Evenimentul, octombrie-decembrie 1916 - ianuarie-februarie 1917 (Anul 24, nr. 195-291)

1916-10-14 / nr. 206

t Ultimele știri ale ziarului „Evenimentul“ Ruperea frontului german la Verdun [Douaumont și Thiaumont recucerite de trupele franceze. 3500 prizonieri germani — prin fir telegrafic — București 13 Octombrie (urgentă ora 10 a. m). Trupele franceze au rupt frontul german La Verdun, pătrunzând pe șapte kilometri lărgime și trei adâncime înaintarea continuă. Davaumont și Schiaumont au fost recucerite de trupele franceze. S'au numărat până acum 3500 prizonieri. S-a stabilit cu ocaziunea foáței prizonierilor germani in luptele din Carpați, că mai multe diviziuni au fost aduse de pe frontul de la Verdun și că însăși ofițerii francezi aflați la noi, sau putut încredința despre aceasta . Vistorfi Stabilirea persoanelor străine în orașul nostru In numărul nostru da mâni vom da publicităței în întregime Ordonanța Primarului, Prefectului de poliție și comandantului garnizoanei din localitate, în ce privește stabilirea în comună a persoanelor străine de localitatea noastră. Prin această ordonanță, se prevede că nici o persoană străină de localitate, de origină română sau străină, nu poate sta mai mult de 3 zile în oraș, fără a se fi înscris la biroul populației care funcționează la prefectura poliției și fără să fi obținut autorizațiunea de așezare în oraș, de la autoritatea comunală. Nimeni nu poate pretinde și nimeni nu poate oferi chiria mai mari ca cele constatate la 26 octombrie 1915. Pentru imobilele care nu ar fi fost mai înainte închiriate, chiria se va fixa după verdtul cu care imobilul a fost înscris la impozitul funcar. In privința închirierei camerelor mobilate, ordonanța prevede că, chiria pentru mobilă nu va putea depăși jumătatea valoarei locative a imobilului. Artiștii Teatrului Național au luat deciziunea de a participa in corpore la parastasul pentru odihna sufletului sub-locot. Aurel Cerkez mort pe câmpul de onoare, delegând pe d. State Dragomir da a vorbi in numele lor. Inspecția VI-a de mișcare in unire cu Administrația Comunală au luat dispoziția de a nu i se mai elibera mărfurile comercianților, depozitate în gară, fără autorizația Primăriei. Astăzi au depus jurămîntul în fața d-lui dr. Bejsu, a d nei dr. Leon Borcea și a Părintelui Stamate noile candidate reușite pentru diploma de cupașă. Ele au fost repartizate pe la diferite spitale pentru practică. I S-a luat dispoziția ca pădurile Statului de la Bărnova să fie tăiate pentru aprovizionarea cu lemne defec a armaiei și a orașului Iași. Accident de tramvai Un accident de tramvai s’a întâmplat ori pe linia Abator in următoarele împrejurări: Vagonul cu No. 42 a dat peste o căruță condusă de femeia Ținea Dulgheriu, sfărmându-i-o complect și omorând calul. Din fericire femeia a scăpat neatinsă. Locuitorii Comunelor Cucuteni și Voinești au înaintat Prefecturei de județ suma de 200 lei, colectați de ei pentru Crucea Roșie din Iași. Prefectura de județ a fprimit rapoartele de cantitatea de sfeclă produsă in județul Iași. Din aceste rapoarte rezultă că in anul acesta recolta de sfeclă a fost mijlocie. Autoritățile Administrative au intervenit la ministerul de Război da a nu mai cumpără cereale de la speculanți, Băncile populare dispunând de cantitățile necesare pentru aprovizionarea armatei. Dl. V. Timus inspector general,veterinar a sosit in localitate inspectând serviciul veterinar al orașului și județului rămănănd pe deplin mulțumit. Lista No. 1 de persoanele din comuna Galata jud. Iași donatoare de ofrande pentru ostași conf. alăturatului apel al d-lui Prefect de Județ : Margareta Cosmovici 4 cearșafuri, 6 prosoape, 1 pereche ismene; D. Stroian 10 lei; Cecilia Zeleanu 2 lei Maria Gavril, un prosop colorat, Maria I. Zaharia, 2 prosoape și 3 șervete, Aneta Mihalcea 1 buc, pânză, 4 prosoape de pânză, Natalia Marcoci 1 șervet, Elisabeta Marcoci 2 prosoape de pânză, Maria Dănilă 2 prosoape de pânză, Ruxanda Stamati 2 servite de masă, Elena Matrau 3 prosoape, 1 șervet de pînză, Mîna Pompas 3 lei, Elena Titanisan 5 lei, Natalia Budnăreanu două prosoape, Frosa Ionescu 1 cearșaf, 1 prosop, 1 pernuță de puț, Marconiu Giovani 2 lei, Andraș Eugen 1 prosop cusut cu roșu, Adela Marcu 5 lei, Neculai D. Matcociu 2 prosoape și 2 șervete. Lista No. 2 persoanelor donatoare și obiectelor donate pentru ostașii români adunate în urma apelului d-lui Prefect al jud. Iași în satul Valea Adâncă din com. Galata: Dimitrie Olariu 1 ștergar, ^.Catinca Vasiliu 1 ștergar și 1 șervet, Maria Ciubotariu 1 șervet, Rarița Dobreanu 1 ștergar și 2 șervete, Frăsina Bulgărescu 1 ștergar, Mărioara F.don 1 perină, 1 ștergar și 1 șervet, Elisabeta I. Todiriță 1 ștergar, C. Cazacu 2 șervete, V. Cazacu 2 șervete, Maria Baciu 1 ștergar, Catinca 1 Scînteie 1 ștergar și un șervet. Ecat. I. Veronas 4 pielicele miel, 4.m. pînză de casă, 2 prosoape, 2 cămeși, 2 p. pantaloni. Dl. G. Spacu, doctor in Fizico Chimice a fost numit conferențiar la Facultatea de Științi de pe lingă Universitatea din Iași. EVENIMENTUL iminenta demisie a baronului Burlan Copenhaga 13 Octombrie Demisiunia baronului Burlan nu e decit o chestie de timp. Influența Ungariei asupra Austriei crește necontenit. Candidați siguri la postul ministrului de externe sunt ungurii Forgacz și contele Szeczani. Cunoscutul medic din Kișinău d. N. a primit de la sora sa care stă în Berlin, o scrisoare prin Copenhaga, descriind în culorile cele mai negre starea locuitorilor din capitala germană. Domnește literalmente foametea, nu se găsește carne, unt, ouă, grăsime, brânză etc. ___ In curând va funcționa o sără pentru familia mobilizaților în localul gimnaziului Alexandru cel Bun. Conducerea acestei ospătării a fost încredințată tot D-nei Sabina Lohșn directoara grădinei de copii. Ziarului „ruskoe Slovo“ se telegrafiază din Paris , compatriotul nostru directorul laboratorului din institutul Pasteur, doctor Weinberg a descoperit în rănile ostașilor un nou microb Bacillus pastor miesis, care se destinge prin o repede descompunere a țesăturilor în jurul rănilor. „Preparatorul absolvenților școalei primare 1 pentru concursuri la școalele normale, seminarii, licee școli de meserii etc., este o lucrare didactică foarte necesară familiilor. In 30 secțiuni, absolvenții se pot pregăti ei singuri fără preparatori, pentru concursuri la toata școalele secundare și speciale cu această sistematică lucrare alcătuită de d-nii institutori din Iași Victor Munteanu și C. Zaharia. Un mic număr de exemplare se mai găsesc la editori: P. D. Iliescu, librari Iași cu prețul redus 2.25 lei exemplarul. Duminică 16 Octombrie ora 10 jum. a. m. va avea loc la Biserica Banu un parastas pentru odihna sufletului sublocotenentului Aurel Gerbez, mort pe câmpul de onoare în ziua de 5 Septembrie a. c. Prietenii și cunoscuți sunt rugați a lua parte. Distribuția zahărului Bonurile noi pentru zahăr se distribue populațiunei prin poștă, care este făcută de cercetași. Operațiunea distribuției se va termina se speră în două zile, încât publicul trebue să aștepte bonurile care vor sosi la domiciliu, fiind de împărțit peste 20 000 bonuri. Pentru acei care n’au avut niciodată bonuri, sau care au de reclamat vre’o modificare la bonuri, vor funcționa la Primăria 5 birouri pentru fiecare despărțire eite unul, care potrivit dispozițiilor ordonanței, vor emite bonuri noi sau vor face modificările dovedite întemeiate. -- - SPECTACOLE Sg ingSg Teatru CINEMA MODERN. — Piața Uunirei (Lângă Berăria Azuga) In fiecare zi «na reprezentație la ora 5 jumătate. Astăzi Joi 13 Octombrie 1916. Program Nou NEBUNA. Extraordinară tragedie în trei mari acte. In noul program mai cuprinde CANELE MEDOR și interesante vederi dupJă natură. De vânzare O sufragerie de stejar, compusă din bufet, masă, 6 scaune și o canapea și 5 scaune de bomba. A se adresa D-rei Ștefanialamandy Păcurari 120. Numai 2 feliilo Gafe surogat care înlocuește cu mare succes cafeaua având gustul și aro- Dl. G. Veibkin, institutor Iași una foarte plăcută, se prepară la Maprepară în familii copii pentru cursul ,* gazinul Armenesc de cafea și coloprimar. § male, Setrac O. Hanesian, strada A se adresa Sărărie 143. § Cuza Vodă 42 Iași. Ofensiva generalilor Șcerbaciov și —Inspre Lemberg și Kovel— Petrograd 13 Octombrie. Oficiosul Ministerului de Război Russki Invalid“ ajunge la concluzia că, „drumurile ce duc de la Lemberg dinspre sud-est s’au expus din nou loviturilor puternice din partea armatelor generalului Șcerbaciov și generalului Saharov. Pe cînd generalul Kaledin străbate flancul drept al frontului din Volhinia, genaralul Scerbaciov face presiunea mare in partea centrală și de sud a teritoriului galițian. Ofensiva acestor două grupuri principale rusești are caracterul unei lovituri concentrice asupra celor mai puternice armate dușmane, care acoperă Lembergul și Kovel. Germanii cheltuesc aci mereu rezervele lor de care ar avea atâta nevoe pe fronturile Bucovinei, României și Dobrogei. Deschiderea spitalului rusesc la Londra Londra 13 Octombrie In prezența mai multor demnitari înalți englezi și ruși, in frunte cu Marele Duce Mihail Mihailovi, a fost deschis la Londra spitalul rusesc pentru 50 ofițeri răniți englezi. Spitalul e pus sub patronajul Țarinei văduve, Maria Teodorovna. Francezii au cucerit toată înălțimea 128 Paris 13 Octombrie La nord de Somme la sfirșitul zilei, după o pregătire prelungită a focului de artilerie, cu o singură lovitură, am cucerit toată înălțimea de 128 a cărei parte noi am cucerit-o mai înainte. Societatea Creditului Funciar Urban din Iași Lista apartamentelor de închiriat de la 26 Octombrie 1916. Amatorii se pot adresa la Creditul Urban in toate zilele de lucru intre orele 9—12 a. m. IMOBILUL STRADA NO. FELUL ÎNCĂPERILOR NUMELE chiriașului actua. Palatul Societății Lăpușneanu 37 O magazie la stradă M. Karakaș cu alta în dos 13 Două odăi Margulies și Jurman 65 Mai multe apartamente este Diverși o odae și o bucătărie 17 întregul imobil compus din Diverși mai multe apartamente 15 întreg imobilul opt camere, etc. 35 Una prăvălie Elisaveta Popovici Zugravilor El. și D. Ionescu Idem Idem Bucșănescu Zamfira Gafencu Anast. Panu X. Eraclide și G. Sion A. Cocean »in N. Acherman Profira Strat S. Ițicovici Șmil Balan Eva Brüll r v Moise Toker D. Anghsl n Dreaptăn Stihi G. Mârzescu Aron Vodă Pantelimon Labirint nn Apeduc Anast. Pann 93 6 26 Idem Idem 2 odăi Etajul de sus Subsoluri 20 întreg imobilul 15 2 odăi și bucătărie idem, idem 65 2 odăi și geamlâc sus 77 Crâșma Ministerul de Industrie Moise, Moise zis Grun deschiriată Idem Zissu Kahana K. Kelman Enda Vadana și Haim Marcu Froimn Balan S. Feuerstein Lucreția Stoian Deschiriat N. Nedelcu Comunicat oficial No. 60 din 13 Octombrie 1916 ora 7 dimineața Fronttal fit ș! S ® sânt«t La vest de Tulgheș acțiuni de artilerie. S’a luat muntele Cherek Havas la sud de Bicaz. In valea Trotușului situația neschimbată. In valea Uzului, inamicul a fost respins spre vest, până la Napol. In valea Oituzului acțiunea continuă dincolo de frontieră. S’au luat prizonieri 1 ofițer și 137 oameni de trupă. In rezumat, pe frontiera de vest a Moldovei, după lupte crâncene, inamicul a fost aruncat peste tot dincolo de graniță și nu mai ocupă azi decât colțul între Suiza și Trotuș și o mică parte din valea Uzului. Perderile sale surt foarte mari. In valea Buzeului, Tabla Balei, Bratocea și Predeluș nimic nou. Acțiunea continuă la sud de Predeal. Atacurile inamice au fost respinse. In regiunea Dragoslavele s’au respins atacurile violente ale inamicului. , In valea Oltului nimic nou. In valea Jiului, inamicul a înaintat în regiunea la vestul văei. Generalul Dragalina comandantul armatei a fost rănit pe când conducea operațiunile în acea parte. La Orșova foc de artilerie. Frontul de Sud Pe Dunăre câteva focuri de artilerie. In DOBROGIA nimic nou. M mic cartier general p'