Drapelul Roşu, decembrie 1972 (Anul 28, nr. 8671-8697)

1972-12-07 / nr. 8676

Anul XXIX nr. 8.676 Joi, 7 decembrie 1972 4 pagini, 30 bani VALOAREA INESTIMABILA A IDEILOR NOVATOARE Răspunzând necesităților producției industriale în continuă creștere, activitatea creatoare a oamenilor muncii din Întreprinderile industriale, din unitățile economice și institutele de cercetări urmează aceeași evoluție dinamică. Măsurată prin însăși efectul ei, activitatea inventatorilor și inovatorilor din țara noastră reprezintă anual peste 2 miliarde lei economii obținute în procesul de producție. Sub raport economic este suficient de amintit că stimularea și valorificarea resurselor autohtone de inteligență a creat posibilitatea reducerii substanțiale a importurilor de produse, instalații și licențe și în același timp a deschis noi căi pentru lărgirea exportului de produse competitive pe externă și mai cu seamă piața de patente furnizate la prețuri avantajoase. Prestigiul de care se bucură creația tehnico-științifică românească este relevat și de succesul înregistrat în confruntările internaționale. Incepînd din 1968, de pildă, la tîrgurile și saloanele internaționale au fost prezentate 140 de invenții românești, care au obținut 129 medalii, din care 88 de aur. Construcțiile de mașini dețin ponderea în acest domeniu, urmate de chimie, industria ușoară și metalurgie. Procedeul de , tratament termochimic al oțelurilor și fontei în mediu gazos", avînd ca titular de brevet uzina „Metalotehnica" din Tg. Mureș, a fost medaliat la ediția din acest an a salonului de invenții de la Viena cu aur. Este vorba de un procedeu de nitrurare a oțelului și fontei în atmosferă controlată (constituită din amoniac, metan și oxigen), care oferă o serie de avantaje , asigură o productivitate ridicată și se pretează a fi aplicat și la cuptoare continui pentru orice fel de tratament în atmosferă controlată ; mărește rezistența la uzură a pieselor de mașini supuse unei uzuri de aderență la solicitări ușoare sau medii și elimină pericolul de gripaj în cazurile cînd ungerea este deficitară. ce Întreprind mante economice timișe pentru ca PROGRAMUL DE FABRICAȚIE să fie Întocmit pe baza NOMINALIZĂRII PRODUCȚIEI Planul pe anul viitor, an hotărîtor în realizarea cincinalului înainte de termen, așa cum a subliniat recenta Plenară a Comitetului Central al P.C.R. trebuie considerat obligatoriu în întregul său, la parametrii maximali și tocmai pe această bază trebuie să se asigure resursele necesare, repartițiile de materiale, să se aloce fondurile de salarii și să se încheie contractele economice. Noul plan permite o justă corelare a sarcinilor asumate peste prevederile inițiale, cu punerea in valoare a rezervelor identificate pentru înfăptuirea pajamentelor, în concordanță cu solicitările economiei naționale, ande realizare a producției în condiții de eficiență economică ridicată. In vederea bunei pregătiri și desfășurări a producției, a folosirii raționale a forței de muncă și a capacităților de producție, a materiei prime și materialelor se impune în fiecare întreprindere asigurarea tuturor condițiilor tehnico-organizatorice, astfel ca, încă din primele zile ale anului să se realizeze nivelul prevederilor maximale. Iată contextul în care redacția ziarului „Drapelul roșu“ întreprinde anchete în principalele unități ale economiei timișene urmărind modul în care se asigură cadrul organizatoric realizării chiar din primele zile ale anului 1973, a unor producții maximale în concordanță cu cerințele stabilite de recenta Plenară a C.C. al partidului. Astăzi răspund : ing. SAVU COMLOȘAN, directorul uzinei „Tehnometal“, ing. GHEORGHE BOIA, inginer șef la fabrica „Banatul“, și ing. ADRIAN POP, directorul întreprinderii „Electrometer“. 1973 - AN HOTĂRÎTOR ÎN REALIZAREA CINCINALULUI IN PATRU ANI ȘI JUMĂTATE REDACȚIA: Dat fiind faptul că ponderea principală în producția unității o dețin produsele tradiționale, ați întimpinat greutăți în nominalizarea sarcinilor de plan ? Care este situația în acest domeniu? Nivelul contractelor încheiate cu beneficiarii asigură folosirea cu eficiență a mijloacelor materiale și bănești cu care ați fost prevăzuți pentru anul viitor ? Ing. SAVU COMLOȘAN : întreaga producție prevăzută în planul anului viitor este nominalizată in cantități fizice, pe produse și sortimente. Faptul că producem ceea ce se solicită, este confirmat de nivelul de contractare, nivel care reprezintă peste 90 la sută din totalul producției. Diferența necontractată se referă la poziția cabluri de kilometraj, țesături metalice, pentru care comenzile, deși depuse, nu pot fi onorate din lipsa unor materiale. Rezultatele satisfăcătoare Înregistrate în asigurarea desfacerii se datorează și faptului că alături de instalații și utilaje pentru fermele de păsări, țesături — produse tradiționale — ne-am străduit să oferim beneficiarilor utilaje noi sau modernizate cum ar fi : o nouă mașină de curățat semințe cu o productivitate sporită în proporție de 25 la sută și cu 200 kg mai ușoară decit vechiul tip, un transportor cu noduri pentru furaje de capacitate sporită. Contractarea producției ne permite să demarăm activitatea economică a anului 1973 cu un program de fabricație bine conturat, judicios întocmit cu efectele pozitive ce rezultă din încărcarea optimă a mașinilor și utilajelor, a folosirii judicioase a forței de muncă. Ing. ADRIAN POP . Așa cum s-a subliniat și la recenta Plenară a C.C. al P.C.R., am încercat ca acoperirea cu contracte la întreaga capacitate să se facă cu prioritate pentru produsele în profilul de fabricație și care sunt necesare economiei. Preocuparea în această direcție, contractarea integrală a producției (boilere, radiatoare electrice, corpuri de iluminat de uz casnic și industrial, utilaje comerciale etc.) ne permite eșalonarea judicioasă a programului de fabricație, nu numai la nivelul întreprinderii, ci și la nivel de secții, ateliere, lucru posibil în condițiile cunoașterii din timp a planului pe anul viitor. Ing. GHEORGHE BOIA : Beneficiarul produselor noastre, comerțul, conform legislației, contractează producția anului viitor in două etape. Referitor la semestrul I .— aceasta este contractată in întregime și își are explicația in afara cerințelor sporite ale consumatorilor și preocuparea manifestată de unitatea noastră de reconsiderare a sortimentelor realizate. Astfel, 70 la sută din producția a ing. CORNEL DOBREANU (Continuare in paga III. Fabrica de ciorapi din Timișoara, unitate care cunoaște o dezvoltare impetuoasă, este dotată cu mașini de un înalt randament care asigură sporirea în permanență a producției și productivității muncii. MANIFESTARI DEDICATE ANIVERSĂRII REPUBLICII ACTIVITĂȚI EDUCATIVE ÎN FOLOSUL TINERILOR Apropiata aniversare a unui sfert de veac de la proclamarea Republicii găsește tineretul timișean angajat în activitatea creatoare desfășurată de oamenii muncii pentru transpunerea în viață a amplului program de dezvoltare economică și socială a țării, adoptat de Conferința Națională a partidului. Este demn de subliniat, în acest sens, inițiativa tinerilor de la „Electrobanat“ care au lansat chemarea către toate organizațiile U.T.C. pentru sporirea contribuției tineretului la acțiunea de autoutilaje, a celor de la fabricile „Bega“ și „Arta textilă“ din Timișoara care s-au constituit în brigăzi ale tineretului. In șirul acțiunilor politicoeducative în această perioadă se desfășoară, intr-un număr mare de organizații, întîlniri cu activiști de partid și de stat care prezintă în fața tinerilor momente din lupta poporului, sub conducerea partidului, pentru făurirea Republicii, realizările și înfăptuirile socialismului în țara noastră. Nu de mult s-au încheiat cursurile „România pe noi culmi ale progresului și civilizației" și faza județeană a „Portativului tinereții“. In aceste zile sunt organizate acțiuni destinate tinerilor aflați la virsta majoratului. Sub genericul „Generația anului 25“ au loc simpozioane, expuneri, dezbateri pe probleme ale integrării tineretului în activitatea productivă, în familie și societate, împreună cu Întreprinderea județeană cinematografică se desfășoară concursul 25 de ani de socialism în cinematografia românească. Vor avea loc, de asemenea, în această perioadă fazele județene ale concursurilor profesionale ale „Stăpîni pe volan", tineretului : „Siguranță și măiestrie", „Olimpiada mecanizatorilor", „Buna servire", iar în a doua jumătate a lunii decembrie, fazele municipale și orășenești ale concursului „Itinerar istoric românesc" care va evoca drumul parcurs de România in anii socialismului. Orașele Deta, Jimbolia, Sînnicolaul Mare, municipiile Timișoara și Lugoj vor găzdui acțiuni dedicate decadei cărții social-politice și a literaturii pentru tineret, inițiate de Comitetul județean U.T.C. și Centrul de librării. Totodată, va fi deschisă o expoziție de pictură și grafică și de fotografii „Contribuția tineretului din județ la realizarea cincinalului înainte de termen". CORNELIU NUȚIU secretar al Comitetului județean Timiș al U.T.C. DECEMBRIE Noi linii tehnologice In vederea realizării sarcinilor sporite din acest an și mai cu seamă pe cele din 1973, preocupările inginerilor proiectanți și tehnologilor de la fabrica Dermatina au vizat cu precădere proiectarea și executarea a noi linii tehnologice moderne. Pînă în prezent au intrat în exploatare trei linii pentru fabricarea mănușilor de protecție din cauciuc, a firelor rotunde din latex destinate industriei textile și tricotajelor, precum și cea pentru fabricarea tetinelor din latex natural de cauciuc. Liniile sunt caracterizate printrun înalt nivel tehnic comparabil cu cel existent pe plan mondial, fiind complet mecanizate și semiautomatizate. Pe lângă sporuri importante de producții, liniile asigură valorificarea rațională a materiilor prime, iar pierderile tehnologice sunt foarte mici. IN PAGAH-A MÜ O excelentă platformă a muncii ■//////ss. » politice de masă jjjjj Valorificare deplină a potențialului soiurilor noastre! SARCINI DE ONOARE ALE ȘCOLii SUPERIOARE INTEGRAREA ÎNVĂȚĂMÎNTULUI CU CERCETAREA ȘI PRODUCȚIA. EDUCAȚIA COMUNISTĂ A STUDENȚILOR Conferința pentru dare de seama și alegeri a organizației de partid a centrului universitar Timișoara Conferința pentru dare de seamă și alegeri a ogranizației de partid a centrului universitar Timișoara a prilejuit o amplă dezbatere a activității comuniștilor — cadre didactice și studenții— din institute și facultăți pentru transpunerea în viață a sarcinilor trasate de Conferința Națională a partidului, cu privire la integrarea pregnantă a învățămîntului în viața economico-sociala, legarea lui nemijlocită de cercetare și producție, pentru creșterea răspunderii ce revine senatelor, consiliilor populare, tuturor cadrelor didactice ln nobila misiune de educare comunistă a viitorilor specialiști. La lucrările conferinței a participat tovarășul Mihai Telescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean de partid. A fost prezent de asemenea tovarășul George Mirota, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Timișoara. Darea de seamă, prezentată de tovarășul prof. dr. Eugen Pop, secretarul comitetului de partid pe centrul universitar a înfățișat activitatea multilaterală desfășurată de comitetele și organizațiile de partid din institute și facultăți, creșterea rolului lor în îndrumarea muncii de instruire și educare, subliniind totodată rezultatele obținute pe linia creării unei baze materiale adecvate ridicării procesului de învățămînt la nivelul cerințelor actuale ale pregătirii multilaterale a tineretului studios, in acest sens, au fost evidențiate grija permanentă și orientarea susținută pe care le acordă partidul și statul nostru perfecționării și modernizării învățămîntului superior și, totodată, sprijinul primit de centrul nostru universitar din partea Comitetului județean de partid pentru crearea de condiții optime necesare creșterii eficienței procesului instructiv-educativ. In cadrul analizei întreprinse, darea de seamă s-a oprit, în același timp, asupra unor carențe întîlnite în munca de îndrumare și control desfășurată de organizațiile de partid, care nu au militat întotdeauna cu suficientă perseverență pentru antrenarea catedrelor, a tuturor cadrelor didactice la modernizarea procesului de învățămînt, la perfecționarea continuă a măiestriei pedagogice, la întărirea caracterului combativ și patriotic al muncii didactico-educative. A fost subliniată, de asemenea, necesitatea intensificării eforturilor in vederea înțelegerii și realizării complexe a procesului de integrare învățămînt-cercetare-producție. In acest sens, comitetului de partid pe centrul universitar II, revine sarcina de a-și îmbunătăți stilul de muncă pentru a asigura îndeplinirea tuturor obiectivelor ce-i stau în față, pe baza hotărîrilor adoptate de conducerea superioară de partid, a măsurilor indicate de Biroul Comitetului județean Timiș al P.C.R. Același spirit analitic a caracterizat și discuțiile care au urmat, vorbitorii axîndu-se, în principal, pe probleme și aspecte din institute și gravea facultăți, care vizează viteînvățămîntului cu cercetarea și producția, răspunderea mărită care revine organizațiilor de partid, conducerilor de institute și facultăți, asociațiilor studențești, tuturor cadrelor didactice în formarea de specialiști cu o înaltă calificare și cu atributele politice și morale ale omului nou. Conf. dr. Viorel Negru, secretarul comitetului de partid de la Institutul politehnic „Traian Vuia“, a relevat că o preocupare constantă a conducerii institutului o reprezintă selecționarea, creșterea și perfecționarea cadrelor didactice în lumina cerințelor actuale ale învățământului politehnic. Deși avem rezultate bune în acest sens—■ a arătat vorbitorul — consider că nu am folosit toate posibilitățile de colaborare cu institutele de cercetare și întreprinderi, temele de cercetare și doctorat nefiind încă suficient orientate spre necesitățile producției. Pentru remedierea acestei deficiențe, organizația de partid din institutul nostru și-a propus ca procentul celor care își aleg temele din cadrul unităților economice să fie vizibil îmbunătățit în următoarea perioadă. Referindu-se la sarcinile ce decurg din tezele cuprinse in cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea cu cadrele didactice care predau științele sociale în Invățâmîntul superior, prof. dr. loan Cornea, prorector al Universității, a reliefat necesitatea unei mai strînse legături a cadrelor care predau aceste discipline cu realitățile economice și sociale. In același timp, trebuie întărit spiritul militant, partinic, al fiecărei lecții și al fiecărui seminar, astfel incîti științele sociale să-și aducă o contribuție sporită la educarea comunistă a studenților, la înarmarea lor cu temeinice cunoștințe privind politica internă și externă a partidului nostru, concepția sa marxistleninistă despre lume și viață, astfel ca viitorii absolvenți să fie la locurile lor de muncă specialiști cu un larg orizont politic și ideologic, militanți activi pentru înfăptuirea obiectivelor operei de construcție a socailismului și comunismului. La rîndul său, lect. univ. Nicolae Bitrop, de la Institutul agronomic a vorbit despre perfecționarea metodelor de predare și seminarizare la științele sociale, in vederea formării gîndirii proprii a studenților, prin împletirea principiilor teoretice cu practica, un rol însemnat pe această linie revenind organizațiilor de partid și celor de tineret, tuturor cadrelor didactice, indiferent de specialitate. Prof. dr. Iulian Drăcea, rectorul Institutului agronomic, a scos în evidență sprijinul primit din partea organelor de partid și de stat în dezvoltarea bazei materiale a acestui institut, ceea ce a permis ca ION JURCA ROVINA (Continuart in pag. a 11-a) Planul de stat pe 1973 prevede creșteri simțitoare și în agricultură. Producția de cereale va trebui să ajungă la circa 17 milioane tone, din care cea de porumb la aproape 10 milioane tone. Va crește ponderea plantelor tehnice și se vor face pași simțitori înainte pe calea reducerii costurilor, a obținerii unei productivități ridicate, in condiții de eficiență economică corespunzătoare. Realizarea acestor obiective majore, puse în laC.C. al P.C.R., impune cu stringență efectuarea arăturilor adinei de toamnă pe toate terenurile ce urmează a fi însămînțate în primăvară. O dată cu arătura, trebuie să fie incorporată în sol întreagă cantitate de îngrășăminte organice existentă in unități. Raidul-anchetă întreprins de ziarul nostru în ziua de 5 decembrie în raza consiliului intercooperatist Peciu Nou și-a propus să urmărească măsurile întreprinse de conducerile de cooperative și de specialiști pentru eliberarea operativă a terenurilor de coceni, executarea ogoarelor, păstrarea, transportul și folosirea îngrășămintelor organice. Primul popas îl facem la cooperativa din Giulvăz. Pe hotar, în locul unde a fost porumbul, nu se mai vede nici o urmă de coceni. Aceștia, nu numai că au fost tăiați la vreme, dar au fost și transportați, tractoriștii putind lucra efectiv la arături. — Mai avem de ogorit 95 de hectare și am pus capăt și acestei importante lucrări agrotehnice — ne spunea, tovarășul Nicolae Mezin, președintele cooperativei. La transporturi am folosit patru remorci originale, sistem trailere, confecționate în unitate din țevi de fier și puse pe roți de la combine Pe o astfel de remorcă, pe două roți, am încărcat câte 1.200 de snopi de coceni, fapt ce ne-a permis să eliberăm operativ turiștele — a condus președintele. Pe terenurile eliberate, opt tractoare, conduse de mecanizatori destoinici, ca Gheorghe Marta, Ionel Mezin, Nicolae Calo, Vasile Cotnăreanu și alții lucrează efectiv la arături. Pentru a-i cointeresa în mod deosebit atît în grăbirea aratului, cit și în respectarea indicilor de calitate, conducerea cooperativei a stabilit stimulente bănești în funcție de numărul hectarelor arate. Concomitent cu aratul se desfășoară și transportul gunoiului de grajd. Asemenea îngrășăminte complete, cu efecte din cele mai pozitive în sporirea recoltelor au și fost transportate în platforme special amenajate la capul tarlalelor pe care în primăvară se va cultiva porumb și sfeclă de zahăr. Cantitatea transportată se va folosi pe 50 asemenea hectare. In platforme lungi de 30 de metri și late de 3 metri, îngrășămîntul, acoperit cu pămînt, este lăsat să fermenteze pînă la primăvară cînd va fi folosit la fertilizare. Amintim aici și faptul că pentru producția de grîu a anului viitor cooperativa a fertilizat cu gunoi de grajd 70 de hectare. Dintr-un calcul rezultă că îngrășămintele organice de care dispune unitatea asigură fertilizarea anuală a 217 hectare cu diferite culturi, în special sfeclă de zahăr, vie, porumb și legume. Raportată la suprafața de 1.000 hectare cet posedă cooperativa, această bogăție revine pe aceleași locuri din 5 m ani. E o treabă gospodărească ce trebuie urmată și de alte unități. Pentru ca toate îngrășămintele organice să fie transportate direct de la grajduri, bine păstrate și administrate, consiliul de conducere al cooperativei a supus aprobării adunării generale tarife stimulative pentru acei îngrijitori care transportă îngrășămîntul în cîmp. Este vorba de 350 lei lunar, repartizați la doi îngrijitori de animale care B.EL KZ (Continuare in pag. a 11 l-a) ța agriculturii recenta Plenară de a CU GÎUPUL LA VIITOAREA RECOLTĂ ARĂTURILE ȘI FERTILIZAREA SĂ FE DESFĂȘURATE CÂT MAI OPERATIV Raid*ancheta în raza consiliului intercooperatist Peciu Nou Instalații tehnologice moderne asigură produselor realizate la Uzina de detergenți o calitate apreciată atît de clienții interni cit și cei externi