Evenimentul, aprilie-iunie 1923 (Anul 31, nr. 595-665)

1923-06-10 / nr. 648

D. I. Maniu execută pe d. I. G. Duca In ședința de asaltăeri a Camerei, venind în discuție chestiunea PROPAGANDEI NOASTRE IN STREINATATE, între d. Iuliu Maniu șeful partidului național roman și d. I. G. Duca ministrul de externe, s’a încins o discuțiune, din care rezultă că suntem foarte prost representați în străinătate, in ce privește serviciul de propagandă. Iată între altele, ce a declarat d. Maniu : D. IULIU MANIU, regreta că nu are dreptul să respundă în chestie personală, pentru că d. Duca l-a atacat personal. D. I. G. Duca : Sa fie bine stabilit ca eu n’am făcut altceva decât am răspuns unei întreruperi. D. IULIU MANIU : D. ministru de externe a făcut numai insinuări. Când a fost rugat să precizeze d-sa nu a voit. Pentru că acuzațiile generale nu se pot lua asupra mea și a partidului meu. D-v. va’ți luat îndrăzneala să afirmați că între noi și un domn Szilaghy din Budapesta ar fi oarecare legătură... D. DUCA: Regret că nu ați înțeles. N’am spus asta ! D. IULIU MANIU . Regret că nu știți să vă exprimați. (Zgomot, întreruperi). Țin să declar că intre mine, partidul național și acest domn Szilaghi nici direct, nici indirect, nu există nici un fel de legătură. Vă somez să aduceți imediat dovezi sau să declarați loial și categoric că dv. ați înțeles că nu există legături. Căci dv. și presa dv. luni de zile ne aruncați asemenea acuzații. Vă somez, în fața țării, să aduceți preciziuni, pentru ca noi să aratam care este adevărul. Declar că afrmațiunea că birourile de informațiuni din străinătate nu au lucrat conform cu interesele țării, sunt absolut inexacte. Și d. Duca ar fi trebuit să știe aceasta, în calitate de ministru de externe. Informații —4— Generalul Vâitoianu, în contra intereselor partidului liberal și probabil ca o demonstrație împotriva d-lui Gh. Mârzescu, a numit ca prefect de Ismail pe d. Gh. Doinaru-Gheorghiu, astăzi bine situat și zice-se om cu vaza. D. Doinaru a fost pe vremuri ziarist la Iași, scrisa pe la „Mișcarea“ și chiar era înscris in clubul liberal local Ba, cu ocaziunea unei întruniri liberale care a avut loc acum 10 ani in odată se urcă la sală Pastia, detribună, ca să vorbească și d. Gh. Doinaru. Dar, fruntașii liberali au rămas surprinși auzind pe prefectul liberal de astăzi combătând partidul și pe d. I. Brătianu. Pentru ca să lovească in d. Gh. Mârzescu și în d. Mihai Tomida, fostul prefect de Ismail, Generalul Vâitoianu, „indesirabilul“ de la interne, se răsbună până și pe d. I. Brătianu. Acum două zile a căzut piatră prin împrejurimile județului nostru. De aceia se și explică răceala pe care o avem de ori dimineață. Ceaiul a ajuns să se vândă cu 240 lei- chilogramul. Senatul universitar din Capitală, împreuna cu consiliul profesoral al facultății de litere, s’au întrunit pentru a desemna un nou titular la catedra de Istoria Românilor rămasă vacantă prin moartea profesorului I. Onciul. Consiliul profesoral al facultății de litere, propunând candidatura d-lui Ion Ursul profesor universitar la Cluj, senatul universitar a acceptat-o în umanitate. Cetățenii din suburbia Tataraș disp. 5-a (str. Calarași) și cele din împrejurimi, roagă pe Dl. C. Gh. Toma Președintele Comisiei interimare a Comunei, să "dee o hasna, apă Timișești, la cererea colectivă ce i s’a dat de 2 ori— din partea cetățenilor după cum s’au bucurat în cei din „Moara de vânt“. Majoritățile parlamentare se vor întruni astăzi în sala Senatului. EVENIMENTUL Eliza P. Missir S’a stins din viață, în floarea vrîstei incă una din cele mai distinse, una din cele mai frumoase femei, ce făcea altă dată fala orașului nostru, înstrăinată de Iași, de mai mulți ani, i’a fost dat să nu-l mai vadă; dar poate că nici nu a mai dorit, lașul tinereței sale, care atât a admirat’o, atât a serbătorit’o pe ea, cea mai elegantă dintre elegante. Nu era un adevăr serbare, nu era petrecere, nu era teatru, nu era concert, dar nu era nici operă de bine-facere, la care Elisa P. Missir sä lipsească și o dare de seamă, fără ea, n’ar fi fost complectă. Coloanele din „Evenimentul“ de pe vremuri sunt o dovadă vie. Bună și duioasă, deșteaptă și frumoasă, îți vorbea totuși cu gingășia unei fete abia ieșite din pension ; atât era de modestă in gesturi, in vorbă, in totul caracteristic ei. Dar pe lângă petreceri, muzică tot ce era frumos, îi plăcea mult floșirile cu care se împodobea cu cea mai mare mulțumire. Mi-aduc aminte, că nu odată am întălnit’o la florăria din Str. Lăpușneanu, unde actualmente este instalată librăria Ionescu. Pe vremea toporașilor, pe care îi iubea mult, era clienta cea mai nelipsită a prăvăliei. O întâlneam adeseori eșind cu buchețelul de toporași, mulțumită când îi putea avea, cât mai frumoși, cât mai proaspeți culeși, căci toporașii erau floarea ei favorită. O poesie ce-mi inspirase și al cărui prim vers îl dau aci, a fost publicată in „Evenimentul“ din 1908, in cuprinderea următoare : „Toporași flori drăgălașe „Voi ce-ades împodobiți „Pe-o frumoasa intre toate „Cît sunteți de fericiți! A făcut haz de ea, și deși nesemnată de mine, decît printr’un punct de întrebare, m’a’ghicit totuși, mulțumindu’mi. Și acum când s’a dus dintre noi, ca in veci de veci să nu se mai întoarcă; ca suprem omagiu, scriu acestea, depunînd o lacrimă fierbinte pe mormîntul incă deschis, a aceleia ce-a fost „Eliza P. Missir“ și m’asociez la durerea nemărginită a familiei pentru dispăruta lor , cu regretul de a nu-i putea presăra pe mormânt, florile ce i’au fost atât de dragi. Sâ-i fie țărâna ușoară, după cum îi va fi memoria neștearsă, pentru cei , ce au cunoscut’o. Arthur <>. Sicm SPECULA DE LA STAȚIUNILE CLIMATERICE Cu toate interpelările din Cameră asupra scumpetei din stațiunile balneare și climaterice, nu e localitate, cât de neînsemnată, unde publicul se nu dea de un adevărat ,iar la punga lor. Pentru o casă și hrană zilnică chiar e la mănăstirile din jud. Neamț, în timp de o lună, trebue o avere. E o speculă îngrozitoare. Speculanților nu le pasă de nimic, nici de autorități, nici de interpelările din Parlament, nici de protestările publicului. Aceasta este adevărat, * „Asociația Femenistă“ sărbătorind pe D-na Elena Meissner, întoarsă de curând de la Congresul Internațional Femenist ținut la Roma printr’ o agapă ce va avea loc în seara de 11 Iunie, în sala renovată a Hotelului Binder, roagă pe toate persoanele cari apreciază pe distinsa luptătoare, să ia parte. Înscrierile se fac la D-na Roiu str. Neculae Gane No. 1. Reprezentanții „Presei“, care întotdeauna au dat un larg concurs „Asociației Feministe“ sunt cu insistență rugați să ia parte, ca invitați ai Comitettului organizator, —s— UN NOU GEN DE ESCROCHERIE la Capitală, s’au scumpit.... ciupercile, știți de ce? Pentru că negustorii simțind că cei 200 mii străini care sunt , aproximativ în Capitală, consumă îndeosebi ciuperci, specula lor a luat avânt, iar negustorii câștigă numai la ciuperci minimum 600 la sută. — s— Dl. N. Iorga lucrează la o nouă lucrare dramatică „Gheorghe Lazăr“, care va fi representată de către echipele de propagandă ale teatrului Național. 1 s— j I Cursurile de la Universitatea din București se închid săptămâna aceasta. Parte din d-nii profesori vor ține examene chiar in sesiunea aceasta, în cursul lunei Iunie, iar restul și-au anunțat examenele în sesiunea de toamnă. ? Examenele întârziate se vor ține însă toate în luna aceasta. Anul școlar nu va fi așadar pierdut la nici o facultate. I D-nii Gr. Filipescu și Raul Crăciun cari au plecat Marți cu aeroplanul la Paris au ajuns cu bine în Capitala Franței, după o călătorie făcută pe o groazi nică furtună. Eri a avut loc înmormântarea d-lui Theodor Pantasi, fratele distinsului diriginte al oficiului telefonic din localijtate, d. Pantazi. Condoleanțele noastre. i si Membrii Sinodului, in majoritatea lor , cer o nouă alegere de episcopi, la Roman și Argeș. Ei socotesc ca și vacant scaunul episcopal de Argeș, cu toată alegerea episcopului Triteanu. Membrii Sinodului cer ca să se păstreze și să se respecte autoritatea bisericii. —s— » D. N. Iorga a revenit asupra demisiei sale de la facultatea de litere din București, reluăndu'și locul la catedră. Astăzi Sâmbătă la orele 3 d. a. Academia Româna va ține ședință solemnă sub președinția A. S. R. Principelui Moștenitor, pentru primirea d-lui M. Sadoveanu. Sărbătoritul va ceti discursul său de recepție despre „Poezia populară“. D. G. Bogdan Duică va ceti răspunsul. In ședința plenară de la 7 iunie au fost aleși: d-nii Ion I. C.Brătianu, prim ministru, general Al. Averescu și general Presan, membri onorari ai Academiei Române și d, prof. G. Murgoci, membru corespondent. Timpul la Cluj ,e foarte rece, in urma ploilor din ultimele zile. Temperatura a scăzut la 5 grade. Astăzi dimineață a sosit in localitati d. Gh. Gh. Mârzescu, ministrul muncii. La gara d-sa a fost întâmpinat de foarte numeroși amici. Manifestația de simpatie ce i s’a făcut, ineod special, se poate considera și ca o demonstrației împotriva d-lui general Vâitoianu ministrul de interne, care nu este de loc agresat de către organizația liberală ieșană. Cu multă părere de rău aflăm despre starea destul de gravă a d-lui dr. V. Negel, bine cunoscutul și iubitul medic ieșan. 1 * mul.Zaharul se vinde cu 40 lei chilogra. GROAZNICA FURTUNA DIN BRAȘOV ! Brașovul a fost dăună și o jumătate de ceas sub violența unei furtuni groaznice, însoțită de grindină. Mulți arbori au fost rupți și desrădăcinați. Galițe , omorâte și geamuri sparte. Cantitatea de grindină de mărimea unei alune a fost destul de mare. Noroc cu furtuna n’a ținut mai mult timp. Străzile din centuru erau inundate de puhoaie de apă. “Grădinile de poante au suferit mult. Societatea „Frăția Veterinarilor“ din Iași cu sediul in str. Lăpușneanu No. 49 aduce la cunoștință generală cu festivitatea de la Teatrul Național pentru sărbătorirea Eroului de la Marășești. Generalul Ieremia Grigorescu sub patronajul D-lui General Zadik, Comanda Corpului IV de Armată, nu va mai avea loc in ziua de 10 Iunie a. c. din motive ce privesc organizarea in vederea unei desfășurări mai fastuoase a sărbătorire i. V —s — , —sa Ü CRIMA DIN STR. PĂCURARI — Un asasin mărturisește crima — Vasile Teodosie din regimentul 1? vânători și unul dintre autorii crimei din strada Păcurari a fost aduși azi in localitate. El mărturisește crima și de toate amănuntele de cele petrecute. Declară insă, ca el a crezut imilal că e vorba de flirt, iar la crimă propriu zis, n’a luat parte. Membrii Soc. Naționale „Crucea Roșie“, filiala Iași, sunt rugați a se întruni în adunare generală Duminecă 10 Iunie, ora, 11 a. m. la sediul filialei Toma Cosma No. 5. Neîntrunindu-se numărul cerut de membri, adunarea generală se va ținea Dumineca următoare 17 Iunie, la aceiași oră și în acelaș local. Epitropia generală a Casei spitalelor și ospiciilor Sft. Spiridon din Iași, aduce la cunoștința generală că în ziua de 28 Iunie a. c. are 10 dim. va ține licitație publică cu oferte închise pentru furnizarea unui număr de 200 vagoane lemne de foc etanța tari predabile în curtea spitalelor din Iași și 11 Í lum. vagoane predabile în curtea Spit. I ? din Tig-Frumos. Garanția 300 iei de fiecare vagon. I Caetul de sarcină se poate vedea în orice zi de lucru în biuroul silvic al 1 * Casei. Licitația se va ține conf. art. 72-83 * din legea comptabilităței. * ILUMINATUL ELECTRIC NU TREBUE SA SE SCUMPEASCĂ ! A se urca prețul curentului electric de la 6 la 10 lei hector, la abonați, adecă la particulari, este extraordinar. > Facem atenți comisiunea interimară, pe ■ primar și comisiunea specială delegată , cu studierea acestei chestiuni, ca să nu se mai ațâțe lumea, cu aceste sporuri " la timp de un an de zile s’a rădicat îndeajuns prețul iluminatului la Iași. Acum , iar să se rădice ? Nu e de ajuns că de jabea pot trăi oamenii, cu specula, cu excrocheriile și cu mizeriile ce le întâmpină la fiecare pas? Să ajungă să se dispenseze și de lumină? ! E prea prea. O disposiție a ministerului de culte,anunță câ de azi an a lua sfârșit cur surile la Seminarul Veniamin Costachi,