Evenimentul, ianuarie-martie 1899 (Anul 7, nr. 1711-1784)

1899-01-15 / nr. 1720

1720 dorințele sale. Acest om iubea o fată, o frumoasă țărancă, care insă iubea pe un grădinar al nobilului rus. Fata nu voi să răspundă dorințelor nobilului și acesta o mărită cu grădinarul. In seara nuntei însăș i puse pe tinerii indrăgostiți într’o odaie, a cărei bagdadie desfăcîndu-se, lăsă să se reverse un potop îmbătător de flori asupra lor; amîndoi muriră asfixiați. înainte de-a muri, grădinarul blăstămă pe stăpînul seu, „ca toți urmașii săi să omoare pe femeia pe care-o voi iubi“. Crima strămoșului—omorîrea frumoasei țărance pe care-o iubea pătimaș - se repetă la toți descendenții, in aceleași împrejurări, atunci cînd iubesc cu mai multă patimă ; iar drama d-lui Prasin, ne arată acest moment, cu toată groaza și durerea pe care ne-o poate inspira redara lui, intr’o creațiune adevărat artistică. Paul. VRUNICA ZILEI Societatea științifică și literară a cerut prefecturei autorizarea de a inființa o loterie din a cărui beneficiu să-și clădească un local propriu pentru muzeu și conferinți! Numărul biletelor vor fi de 400.000 ani leu biletul, iar câștigurile vor fi următoarele: 1 câștig de 50 000 lei 1 câștig de 10 000 lei 3 câștiguri de 5.000 lei 10 câștiguri de 1 000 lei 20 câștiguri de 500 lei 100 câștiguri de 100 lei Prefectura față cu această cerere a convocat comisiunea boieriilor pe ziua de 15 a. c. X Cererea de declarare in stare de faliment formulată contra comerciantei Ernestina Herșcovici, și care iara să se judece ori înaintea tribunalului secția II-a s’a amânat pe ziua de 21 Ianuar, după cererea ambelor părți. * Primul procuror al tribunalului Prahova a cerut telegrafic urmărirea lui Gheorghe Maximescu măcelar care a dispărut in urma declarărei lui in stare de faliment. DIN BARLAD (Corespondență specială) Balul societăței Benoit-Jehuda Duminică 10 a. c. a avut loc in sala Iaskulovschi, balul societăței Benoth-Iehuda. Sala a fost prea frumos decorată cu lanțuri de hârtie tricoloră, steaguri tricolore, lampioane venețiane și placards cu inscripții diferite. Scena unde era aranjat, bufetul a fost cu prea mult gust aranjat și ornat. Păcat insă că lumina n’a tocmai satisfăcătoare, încă de pe la parele 8 lumea începe să sosească așa că la oarele 9 balul a putut fi deschis cu melodiosul vals „Unsere Trancu. Aproape o oră nu vedeai înaintea ta de cit un necontenit vîrtej de dansatori, care se legănau in ritmul sus numitului vals. După o scurtă pausă urmă Polca Francaise care și ea la rîndul ei, antrena pe dansatori. După asta urmă , Polca Mazurca, Quadril și Tarino cu care se sfîrși partea I-a programului. In timpul pauzelor dintre dansuri mai multe domnișoare din comitet vindeau flori in beneficiul societăței. Cred de prisos să mai insisti asupra faptului că, bine garnisitul bufet a fost vecinic asediat de adoratorii Terpsichorelor. Partea 11-a a balului a fost mai bogată ca acea d’intăi, avînd in plus Cotillionul și Pas de Patineurs. Toate dansurile au fost conduse de neobositul și mult apreciatul dansator dl. M. Witzling. Am admirat foarte mult amabilitatea și bunătatea ce a caracterizat pe neobositele domnișoare , atît din comitet cit și membre, cari au desvoltat o activitate colosală in organizarea balului. Strălucitul succes ce a avut balul este o resplată prea bine meritată , și tot odată o incurajare pentru viitor. Trebue să fim drepți și odată cu laudele noastre societăței, să aducem laude și Bârlădenilor cari au știut să recunoască meritul și să deie din toată inima concursul său tinerei societăți. Din prea numerosul public ce a asistat la acest bal notez pe : D-nele Novac președinta societăței, pusă. intr’o prea elegantă rochie neagră garnisită cu roș, Fridman in negru, Waisman in negru. Helrnan in negru, M. Vitzling in gris perle raye, Cernovitzer în negru, Henriette Witzling in negru, Wexler in negru, Sezover in negru, Koflerft in negru, Steinberg in chodrone, Wandelman, Gropper, Grip in negru. Rabinovici in negru, Paulina Karniol in negru Goldștein in alb, Finchelștain in ecosais și negru, Alterescu, Schonfeld in rose* Blecher in negru. Segaler in negru, Herșcovici in negru, etc. i Domnișoarele: Geirrter in alb, Koller in bleu-pale voile de gaze bleue Abeles in Bleu, Novac in alb, Diana și Roza Samn in alb, Iezover in alb. Șaim in alb, Ismailer in alb, Lebelsohn in ecosais și negru, Karniol in alb și negru, Suzane Țukraan in alb, Rebsca Tukrnan in maron, Piker in alb, Ornstein in alb, Blum in alb, Segaler (Piatra) drap. Bercovici in alb, Finchelștein in beige, Vexler in alb, Alchel in alb, Wexier neobosită și neîntrecut*, dansatoare in fraise, Friedman in alb, Kohn in alb, Tukman in alb etc. D-nii: Kotier, Reisiger, Friedman, Steinberg, Alterescu, Sehonfeld, M. Vitzling, Moses, Vitzling, Gelerter, Lax, Abeies, Rosenberg, ßlecher, Her școvici junior, Ornștein, Kahane, Iezover, Weinstein, Bleiveis, Frux Herman, Segal *etc. Balul s’a sfîrșit la oarele 5 dimineața, cînd publicul a început să bată in retragere, mâhnit că balul s’a finit atît de curind, înainte de a sfîrși din a mai da un: INSTANTANEU Domnișoara Gelerter zionistă pe cît de înfocată pe atît de convinsă și, a dat toată osteneala ca balul să reușească cît se poate mai bine. Sunt convins că a avut de înfruntat multe greutăți, dar tocmai aceste greutăți fac meritul mai mare. La bal s’a purtat intr’un chip foarte amabil cu visitatorii, fapt care i-a atras multe simpatii. A purtat o prea drăguță rochie albă și flori naturale In vînzarea cocardelor și a florilor a dovedit multă iscusință. Bârlad 99 Argus. P. S. Țin să atrag atențiunea cititorilor asupra viitoarelor instantanee ce vor apărea la rubrica „Din Bârlad“ in viitoarele numere. O Epitropia generala a spitalelor 5tt. Spiridon, a numit pe d. maior pensionar Toran in postul de epitrop onorific la spitalul din Focșani, in locul remas vacant prin decedarea d-lui Orleanu. Femeea Zoița Iordachi,servă la institutul Grigoriean, eri a inghițit 2 pastile de sublimat corosiv. Cuprinsă de dureri ingrozitoare a fost transportată la spitalul central. Pănă in present, incă nu se cunosc cauzele care a decis pe Zoița Iordachi de a încerca a se sinucide. O . Expunerea situației județului pe anul 1898-99 făcută de d. V. Gheorghian prefectul județului, cu ocazia deschiderei consiliului general al județului a fost scoase de curind de sub tipar. Această lucrare va fi trimeasă tuturor instanțelor judiciare și administrative. Planul întocmit de serviciul tehnic județean pentru construirea unui local de primărie in comuna Buciumi a fost aprobat de corpul tehnic superior. Procurorul tribunalului R-Sarat a cerut urmărirea lui Naei Ghinciu zis și Caldararu condamnat la 10 ani recluziune și evadat de sub excorta jandarmilor. Biblioteca de letua Cu începere de azi „Bazarul Evenimentului inaugurează o nouă îmbunătățire, care suntem siguri, va obține tot succesul cel merită. Văzînd lipsa totală ce se simte in oraș a unei biblioteci de lectură, unde pe un preț minim să-ți poți procura de cetit operile, cele mai alese ale Literaturei fanceze, administrația noastră s’a gîndit de a subveni la acest rău, înființînd, care numără astăzi deja peste 600 volume, ale autorilor cei mai favoriți, plus ultimele noutăți ale Literaturei moderne. Am luat in același timp toate măsurile pentru ca biblioteca să se imbogățiască cu orice carte nouă apărută la Paris și care va produs o oarecare sem- isațiune. Prețul minim ce am pus 30 BANI cetitul unui volum și 2 fr. cauțiune, care se-ntoarce odată cu inapoiarea volumului, credem că va atrage pe toți amatorii unei lecturi interesante, ușoară sau amuzante. N. Popescu din comuna Belcești fiind cerut telegrafic de către șeful siguranței din Capitală, a fost ori arestat. Parchetul a cerut lămuriri dacă e nevoie ca arestatul să fie trimis in Capitală. Telegrafiștii din toată țara au trimes eri telegrame deputaților rugîndu-i să susție proiectul de lege, care se va depune azi pe biuroul Camerei și prin care se modifică vechea lege in sensul ca telegrafiștii să iasă la pensie după 30 de ani, iar nu 40 ca pănă acum, iar in loc de la 10 la sută să li se reție 18 la sută. un. general Iarca, comandatul corpului IV de armată, a fost decorat de către împăratul Wilhelm cu marele cordon al Vulturului Roșu, ture și alegerilor apropiate, fiecare a voit să discute trecutul pentru a -și da seama de cele ce urmează să facă in viitor. Discuțiunile asupra acestor chestiuni, au durat pănă aproape de ora 2 din noapte și tot nu s’au terminat. A rămas să se facă noui adunări spre a se continua analiza și a se trage concluziuni.X Suntem informați că in urma unor intervențiuni din partea guvernului din Buda Pesta cum și a dorinței exprimată de eforia bisericei sf. Nicolae din Brașov de a se tranșa odată chestiunea rentei, guvernul nostru ar fi recurs la următoarea soluțiune : Să acorde, odată pentru totdeauna bisericei sft. Nicolae un capital de 965.250 lei, capital a căruia dobîndă represintă renta plătită pănă acum. Nu știm dacă această soluțiune e definitiva tranșare a chestiunei, vom arata întru cit ea este favorabilă pentru noi și pentru cei de peste munți zice ADEVĂRUL. Toți profesorii universitari din Capitală și din Iași, cu titlu provisoriu, vor fi numiți definitivi in catedrele lor pe ziua de 15 Ianuarie. Poliția din Brăila a Înaintat parchetului pe individul David Grunberg zis și Margulies unul din autorii furtului de juvaeruri comis in Mai la d-nul Mayeski. Dînsul mărturisind că acele juvaeruri sunt împărțite prin Brăila, parchetul nostru a dispus fotografiarea inculpatului și apoi trimetirea la Brăila insoțit de un agent polițienesc pentru a da de urma obiectelor furate. In sara zilei de 7 Ianuar, locuitorul Petrachi Bunduc din Ungheni, a lovit pe brigadirul de gendarmi rurali Matei de la acea secție, atentând chiar la viața lui cu arma, pentru faptul că brigadirul Matei călăuzise pe niște locuitori in afacerea unui contrat contra voinței lui Bunduc. Șeful secției gendărmăriei telegrafind cazul d-lui căpit. Zamfirescu, d-sa a delegat cu anchetarea cazului pe d. Adjutant C. Botez, care in unire cu primarele comunei Bosia constată că acest Bunduc e vinovat, dispunând arestarea. Eli Bunduc a fost adus la parchet și depus in penitenciarul central. Acest Bunduc după declarațiile locuitorilor, cu ocazia anchetei făcute de dl. Adjutant Botez s-a constatat că e unul din cei dintăi contrabandiști care de multe ori își punea in aplicare meseria chiar ziua mare. Succesul representației de la 16 Decembre trecut, representația uata pentru îmbracarea elevelor săraci din școalele secundare din localitate, a fost datorit in mare parte elevilor cl. VI a liceului Național, cari s’au oferit a da tot concursul lor și pentru reușita representației doi sergenți, de Sîmbătă 16 Ianuar, ce va avea loc pentru inființarea cantinelor școlare. O Mercuri elevii clasei VII, a liceul Național, au visitat impreună cu dl. dr. Vicol, profesor de higienă, abatorul. Aici s’au operat tăeri de vite și s’au făcut explicațiuni elevilor. Dl medic veterinar Cristea, cu o amabilitate nespusă, a condus pe elevi prin tot abatorul, dîndu-le deslușiri. Liga culturală, secția Iași, convoacă pentru Duminică 17 Ianuarie a. c. orele 2 p. m. pe membrii ligei, in aula uoei universități, fiind la ordinea zilei. Darea de seamă pe anul 1897 98, alegerea comitetului și alte chestiuni importante. Cum aceasta e a doua convocare, comitetul ligei, anunță, că întrunirea se va face, cu o zi și cîți membri prezenți. Prefectura de poliție a înaintat parchetului pe indivizii Haralamb Cozma și Sevastia Dimitriu, autorii mai multor furturi. De azi s’a început lucrările de res- Biblioteca Issituent M OX O X * EVENMEMIL 1899 Consfătuirea de îa d. ¥. Lascar. Doisprezece amici ai d-lui Aurelian printre cari d-nii Aurelian, Costinescu, Delavrancea, Mincu, Vilacros, Drăghiceanu și Xenopol s’au întrunit aseară acasă la d-na Vasile Lascăr. Tema principală a discuțiunilor a fost a analizarea activităței acelei grupări de cînd ea a fost constituită aparte. Fiecare din cei prezenți a făcut critica faptelor bune și rele ale grupărei, aducînd unor amici laude iar altora reproșuri. Acum fiind sfîrșitul ultimei legi s laCREME SIMON fără rivală pentru a proteja, albi și catifela pelea obrazului și a mănelor. Praful și sapunul Simon, complectează minunatele efecte ale Cremei Simon. A se refula imitațiunile de vîndare pretutindeni J. Simon, 13 rue Grange—Bateliere, Paris Apa minerală naturală, toni-digestivă, reconstituantă ANEMIIA—DYPEPSIA —DIABETUL De 4 secole isvorul Saint-Diger la Pougues este cel mai universal apriciat de către de tori S*^’*^«*****^»an» b. ' A y ye?.* í.- 'VA, " -m wma Cea mai bună dintre apele purgative COMESTIBILE si BRANZATORIfiflf: LI BBBTQH & AtTSSMAC 75, Hue St. Denis PÜ3IS Importațiune pentru România a mărci Camembert, line, Pont l’Evêque, Coulommiers, Le Favoir, Brânzeturi de la calitate, STRIDII, HOMMARDS, LANGUSTE etc De véndare la principalele magazii fine de coloniale și comestibile din țara. Agenți generali pentru România D-nii A BLAU & C-ia Bucuresci.Str. Smărdan, No. 2 (Hanu Cdormandis ~mTend Dentist ) ........— Medalie :*<? Argint. IASI Str. Primăriei vis-a-vis de Teatru Național Consultații de la 9-12 a. m. și 2-5 p. m. Cerneala Andrici a descris și patru copiat in eeposit de vânzare la d. A. B. Reiser str Anastasie Panu 59 numai cu 1,50 litru.de l. Canataurarea turnului și a zidului mănăstirei Golcea. Tînărul și genialul violoncist, Georges Enescu, a scos la lumină 2 admirabile composițiuni de școală nouă, un Leherzo și un Preludiu. In curînd va scoate o partițiune din marele Poem Român Simfonic pentru piano. 2 Marți seară a avut loc în saloanele părintelui institutor Alexandru Th. Popovici, logodna gentilei și drăguței d-re Alexandrina V. Bobulescu nepota părintelui Popovici cu dl. Theodor Pavelescu funcționar epitrop spit. sst. Spiridon. Au asistat părintele Georgescu protoereul județului cu d-na și d-na, părintele Neculai Vereanu cu d-na, părintele Pavel Savin protoereul orașului cu d-na, părintele Gh. Carp, revizorul clasiastic cu d-na, preotul Ion Dimitriu, preotul Gheorghe Movilescu, preot-institutor Dimitrie Constantinescu, preot iconom Const. Chiriak, d-nii Irimia student in teologie (Kiev), Mihai C. Chiriak, Georges C. Chiriak etc. La orele 11 din noapte, după oficiarea logodnei, un supeu bogat se servi invitaților in care timp orchestra intonă cele mai noi și mai vesele cîntece. S’a dansat, s’a petrecut pănă la ora 2 din noapte. A apărut „Valurile Amorului“ vals pentru piano de Antonio Cirillo, profesor la Conservatorul din Iași și se află de vînzare la Magasinul Conservatorului Solomon Kauffmann strada Golia 54. Bulionul de bou nu conține decît partea aromatică a cărnei, dacă vrea să se facă pentru bolnavi un aliment foarte nutritor este de ajuns să se facă să se disolve un gram de Peptonă Chapeteaut care reprezintă 16 grame de carne de bou este cel mai bun reconstituant cunoscut pentru anemici, convalescenți, fiisici și personele ca un sufăr de gastrolgie. 4* Suntem informați că societatea anonimă fostă «Orenstein și Koppel» din Berlin, represintată în țară de către dl. B. Courant din București, a instalat drumul de fer cale îngustă, pentru exploatarea pădurei din Pomârla, a d-lui avocat N. G. Nanu, din Iași. Aceiași casă va produce furnitura necesară drumului de fer din aceiași pădure, pentru Baronul de Popper din Budapesta, o K Desbaterle Parlamentare CAMERA Șocința de la 43 ianuarie 1899 Ședința se deschide la ora 2 și 20 minute, sub președinția d-lui Dimitrie Giani. Răspund la apelul nominal 115 domni deputați. Asistă la ședință domnii miniștri Ferichide, Palade și General Berendeiu. D. Delimarcu cere să se pună la ordinea zilei un proiect de lege din inițiativă parlamentară, relativ la pensiunile funcționarilor telegrafo-poștali. După o discuțiune neînsemnată la care iau parte domnii Popovici, Ferichide, Gh. Theodorescu, V. Iepurescu, Gr. Macri, D. Giani, se decide ca proiectul să fie pus la ordinea zilei la 20 Februarie. D. I. Zulich se socotește dator să protesteze înaintea parlamentului în contra calomniilor al căror obiect este d-sa din partea ziarelor «Epoca» și «Constituționalul», și cere o anchetă parlamentară spre a se putea spulbera cu totul odioasele și nedreptele acuzațiuni ce i s’au adus. La ordinea zilei interpelarea d-lui N. Fleva, relativă la reforma legei electorale, D. Fleva, avînd cuvîntul, spune că profită de momentul acesta spre a face constatări asupra politicei generale a guvernului care, orice s’ar zice, e în stare anormală, căci nu reprezintă partidul liberal, ci numai o fracțiune din acest partid. Oratorul arată ca guvernul liberal, la începutul carierei sale, a promis reforma electorală și descentralizarea administrativă; dar că cu toate astea, azi la sfîrșitul prime legislaturi a partidului liberal, nici una din acele promisiuni nu s’au realizat și țara se află tot sub cel mai detestabil regim electoral : scrutinul cu lista, care nimicește orice inițiativă individuală, dar ceva mai rău, ne aflăm astăzi în regimul electoral al candidaturilor oficiale și al alegerilor cu bande de bătăuși. (Aplauze). Continuînd d-nul Fleva susține că proiectul de reformă electorală prezintat de d. Ferechide este nu numai neserios, ci și de prisos, căci secretul votului se putea garanta pe deplin pedepsindu-se agenții cari au violat secretul votului, în loc ca ei să fie onorați cum s’a făcut cu un ajutor de primar din Capitală, dîndu-se încuragiare printr’aceasta agenților cari calcă și secretul votului, și libertatea votului, dar mai cu seamă prestigiul partidului liberal (aplauze). D. Fleva termină declarînd că nu crede de loc în dorința actualilor guvernanți de a reabilita partidul liberal și că d-sa personal nu se va mai opri în fața unor ridicole încercări de împăcare. (Aplauze) X CORPUL 4 ARMATA Serv. Intendenței Publicație Se face cunoscut că in ziua de 1 Februarie 1899 ora 10 dimineața se va ține licitație publică in localul comandamentului corpului 4 de armată Iași serviciul intendenței pentru dârei in întreprinderea furnisărei a 3,365,000 klg. lemne de foc pentru copuri necesare in esercițiul 1899 - 90) in localitățile următoare : j). A se preda la deposit și corpurile din garnizoana Iași 3,456,000 kig. j). A se preda la pichetel Reg-lui 13 Infanterie dela Bădărău la punctul Unireni 400,000 „ <. A se preda la batalion 1 miliții dîn T. Frumos 9,000 ,, In total : 3,865,000 „ (sebit mai este necesară incă cantitatea de 1,500,000 klg. lemne de foc penru ofițeri predabile in garnisona Iași Cincurenții se vor presenta cu ofertle sigilate și cu garanție de 10 °/c dinaloarea cantităților ce au ofertat. Leitația se va ține in conformitate cu art. 68-79 din legea asupra comptabiltății publice a statului. Se mai face cunoscut că in cele zece zile după licitație comandamentul corpului 4 armată va primi supraoferte cu un scăzămînt in preț de cel puțin 5% însoțite de garanție, iar in ziua de 10 Februar 1899 se va procede la o readjudecare intre supraofertanți și primul adjudecator. Nu se va ține in seamă ofertele și supra-ofertelele ce vor fi adresate altor autorități decît comandamentului corpului 4 armată. Concurenții vor avea grijă ca in ofertele și supraofertele ce ce vor da să arate osebit cantitatea lemnelor ce doresc a preda pentru corpuri și osebit cantitatea lemnelor ce doresc a preda pentru ofițeri. Caetul de sarcine care prevede detailat condițiunile acestei întreprinderi se poate vedea de amatori in biuroul intendenței in toate zilele de lucru de la orele 9-12 a. m. și de la 2-5 p. m. p. Șeful Serviciului Intendenței. Adj. 1 J. Amireescu No. 41.704 1898 Decembrie 25 De inchiriet cu începere de la 23 Aprilie 1899 Hotelul Gh. I. Bofiez din Huși Doritori sunt rugați a se adresa la proprietar. Bazarul Evenimentului A primit un mare transport de coroane de flori artificiale, in porțelan, seuri, matasă și metal. Asemenea a primit canari din Hartz dresați la perfecțiune. Ieri in 13 Ianuarie au trecut examenele de drept Roman, dl. I. Vartic, Economie Politica d. Mihailescu și de drept administrații, d. Alex Stoianovici f felicitările noastre De cătră gendarmii rurali, ori l’a adus la parchet pe individul Neculai Popescu fost notar in comuna Belcești, găsit oploșit in acel sat la un locuitor. Acest Popescu, este urmărit de poliția din București pentru escrocherii și furturi comise acolo in calitate de agent al biuroului de servitori. Numitul Popescu, azi va fi trimes sub escortă la București. X Eri la școala primară, Vasile Adamachi, făcăndu-se probabil mai mult foc in clasa a Il-a, a leșinat 2 elevi Dumitru Motăș și Gheorghe Anastasiu. Scoși in grabă afară și răcoriți cu apă rece, copii și au revenit in fire. O ELENA THEODORINI La inceputul lunei Fevruarie incîntătoarea noastră diva Elena Theodorini va da la teatrul național trei reprezentații. N’avem nevoie a invita publicul să asiste cu mic cu marea aceste reprezentații. Ajunge să spunem că Elena Theodorini va cînta, și sîntem siguri că tot lașul va alerga s’o aplaude și s’o admire. Biletele se găsesc la agenția teatrală. DLTIEIMATÎ Protestul Tatareșenilor In sinul administrației comunale nuare grijă asupra modului de a se resolvi protestul Tatălreșenilor. D. Gane a promis să puie chestia in consiliu, dar n’a pus-o in ședința de eri. Unul din redactorii noștri, a putut ori REDESCHIDEREA Hotelului Metropol“ Din București Calea Victoriei (Vis-a-vis de Palatul Regal) va avea loc la 10 Noem. Hotelul mărit la tripl re organisat și mobilat cu tot confortul marelor hoteluri moderne Este prevezut cu B&i, TELEFON» ele» Ascensorii, Electricitate Saloane de Lectură Restaurant de primul ordin cu hu^âtria Franceza Homisua SALONAȘE PARTICULARE Pensiune și aranjamente cu luna foarte convenabile. BMMMfer, ünloraafte Cscsihn, Qcbcka, tajaatlmlk». vindie* I in48aeoreMRrg«rUe, Skt« folositor ts f hóíole 4« »temi Mffori, fhfctal Xtogres&t i ta tóit«