Evenimentul, mai-octombrie 1940 (Anul 34, nr. 8885-8906)

1940-06-11 / nr. 8888

40 DIVERSITAȚI έN ANUL XXXIV NO- 8888 4 PAGINI 2 LEI Firma înregistrată la No.22 din 12 Mai 1938, în re JJfrector' t RUDOLF SUTU gistrul publicațiunilor, la trib. s. III comercială Iași. Ziar informativ de Luni dimineața Presa întregii lumi continuă să se ocupe pe larg de personalitatea uriașă a M. S. Regelui Carol al II, de prima decadă a Restaurației și de înfăptuirile imene pe care Regele Salvator de Țară le-a făcut în România. Slavă de laudă dreaptă s’a adus cu ocazia zilei istorice de 8 Iunie Regelui Renașterii Românești, nu numai în Europa ci și dincolo peste Ocean, în Lumea Nouă. întreaga lume recunoaște azi în M. S. Regele Carol al II-lea, pe Suveranul cu cele mai alese calități, cu cele mai bune intenții și cu cea mai mare putere de muncă, pentru binele și propășirea unui popor. Toți românii se bucură deci în aceste clipe de măreția Regelui nostru. Toți românii strigă azi din tot sufletul lor. Trăiască M. S. Regele Carol al II-lea. Comunicatul francez de eri Bătălia s’a întins pe tot frontul. Ce teren au câștigat trupele germane, înverșunarea luptelor Paris 10. (Havas). — Comunicatul francez de ori dimineață are următorul cuprins: Bătălia începută Sâmbătă continuă cu violentă pe tot frontul de luptă. In ultimul moment ea s’a întins și în Argon. Numeroase atacuri inamice se înregistrează pe tot frontul și în special spre Vest. Retragerea ordonată a trupelor franceze Paris 10. (Rador). Către sfârșitul după amiezii de ori, comandamentul francez a dat ordin de retragere ordonată pe frontul de Nord. Retragerea s-a desfășurat în condiții perfecte și dacă germanii au câștigat teren ei nu au reușit să străpungă frontul. Regiunile unde se dau lupte Precizările Comandamentului francez. Orașul Breteuil în pericol Luptele din preajma orașelor Beuvais și Noyon Paris 10 (Havas). Știri oficiale anunță că violența luptelor ce se desfășoară actualmente în Franța, este extraordinară. Germanii care au aruncat Sâmbătă în lupte zeci de divizii blindate proaspete, au reușit să facă unele înaintări în dispozitivul nostru de apărare. Astfel, un puternic atac inamic se dă actualmente la Sud de Amiens în direcția orașului Breteuil. La 31 km. depărtare de Beauvais se dau lupte grele între infanteria noastră și a inamicului. Intre Monville și Noyon deasemenea luptele sunt foarte vii. Trupe franceze spre Reims Hotărârile Consiliului de miniștri Paris 10 (Associated Press). Consiliul de miniștri întrunit Sâmbătă noaptea, prezidat de d. Albert Lebrun, a hotărât ca forțe franceze de infanterie, artilerie și aviație să fie trimise în grabă spre Reims unde se pare că germanii vor încerca un mare atac blindat. 100 divizii blindate germane aruncate în luptă Comunicatul agenției Havas Paris 10 (Havas). Criticul militar al agenției „Havas“ scrie: Ziua de azi este Crucială. 100 divizii germane atacă de ole pe întreg frontul francez. In afară de diviziile din Flandra, cele 100 divizii inamice blindate s’au întins până în Argon. Din ele 40 luptă pe râul Somme, 10 în regiunea Soissons, 40 în regiunea Champagne. Terenul câștigat de inamic în înaintarea lui e mic în comparație cu pierderile extraordinare pe care le-a avut. Numărul soldaților germani ce au intrat în joc este de peste 2 milioane. Cinema TRIANON prezintă de azi James Stewart și Mickey Rooney în Carole Lombard Aitdg Hardy milionar S’aui cunoști! ApSiTM si s’au iubit alături de Ultimul ordin de zi al generalului Weygand Paris 10 (Havas). Generalisimul Weygand a dat aseară un nou ordin de zi trupelor din Nord. Textul ordinului este următorul: Ofensiva germană s’a deslănțuit ori pe întreg frontul dela Mare până la Montmedy. Ea se va întinde mâne până în Elveția. Ordinul meu rămâne acelaș: să se lupte fără a se gândi la retragere. Toată țara se gândește la vitejia noastră. Vă mulțumesc. Dar Franța cere deja voi și mai mult. Vă trimit salutul meu. Inamicul a suferit pierderi ce nu se pot măsura. El va fi curând la ultimul efort al său. Ne găsim la ultimul sfert de ceas. Suntem la un moment deciziv. Luptați cu credință. Comunicatul german și’ ’■ înaintarea în Franța. Bombardarea unor centre franceze. Mare luptă navală în Atlantic Berlin 10 (D.N.B.). Marele Cartier general al Fuhrerului, înaltul comandament al armatei germane comunică: In cursul marei bătălii ce se desfășoară de 4 zile în Franța, trupele germane au trecut răul Oise, înaintând și nimicind inamicul, pe care l-a respins pretutindeni. încercările acestuia de a se apăra, au dat greș. Aviația germană a bombardat cu succes spatele frontului inamic, unde a distrus coloane de trupe și stocuri de materiale. La Vest de Somme aviația și infanteria au lucrat coordonat. Concentrări de trupe au fost împrăștiate. La Vest am trecut răul Aisne, grosul trupelor noastre continuând înaintarea. Pe celelalte fronturi am lărgit câmpul de acțiune. Aviația a bombardat teritoriile de la Vest și Est de Paris, unde a distrus șosele, căi ferate și aerodromuri. Portul Cherbourg a fost din nou bombardat. In cursul zilei de or 58 avioane inamice au fost doborâte. 9 avioane germane lipsesc. Forțele marine germane, în frunte cu crucișătoarele „Gneisenau" și „Scharsat“, conduse de amiralul Marchall au distrus în Atlanticul de Nord vasul portavioane englez „Noris“ de 22.000 tone și un crucișător. Au mai fost distruse vasul „Orama“ de 21 mii tone, vasul „Ostland“ de 11 mii tone, precum și o vedetă modernă. Cu această ocazie am făcut mai multe sute de prizonieri. Aviația inamică a bombardat orașe din Vestul Reichului, fără caracter militar. Nu sunt pagube decât la clădirile particulare. Agenția "nava s" desminte ca se va încheia o pace separata Paris 10 (Havas). Guvernul francez dezminte categoric știrea lansată în străinătate că Franța va încheia cu Reichul o pace separată. Deasemenea se dezminte știrea că la Paris se ridică baricade. Calmul cel mai perfect domnește în Capitală. Activitatea aviației britanice Londra 10 (Reuter). Ministerul aerului comunică : Eri după amiază 8 avioane britanice „Hurricane’" au dat o luptă înverșunată în Franța cu 20 avioane inamice „Heinkell 111", doborând 6 din ele. 2 avioane engleze lipsesc. Tot eri, formații aviatice britanice au bombardat cu succes depozitele de petrol inamice dela Grand. Coloane de trupe, depozite, noduri de comunicații au fost de asemenea bombardate din Ardenne și până în Prusia de Est aviația noastră a bombardat obiective inamice. Incidentele de e zi de la Madrid Madrid 10 (Stefani). Eri Sir Samuel Hoare, noul ambasador al Angliei a predat gen. Franco scrisorile sale de acreditare. Când trăsura lui Sir Samuel a ajuns în „Piața Orientului", îndreptându-se spre palatul generalismului, mulțimea condusă de studenți a început să strige: „Gibraltarul este al Spaniei" ! „Vrem Gibraltarul !“ A intervenit poliția și armata, ce a încercat să împrăștie pe manifestanți. Părinți ! Școala nu poate da premii la toți școlarii E datoria voastră să răsplătiți notele bune prin care v’aț bucurat copiii în cursul anului școlar, cu un premiu cumpărat la Librăria Athanase Gheorghiu Avioanele engleze nu se mai opresc în Italia Londra 10 (Reuter). Guvernul britanic a ordonat ca începând dela 10 iunie a. c. avioanele engleze pentru Orient, ce făceau escale la Roma și Brindisi să nu se mai oprească pe teritorul Italiei. întrevederea Papei Pius cu ambasadorul francez la Vatican Cetatea Vaticanului 10. S. S. Papa Pius a primit ori scrisorile de acreditare ale noului ambasador francez d. Vladimir d’Ormmesson. După solemnitate S. S. Papa Pius a avut o lungă consfătuire cu ambasadorul francez. importantă convorbire telefonică Reynaud-Churchill Consiliu extraordinar la Paris Geneva 10 (Ștefani). Știri controlate sosite din Paris, anunță că eli s-a ținut un consiliu extraordinar prezidat de d. Albert Lebrun. Mareșalul Petain a cerut ca guvernul din Londra să intre imediat în acțiune. După consiliu de Paul Reynaud a avut o lungă convorbire cu d. Churchill. Marți 11 Iunie 1940 KidBBili il HdmlnlitntlB IMI TiIiIbd Ii. »II sx:::::s Dlnctla Sfp. I. B. Duca 22 Trilion Bl. ISII :::::::: Abonamente susținători și instituții dela 1000 lei Fondat cotidian In anul 1897 întrerupt In anul 1973 Respirat In anul MSB Opinia publică americană așteaptă importante hotărâri New York 10 (Associated Press). Presa de em se ocupă pe larg de evenimentele de pe frontul francez. Ziarele scriu că St.Unite sunt conduse de un om de acțiune, care la momentul oportun va lua importante decizii privind ajutorarea aliaților. unde se vor da în Iași examenele de Bacalaureat Centrele din Ținutul Prut Examenele de bacalaureat încep în ziua de Joi 12 iunie c. Ministerul Educ. Naționale, a fixat următoarele centre: a examenelor de bacalaureat, ce se vor ține în Ținutul Prut , Iași. Liceul Național— elevii Liceului Național și băeți Fălticeni. Liceul Internat — elevii Liceului Internat și elevii Liceului Militar. Liceul de Aplicație — elevii lie aplicație, particulari băeți, lie. Notre Dame de Sion și fete liceul M. Cogălniceanu. Liceul Oltea Doamna— elevele Liceului Oltea Doamna și Ortodox. Piatra Neamț. Liceul Petru Rareș—elevii liceelor de băeți și fete din Piatra Neamț. Bacău—elevii liceelor de fete și băeți din Bacău. Bălți— elevii și elevele liceelor din Bălți și elevii particulari ai liceelor evreești de fete și băeți din Bălți. Botoșani— elevii liceelor de fete și băeți din Botoșani. Roman — elevii liceelor de fete și băeți din Roman. Soroca — elevii liceului Xenopol, elevii de tehnic agricol și liceul de fete din Soroca. Vaslui — elevii liceelor de fete și băeți din Vaslui și elevii și elevele liceelor din Huși.________ Deschiderea sezonului băilor Slânic Moldova Sâmbătă dimineața, s’a oficiat la biserica din Slănic Moldova, un Te- Deum,—de ziua Restaurației—în prezența d-nei și d-lui prof. epitrop dr. Gr. Popa, a d-lui docent dr. Gh. Plăcinteanu director general Epitr. Sf. Spiridon a d-lor d-ln Tudoran, dr. Botescu, Niculescu și a unui public numeros. 15’a făcut o procesiune, până la apele minerale. D. prof. dr. Popa a rostit o cuvântare, arătând opera constructivă, zi de zi a M. S. Regelui. D-nii epitr. dr. Popa și dr. Plăcințeanu, preotul bisericei, primarul Pandele și un public numeros au fost prezenți la sfințirea fiecărui isvor. Slănicul are un aspect fermecător. Atât șoseaua Tg. Ocna- Slănic, cât și șoseaua din Slănic, sunt într-o stare din cele mai bune. Hotelul Racovitză este complect angajat pentru tot sezonul. Restaurantele funcționează. Peste 100 vizitatori se găsesc deja la Slănic. Știri x Eri după amiază, la bis. Sf. Spiridon, s’a oficiat solemnitatea cununiei a încă 20 perechi de necăsătoriți. Nuni a fost d. at. de primar C. Militeanu. Slujba a fost săvârșită de un sobor de preoți în frunte cu S.S. Pr. Niculea. Corul biser. Sf. Spiridon a dat răspunsurile: x Vinerea trecută, d. prof. Victor Brătulescu, director general Com. Mon. Istorice, a executat la Radio, cântece de rapsozi, pentru voce. Execuția a fost aleasă și cu un simt artistic desăvârșit, provocând admirația tuturor celor cari l’au ascultat. Doamnele și Domnișoarele dela Crucea Roșie sunt rugate a veni joi 13 iunie ora 5 p. m. la Sediul Crucei Roșii pentru convocare. ____ Ora 3 noaptea Lupte in orașul Rouen Ultimul comunicat francez Paris 10 (Havas). Comunicatul francez din timpul nopții anunțat Ofensiva inamicului în regiunea Argon a continuat în tot cursul serii. Trupele noastre rezistă cu înverșunare. Coloane inamice blindate dau lupte în foburgurile orașului Rouen căutând să treacă Sena. La Noyon inamicul a suferit un grav eșec. Prizonierii făcuți au declarat că germanii au avut pierderi mari și că au lăsat pe teren mult material. Trupele noastre luptă cu ardoare și cu mare încredere. Mari măsuri la Paris Paris 10.— (Havas). O nouă reuniune a Consiliului de război se va ține azi sub președinția d-lui Reynaud. In toate cercurile se precizează că momentul crucial al ofensivei germane va fi ziua de azi. Autoritățile au ordonat ca locuitorii Parisului să facă cea mai mare economie de lumină electrică. Toți străinii sunt obligați ca în termen de 24 ore să depuie la secțiile polițienești armele ce posedă. Tratative ruso-itallene Paris 10.— (Havas). Știri sosite din Roma anunță că sub egida Reichului ar fi început tratative politice între Italia și Rusia Sovietică. In primul rând se vor numi noi ambasadori la Roma și Moscova. Ambasadorul Rusiei la Berlin va fi înlocuit. Sosirea d-lui Rudolf Hess la Roma Roma 10 (Ștefani). D. Rudolf Hess, locțiitorul Fuhrerului a sosit aseară cu avionul la Roma. Astăzi d. Hess va fi primit de Duce.