Evenimentul, octombrie-decembrie 1914 - ianuarie-februarie 1915 (Anul 22, nr. 200-300)

1914-11-26 / nr. 250

une informații APEL către femeile din Iași Soldații din garnizoana Iașului, având nevoe de a fi pregătiți pentru orice eventualitate, și fiindcă ne aflăm în ajunul unei ierni care amenință a fi riguroasă, fac un apel călduros la inima tuturor femeilor din Iași, pentru a veni în ajutorul ostașilor noștri, trimițândumi cât mai în grabă, cel puțin cîte o păreche obiele de lână sau de barbet, în mărime de 40 cent. pe 50 cent. și pe care le voi remite autorităților militare respective, publicând tot odată numele donatoarelor. Lucia Din Grecian, Strada Carol 42 D. Teodor Burghele, inginer inspector principal, a fost avansat în corpul tehnic al Statului la gradul de inginer șef clasa I-a. Nu putem decât felicita pe d. ministru pentru această avansare bine meritată, d-sa fiind unul dintre cei mai distinși ingineri ai corpului nostru tehnic. Cetim în confratele „Steagul“ : Se afirmă că guvernul german început să se îngrijască de lipsa benazinei. Cum armata germană posedă, pe lângă atâtea aeroplane și zepelinuri și un mare număr de automobile și tractoare pentru tunurile grele, negreșit că are nevoe de multă benzină. La începutul războiului, pe semne că germanii nu s’au prea îngrijit de acest articol întrucât austriacii i-au asigurat cum că rafineriile lor din Galițîa vor procura toată benzina necesară. Insă succesul rușilor asupra Cracoviei a avut de rezultat și ocuparea regiunei petrolifere galițiene. Se pretinde acum că insistența rușilor de a ocupa Cracovia și Galiția, a avut de scop mai ales ocuparea rafineriilor de petrol pentru că Germania să nu se mai poată furniza cu benzină. Atunci germanii s’au întors către România, însă și aci se lovesc acum de prohibirea exportului. Dar, în fața oprirei exportului s-a ridicat protestarea producătorilor; în adevăr, aceștia au amenințat că, dacă nu li se mai permite a exporta dânșii nu mai au unde vinde marfa, și încazul acesta vor fi siliți de a licenția pe toți lucrătorii. Neapărat că primejdia ar deveni mare pentru ordinea publică. Aflăm că în timpul acesta din partea Franței și a Rusiei, s’a cumpărat benzină pentru 20 milioane lei, cu condiția ca să poată fi exportată într’un interval de 6 luni de ani încolo. Sala Sidoli. — In astă seară Marți 25 Noembrie va avea loc o mare reprezentație cinematografică cu program nou, de remarcat: Amor vinovat, splendidă dramă modernă în 3 părți.—Frumoasa pensionară, comedie.— Riva și lacul său, pitorești și interesante escursiuni. — Actualități interesante : O alarmă într’un lagăr englez. — Catedrala din Reims înainte de bombardare. — înmormântarea a doi aviatori francezi Căpitănii Remi și Faure, victimele unui accident.—Generalul Galieni trece în revistă tinerii contingentului 1915 și cercetașii (boy-seouts). — Spital american la Versailles. — Avant-garda și artileria rusă înaintea orașului Ivanograd.Artileria rusă trece frontiera germană etc. D. Const. Ionescu, agent de urmărire în com. Buciumi, a fost mutat în aceiași calitate în com. Ciurea. Caut un loc de damă de companie, bonă, sau guvernantă în Iași , se adresa Str. Păcurari 129, la d-na Maria Plaga De vânzare o CUPEA mică. Adresa la ziar. Fostul director al Școalei Comerciale, Ion Popescu Mușata a fost pus astăzi în libertate, pe cauțiune ele 1000 lei. Ht Moșia Ghelmegeoaia, întindere 600 pogoane pământ arabil, vie 2 hectare pe rod, 20 pogoane pădure, case de locuit, pătule, magazii, situată în județul Mehedinți, 14 cil. de Severin port, are șosea națională, cale ferată, și gară pe moșie să vinde cu 250.000 lei. Doritorii a se adresa la Colonelul Cernătescu, Carol 42—Loco Proprietar. EVENIMENTUL Serviciul telefonic al ziarului „Evenimentul“ Bilit# 31»________ummm întrunirea comitetului consultativ conservator București 25 Noembrie Comitetul consultativ al partidului conservator, s'a întrunit astăzi dimineață la orele 10, la locuința d-lui Al. Marghiloman, șeful partidului conservator. ______ei % și. nț. Misiuni oficiale române la Roma, Bordeaux și Londra București 25 Noembrie Se vorbește pretutindeni de trimiterea in străinătate a unor misiuni oficioase destinate să prepare opinia publică a diferitelor țări, asupra revendicărilor României. S’au făcut oferte diferitelor personalități marcante ale partidelor noastre. D. dr. C. Istrati ar fi pe punctul să visiteze din nou Italia. D. dr. I. Cantacuzino ar fi primit să plece la Bordeaux, ■ întovărășit de d. dr. Costinescu. In ce privește Londra, s'ar fi făcut după cât se pare,apel la un personaj politic foarte important. Acțiunea Ligei Naționale in parlament București 25 Noembrie In ședința care a avut loc aseară, acasă la d. Filipescu, parlamentarii din Liga Națională, au decis ca în cursul acestei săptămâni, să aducă in discuție atât in Cameră cât și în Senat, chestiunea externă. Trecerea Prințului Trubețkoe prin T. Severin T. Severing 25 Noembrie Prințul Trubețkoe a sosit la T. Severin, ori dimineața la ora 9, cu trenul de București. De la gară, a fost condus la debarcaderul portului, de unde pe vaporul Despina Doamna arecut și Serbia. Trupele germane la Lodz Berlin 25 Noembrie Trupele germane au intrat Duminecă după amiază în Lodz, după ce siliră pe Ruși intri o mare bătălie, in care ief au cauzat perderi imense, la o retragere complectă. Prada de rezbel e enormă. Populația poloneză a primit cu entusiasm trupele germanom LOTERIA — Câștigul de 70.000 lei — La tragerea de astăzi, au câștigat București 25 Noembrie No. 19188 au câștigat 70.000 lei. N-rile 55496, 14043, 56910 au câștigat 3000 lei. N-rile 3319, 12027, 22813, 26123, 32483, au câștigat 2000 lei. \ Grava înfrângere a Austriacilor în Serbia Hapida au mai continuat în ziua de 23 noembrie pe fontul de nord Vest și pe Intrig frontul de nord. Trupele noastre au repurtat succese, mai ales 1a aripa stângă, unde succesele noastre au fost atât de însemnate, lucit dușmanul a fost absolut sdrobit, și a trebuit sa se retragă la desordine. Cu urmărirea dușmanului, am mai făcut prizonieri 6 oițeri și 1800 soldați, am luat 2 obuziere de munte, 5 tunuri de munte, h mitraliere, 2 ambulanțe și mai mult material de război. Ni. 25 Noembrie Regii Angliei și al Belgiei în Flandra — Decorarea Regelui Belgiei— Petrograd 25 Noembrie Flandra, regii G George al Angliei și Albert al Belgiei, avut o întrevedere foarte cordială. Regele Angliei a conferit regelui Belgiei, ordinul Jartieriei. Austriacii respinși de Muntenegreni Cetinge 25 Noembrie In ultimile zile, Austriacii au atacat cu înverșunare frontul muntenegrean din Bosnia, în direcția Tolsha-Goradie-Vișegrad, în scop de a năvăli în Sandiacul Novibazar. De asemeni, pe frontul din Herțegovina, atacurile lor au fost îndreptate spre Krakovo-Vutsido, în scop de a amenința localitatea Niksiș. După niște lupte violente care au ținut mai multe zile, muntenegreni au respins pe Austriacî, pricinuindu-le perderi mari. ste joc, urmate pină acum at prifite la situația balcanică . Demersurile făcute la București - București 25 Noembrie lată în rezumat, negocierile urmate cu privire la situația balcanică până acum. Când succesele austriace în Serbia, au început să îngrijească Rusia, Tripla înțelegere s-a adresat la Atena, întrebând dacă ar putea și dacă ar vrea să trimeată un ajutor armat Sârbilor. In Grecia, o asemenea acțiune ar fi foarte populară și guvernul ar avea alături de dino suil, toată țara. Dar d. Venizelos a ținut să fie pus la adăpost de un atac al Bulgarilor, în cazul când Grecia ar întră în acțiune pentru Serbia. Tripla înțelegere a oferit atunci garanția ei pentru neutralitatea Bulgariei și demersuri la București pentru eventuala asociere a Romîniei la această garanție. Grecia a acceptat la București demersurile Triplei înțelegeri, a găsit însă opunerea d-lui Brătianu de a primi propunerile Triplei înțelegeri. D. Brătianu a mai spus că Grecia nu i’a deschis nici un pour parier în această privință. Dacă Grecia n’a făcut acest lucru, e din cauză că pe deo parte Tripla înțelegere a fost acela care s’a însărcinat cu demersurile la București, iar Grecia n’a pus chestia ea, Romîniei în mod direct, dintr’un motiv de delicateță elementară, față de sentimentele de prietenie ce nu păstrează, nevrând a încerca să ne forțeze mâna. Nu e exclusă însă eventualitatea ca Grecia să meargă pentru Serbia,după asigurările Triplei înțelegeri, care a obținut de la d. Radoslavdfi declarația că Bulgaria va păstra o complectă neutralitate. ¥ t Asupra declarației Bulgariei, un diplomat al Triplei înțelegeri, a făcut următoarea reflexie la București: , Bulgaria ne făgăduește solemn complecta ei neutralitate și această făgăduință ne deformează în ce privește facerea unor demersuri mai energice. Tripla înțelegere nu va mai stărui la Niș, pentru satisfacerea pretențiilor Bulgariei, care sunt considerate ca prea excesive. Relativ la acestea, un diplomat al Triplei înțelegeri spunea: „Ar fi o barbarie să pretinzi mutilarea unui popor, care se luptă până la ultima picătură de sânge pentru existența lui. CAMERA București, 25 Noembrie Deputații, au trecut cu toții astăzi la ora 2, la Senat, unde, s’a făcut cu o deosebită solemnitate primirea A..5. R. Principelui Moștenitor Carol, ca senator. Noi clase germane chemate sub drapel Petrograd 25 Noembrie Landsturmul german de categoria doua, cuprinzând bărbați de la 89—45 ani, a fost chemat sub drapel. Englejii inundează părțile dinspre Port Said Petrograd 25 Noembrie Autoritățile militare engleze au inundat partea deșertului care se întinde de la țărmul mării, la est de Port Said, spre a înlătura orice atac, în contra orașului pe partea de est. Un comunicat Turc Constantinopol 25 Noembrie. Cartierul general anunță, un nou succes al trupelor turcești în regiunea Adjara. Rușii au perdut tunuri, numeroase obuze, arme și muniții. S-a constatat în această luptă că rușii întrebuințază gloanțele Dum-Dum. Rușii au încercat fără succes să treacă frontiera, la est de lacul Van. Turcii pe de altă parte, au ocupat localitatea Rudnik, situată la 70 km. dincolo de frontieră și au luat importanta localitate Ladgsilak. CURA pentru ADULȚI și COPII se face cu folos numai cu DE UNT DE PEȘTE ; numai iu . UNT DE PEȘTE IODOFERAT SIMPLU UNT DE PEȘTE IODOFERAT CU FOSFOR și UNT DE PEȘTE IODOFERAT CU MERCUR Unt de Pește Iodoferat simplu e recomandat cu cel mai deplin succes contra: Anemiei, inflamațiunilor osoase, scrofulosa, ghinduri, inclinațiuni spre tuberculosa, guta, reumatism. E un puternic nutritiv pentru persoane slăbite, pentru copii de școală slăbiți prin munca intelectuală este un neîntrecut reconfortant. Costul sticlei de 1 kgr. 7 lei 20 bani la care se adaogă portul. Unt de Pește lodoferat cu fosfor e un medicament special pentru copii rachitici spre a le întări oasele și un tonic prin escelență în perioada creșterii copiilor, în stările limfatice și a stadiului pubertății. Costul sticlei *js kgr. 4 lei 50 bani la care se adaugă portul. Unt ca Pește lodofezat cu mercur , un specific pentru sifilitici pe lângă infecțiunile de Neo Salvarsan și un escelent tonic la reconvalescenți de această boală. Costul sticlei de Tj# kgr. 4 lei 80 bani la care se adaogă portul. _ Deposit general la Farmaria Ion Werner furnisorul Curții Regale Iași. Pentru București: la Drogueria 7. Zaharia str. Lipscani No. 35. Pentru Craiova: la farmacia Ed. Konteschiweller. Cererile din provincie se esecută promt contra ramburs. H rosszxzzZZZZZZZZZZZZZZSSSXs! pp p H P W