Dobrogea Nouă, octombrie 1971 (Anul 24, nr. 7191-7217)

1971-10-26 / nr. 7212

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA ORGAft Al butoist IULW JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIV, nr. 7212 Marți, 26 octombrie 1971 , 4 pagini, 30 bani „PONTICA“ - DIALOG CULTURAL CU VIAȚA O săptămînă de ample manifestări cultural-artistice și științifice înscrise organic în programul de educație comunistă a maselor Timp de opt zile, întreaga noastră viață spirituală din orașele și satele județului Constanța, a fost animată de amploarea manifestărilor cultural-artistice și științifice pe care „Pontica“ — dialog cultural cu viața le-a programat in prima sa ediție. Acest „festival“ de toamnă — „Pontica“ cosistănțeană, s-a înscris fericit in cadrul programului elaborat de conducerea partidului, de secretarul său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, program care pune în prim planul activității ideologice formarea conștiinței socialiste a omului nou, angajarea acestuia cu toate forțele în lupta pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru construirea comunismului. Scriitori de seamă ai generației actuale au dialogat cu muncitori, țărani cooperatori, tineri din uzine și fabrici, cu elevi și studenți despre sensul și dimensiunile literaturii românești contemporane, despre necesitatea ca poezia, proza și dramaturgia să răspundă înaltelor comandamente pe care le afișează etapa actuală a construcției socialiste din țara noastră . (Continuare în pag. a III-a) Adunarea populară de la Sala sporturilor La entuziasta adunare populară din Sala sporturilor, care a marcat duminică, încheierea manifestărilor cultural-artistice și științifice „Pontica“ — dialog cultural cu viața, au luat parte tovarășul Vasile VÎLCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, ceilalți membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid, ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal, oameni de știință și cultură. Sala sporturilor a devenit neincăpătoare. Au participat muncitori, țărani cooperatori și lucrători din unitățile agricole ale județului, intelectuali, elevi, studenți, militari ai Forțelor noastre armate. Spectacolul de garlă, susținut de teatrele profesioniste constănțene; Ansamblul folcloric „Brîulețul“, formații artistice de amatori ale așezămintelor culturale și Sindicale din județ, s-a bucurat de un deosebit succes. Cei aproape 3.000 de participanți la adunarea populară prilejuită de închiderea manifestărilor „PONTICA ’71“ au adoptat într-o atmosferă de puternic entuziasm, textul unei telegrame adresate C. C. al P. C. R., tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU. TELEGRAMA Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Participanții la încheierea manifestărilor cultural-științifice ..Pontica '71“ — dialog cultural cu viața — care au animat timp de o săptămână orașul și județul Constanța, își exprimă incă o dată adeziunea deplină la strălucitul program de măsuri privind îmbunătățirea activității de educare politico-ideologică și cultural-artistică, program adoptat la propunerea dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, de către Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. Această primă ediție a săptămînii „Pontica“,beneficiind pe tot parcursul desfășurării sale, de aportul unor scriitori, compozitori, artiști Plastici, arheologi din București și din alte orașe ale țării, alături de creatorii din Constanța, și-a propus și a reușit să stabilească un contact nemijlocit, un dialog viu, direct, între masele de muncitori, țărani și intelectuali din județul nostru și oamenii de creație contribuind la o mai bună cunoaștere reciprocă, evidențiind rodnicia legăturilor obiectiv necesare care unesc masele creatoare de bunuri materiale cu exponenții pe planul creației spirituale ai eforturilor, împlinirilor și aspirațiilor majore ale acestora. Asigurăm conducerea partidului nostru, pe dumneavoastră personal, stimate tovarășe Ceaușescu, că vom depune toate eforturile pentru îmbunătățirea continuă a activității de educare în spirit comunist a oamenilor muncii și în acest context „Pontica“ va deveni o manifestare tradițională a județului nostru care să stimuleze dialogul permanent cu viața izvorul de necontestat al tuturor inspirațiilor din toate domeniile de creație. PARTICIPANȚII LA ADUNAREA POPULARA DE ÎNCHEIERE A MANIFESTĂRILOR „PONTICA ’71“ festivitatea de la Institutul pedagogic Duminică dimineața, aula Institutului pedagogic a cunoscut din nou acea exuberantă atmosferă proprie unor alese momente festive. Tovarășul Vasile membru al Comitetului VÎLCU, Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean de partid, însoțit de tovarășul George CRIȘOVAN, secretar al Comitetului județean de partid, s-a intilnit cu membrii corpului profesoral din institut, cadre universitare din toate centrele culturalștiințifice ale țării invitate la jubileul tînărului învățămînt superior institut de constănțean, cu un mare număr de studenți. Cu acest prilej, tovarășul Vasile Vîlcu a rostit un cuvînt de salut și de îndemn, adresat cadrelor didactice universitare și studențimii constănțene, din partea Comitetului de partid, a biroului județean său, din partea Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Tovarășul conf. univ. dr. Ion LUNGU, membru al Comitetului județean de partid, rectorii Institutului pedagogic, a mulțumit, in numele studenților și cadrelor didactice, organelor locale de partid și de stat pentru grija ce o poartă dezvoltării institutului în perspectiva de a se transforma citrind intr-un prestigios centru universitar Cuvîntul tovarășului VASILE VÎLCU Stimați tovarăși, îmi este deosebit de plăcut ca în această toamnă bogată in realizări remarcabile ,în toate sectoarele de activitate pentru înfăptuirea laboriosului program elaborat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român privind edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, să nu intilnese cu participanții la sărbătorirea unui deceniu de activitate a Institutului pedagogic de 3 ani din Constanța. Doresc să folosesc acest prilej pentru a vă adresa dumneavoastră, corpului profesoral, studenților și lucrătorilor din această instituție, tuturor profesorilor ce s-au format și educat în acest institut, un călduros salut din partea biroului Comitetului județean de partid , și a Comitetului executiv al Consiliului popular județean, din partea comuniștilor și a tuturor oamenilor muncii din județul nostru. Aduc, de asemenea, salutul nostru cadrelor didactice universitare din celelalte centre de învățămînt care ne-au onorat cu prezența lor la această solemnitate, accentuînd și pe această cale prestigiul sesiunii științifice închinate jubileului institutului pe care îl sărbătorim. Vă este cunoscut că, în aceste zile, cu ocazia manifestărilor „Pontica ’71“, un autentic dialog cultural-științific cu viața, ne-am mai intilnit și cu alte categorii de oameni de știință, cultură și artă, cu scriitori, artiști plastici, arheologi, compozitori. Toate aceste personalități marcante ale vieții noastre spirituale, ca și dumneavoastră, realizînd un contact viu și direct cu realitățile vieții socialiste, cu largi mase de oameni ai muncii, făuritori ai bunurilor materiale, în uzine, fabrici, șantiere, in satele județului nostru, prin intîlniri cu tineretul muncitoresc, cu studenții institutului, au contribuit la stimularea activității noastre științifice și cultural-educative, în aceste zile, dumneavoastră au încununat sărbătoreasca aniversare cu o laborioasă activitate într-o sesiune științifică în care s-au prezentat și dezbătut peste 200 de comunicări științifice, majoritatea dintre ele ancorate in actualitatea și practica muncii, atit pe plan teoretic cit și aplicativ. Considerăm că în felul acesta, jubileul de zece ani al institutului înseamnă și un bilanț a ceea ce s-a făcut până acum, dar mai ales, este și un bun pas înainte pentru ceea ce avem de făcut. Dragi tovarăși. Organizația județeană de partid, toți oamenii muncii din Dobrogea, au primit cu viu interes și cu o deosebită satisfacție înființarea și dezvoltarea acestei instituții de învățămînt superior în Constanța. Atenția și solicitudinea organelor de partid și de stat față de organizarea și creșterea acestei instituții pe care au inițiat-o, la nivelul importantelor sarcini pedagogico-didactice, educative și științifice pe care le are de rezolvat, au asigurat înzestrarea și echiparea ei cu o bază tehnico-materială corespunzătoare în plină dezvoltare, într-un ritm ce caracterizează mersul înainte al culturii, al vieții noastre materiale și spirituale socialiste în toate sectoarele sociale. Intr-un timp relativ redus, de numai un deceniu, prin măsurile luate de forurile de resort, insti(Continuare în pag. a II-a) SAPTAMÎNA ECONOMIEI • în spiritul hărniciei și chibzuinței poporului nostru • Sport Luni dimineața a avut loc deschiderea cursurilor Academiei „Ștefan Gheorghiu“ pentru pregătirea cadrelor de conducere activității de partid, social-politice, economice și administrației de stat. Au participat tovarășii Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Miron Constantinescu și Miu Dobrescu, membri supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., cadre cu munci de conducere in aparatul central de partid și de stat, membri ai Consiliului de conducere al Academiei, reprezentanți ai Ministerului învățământului, oameni de știință și cultură, cadre didactice, studenți. Tovarășul Miron Constantinescu, președintele Consiliului, rector al Academiei, a declarat deschise cursurile. Au luat apoi cuvîntul Ion Ciortea și Constantin Rogobete, studenți ai Institutului pentru pregătirea cadrelor în problemele conducerii social-politice, Ioan Mureșan, cursant la Școala centrală de pregătire a cadrelor sindicale, Gheorghe Mălin, cursant la Centrul de pregătire a cadrelor de specialitate în problemele de conducere și organizatorice, și Viorica Chioreanu, de la Cursul de perfecționare a cadrelor U.T.C. în numele cadrelor didactice a vorbit prof. univ. Marin Popescu. în încheiere, într-o atmosferă de puternic entuziasm, participanții au adresat o telegramă Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu. (Agerpres) A ei au unait cursurile ACADEMIEI „SILFI IMURI*“ Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Pășind intr-un nou an de învățământ, comuniștii de la Academia „Ștefan Gheorghiu“, studenți și cadre didactice, întregul nostru colectiv ne îndreptăm cu fierbinte recunoștință gândurile spre conducerea partidului, spre dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, pentru întreaga dumneavoastră activitate pe care o desfășurați în slujba partidului și patriei, pentru înalta contribuție pe care o aduceți la îmbogățirea gîndirii teoretice marxist-leniniste, la rezolvarea creatoare a problemelor practice ce le impune dezvoltarea multilaterală a societății socialiste in țara noastră. Măsurile stabilite de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., ampla dumneavoastră expunere, stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, la ședința de lucru cu activul din domeniul ideologiei reprezintă o nouă și strălucită expresie a grijii pe care o manifestați pentru destinele națiunii noastre socialiste, a neobositei activități pe care o dedicați soluționării marilor probleme ce stau in fața partidului și poporului. Grandiosul program privind îmbunătățirea muncii politico-ideologice și cultural-educative, elaborat in lumina istoricelor hotărîri ale Congresului al X-lea, care poartă pecetea înaltei responsabilități față de interesele majore ale poporului și ale socialismului, reprezintă pentru toți comuniștii din Academie un îndreptar de mare preț in ridicarea la un nivel inalt a întregii noastre activități. Recenta hotărâre a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la organizarea Academiei pune in fața noastră sarcini de înaltă răspundere politică. Ea pornește de la principiul care guvernează întreaga activitate din țara noastră, că forța politică conducătoare a societății românești este Partidul Comunist Român și pentru exercitarea acestui rol este necesar să se asigure pregătirea superioară unitară a cadrelor de conducere, cadre care să aplice în viață cu fermitate revoluționară linia politică a partidului, să contribuie la dezvoltarea creatoare a teoriei și practicii construirii societății socialiste in România. In lumina acestor sarcini vom asigura ca planurile și programul de învățămînt, toate formele de activitate didactică, științifică și educativă să corespundă pe deplin obiectivelor puse in fața Academiei „Ștefan Gheorghiu“, cu toate seitoarele sale, de Comitetul Executiv al C.C. .al P.C.R. La baza întregii noastre activități va sta studierea documentelor și hotărîrilor Partidului Comunist Român, a problemelor făuririi unei Românii moderne și prospere, a proceselor revoluționare din lumea contemporană, în spiritul concepției materialist dialectice noastră vom lega despre lume și viață, în munca strîns procesul de învățămînt cu activitatea de cercetare științifică, cu practica. Vom participa activ la studierea formelor și metodelor concrete de activitate ale organelor și organizațiilor de partid, de masă, de stat și economice, la generalizarea experienței înaintate, însuflețiți de dorința și de hotărîrea fermă, revoluționară de a ridica întreaga noastră muncă pe trepte tot mai înalte, de remarcabilul exemplu pe care ni-l dați in permanență, de activitatea neobosită pe care o desfășurați în slujba cauzei socialismului, vă asigurăm, iubite tovarășe secretar general, că ne vom spori eforturile și contribuția la activitatea științifică, ideologică și de educare, in spiritul ideologiei marxist-leniniste, a omului noii orânduiri devotat cu trup și suflet societății noastre socialiste. Ne exprimăm hotărîrea să aducem o contribuție sporită în propagarea ideologiei marxist-leniniste, in combaterea cu intransigență revoluționară a mentalităților înapoiate, a influențelor ideologiei burgheze sub orice formă s-ar manifesta ele. Studenții, cursanții, cadrele didactice, toți comuniști din Academie ne considerăm angajați total în munca de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, de promovare a liniei politice înțelepte interne și externe a partidului și statului nostru, de dezvoltare a relațiilor de strânsă prietenie și colaborare cu toate țările socialiste, de asigurare a unității mișcării comuniste internaționale, de întărire a forțelor largului front antiimperialist. Vom milita neabătut prin toate formele muncii noastre pentru înfăptuirea politicii realiste, clarvăzătoare a Partidului, care corespunde în gradul cel mai înalt intereselor clasei noastre muncitoare ale întregului popor, ridicării patriei noastre pe noi culmi ale progresului și civilizației. Deschiderea Universității serale de marxism-leninism din Constanța . Ieri după-amiază, în sala Teatrului de stat, a avut loc inaugurarea cursurilor Universității serale de marxism-leninism. Au luat parte tovarășii : Vasile VÎLCU, primsecretar al Comitetului județean de partid Constanța, George CRIȘOVAN, secretar al Comitetului județean de partid, Nicolae PETRE, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Constanța, Nicolae ȚĂRANU, șeful secției de propagandă a Comitetului județean de partid; în sală erau prezenți cursanți ai Universității serale de marxismleninism, lectori ai Comitetului județean și municipal de partid, activiști de partid, cadre de conducere din întreprinderi și instituții. După ce tovarășul Nicolae PETRE a deschis adunarea, a luat cuvîntul tovarășul Vasile VÎLCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, care a subliniat însemnătatea deosebită și sarcinile ce revin tuturor participanților la invățămîntul de partid, în condițiile în care întregul nostru popor înfăptuiește cu însuflețire amplul program de măsuri adoptat de conducerea partidului, in urma propunerilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii din patria noastră, în continuare, tovarășul prof. univ. dr. Nicolae N. CONSTANTINESCU, membru al Academiei de științe social-politice a Republicii Socialiste România, lector la C.C. al P.C.R., a prezentat tema „Făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate“. CU PRILEJUL ZILEI FORȚELOR NOASTRE ARMATE Depuneri de coroane Cu prilejul Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, ieri, la Monumentul „Victoriei“ din Constanța, a avut loc solemnitatea depunerii de coroane de flori. La solemnitate au luat parte tovarășii VASILE VÎLCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean Constanța, Ion TUDOR, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al județului Constanța, George CRIȘOVAN, secretar al Comitetului județean de partid, Nicolae PETRE, prim-secretar al Comitetului municipal Constanța al P.C.R., primarul municipiului Constanța, general-maior Dumitru GAFENCU, alți membri ai biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, conducători ai organizațiilor de masă și obștești, activiști de partid și de stat, conducători ai întreprinderilor și instituțiilor constănțene, ofițeri, numeroși oameni ai muncii, pionieri. O companie de onoare a prezentat onorul. După intonarea de către fanfară a Imnului de Stat al Republicii Socialiste România, în acordurile Imnului Eroilor, au fost depuse coroane de flori din partea comitetelor județean și municipal Constanța ale P.C.R., consiliilor populare județean și municipal Constanța, din partea U.T.C., a consiliilor județean și local al U.G.S.R., din partea garnizoanei militare, a unor întreprinderi și instituții din Constanța. ☆ Solemnități asemănătoare au avut loc la Cimitirul eroilor din Constanța și la Monumentul eroilor marinari sovietici de pe faleza Cazinoului, unde au participat tovarășii : Ion IUGA și Gheorghe TRANDAFIR — secretari ai Comitetului județean de partid, Marcel ILIESCU, secretar al Comitetului municipal Constanța al P.C.R., Ion CALOTĂ, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, membri ai biroului Comitetului municipal Constanța al P.C.R., ai Comitetului județean U.T.C. ai Comitetului executiv al Consiliului popular municipal Constanța, activiști de partid și de stat, reprezentanți ai unor întreprinderi și instituții. N. A fost de față, de asemenea, I. SCĂCICOV, viceconsul al Consulatului general al U.R.S.S. la Constanța, La Monumentul „Victoriei“ din Constanța.