Dobrogea Nouă, iunie 1972 (Anul 25, nr. 7397-7422)

1972-06-24 / nr. 7417

Peg. a 2-a Pe măsură ce ne apropiem de un eveniment major în viața partidului nostru, în viața întregului popor — Conferința Națională a Partidului Comunist Român — crește entuziasmul în muncă, se multiplică eforturile tuturor colectivelor de muncitori, ingineri, tehnicieni, ale lucrătorilor de pe ogoare, din instituții de știință, , artă și învățămînt, au loc febrile căutări ale noului în producție, se depistează cu un înalt simț de răspundere rezervele nevalorificate, se lansează în sfera făuririi bunurilor materiale și spirituale, un mare număr de inițiative. Concentstrînd ca într-o sinteză chimică de laborator aceasta atmosferă încărcată de fapte care dă adevărata valoare umană, putem spune că întreaga națiune românească gîndește și acționeaza la temperatura cea mai ridicată pe care o impune actuala etapă a construcției noastre social-economice pentru făurirea societății ^ socialiste multilateral dezvoltate. ^ In acest spirit, se înscrie activitatea neîntre ^ ruptă desfășurată de lucrătorii de la I.H.R. Eforie Sud. Sentimentul dorinței de neîntreruptă ^ afirmare în competiția turistică ce se desfășoarâ în Europa și dincolo de granițele acestui continent, este perceptibil la tot pasul. Fiecare lucrător din această stațiune este conștient de îndatorirea sa morală de a contribui, indiferent de locul pe care îl ocupă în acest complex angrenaj turistic, la prestigiul bine cotat de care se bucură azi în lume litoralul românesc al Mării Negre. ^ Debut estival de bun augur Referindu-se U uioiui iic»r* ■ «debutat noul ntn turiști«* 1« E fotie Sini, tovarășul Ion VLAD, directorul coordonator al »lațiunii, a ținut să remarce vă,irata, românească . ..Zaua bună *« cunoaște de dimineață“ a fost pe deplin confirmată, in semnul că pregătirile minuțioase, încă din timpul iernii ți intensificarea lor in primăvară, au fost hotărâtoare pentru deschiderea ia timp și in condiții bune a noului scop turistic. Directorul stațiunii a ținut să precizate că, spre deosebire de anii trecuți, întreaga rețea de unități comerciale a intrat în funcțiune, așa cum a fost stabilit in planul de urâturi al întreprinderii, la începutul lunii mai , amenajarea plajelor, ultimele retușuri interioare din hoteluri, vile și căsuțe fiind, de asemenea, terminate cu mult timp inainte de sosirea prinților turiști la odihnă sau tratament. Evident, in acest debut spectaculos al vacantelor estivale de la tifos de Sud, ca de altfel in toate stațiunile litoralului, o contribuție esențială a avut-o timpul excelent pentru plajă, temperatură ridicată a mării și, ghidului, interlocutorii noștri au subliniat, printre altele, și faptul că personalul, atit cel permanent cit și sezonier, a fost mai bue pregătit, remarcinndust eficiența cursurilor de perfecționare organizate in timpul iernii, la care s-a adăugat experiența acumulată in anii din urată — factori hotăritori pentru practicarea unui turism la exigențele actuale ale irealei industrii moderne. De șeful serviciului plan, Costel Iancu, aflăm ei in stațiune iși petrec concediul cu aproape două mii de turiști mai mulți decit in aceeași perioadă a anului trecut. Acest element statistic care pune in evidență adevăratul conținut al activității turistice, din stațiune, pledează mai mult decit convingător pentru un sezon de vacanți bogat și de certă eficiență economică. De altfel, singurul criteriu după care factorii de răspundere ai întreprinderii își judecă munca, este eficienta, și in acest sens eforturile lor sunt deliberat îndreptate către acest țel. . la Eforie Sud, această „splendidă peluză verde, așezată ca o diademă pe fruntea Mării Negre“, cum a numit stațiunea un turist, premierele anului 1912 sunt nu numai foarte numeroase, dar și de mare interes pentru cei ce își vor petrece vacanțele aici. Noutățile sunt sesizabile chiar și pentru oaspeții, ce vin la Eforie Sud pentru prima oară, nemaivorbind de sentimentul de noutate încercat de turiștii care vin an de an in această oară a odihnei și a destinderii reconfortante. Astfel, anul acesta la dispoziția turiștilor stau trei moderne piscine : „Flamingo“, „Gloria" și „Riviera“ din incinta hotelurilor cu aceleași denumiri ; trei diguri de larg au extins considerabil spațiile de plaje pe care marea reușise să le ascundă sub valuri în ultimii ani : două restaurante noi — „Crișana“ și „Orizont“ cu 300 și respectiv 600 de locuri ; două terenuri de minigolf și unul de volei. Dar la toate aceste noutăți se adaugă o unitate de alimentație publică ce va avea, cu siguranță, o personalitate aparte: este vorba de un foarte cochet restaurant cu un pronunțat profil pescăresc — „Faleza“. Un interior intim, o arhitectură interioară românească, deși exteriorul îți trează senzația că urci intr-o micro-navă de pasageri. O mică piscină oferă consumatorilor numeroase specii de pește de apă dulce și sărată, un complex de bar ultramodern, iar in Curte o terasă a cărei „împrejmuire“ realizată dintr-un montaj de draperii este foarte ingenios concepută. Iluminația, un alt element interesant, realizată din numeroase lampadare din fier forjat pentru interior și cîteva reflectoare ce răspundesc o lumină difuză, odihnitoare pe terasă.a De asemenea, fostul har „Granimțelor“ se va reamenaja după o nouă concepție ca program și atmosferă, încercind să realizeze un program special african, cu speranța că o asemenea unitate va trezi interesul sporit al turiștilor. Așadar, din aceste foarte succinte relatări rezultă cu prisosință cât de numeroase sunt pre- Cuvinte de laudă la adresa ■ w » u * » bucătăriei românești Dacă vom consulta numeroasele prospecte de vacanță pentru turiștii de peste hotare, găsim alături de celebrele trasee turistice de pe Valea Oltului, (din nordul Moldovei, Delta Dunării etc., și prezentări ale bucătăriei românești, bine cunoscută in lume. Propunem tovarășului Ion Vlad o discuție despre unitățile de alimentație publică din stațiune, a căror personalitate este distinctă. Interlocutorul nostru are cuvinte de apreciere, in primul rind, pentru restaurantul responsabil Constantin „Oltenia“, Dascălu. Acest restaurant a obținut și anul trecut, așa cum se petrec lucrurile de ciriva ani, locul unici in întrecerea cu celelalte unități similare din stațiune. Reducerea cheltuielilor de circulație, serviciul ireproșabil al turiștilor, rentabilizarea și, in ultimă instanță, îndeplinirea planului, iată criteriile de bază care au guvernat întrecerea și pe care colectivul acestui restaurant le-a îndeplinit cu un înalt simț de răspundere. Nici nu-i de mirare, dacă avem in vedere un „mic Bucătarul șef de aici, amănunt". Nicolae Vintilescu, lucrează de aproape un sfert de veac numai in stațiunea Eforie Sud, numele lui fiind bine cotat printre turiștii români și străini, așa cum rezultă din marele număr de scrisori de mulțumiri pe care le primește din toate colțurile țării și de peste hotare. Printre unitățile de marcă, directorul întreprinderii a menționat restaurantul „Mercur“, funcțiune de anul trecut. ..Orivizont“, intrat in producție anul acesta, și dotat cu numeroase jocuri mecanice, bowling, toate instalate intr-o sală specială la intrarea în restaurant. O mențiune specială se cuvine pentru eforturile de diversificare a comerțului de produse alimentare, răcoritoare și alte servicii pentru turiști de pe plajă. Sondind, an de an, fenomenul de înmulțire a turiștilor care vin pe cont propriu in stațiune, conducerea întreprinderii a luat măsuri de a facilita servitul mesei pe bază de bonuri la oricare dintre restaurantele și cantinele sale, concomitent cu varietatea meniurilor practicate la toate unitățile restaurantiere cu circuit deschis. Din numeroasele discuții avute cu oaspeți de peste hotare, ca și in urma consultării cărților de onoare ale restaurantelor și cantinelor, desprinzi o singură concluzie: consistența, varietatea și gustul bucătăriei românești întrunesc aprecieri unanime din partea celor care preferă Eforie Sud pentru vacanțele estivale. Preocupările și ambiția personalului din sectorul culinar sunt canalizate către găsirea și valorificarea tuturor resurselor ce duc la eficiență, corolar al întregii lor activități in domeniul turismului. „Flamingo“ — complex hotelier de certă reputație Aceasta este părerea exprimată de mulți turiști români și de peste hotare. „Dar aș adăuga, a ținut să remarce un oaspete din R. F. a Germaniei, că pe litoralul dumneavoastră sunt foarte multe asemenea complexe turistice, unele realizate intr-o arhitectură de-a dreptul joasă, neașteptată. Ce-și spectaculori un om în vacanță și poate i-ar lipsi aici la „Flamingo“? Credem că are lot. Un hotel foarte liniștit și impunător ca construcție, un restaurant la fel de modern, un baraut de cochet, o splendidă piscină, un punct de schimb valutar, un mic magazin din care nu lipsește aproape nimic și in special vestitele covoare românești, articole tradiționale de îmbrăcăminte și ornamentul interior al locuinței, ceramică. La toate adăugăm un serviciu ireproșabil, iar la numai o sută de metri marea care te fascinează“. Alți turiști, și am reținut de această dată pe românul I. Sparea din Lugoj, de profesie mecanic, care n-a mai fost in Dobrogea, după cum ne mărturisește, din 1955. „Sunt mindru de aceste realizări, sunt fericit că am putut să valorificăm atit de strălucit un litoral altădată pustiu. Aici la „Flamingo“ totul răspunde celor mai exigente pretenții, lată numai ambianta din marele hol al hotelului. Cîteva zeci de metope cu desene in metal bătut și aplicate pe lemn, reprezentind cunoscute locuri turistice din țară și de peste hotare, patru vitralii infățișînd Histria, Adamclisi și alte numeroase motive marine dau acestui hol de intrare o ținută cu totul și cu totul aparte“. — Ce faceți cu aceste flori ?, l-am întrebat pe Constantin Deculescu, administratorul hotelului. — Astă-seară așteptăm oaspeți și gestul face parte din obiceiul nostru. Cu acești crini o întîmpinăm pe reprezentanta unei firme de turism din Franța care a contractat cu „Flamingo“ un mare număr de locuri pentru acest sezon. Deci, la „Flamingo“ sunt puse la punct toate amănuntele ce țin de proverbiala ospitalitate românească. Intr-o traducere liberă acesta este sensul comparației pe care au făcut-o la adresa condițiilor de pe plajă Halina Parzym, conducătoarea unui grup de turiști din Polonia și turistul polonez Boguslaw Kanasiak, doi La noi in tară, au declarat cei interlocutori, se vorbește foarte frumos despre România, despre litoralul dumneavoastră, unde foarte mulți concetățeni de-ai noștri își petrec concediul de odihnă. Am făcut excursii și în alte țări, a ținut să sublinieze Halima Parzym, dar pot mărturisi, fără nici o circumstanță protocolară, că litoralul românesc este mai frumos și mai primitor decit cele văzute pînă acum. Despre Eforie Sud știam, de asemenea, foarte multe lucruri interesante, dar poate cel mai bine am reținut că stațiunea este un adevărat parc, care odihnește și reconfortează. Și ca o fericită coincidență, grupul nostru este cazat chiar in mijlocul parcului, într-un hotel numit și ei „Parc“. Despre Marea Neagră ? Ei bine, avem și noi Marea Baltică, dar a noastră este mult mai rece, mai improprie plajei. Aici soarele și nisipul sunt de aur, parcă îți purifică și sufletul. Apoi nămolul din ghidul minunilor este cu adevărat miraculos. Alături de condițiile naturale oferite de așezarea fericită a plajei, cu fața spre soare, de liniștea și confortul din hotel, trebuie să spun cîteva cuvinte despre masă, servită la restaurantul „Oltenia“. Nici un reproș. Dimpotrivă, cred că sunt satisfăcute chiar și gusturile celor mai capricioși și mofturoși turiști“. Un regret a exprimat tovarășul Boguslav Kanasiak spunând : „păcat că trece așa de repede concediul nostru, atit de frumos organizat aici la Eforie Sud. Sper să îmi mai înscriu in agenda mea de concediu și alte sejururi pe litoralul românesc al Mării Negre“. „Un sejur la exigențele turismului mondial“ Este lesne de bănuit că o asemenea declarație aparține directorului coordonator al stațiunii. „Dacă am ajuns cu toți la înțelegerea, fără echivoc, că in epoca noastră turismul s-a transformat intr-o adevărată industrie a vacanțelor, atunci sunt explicabile, chiar și pentru «unul mai puțin avizat, eforturile pe care le face statul nostru în vederea extinderii și modernizării permanente a spațiilor turistice ale țării. In ce ne privește, a subliniat în continuare tovarășul Ion Vlad, noi și propria noastră activitate nu putem fi circumscriși decit în acest context. Ne preocupă, așadar, punerea in valoare a tuturor resurselor încă neactivate, avînd drept cadru efervescenta întrecere care se desfășoară la dimensiunile întregii țări în intîmpinarea Conferinței Naționale a partidului, și aniversarea unui sfert de veac de la instaurarea Republicii. Acestui spirit ii răspund preocuparea de a face din fiecare unitate o participantă activă la creșterea rentabilității întregii întreprinderi, extinderea și diversificarea serviciilor de tot felul pe plaje și in interiorul fiecărui nucleu turistic. Vrem să sporim volumul beneficiilor, să crească numărul turiștilor care își vor petrece concediul la Eforie Sud. Anul acesta estimăm peste o sută de mii de turiști — organizați și neorganizați, dar intr-un fel sporirea acestei cifre în anul viitor depinde de modul cum lucrăm anul acesta. Iată de ce suntem preocupați să stilizăm, dacă pot să mă exprim așa, serviciile către turiști, să le facem mai operative, mai suple. Și condiții sunt. Avînd aceste argumente, dublate de ambiția întregului colectiv, suntem siguri că anul turistic 1972 va marca o creștere calitativă a muncii noastre, va contribui la sporirea prestigiului de care se bucură litoralul românesc în lume“. Reportaj publicitar realizat de Emil ZĂLOG UN NUME DE PRESTIGIU care se bucură de faimă NU NUMAI ÎN ȚARĂ, DAR ȘI PESTE HOTARE mierele acestui fierbinte estival în stațiunea-parc Sud. sezon Eforie Premierele sezonului ’72 A devenit un lucru obișnuit ca în fiecare an turistic, litoralul românesc al Mării Negre să-și modifice dimensiunile sub portul capacității de cazare, raal perfecționării și diversificării mijloacelor de agrement, bunei deserviri a turiștilor. DOBROGEA NOUÄ nr. 7417Y >