Educaţie Fizică şi Sport, 1977 (Anul 30, nr. 4-12)

1977-04-01 / nr. 4

Educaţie fizică şi sport, nr. 4, 1977, pag. 1 Educaţia fizică şi sportul intmaţămint ANALIZA CIBERNETICĂ A LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ * Lector univ. GEORGETA CHIRIŢĂ Doctor în pedagogie I. E. F. S. Procesul de învăţămînt poate fi analizat sub aspect cibernetic, deoarece se caracterizează printr-o permanentă circulaţie de informaţie. Parte a ciberneticii, teoria informaţiei a venit în sprijinul procesului de învăţămînt, analizîndu-l ca proces de comandă şi control, cu dirijare cîtmai completă, cu o organizare care să asigure dezvoltarea proceselor psihice ale elevului într-o direcţie precisă, profesorul posedînd mijloace de a acţiona asupra acestor procese, eliminîndu-se astfel spontaneitatea dezvoltării lor. Cibernetica, ştiinţă a conducerii optime a sistemelor şi proceselor complexe, a permis, prin metodele sale, o nouă abordare a procesului de instruire, atît în ceea ce priveşte analiza, cît şi modelarea lui, completînd şi dezvoltînd concepţiile psihologice. Procesele mintale sunt studiate prin prisma transmiterii, stocării şi prelucrării informaţiei. Acest mod de abordare face posibilă elaborarea unor modele ale procesului de însuşire, ca şi a unor modele de conducere (reglare) a acestui proces. Analiza procesului de învăţămînt prin optica ciberneticii impune diferenţierea a trei aspecte fundamentale : structural (construcţia sistemului care realizează procesul), funcţional (schema de reglare a procesului) şi informaţional (specificul informaţiei care circulă în sistem). Dintre acestea, reglarea procesului de instruire ridică cele mai multe probleme: în procesul de instrucţie acţionează două centre de circulaţie a informaţiei, între care se stabileşte o strînsă corelaţie : sursa informaţiei (profesorul sau alt canal informativ care acţionează sub controlul profesorului) şi receptorul informaţiei (elevul). Comunicarea constă în emiterea mesajului şi receptarea lui, predarea fiind însoţită de analiza răspunsurilor şi participarea elevilor la procesul de comunicare. Aceasta nu-şi ajunge scopul chiar din momentul în care a fost emisă. Eficacitatea sa depinde de acţiunea de receptare şi de asimilare a mesajului de către elev, necesitînd un ansamblu de condiţii care stabilesc o identificare cu interlocutorul şi o cores-