Evenimentul, octombrie-decembrie 1915 - ianuarie-februarie 1916 (Anul 23, nr. 188-285)

1915-11-26 / nr. 233

ub reședințele lor, și îngrămădită într’un orășel ca Pașcani, nu fac mai mari sacrificii, da cât oricare Șloim ■tu Ilio, care dă o odaie sau o șură. Și pentru cine facem oare acest sacriiciu ?! De un sublocotenent „micul reporter“ ne ocupă „in special“ și iată ce spune: „E vorba în special de un domn Sublocotenent, acesta suferă de boala antisemitismului“. Și de ce credeți este antisemit ?— pentru că pretinde soldaților evrei din unitatea lui să-și Îndeplinească datoria Întocmai ca și lui Stan Neacșu,—adică , să facă de planton să facă de grajd, să Încalece, să facă la instrucție, să nu Întârzie la infirmerie, ■& nu fugă noaptea în oraș, etc . fi om și ce abatere e pedepsită conform drepturilor pe care legile și regulamentele militare le dă. Dar poate eft ofițerul nu se conformă acestor legi și regulamente ? Și atunci ne Întrebăm : Văzutați oare vr’un evrei «are să nu știe să se ducă cu reclamația dij* până la Vodă ? Insă vedeți aceasta ei nu o pot face, și deci singurul mijloc de răzbunare nu le rămâne decât presa,—și firește aceia a evreimei. Aceasta este „persecuția ce a înduri 8»ldații evrei“ de la sub-locotenentul In chestiune. Dar micul reporter mai spune vorbind de același ofițer: „Populația civili evree din târg este zilnic hulită și batjocorită de acest domnișor“, și că „domnia-sa nu i-a nimic în considerație când e vorba să’și manifestase sentimentele sale evreofobe“. Intr’adevăr,—cu ocazia incendiului, ofițerul a primit Însorit mulțumirele d-lui primar Tabaev pentru ajutorul care l’a dat, și notați bina oft nu au anda ett case evreești, la care se mai adaugă o blană a ofițerului, cinoi intrînd la casa bătrinei evreice Iosub Kohn, care de spaima focului și din cauza fumului nu putea uși din casă, a salvat’o. Tot Însuflețit de „sentimente evreofobe“, ofițerul a strins de la camarazii săi sama de cinci-zeci lei, spre a ajuta aela trei orfane ale evreicei Balarul Frolmulioi, care murind în cea mai neagră mizerie, nu a Înduioșat totuși de puțin inimile generoase ale concetățenilor ei. Și apum să trecem la un, anume Henriebzon. Micul Kiporter spune, că a fost destul ca Henriehsohn să întrebe pe aoldnți cine a deschis casa de bani,— pentru ca ofițerii să ne năpustească asupra lui și să-l omoare în bătaie. Iată cum s’au petrecut faptele ! Acest domn Heinrichsohn a venit la ofițer, spunlnd In gura mare, că soldații i-au spart casa de bani furîndu-i tot. Deși ocupat cu localizarea focului, ofițerul a vrut să facă cercetarea. In acest timp tot concetățeni de ai acestui domn spuneau să nu fie crezut evreul, deoarece nu avuta nici un ban în casă. Atrăgându-i-se atențiunea că nici o ui’mit de violență nu se vedea la sasai de bani și vroind a fi dus de ofițer la maior sau la colonel, el l’a rugat să-ierte îngânând că focul, spaima etc. l’au zăpăcit. Se înțelege că indignat de acest ordinar mijloc de speculațiune și mai ales de strigătul lui cum că soldații i-au furat banii,—când Iți era mai mare dragul să-i privești cu cât și jertfă salvau avutul cetățenilor — ofițerul i'a jidat o corecție bine meritată. Dar de noi și până o ft era să-și culeagă dinții, sau eu a fost omorât în bătaie, este o enormă diferență,—tot atât de mare ca și aceea dintre forma sub care scrie micul riporter și adevăratul scop care-l urmărește. Am ținut să scriem această Intimpinare spre a înlătura o calomnie. Iar în ce privește stilul micului riporter, care nu’și știe să rămîie cuviincios cînd scrie despre un ofițer, deși ar bine merita o lecțiune la fel cu protejatul lui domn Heinrichsohn,— de data asta 11 lăsăm la adăpostul anonimatului său. Căci la urma urmei ce-i el vinovat. E doar același jidan, care’și varsă balele lui la „Opinia“ la „Adevărul“ la „Dimineața“... etc. Același jidan, jigărit, ignorant și perfid, numească-se el Steuermann, Honigmann, Kaufmann, Blumenfeld etc. ----------mod“-------Astă seară la Teatrul Național, concertul baritonului ardelean C. P. Văleanu. Aeroplan deasupra Burdujeniului Burdujeni 25 Nbrie Astăzi la orele 11.40 dimineață a trecut deasupra Burdujeniului, un aeroplan din Bucovina, îndreptîndu-se spre Basarabia. waaoKscau im EVENIKOTUL waasaueaca.“ Simblul telefonic al ziarului Á „Evenimentul“ refectivl frontierei Vighini O știre sosită aseară în Capitală, anunță că de mâni frontiera de la Ungheni va fi deschisă pentru circulația trenurilor dar, că peste câteva zile va fi din nou închisă pentru un nou interval de timp. București 25 Noembrie Răsboiul austro-italian Grave înfrângeri austriaca pe Miafenero (Comunîcat Oficial) (Biocniri între Belașammh avansate au avut loc în zona Hozna fe, unde trupe inamice au fost respinse lângă St. ofcartolomeu, și în zafam £edze unde un atac inamic a eșuat în contra pășuților de curdud cuc&zite de noi. In noaptea de 3-4 adecemézie pedllonieneze după o intensă prigofira prin Satezii de toate om si Széfé, mase dese de în fantezie au înaintat in contra zetzmismmentelor noastre.Cu toate efecteU ucidăter zi ale focului nostru precis și repede, ștupefe inamice au pătruns in câteva focuri infinii de noastrt, dar au fost scoase de acorp in urma unor inolente lupte corp in corp. Erupe o luptă înverșunată, adversarul a fost silit sé ia fuga, părăsind pe lezin 500 cadavre și mufti mixeniezi, oin zona St. odlichet și pe Bmzio. trupele noast ire au respins câteva tentative de atacuri ale inamicului„ București 24 Noembrie MBWWWldaMBWawwaMBBMMOl Conferința anglo-francezi de ia Calais Sporirea numărului trupelor debarcate la Salonic Conferența anglo-franceză de la Calais a avut drept obiectiv de căpetenie cercetarea situației din Balcani. Se asigură că în această întrevedere sa hotărât a se spori numărul trupelor debarcate la Salonic. Ar fi vorba printre alte, de a se lua măsui speciale pentru întrebuințarea cu folos a trupelor sârbești care se află în Albania. Roma 25 Noembrie Demonstrația de ia palafül rege! die Sofia Gorespondentul din Salonic al ziarului „Petit Parisien" spune că la Sofia a avut loc o vie demonstrație în contra răsboiului, în fața palatului regal. isbucnirea unei vii disensiuni în guvern în enesfia vânzarei celor §0.000 vagoane Atitudinea d-lui ministru Costinescu O vie disensiune a isbucnit în guvern pe cinstim vânzărei celor 50.000 vagoane. A Sosirntseu în fața atitudinei d-lui Constantinescul a declarat că egala a demisiona dacă punctul său de vedere nu trimită in această chestiune. Se știe că d.Boșiinescu susține că taxa de expert să fie piuliță în aur. Londra 25 Noembrie .București 25 Noembrie Intervenția Mei ii Albania Câtă armată italiană va debarca Lyon 25 Noembrie Ziarele Italiene dau următoarele informațiuni în privința Intervenției Italiei în Albania.Vor debarca pentru moment 50,000 oameni cu scopul hotărât de a aduna armata sârbă dându-i previziuni și ajutând reconstituirea ei. Acțiunea viitoare italiană se va conforma cu deciziunile care se vor lua în comun acord de puterile Quadruple înțelegeri. închiderea punctului Burdujeni Vii preparative în Bucovina București 25 Noembrie O telegramă particulară sosită aseară în Capitală anunță că austriacii au închis punctul Burdujeni pentru traficul de mărfuri și călători. Aceasta e în legătură cu viile preparative ce se fac în Bucovina de către ambele grupe beligerante. D. Truia Stelian și afacerea colectiviștilor cu vânzarea celor 50.000 vagoane București 25 Noembrie „ Naționalul ziarul d-lui Toma St*li*nf care apare în astă seară, se va ocupa de noua afacere a unora dintre liberali, în chestia celor 50.000 vagoane. In special „Naționalul“ va da alarma că în chestia celor 50.000 vagine a căror vânzare se tratează, unii liberali încearcă să facă o mare afacere. D. Stelian e scandalizat că atunci când se tratează de la stat la stat se poate concepe sa se vorbească de samsarlâcuri și de gheșefturi care ating cifra de 10 milioane. Acest lucru e pe toate buzele. Chiar cei direct amestecați in cumpărarea celor 50.005 vagoane se plâng, indirect, căci altfel n’o pot face, că li se pun piedici, li se fac presiuni, in sfârșit că se procedează așa incât cel puțin 10 milione să intre in anumite buzunare. E o rușine care s’a produs în proporții mai reduse și până acum, dar care devine de o îndrăzneală ne maipomenită când însuși statul e la mijloc. D. Stelian și-a propus să distrugă pe aceia cari ar continua să opereze in acest sens. j In chestia unei afaceri de spionaj București 25, Noembrie. In legătură cu, sinuciderea subșefului statului major al corpului 2 armată maiorul Ionescu, se pusese în circulație svonul sinuciderei unui alt ofițer superior. Svonul acesta a cu desăvîrșire inexact. Pe de altă parte, se afirmă că in afacerea de spionaj urmărită de autoritățile militare sunt implicate și alte persoane. In această afacere de spionaj era vorba de vinderea către o putere străină a planului fortificațiilor se s’au rădicat intre București și Predeal. Scufundarea unui transport grecesc Londra 25 Noembrie O telegramă din Atena anunță că transportul grec Garisi, a fost torpilat și scufundat Vineri noaptea lângă Malta, de un submarin german. Ocuparea orașului Ipelt Sofia 25 Noembrie Trupele germane au luat orașul Iperc. Trupele franceze s’au retras din pozițiile lor de pe malul Cernei, »rtWnKMMWliriOTMW'IWIMHyMIlW KCMPHlJffiinBCT Sosirea transporturilor de cărbuni București 25 Noembrie Ministerul de finanțe a fost avizat de autoritățile germane, și austro-ungare că transportul de cărbuni care a întârziat până acum să sosească, va fi peste câteva zile intrat prin Predeal. Pirații preedabi £u rnspirat la Adresăr București 25 Noembrie Vlaski va fi depus pe biroul Sofistului, psoccul de răspuns la Adresă. Discuția generală va începe Luni. MINISTERUL FINANȚELOR Direcțiunea Contat Uitatei Generale A Statului și a Datoriei Publice Datoria Publică PUBLICAȚIUNE No. 142.098 din 4 Noembrie 1915 A 53-a tragere la sorți a titlurilor de rentă 4 la sută amortibilă din 1889, împrumutul extern de 50.000.000 lei, se va efectua în ziua de 3/16 Decembrie 1915, în sala specială a Ministerului de Finanțe, la ora 10 dimineața, conform dispozițiunilor stabilite prin regulamentul publicat în Monitorul Oficial cu No. 248 din 7 Februarie 1906. La această tragere se vor amortiza titluri pentru o valoare nominală de 594.500 lei în proporția următoare : 60 titluri de 5000 lei 300.000 lei 235 „ „ 1000 „ 236.000 „ 119 . „ „ 500 „ 69.000 „ 414 594.500 lei tit. p. oval. nom. de Publicul este rugat a asista la tragere. p. Directorul Contabilităței Generale a Statului și al Datoriei Public