemenea pentru satisfacerea unor sugestii ale consumatorilor, unele sortimente de fructe se vor desface preambalate în pungi de polietilenă, în special fructe uscate (deshidratate), amestec (mere, pere, caise, cireșe) etc. și prune uscate în care scop s-a contractat în mod experimental din produsele specificate mai sus, 10 tone în pungi a 1 kg și 10 tone în pungi a V* kg. Pentru perioada de iarnă, vor fi semiindustrializate peste 400 tone produse în centrele proprii de prelucrare din care s-a realizat pînă la 1 octombrie a.c. peste 100 t iar peste 200 t produse deficitare regiunii noastre se vor primi de la diverși furnizori din țară. Printre produsele ce vor fi semiindustrializate figurează varză murată, murături amestec gogonele, gogoșari în oțet, ardei pentru umplut la sare, fasole verde la sare, bulion, verdeață la sare si altele. Aprovizionarea populației în semestrul I 1965 pînă la apariția noii recolte, va fi asigurată cele peste 5.500 tone legume din și fructe ce vor fi însilozate în această toamnă. Menționăm ca o realizare importantă a orașului nostru construirea unei sere moderne în cadrul G.A.S. Ovidiu pe o suprafață de 1 ha, care va asigura orașul în perioada de iarnă cu legume de seră extratimpurii ca: roșii, castraveți, ardei iute, produse care în fiecare an se aduceau din alte regiuni. Fiind primul an de experimentare se prevede ca prima recoltare a acestor produse să se facă la sfîrșitul lunii decembrie a.c. și începutul lunii ianuarie 1965. Pentru desfășurarea în bune condițiuni a operațiunilor de încărcare, descărcare și vehicularea produselor, au fost luate măsuri ca I.R.T.A. și I.T.C. Constanța să asigure mijloacele de transport necesare. D. GAFENCU, Direcția comercială oraș Constanța i Citiți pagina a 111-a: Expoziția realizărilor economiei naționale a R. P. R. Brigada La Qinoia Comunistul Jivoiu Ion este șeful brigăzii de fierari betoniști la carcase legate și sudate. Acum șapte ani brigada sa a fost confirmată pentru prima dată fruntașă la I.P.M.C. Constanța pentru merite deosebite în realizarea planului și economisirea beton pe oțelului baza folosirii cît mai judicioase a fiecărui cupon. De atunci și pînă astăzi, brigadă a această recucerit prin muncă rodnică, an de an, locul de fruntașă în întrecerea găzii, iar șeful bun„nea Nîță“, cum îi mai spun cei din brigadă, a fost și este nelipsit de la panoul de onoare al întreprinderii. Ceea ce este mai important este faptul că în tot decursul acestor ani, brigada condusă de „nea Niță“ a luat parte la toate acțiunile inițiate de biroul organizației de partid, fie că a fost vorba de acțiuni patriotice de înfrumusețare a întreprinderii, fie de campanii de economisire a materialelor etc., însuflețind prin forța exemplului întregul nostru colectiv de muncă la toate aceste acțiuni. La baza succeselor dobîndite de brigadă pe linia îndeplinirii și depășirii tuturor angajamentelor luate în întrecerea socialistă, stă și exemplul personal al șefului de brigadă. Comunistul Jivoiu este un muncitor harnic și priceput, organizează și conduce cu competență munca tovarășilor săi, fiind exigent față de calitatea produselor executate și neîngăduitor cu lipsurile care se manifestă uneori în brigadă. Mereu în mijlocul celor din brigadă, Jivoiu cunoaște bine tinerii pe care îi conduce, gata oricînd să-i ajute, să le dea un sfat. Așa se explică faptul că pînă acum, 7 tineri din brigada sa au absolvit cursurile de cultură generală, 12 frecventează cursurile serale și fără frecvență, iar un număr de 31 de tineri au fost calificați ca fierari betoniști. La economiile materiale mari de obținute de brigadă prin folosirea integrală resturilor de sîrmă pentru beton precomprimat la executarea carcaselor de chesoane, fără îndoială că o contribuție de seamă o aduce și ridicarea calificării profesionale a celor din brigadă. In afară de comunistul Jivoiu care a fost decorat anul acesta pentru merite deosebite în muncă cu „Medalia Muncii“ sunt numeroși tineri în brigadă, ca, de pildă, Radu Constantin, Tatulea Ion, Constantin Nicolae și alții care au primit titlul de fruntași în întrecerea socialistă. Anul acesta, numărul fruntașilor în întrecere va crește și mai mult, deoarece întreaga brigadă condusă de Jovoiu, muncește cu elan sporit pentru îndeplinirea și depășirea cît mai exemplară a tuturor sarcinilor de producție. GRECU GHEORGHE, I.P.M.C. Constanța COALA!■țihAHiiu&ilb’i bcycitQ Mecanizatori-agronomi L-am rugat pe tovarășul Popescu Teodor, directorul stațiunii de mașini și tractoare Castelu, să-mi recomande o brigadă de tractoare, ai cărei mecanizatori să nu fi avut în cursul anului nici o lucrare nu numai refuzată de gospodărie, dar nici cotată ca mai slabă în ceea ce privește calitatea. Astfel de brigăzi sunt multe la S.M.T. Castelu, am putea spune că toate fac lucrările agricole la timp și de calitate bună. Totuși, mi-a fost recomandată brigada a VIII-a, care lucrează pe ogoarele gospodăriei colective din Poarta Albă. „Mecanizatorii brigăzii conduse de Rădulescu Iulian n-au nevoie de nici un fel de recomandație. Rezultatele pe care le-au obținut în campaniile agricole trecute și producțiile realizate de gospodăria colectivă îi recomandă mult mai bine decât a-și fi putut s-o fac eu“, mi-a spus directorul stațiunii. . • •... . In campaniile agricole de primăvară și vară și în prima lună din campania agricolă, de toamnă mecanizatorii brigăzii a VHII-a au executat 10.292 ha de arătură normală, fată de 9.767 ha de arătură normală cît prevede , planul anual al brigăzii. Acest volum mare de lucrări, la realizarea căruia și-au adus contribuția aproape în egală măsură toți mecanizatorii brigăzii, arată că toate lucrările agricole — pregătirea terenului și semănatul în primăvară, întreținerea culturilor prășitoare, recoltarea cerealelor păioase și arăturile în vară, ca și lucrările de pregătire a terenului pentru semănat în prima lună din campania de toamnă au fost făcute la timp și de calitate bună. Despre calitatea lucrărilor și-a spus părerea și inginerul agronom al gospodăriei, tovarășul Osman Besim: „In acest an am dat calificativele „bine“ și „foarte bine“ la aproape toate lucrările și pentru toți mecanizatorii. Acum, cînd recoltăm ultima cultură din acest an — porumbul, constat cu satisfacție că aprecierile făcute asupra muncii mecanizatorilor și a calității lucrărilor efectuate de ei au fost juste, gospodăria realizînd mari sporuri de producție la toate culturile". Tovarășul Seceleanu Nicolae, secretarul comitetului de partid din gospodărie, spunea că mecanizatorii brigăzii conduse de comunistul Rădulescu Iulian sînt buni agronomi. „Gospodăria noastră a realizat în acest an o producție de 2.110 kg de grîu față de 1.450 kg cît prevedea planul. Sporul de producție realizat pe cele 500 hectare cultivate este egal cu producția (planificată) a încă 227 hectare. La brigada din satul Galeșu, pe o sală de 80 hectare pe care pregătirea terenului a fost făcută de Tătaru Nicolae, iar semănatul de comunistul Delicote Gheorghe, s-a obținut la soiul Bezostaia o producție medie de peste 3.500 kg de grid la hectar. Iată de ce ziceu că mecani(Continuare în pag. a II-a) Primului secretar al C.C. al P.C.U.S., președintelui Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Tovarășului N. S. HRUȘCIO, președintelui Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Tovarășului A. I. MIKOIAN Zborul navei cosmice „Voshod" a fost urmărit în țara noastră, ca și în întreaga lume, cu adînc interes și admirație. Excepționala realizare a cosmonauticii sovietice, comportînd crearea unei nave de mare capacitate, cu sistem de pilotare perfecționat, și a unei rachete purtătoare deosebit de puternice, constituie o nouă și strălucită mărturie a nivelului înalt de dezvoltare atins de știința și tehnica sovietică. Uniunea Sovietică, care a lansat primul satelit artificial al Pamîntului și pe primii cosmonauți, continuă să se afle în avansarda explorării Cosmosului. Lansarea într-o singură navă a unui echipaj alcătuit din trei cosmonauți, crearea posibilității ca oamenii de știință să studieze nemijlocit problemele zborului interastral marchează un cutezător pas înainte pe calea cuceririi spațiului cosmic. Succesele uimitoare ale cosmonauticii fac să devină tot mai apropiată perspectiva ca omul să pășească pe alte planete ale sistemului solar. Lansarea navei cosmice „Voshod“ a demonstrat încă o dată ce imense posibilități se deschid cînd geniul uman și minunatele mijloace tehnico-științifice ale vremurilor noastre sînt puse în slujba progresului, a supunerii naturii spre folosul omenirii. Cu acest prilej vă felicităm călduros pe dv. și prin dv. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, guvernul U.R.S.S. și întregul popor sovietic. Felicităm pe eroicii cosmonauți Komarov, Egorov și Feoktistov, pe oamenii de știintă si constructorii care au creat si echipat nava „Voshod", pe toti cei care si-au adus contribuția la această remarcabilă realizare! - V ■ GH. GHEORGHIU DEJ Ritm intens in campania agricolă de toamnă La gospodăria colectivă din Dunărea, ne scrie tovarășul Stan Zamfir, s-a terminat de însămînțat întreaga suprafață de orz și masă verde, în prezent, lucrînduse cu toate forțele la semănatul griului. Și la Esichioi, ne scrie tovarășul Filip Ștefan, au fost însămînțate peste 300 ha cu grîu, unde s-au evidențiat Florea Alex., Bratu Gh. și Migidiu Dumitru. Tov. Tănase Constantin ne scrie că la gospodăria de stat Cataloi s-au însămințat peste 1.800 ha de cereale păioase, urmînd ca în următoarele 3-4 zile această lucrare să fie terminată pe întreaga suprafață. Despre lucrările ce se desfășoară în aceste zile într-un ritm intens ne-a scris și tovarășa Poteraș Aglaia. Astfel, din scrisoarea trimisă se desprinde că la G.A.C. din Siliștea mai bine de jumătate din suprafața de grîu planificată a fost însămînțată. Rezultate bune la semănat s-au obținut și în gospodăriile colective din Isaccea, Nisipari, Castelu și Horia (Hîrșova), așa cum ne-au scris numeroși corespondenți. La Castelu, au fost însămînțate peste 400 ha cu grîu, iar la Horia, se realizează de către fiecare mecanizator viteza zilnică. Rezultate bune au fost obținute și la recoltatul porumbului. Tov. Achim Bistache ne scrie că la Beidaud peste 400 ha porumb au fost recoltate, iar la Mihail Kogălniceanu (raionul Medgidia), așa cum ne informează tovarășul Grigore Nicolae, se transportă cantități însemnate de porumb la bază. La G.A.S. Traianu, se scrie tovarășul M. Dumitru, s-au recoltat peste 250 ha porumb, iar la Năvodari, se scrie tovarășul Iancu Ghiță, recoltatul porumbului e mult avansat. RECOLTEAZĂ STRUGURI • Paralel cu celelalte lucrări agricole, la gospodăria colectivă din Enisala, raionul Istria, o atenție deosebită s-a acordat și recoltatului strugurilor. Ca urmare, pînă acum au fost recoltați strugurii de pe 100 ha, din 135 ha care are gospodăria. Se evidențiază : în această muncă colectiviștii Cristea Tănase, Ignat I. Vasile, Matache Petre, Cărbunaru Mihai și alții. • MILEA DUMITRU, coresp. • Gospodăria colectivă din comuna Dulgheru, raionul Hîrșova, a recoltat pînă acum strugurii de pe jumătate din suprafața viticolă. Colectivistele Nela Olteanu, Stroie Dumitra, Iordan Anica și altele sunt fruntașe la recoltat. La centrul de vinificație au fost transportate peste 80.000 kg struguri. LEPADATA ION, coresp. • La centrul de vinificație din comuna Luncavița, raionul Macin, se predau zilnic zeci de tone de struguri. Cea mai mare cantitate e predat-o pînă acum gospodăria colectivă din localitate —. 100.000 kg struguri. PANAITION, coresp. Stan Constantin lucrează bine asemănat pe terenul gospodăriei colective din Poarta Albă. Acest lucru l-au constatat ing. Osman Besim și Seceleanu N„ brigadier, care apoi au verificat și dacă săminta adusă a fost bine tratată. __ . . Pregătiri ale unităților culturale Recenta plenară a Comitetului regional Dobrogea al P.M.R., care a analizat „Modul cum organele și organizațiile de partid s-au preocupat de traducerea în viață a hotărîrii plenarei Comitetului regional de partid cu activul din decembrie 1962, privind îmbunătățirea muncii politice și culturale de masă în regiunea Dobrogea“, a trasat seamă de sarcini organelor loocale de partid și de stat în vederea pregătirii cît mai temei ... IN RAIONUL HÎRȘOVA Mai întîi am poposit în comuna Ciobanu. Aici, în centrul comunei, în vecinătatea sfatului popular comunal se află situat căminul cultural, o construcție modernă, realizată cu vreo cîțiva ani în urmă. Pe dinafară, e într-adevăr nice a unităților culturale sătești pentru activitatea pe care acestea vor trebui s-o desfășoare pe timpul iernii. In lumina acestor sarcini redacția ziarului nostru a întreprins un raid-anchetă prin raioanele Hîrșova, Măcin și Tulcea în scopul de a vedea felul cum se asigură unităților culturale sătești baza materială pentru desfășurarea unei activități optime pe timpul iernii. Iată și cele constatate... 1 o construcție cu care cetățenii comunei pe drept se pot mîndri. Pe dinăuntru însă lucrurile nu mai stau așa. In primul rînd plafonul este deteriorat și după cum ne mărturisea un cetățean „după ce stă ploaia afară, în sala de spectacole a căminului începe să plouă", iar curățenia pardoselii lasă mult de dorit. Dar de plouat plouă și în cele două încăperi în care este situată biblioteca. Această situație este cunoscută de mai toți cetățenii comunei. Nu știm de ce însă nu vrea s-o cunoască și tovarășul Boțea Ion, președintele comitetului executiv al sfatului popular comunal, mai ales că de la sediul sfatului popular și pînă la cămin nu sînt decît circa 7-8 metri distanță ? La Gîrliciu am întîlnit o situație asemănătoare. Și aici își spune cuvîntul lipsa de spirit gospodăresc. Pereții deteriorați, plafoanele crăpate, geamuri sparte, iar în fața căminului se „depozitează" gunoaiele rezultate din maturatul săli de spectacole. Stînd de vorbă cu tovarășul Caplan Șerban, președintele comitetului executiv al sfatului popular comunal, despre starea în care se află căminul, acesta a început să ne destăinuie planurile de viitor. „Vom (Continuare în pag. a H-a)