Evenimentul, octombrie-decembrie 1914 - ianuarie-februarie 1915 (Anul 22, nr. 200-300)

1914-10-14 / nr. 213

Ultime informații intem autorizați a desminți toate știrile false care au circulat în jurul neînțelegerilor, care s-ar fi ivit printre membrii comitetului consultativ al partidului conservator. Cea mai perfectă Înțelegere domnește în întreg partidul noastru, asupra tuturor chestiunelor, și externe și interne, la ordinea zilei. --- i Astăzi dimineață la orele 5 și 10 minute s'a simțit în orașul nostru un puternic cutremur de pământ de lungă durată. Lui Sulina se află mormântul mamei mult regretatului publicist ieșan Dimitrie Moruzzi, a cărei înmormântare s’a făcut eli. Mama defunctului, prințesa Ecaterina Moruzi, a fost soția lui beizadea Nicolai Moruzi, decedat la 1893. Societatea națională de agricultură va ține ședință azi Luni, la orele 5 d. a. sub președenția d-lui N. Filipescu, fost ministru. La ordinea zilei se va discuta următoarele : Chestiunea irigațiunilor în România și rezultatul asigurărilor mutuale. O coincidență curioasă, providențială . In ziua de 2 Octombrie 1886, Vodă Carol a vizitat pentru prima oară biserica Curtea de Argeș. In aceiași zi, la 2 Octombrie, după 48 de ani, Regele Carol I a fost înmormântat acolo. Telegramă oficială din Berlin către Consulatul general din Iași Marele cartier general, 25 Octombrie.— După lupte violente ieri iarăș au trecut din trupele noastre foarte considerabile canalul Yper-Ypers între Nieupatz-Dinocunten. — La est și nord-est de Ypres dușmanul s’a întărit, totuși trupele noastre au reușit să înainteze în câteva locuri.—Am făcut prizonieri ca vre-o 500 englizi, între cari un colonel și 28 ofițeri. In răsărit trupele noastre au început o ofensiva contra orașului Augustovo. In regiunea Ivangorod trupele noastre luptă umăr la umăr cu austriacii unde au făcut 1800 prizonieri. D. Victor Iamandi a obținut licența în litere în urma unui examen „cum laude“. Juriul examinator a felicitat pe noul licențiat. listă de subscripție pentru ridicarea unui monument în amintirea eroilor căzuți la 1877- 78 și 1918, din Reg. 18 Inf. Regimentul Ștefan cel Mare No. 13 a lansat următorul APEL, Călăuzit de deviza că „pe recunoștința către trecut se razămă speranța către viitor“, corpul ofițeresc al Regim. Ștefan cel Mare No. 13, a proectat ridicarea unui monument de comemorare și slăvire a eroilor din acel regiment, jertfiți pe altarul patriei la 1877-78, precum și a celor căzuți în 1913, de la care monument generațiile viitoare de ostași să învețe dragostea sfântă de țară și imboldul către jertfa cea mare. In acest scop având nevoe de concursul tuturor bunilor români, apelează la sentimentele d-voastre de înalt patriotism, să binevoiți a contribui cu obolul dv., la înfăptuirea acestei pioase pilde de recunoștință. Ofițerii Reg. Ștefan cel Mare No. 13. Îndemnăm publicul ieșan să subscrie orice sumă, pentru a se înfăptui cât mai curând acest monument. Sumele subscrise pe lista cu No. 6 care ni s’a adresat nouă, se vor înainta d-lui locotenent Grigorie Ionescu.Reg. Ștefan cel Mare No.18] Profesoară germană, care Să fie de origină germană se caută pentru un Institut de fete. A se adresa la administrația ziarului. Un tânăr având scriere foarte frumoasă harnic și muncitor dorește ocupație de scriitor comptabil. Doritorii se pot adresa la Administrația ziarului nostru. Sala Sidoli. — In astă seară Luni 13 Octombrie va avea loc o mare reprezentație cinematografică cu program nou, de remarcat: Vila Misterioasă și aventura detectivului Stuart Vorbles, mare roman senzanțional.—Tatăl și fiul, scene foarte comice. — Heliopolis, călătorii interesante și instructive prin Egipt. Regele Carol I neuitatul nostru suveran la ultima paradă de 10 Mai. EVENIMENTUL Serviciul telefonic al ziarului „Evenimentul Ediția 1«a__________________ Ora 4ul. Infngerea Germanilor in Franța — Aripa stângă germană respinsă — Petrograd 18 Octombrie Comunicatul oficial francez din 12 Octombrie, anunță: „Nu e de semnalat nici o schimbare pe frontul dintre Marea Nordului și ținutul orașului Arras. In munții Argonne, situația trupelor franceze se menține în aceleași condițiuni anunțate eri. In șirul înălțimelor muntelui Hauts des Meuse, artileria franceză a mai distrus încă alte 3 baterii germane, dintre care una de calibru mare. perderile Germanilor Id Alle — Răniții germani la Bruges — Paris 18 Octombrie In lupta de la Lille, germanii au avut perderi colosale. La Bruges numai, au fost aduși 15.000 răniți. Alte mii de răniți au rămas pe câmpiile și prin satele belgiene, în ploaie și frig, fără însă nici un ajutor medical. Concentrarea armatei belgiene pe arinul stâng al Yserului Havre 18 Octombrie Armata belgiană după retragerea din Anvers, s'a concentrat pe țărmul stâng al Yserului, la sud de Diksmunden, pănă la marea fiordului. Ea a fost atacată cu violență de la 18 octombrie pe întregul front, de forțele considerabile inamice* Toate statele neutrale în contra Germaniei — Intrarea Italiei și României în acțiune — Moscova 18 Octombrie Oficiosul rus „Ruskoeslovo“ ocupându-se de atitudinea viitoare a statelor neutrale, arată că din informații positive obținute de la guvernul rus, rezultă până la evidență că coaliția statelor neutrale și intrarea lor în acțiune, în contra Germaniei, e o chestiune de foarte puțin timp. Tratativele dintre Spania și Portugalia făcute sub auspiciile Angliei, s-au terminat și ambele țări sânt gata să intervie la momentul oportun, în contra Germaniei. Acordul Italiei cu Grecia în privința Albaniei, e definitiv terminat, prin care Italia s-a angajat formal să împedece atât pe Turcia cât și pe Bulgaria de a ataca Rusia sau Serbia. Acordului greco-italian căruia îi va urma cu siguranță și unul dintre Italia, Franța, Rusia și Anglia, în chestia împărțirei monarhiei de Habsburg, va determina și pe România țară în care conștiința națională e foarte desvoltată, să se ralieze la blocul european intrând în acțiune, imediat ce Italia va întră și ea. Intrarea Italiei și a României în acțiune. „Rushoeslovck o fixează către sfârșitul iernei, când se crede că războiul va lua o formă generală. Maria lipsa de benzină in Austria ți Germania București 18 Octombrie Știri particulare sosite in cercurile autorizate, afirmă că lipsa de benzină in Austria si Germania, e atât de serioasă, incit s’au luat măsuri extreme pentru a se reduce consumația. Guvernele respective au recheziționat toată cantitatea disponibilă din comerț, așa că automobilele particulare în complect imobilizate, par și efectele acestor măsuri. Vor fi de scurtă durată, căci stocul se epuizează repede. Cantitățile ce pot introduce din Suedia, Olanda și SVeția sunt relativ neînsemnate. Dacă luăm ca bază de calcul cifra de 30,000 motoare cit se intrebuințază pe ambele fronturi, de Austria și Germania și admițând o consumație medie de 40 Po pe zi de fiecare motor, obținem cifra de 1 milion 200,000 țoprame, care reprezintă consumația armatelor austro-germane, adecă 120 Vagoane zilnic sau 3600 Vagoane lunar. Iată că se adeverește că rolul benzinei in războiul actual, e de o importanța egală cu hrana trupelor și cu munițiile. ia SITUAȚIA Un remarcabil articol al „Epocei“ ? Ce capătă Romania în cărni de bimie Rușii ?Cu ce ne alegem dacă Rușii sânt bătuți? București 13 Octombrie „Epoca“ publică sub titlul „Situația“ următoarele în fruntea numărului său de azi: Multă lume e descrentata de evenimentele externe și rătăcește în posesele cele mai neverosimile. Totuși situația e din cele mai simple: Dacă Rușii bruesc, România căpătă, Ardealul. Dacă Rușii sânt învinși, nu ne alegem cu nimic, așa fiind, când în un caz ai totul și în altul nimic, am fi socotit că măcar ar trebui să alergăm și noi în ajutorul norocului. Pănă acum însă, ar trebui să nu apese asupra noastră câteva secole de asuprire și câteva generații de fanariotism. Să nu încercăm dar să tulburăm politica alimentară a politicianilor cu jetoane de prezență. Marele nostru diplomat Norocul poate va lucra el pentru noi și ne va procopsi cu chilipirul Ardealului. luptele de la przemysl -Șase forturi cucerite de Ruși- Moscova 18 Octombrie Sub zidurile cetăței Przemysl, lupta se dă zi și noapte fără întrerupere. Austriacii apără cetatea cu multă energie. Armata rusă avansează cu greutate, dar deseori regimentele notare nu pot să mai temporizeze lupta și ieau fortărețe cu asalt. Asalturile repezi și se fac mai ales noaptea. Am luat până acum 6 forturi din jurul Przemysului. O polemică umoristică între statele beligerante — între Viena ?1 Petrograd s’a angajat o polemică care ț țne recordul umorismului în actuala conflagrație.— Iată două telegrame ale acestei polemici : Viena 13 Octombrie întreaga presă vieneză își exprimă adânca sa indignare față de planul mișelesc al rușilor, de a fi promis o mare sumă de bani pentru capul unui comandant de armată austro-ungar. Acest act abominabil aruncă vie lumină asupra sistemului rușior, de a face război. Câteva ziare spun că numai un dușman disperat văzând că nu poate să meargă cu arme cinstite, poate concepe astfel de mijloace. * Petrograd 13 Octombrie „Coresp. bureau“ din Viena, răspândește știrea absurdă că Rușii ar fi promis o răsplată de 80 mii ruble pentru capturarea sau uciderea unui comandant de armată austriac. In cercurile militare din Petrograd se admiră foarte mult acest talent de invențiuni al agențiilor telegrafice din Viena, care fac o reclamă originală. Comandanții austro-ungari care din cauza imensei lor capacități se găsesc sub tutela statului majorgerman, sunt pentru Ruși, niște colaboratori de mare preț, căci numai talentul lor de conducere, conduce armata noastră, la victorii sigure. In adevăr, nu ar fi de loc în interesul Rușilor ca asemeni șefi militari să fie scoși din luptă. Numai dușmanii Rușilor ar putea concepe proasta ideie de a atenta contra vieței lor atât de indispensabile, spre a asigura mai bine succesul trupelor ruse. Holera în mialiția Viena 18 Octombrie In Galiția s’a manifestat 125 noi cazuri de holeră, la Viena 4 cazuri, la Gratz un caz și la Moravia 3 cazuri. Francezii ocupă orașul Melhicourt Paris 18 Octombrie Comunicatul oficial anunță: „De la mare pănă la regiunea de la sud de Arras, inamicul a dat o serie de violente atacuri, pretutindeni însă, atacurile au fost respinse. La vest în Argonne am ocupat orașul Melhicourt, care predomină drumurile ce conduc la Varennes, și în calea Aisnei. Pe restul frontului, nimic de semnalat. Consfătuiri importante cu marele vizir Constantinopol 13 Octombrie Ambasadorii Franței Rusiei, și miniștrii României și Serbiei, au conferit ori cu Marele Vizir. De asemeni și ambasadorul Austro-Ungariei a avut o lungă consfătuire ca Talaat Bey. SHanț Ukt Șapte apartamente, compuse din: patru camere cu bucătărie, trei camere cu bucătărie și două camere cu bucătărie, având fiecare apartament, lumină electrică, apă, magazii pentru lemne de foc și beciu. Ambele corpuri de casă sunt refăcute în totul din nou și d-nii chiriașii au putința de a se muta imediat în el. Se pot vizita și vorbi cu d. Ștefan Donici proprietar, în fiecare zi între carele 3—6 p. m., strada C. A. Rosetti No. 9 în apropiere de hală. Clfiintă predau secțiuni de JIUUChuld, germamă și franceză, curs primar și secundar. A se adresa la ziar.