Drum Nou, septembrie 1954 (Anul 11, nr. 3022-3047)

1954-09-01 / nr. 3022

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, INVIŢI-VA!umnou GAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SI Al SFATULUI POPULAR P.SRIQNAL REGIUNEA STAUM Am X XI. Nr. 3082 Miercuri 1 septembrie 1954 4 pag. 20 bani Spor la învăţătură In inima ţi de copil, şi-au fătat lăcaş bucurii care pină acum nu au fost cunoscute de tine. In zilele senine de august, ţi-ai făcut socoata anilor şi ai văzut atunci că numeri şapte. Părinţii tăi, Dorine Moruzan, sunt mândri de tine acum, dar mai mândru este tatăl tău, ajustorul fruntaş de la „Uzinele de tractoare Ernst Thälmann“, că are un fecior ce merge pentru prima oară la şcoală. Iţi aduci aminte cum fiu de mult, într-o după amiază, el te-a luat de mină şi împreună aţi poposit în cancelaria Şcolii nr. 17 din Oraşul Stalin. Aci, numele tău a fost înscris alături de cele ale viitorilor tăi tovarăşi de învăţătură, într-un catalog cu scoarţele tari. Ai aşteptat cu nerăbdare şi emoţii ziua când vei lua pe spate ghiozdănaşul nou, încărcat cu preţioasa povară a cărţilor frumoase, după care tu vei învăţa taina primelor slove. Şi iată că această zi de sărbătoare, pe care tu şi împreună cu tine alţii, aţi aşteptat-o, a sosit. Astăzi, bucuria ta e Împlinită. Vei sta pentru prima oară într-o bancă, vei privi cu puţină teamă şi uimire la tot ce te înconjoară, la clasa cea nouă cu ferestre mari şi luminoase, la tabla neagră, la chipurile colorate de pe pereţi. Vei cunoaşte mi apoi oameni deosebiţi — învăţătorul sau învăţătoarea. Ei îţi vor îndruma primii paşi pe calea cea nouă, se vor purta faţă de tine cu grijă, te vor învăţa carte, îţi vor da lumină din lumina lor şi dragoste din dragostea lor. Această zi de început de septembrie nu e sărbătoare numai pentru tine, Dorine Moruzan, sau pentru tine, István Smazenko, care treci pentru prima dată pragul clasei Ta la Liceul mixt maghiar din Oraşul Stalin, ci o zi de bucurie şi sărbătoare pentru toţi elevii, elevele, studenţii şi studentele din patria noastră liberă. Frumoase au fost şi de neuitat zilele vacanţei de vară petrecute pe ţărmurile mării sau în poienile minunate din munţi. Dar nici ţie, pionierule, sau ţie elevule, studentule, nu-ţi pare rău după ele. Ai fost în vacanţă la munte sau la mare, te-ai odihnit şi ţi-ai adunat noi puteri, ca în anul şcolar ce te aşteaptă să înveţi mai mult şi mai bine. Paşii te poartă acum din nou spre şcoală, facultate sau institut, după care în timpul vacanţei ţi-a fost dor. Ajuns aici, găseşti totul curat, clasele văruite şi bine amenajate, bibliotecile au mai multe cărţi, profesori noi care ţi or împărtăşi şi ţie din cunoştinţele lor. O clipă gîndurile tale vor zbura spre alte depărtate ţări din lume — unde cei mulţi sunt nemilos asupriţi. Spre Africa, în colonia engleză Kenya, unde copiii negri nu au nici o posibilitate de a merge la şcoală, spre însorita Italie, la Neapole, unde pentru 50 mii de copii ai muncitorilor nu se vor deschide anul acesta porţile şcolilor, deoarece acestea... nu există. Pentru voi cei ce vă însuşiţi din comorile învăţăturii, s-au deschis în anul acesta porţile a noi şi noi şcoli, dovadă a grijii părinteşti a partidului nostru faţă de vlăstarele tinere ale ţării. Acestei griji, voi, tinerii elevi sau studenţi, va trebui să-i răspundeţi învăţînd cu voinţă şi perseverenţă. învăţătura trebuie să fie preocuparea voastră principală. Acest lucru trebuie să-l facă atît şcolarul din clasa I-a elementară cit şi elevul din şcoala medie sau studentul. Dacă vei munci de la începutul anului cu conştiinciozitate şi dragoste, vei strânge rodul muncii tale peste puţină vreme. Tu, Leonhardt Walter, ai intrat în clasa a 10-a a Liceului mixt german din Oraşul Stalin. Dorinţa ta, ca de altfel, dorinţa atîtor sute şi sute de tineri de o vîrstă cu tine, este ca după ce termini liceul să te înscrii la facultate şi să te faci inginer. Ţie, Pak-Tu-Kuk, venit din ţara dimineţilor liniştite, student la Institutul forestier, ţie, Gh. Grigorescu, care ai intrat de curînd pe porţile Institutului de mecanică vă stau şi în acest an în faţă sarcini grele, dar frumoase. De aceea voi şi toţi ceilalţi ca voi, va trebui să munciţi cu pasiune, să vă însuşiţi materiile predate. Datoria voastră, elevi şi studenţi, este să învăţaţi bine, să pătrundeţi cu temeinicie fiecare problemă, să începeţi acest nou an şcolar, folosind cu chibzuială timpul pentru învăţătură. Şcoala sau facultatea din care faci tu parte, formează oameni de tip nou, care vor contribui din plin la opera de construire a vieţii noi, oameni obişnuiţi să muncească în colectiv. Sarcina ta este să lupţi ca îndatoririle ce revin colectivului din care faci parte să fie îndeplinite. Din sarcinile complexe ale acestui colectiv, şi tu ai o părticică de îndeplinit. Eşti poate responsabil al detaşamentului de pionieri, redactor al gazetei de perete sau ai vreo altă muncă obştească. Va trebui să dai dovadă de perseverenţă şi dragoste în îndeplinirea acestora, îmbinindule în mod armonios cu învăţătura de zi cu zi. Eşti poate purtător al cravatei roşii sau membru al U.T.M.-ului. Partidul, organizaţia de tineret, aşteaptă din partea ta să fii mereu exemplu demn de urmat pentru tovarăşii tăi de muncă, să depui toate strădaniile ca acel colectiv în care munceşti, să fie fruntaş, dînd astfel dovadă că meriţi pe deplin încrederea ce ţi s-a acordat. Datoria ta este nu numai de a cere colectivului din care faci parte să înveţe şi să fie fruntaş, ci să înveţi şi tu, să fii şi tu fruntaş, să fii exemplu la învăţătură, să-ţi ajuţi tovarăşii mai slabi, să te apropii de ei, să vă organizaţi împreună cu mai bine timpul de învăţătură şi timpulliber, să vă respectaţi învăţătorii şi profesorii. In această zi de început de septembrie, partidul, oamenii muncii, părinţii voştri, cadrele didactice, vă urează din tot sufletul în noul an şcolar, spor la muncă şi succese tot mai frumoase! I In Editura de Stat pentru literatură politică au apărut în broșură: DIRECTIVELE CONGRESULUI AL ÎI-LEA AI, PARTIDULUI CU PRIVIRE LA DEZVOLTAREA AGRICULTURII IN URMĂTORII 2—3 ANI — Proiectul C.C. al P.M.R. — 80 pag. in cuprinsul ziarului Ce propuneţi pentru îmbunătăţirea calităţii produselor: La uzinele „ Vasia Vasilescu“; La „Partizanul Roşu“ (pag. 2-a); Activitatea culturală de la fabrica „Virola“ — Sibiu (pag. 2-a). Proiectul de directive — un vast program pentru făurirea bunei stări a oamenilor muncii: Se schimbă faţa locurilor; Tractoare pentru mecanizarea agriculturii; Pentru dezvoltarea continuă a creşterii animalelor (pag. 3-a) — Tratatul „Comunităţii defensive europene“ a fost respins de Adunarea Naţională franceză (pag.l-a) — O nouă şi răsunătoare victorie a forțelor păcii (pag. 4 a). PE ÎNTINSUL REGIUNII NOASTRE In contul lunii septembrie Colectivul de muncitori şi tehnicieni de la Atelierele de Automotoare C.F.R. Oraşul Stalin, şi-a îndeplinit şi chiar depăşit angajamentele luate în cinstea zilei de 23 August. Unul din angajamentele luate a fost şi acela de a lucra la data de 23 August în contul zilei de 15 septembrie. Acest angajament a fost îndeplinit înainte de termen, astfel că Atelierele de Automotoare au lucrat în ziua de 15 august în contul zilei de 20 septembrie. De asemeni, planul producţiei marfă a fost îndeplinit la toate sortimentele, dîndu-se în acelaşi timp peste sarcina de plan 4 cilindri de locomotivă. O deosebită atenţie au acordat muncitorii reducerii preţului de cost şi realizării de economii. Astfel, preţul de cost a fost redus cu 2,3 la sută, iar pînă la data de 1 iulie s-au realizat economii în valoare de 39.510 lei. Dn prezent, se lucrează la terminarea lucrărilor de punere in funcţiune a unui nou cuptor rotativ la turnătorie. La obţinerea acestor frumoase rezultate, o contribuţie de seamă au adus muncitorii secţiei turnătorie, care prin buna organizare a locului de muncă, au depăşit planul de producţie la toţi indicii. Cabinetul tehnic sprijină activitatea inovatorilor Cabinetul tehnic de la uzinele „Independenţa“ Sibiu şi-a intensificat activitatea prin organizarea de „săptămâni ale inovatorilor“, şedinţe de instructaj, consfătuiri cu inovatorii, cit şi prin desfăşurarea unei temeinice munci in rîndul inovatorilor, ajutindu-i concret în rezolvarea propunerilor de inovaţii şi raţionalizări. Astfel, cabinetul tehnic a organizat un concurs pe teme de inovaţii care s-a bucurat de un deosebit succes, inovatorii uzinei venind cu o serie de propuneri de inovaţii care au contribuit la '■'creşterea productivităţii muncii în uzină. De un preţios ajutor în munca inovatorilor este biblioteca tehnică, care numără peste 10.000 de volume. Numărul propunerilor de raţionalizări şi inovaţii a crescut în fiecare lună. Astfel, în anul 1953, s-au înregistrat la cabinetul tehnic 111 propuneri de inovaţii, iar de la 1 ianuarie 1954 şi pînă în prezent, inovatorii au făcut 140 de propuneri din care 60 au şi fost aplicate. Economiile aduse de inovaţiile aplicate se ridică la suma de 525.483 lei. Pînă în prezent, inovatorii au fost recompensaţi cu suma de 48.630 lei. Paralel cu stimulentul material, inovatorii se bucură de o largă popularizare prin articole la gazeta de perete, prin staţia de radioamplificare, unde se arată inovaţiile şi rezultatele ce le aduc acestea în procesul de producţie, fapt care antrenează pe alţi muncitori în mişcarea inovatorilor şi raţionalizatorilor. Un preţios ajutor în dezvoltarea mişcării inovatorilor a adus cercul A.S.I.T. din uzină care s-a preocupat de răspândirea tehnicii înaintate, distribuind de asemenea în mod gratuit reviste tehnice de specialitate. Inovatorii uzinei „Independenţa“ sunt hotărâţi să lupte pentru realizarea de noi teme de inovaţii care să ducă la creşterea producţiei şi productivităţii muncii. Ion Iordache coresp. Sortimente noi Majoritatea celor ce lucrează în întreprinderea de tricotaje „Agnita”, din oraşul cu acelaşi nume, sunt femei. Ele se simt direct interesate ca produsele pe care le fabrică să fie de cit mai bună calitate şi cit mai multe. Pentru ca produsele să aibă un aspect cit mai plăcut, s-au făcut numeroase propuneri pentru lărgirea numărului de sortimente. In luna iulie s-au făcut 8 propuneri dintre care șase au fost însușite, noile sortimente urmînd să fie distribuite prin magazine, la începutul trimestrului IV. Printre noile articole executate pînă în prezent se găsesc şi mănuşile de lină pentru copii pînă la vârsta de 3 ani. Aceste mănuşi au o contextură nouă, formată din desene diferite. Printre muncitoarele care au făcut noile propuneri se numără Ioana Nicolaie, Hildegard Matei şi altele. Marin Brînzoi, coresp. Brigada artistica de agitaţie la arii Brigada artistică de agitaţie de la Fabrica de geamuri din Tîrnăveni, a prezentat duminicile sau în după amiezele altor zile din cursul săptămînii, la ariile din satele Chincuş, Deal, Coştelnic şi Găneşti, scurte şi interesante programe culturale, cu scopul mobilizării ţăranilor muncitori la terminarea grabnică a lucrărilor de treieriş şi dezmiriştit. Această brigadă artistică este formată din 5 dansatori, 3 recitatori şi 3 solişti vocali, avînd un repertoriu cu diferite cântece, dansuri populare romîneşti şi maghiare etc. In cursul acestei luni, brigada artistică de agitaţie de la Fabrica de geamuri din Tîrnăveni, va prezenta programe artistice şi la alte arii. | Gheorghe Daţescu ( coresp. „Piesa oricît ar fi de mică, trebuie executată cu multă atenţie“ Intr-una din serile de iarnă ale anului 1950, învăţam ca de obicei alături de alţi colegi în sala colţului roşu a căminului Institutului energetic „Vladimir Ilici Lenin“ din Ivanovo. Afară era un ger năpraznic, în sala colţului roşu căldura te îmbia plăcut la învăţătură. Lucrurile mergeau însă greu. Geometria descriptivă la care învăţam, este o materie pretenţioasă pe care o înţelegeam destul de anevoios şi în limba romînă, iar lucrurile se complicau cu atît mai mult cu cît limba rusă — în care ni se preda — noi o cunoşteam prea puţin. In seara aceea, ajunsesem la un capitol pe care cu toată strădania noastră, nu-1 înţelegeam deloc. Tocmai atunci îşi făcu apariţia în sală Lev Vasilievici Novicov, profesor de desen şi geometrie descriptivă. Prezenţa lui la acea oră tîrzie din noapte ne-a surprins foarte mult. Lev Vasilievici s-a aşezat lingă noi şi a început să ne pună întrebări, lămurindu-ne multe probleme, la care înainte de venirea sa nu puteam să dăm decit din umeri. Lev Vasilievici nu cunoştea limba romînă şi la toate explicaţiile sale se folosea de desen. Aceasta ne-a ajutat foarte mult. Atunci am văzut în Lev Vasilievici tipul adevărat al pedagogului sovietic, dornic să împărtăşească elevilor săi tot ceea ce cunoaşte. De la această întâmplare au trecut trei ani. In aceşti ani alte serii de studenţi au cunoscut metodele de predare ale lui Lev Vasilievici Novicov. Abia în semestrul II al anului IV, ne-am întîlnit din nou cu dânsul. II aveam consultant la proiectul cursului „Turbine cu aburi şi gaze“. Cu multă minuţiozitate controla proiectul, semnalîndu-ne cea mai mică greşeală. Acest lucru ne-a mirat foarte mult şi la întrebarea noastră, profesorul Novicov ne-a explicat imediat: „Nimic nu-i mic într-o construcţie. Piesa oricît ar fi de mică trebuie execută cu multă atenţie. Astăzi un proiect sînt lucruri care se pot trece cu vederea, iar mîine la practică din cauza neglijării unui singur ştift se pot produce pagube mari“. Acum m-am reîntors în patrie ca abserivent al Institutului energetic din Ivanovo. învăţătura lui Lev Vasilievici Novicov, care şi-a cîştigat dragostea atîtor studenţi, o voi aplica oricând şi oriunde în ţară, pentru ca ceea ce am învăţat în Uniunea Sovietică să slujească cu adevărat construirii socialismului în patria noastră. Gheorghe Colţ absolvent al Institutului energetic din Ivanovo *