Făclia, octombrie-decembrie 1971 (Anul 25, nr. 7742-7820)

1971-10-26 / 7763. szám

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚIVA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVII Nr. 7763 • Marți 26 octombrie 1971 • 4 pagini 30 bani DUMINICĂ PE OGOARELE JUDEȚULUI Zi de muncă încordată pentru terminarea însămînțărilor și grăbirea strîngerii recoltei PUTERNICĂ MOBILIZARE IN ÎNTREPRINDERILE AGRICOLE DE STAT In urma muncii neobosite depuse de zecile de mecanizatori și alți lucrători ai întreprinderilor agricole de stat și de sutele de studenți și elevi veniți să ajute aceste unități, duminică s-au înscris noi realizări importante în bilanțul lucrărilor din campania de toamnă a I.A.S. Cluj și Gherla. - în fermele întreprinderii agricole de stat Cluj, toți mecanizatorii au participat fie la executarea lucrărilor de pregătire a terenului și de semănat, fie la efectuarea transportului produselor recoltate, ne-a relatat tov. ing. Ion Tîrnoveanu, directorul tehnic al întreprinderii. In felul acesta, însămînțările de toamnă s-au încheiat în toate fermele, cu excepția celor din Berind și Boju, unde au mai rămas de semănat circa 60 de hectare. Au fost complet terminate însămînțările de toamnă în fermele Cojocna — pe 300 hectare, Larga — 335 hectare, Huedin — 250 hectare, Suceag — 175 hectare și altele. Pe ansamblul întreprinderii, planul de însămînțări a fost realizat pînă duminică seara în proporție de 97<yb- în aceeași zi, 250 de studenți din Cluj au participat la culesul porumbului la ferma de la Berind, recoltînd 10 hectare, iar un număr de peste 200 elevi de la Liceul economic au recoltat circa 6 hectare cu porumb la Părăul Rece. Conducerea întreprinderii agricole de stat Cluj adresează călduroase mulțumiri conducerii institutelor de invlțumint superior și studenților pentru sprijinul prețios acordat la efectuarea la timp și fără pierderi a lucrărilor de strîngere a recoltei. In cursul zilei de duminică am fost martorii unei puternice mobilizări la executarea lucrărilor agricole de toamnă și pe ogoarele întreprinderii agricole de stat Gherla. Pe întinsele tarlale ale fermelor din Cămăraș și Sîmboleni, mecanizatorii au muncit din zori și pînă seara la pregătirea terenului și semănat, adăugind astfel încă 30 hectare celor însămînțate pînă atunci. în felul acesta, după cum ne-a relatat tov. ing. Iosif Almășan, directorul întreprinderii, s-a realizat, pînă duminică seara 9500 din planul de însămînțări. Fermele din Bercheș, Mociu și Sîmboleni au încheiat însămînțările de toamnă. Lucrătorii întreprinderii agricole de stat Gherla și elevii din Gherla veniți în sprijinul unității au efectuat un volum important de lucrări și la recoltări. In cursul zilei de duminică ei au recoltat și trans- Alexandru VLAD ________________________ (Continuare în pag. a lll-a) Duminică, 24 octombrie, în această zi frumoasă de toamnă tîrzie, cînd lucrările din Campania de însămînțări și recoltări au intrat în stadiul, final, lucrătorii întreprinderilor agricole de stat, mecanizatorii S.M.A. și membrii cooperativelor agricole de producție au răspuns cu elan chemării organizațiilor de partid de a folosi fiecare zi, fiecare oră prielnică de lucru în vederea încheierii grabnice a lucrărilor agricole de toamnă. In munca lor ei au primit un prețios sprijin din partea a numeroși conductori de autocamioane de la întreprinderea de transporturi auto și alte întreprinderi din Cluj și orașele județului. De asemenea, sute de studenți și elevi s-au deplasat în întreprinderile agricole de stat din județ pentru a ajuta la strîngerea recoltei de porumb și a altor produse agricole de toamnă. DECORAREA UNOR UNITĂȚI AGRICOLE SOCIALISTE Pentru contribuția adusă la înfăptuirea politicii partidului, de dezvoltare a agriculturii socialiste și pentru participarea activă a țăranilor cooperatori, muncitorilor, mecanizatorilor, tehnicienilor și inginerilor la obținerea, în anul 1971, a unor recolte bogate de griu pe întreaga suprafață avută în cultură și livrarea la fondul de stat a unor cantități sporite, prin decret al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România a fost conferit „Ordinul Muncii" clasa I următoarelor cooperative agricole de producție: Poiana, din municipiul Turda, județul Cluj, care a realizat 4 480 kg grîu la hectar: „6 Martie“ din orașul Cîmpia Turzii, județul Cluj, care a realizat 4 424 kg grîu la hectar; Foieni, județul Satu Mare, care a realizat 4 272 kg grîu la hectar: „Cămin“ din comuna Căpleni, județul Satu Mare, care a realizat 4 131 kg grîu la hectar; Stoicănești, județul Olt, care a realizat 4 120 kg grîu la hectar; „Ho-Și-Min“ din comuna Dor Mărunt, județul Ialomița, care a realizat 4102 kg grîu la hectar; „9 Mai“ din comuna Cășeiu, județul Cluj, care a realizat 4 044 kg grîu la hectar, și Diniaș, comuna Peciu Nou, județul Timiș, care a realizat 4 007 kg grîu la hectar. Prin același Decret, a fost conferit „Ordinul Muncii“ clasa I următoarelor stațiuni experimentale agricole: Turda, județul Cluj, care a realizat 5 392 kg grîu la hectar. Valul lui Traian, județul Constanța, care a realizat 4155 kg grîu la hectar și Livada, județul Satu Mare, care a realizat 4073 kg grîu la hectar. (Agerpres) Deschiderea cursurilor Academiei „Ștefan Gheorghiu" . Luni dimineața a avut loc deschiderea cursurilor Academiei „Ștefan Gheorghiu“ pentru pregătirea cadrelor de conducere a activității de partid, social-politice, economice și administrației de stat. Au participat tovarășii Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Miron Constantinescu și Miu Dobrescu, membri supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., cadre cu munci de conducere în aparatul central de partid și de stat, membri ai Consiliului de conducere al Academiei, reprezentanți ai Ministerului Invățămîntului, oameni de știință și cultură, cadre didactice, studenți. Tovarășul Miron Constantinescu, președintele Consiliului, rector al Academiei, a declarat deschise cursurile. Au luat apoi cuvîntul Ion Ciortea și Constantin Rogobete, studenți ai Institutului pentru pregătirea cadrelor în problemele conducerii socialpolitice, loan Mureșan, cursant la Școala centrală de pregătire a cadrelor sindicale, Gheorghe Mălin, cursant la Centrul de pregătire a cadrelor de specialitate în problemele de conducere și organizatorice și Viorica Chioreanu, de la Cursul de perfecționare a cadrelor U.T.C. în numele cadrelor didactice a vorbit prof. univ. Marin Popescu. In încheiere, într-o atmosferă de puternic entuziasm, participanții au adresat o telegramă Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu. (Agerpres) ȘANTIERUL 2 MĂRIȘELU NODUL DE PRESIUNE Aducțiunea principală Acumularea Fîntînele — Hidrocentrala Mărișelu, galerie de mari proporții executată în prezent pe mai multe fronturi de lucru, va avea în partea din aval un puternic nod de presiune, în care energia dinamică a apei va fi disipată și pregătită să se dezlănțuie cu forța proiectată în turbine, la nivelul unei puteri instalate de 220 MW. Elementele principale ale nodului de presiune vor fi castelul de echilibru, zona blindată, casa vanelor și conducta forțată. Construcția acestor elemente necesită un mare și complex volum de lucrări specializate, care trebuie să garanteze o funcționalitate ireproșabilă, practic nelimitată în timp, pe toată lungimea segmentului final al aducțiunii principale, colaționat nemijlocit cu agregatele hidrocentralei. Cine pune în operă aceste lucrări? Care este stadiul lor de execuție? Pentru a afla răspunsurile, ne-am deplasat, pe un drum cu terasamentul încă destul de crud, care urcă în șerpuiri amețitoare spre creasta muntelui, pînă la Lotul 0 Casavanelor. E mai Lucian SÂMBOAN (Continuare în pag. a Il!-a} PRIMIRE LA COMITETUL JUDEȚEAN DE PARTID Sîmbătă la amiază, la sediul Comitetului județean de partid, tovarășul Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, a primit pe membrii echipei de fotbal C.F.R. Cluj, precum și conducători ai asociației și secției de fotbal feroviare. La primire au fost prezenți tovarășii Roman Morar, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., Trofin Simedrea,prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, Remus Bocșa, prim-secretar al Comitetului municipal Cluj al P.C.R., primarul orașului, Leontin Stoica, secretar al Comitetului municipal Cluj al P.C.R., Aron Dudaș, directorul Regionalei de cale ferată Cluj, Nicolae Mureșan, președintele Consiliului județean pentru educație fizică și sport, activiști sindicali, activiști sportivi, ziariști. Aflată într-o situație de cumpănă, formația clujeană a fost primită de primul secretar al județului și de ceilalți tovarăși, tocmai pentru a discuta cu spirit de răspundere și obiectivitate situația creată. Discuțiile purtate au relevat faptul că formația clujeană a avut un început neașteptat , de slab datorat, în parte și unei pregătiri moralvolutive insuficiente și a unor condiții vitrege (ne gîndim la eroarea de arbitraj din meciul C.F.R. — Politehnica și la autogolurile din cel cu Jiul). S-a subliniat, însă, în unanimitate, că ceferiștii au trecut și in alte dăți prin momente critice și au știut, în cele din urmă, să le depășească. S-a cerut și acum, cînd situația lor e foarte grea, dar nu și impasibilă, să se pregătească mai mult, mai conștiincios, să facă totul pentru a depăși și acest moment de cumpănă. Sportivii ceferiști și-au spus cu luciditate și sinceritate cuvîntul, promițând că vor face totul pentru a răspunde astfel condițiilor ce le sunt create. De asemenea, ei au mulțumit pentru grija și atenția cu care sunt înconjurați de organele locale de partid și de stat. Duel Anca — Țegean. Fază din meciul C.F.R. — „U“. In pag. a III-a rubrica, SPORT. La șase sâptâmini după apelul adresat lucrătorilor din sectoarele producției bunurilor de consum Indicele de înnoire a producției s-a dublat Fabrica de tricotaje din Cluj se impune prin linia modernă a produselor sale, sortimentația largă variată, execuție ireproșabilă. Grație acestui fapt, tricoturile realizate aici se bucură de o înaltă apreciere nu numai în țară, ci și peste hotare. Practic, în ultimul timp, întreprinderea a fost asaltată cu numeroase comenzi. Nivelul calitativ atins nu a constituit însă nici pe departe o limită. Tinzîndu-se mereu spre mai bine, munca pentru perfecționare, autodepășire continuă. Scrisoarea secretarului general al partidului , nostru tovarășul Nicolae Ceaușescu, adresată lucrătorilor din sectoarele producției de bunuri de consum și prestații de servicii, a imprimat noi dimensiuni căutărilor desfășurate. Pentru sporirea producției și facilitarea lărgirii gamei sortimentale ,a întreprinderii, s-a trecut la generalizarea schimburilor II și III. Concomitent, activitatea de creație a fost extinsă. Ca urmare a acestui fapt, nomenclatorul produselor pentru copii s-a lărgit Pe lângă tricoturile existente, s-au introdus în fabricație noi tipuri confecționate din bumbac, P.N.A., buclat etc. întrucât acțiunea de diversificare și lărgire a sortimentației este împiedicată de uinele limite firești existente în folosirea mașinilor și utilajelor, s-a studiat posibilitatea folosirii rezervelor de capacitate existente la unele tipuri, pentru fabricarea unor produse de alt gen. După analiza făcută, analiză urmată de numeroase măsuri de adaptare, s-a început fabricarea tricotului frate pe mașinile destinate tricoturilor elastice. Noile măsuri de diversificare, adăugate celor întreprinse anterior, au făcut posibil ca pînă la ora actuală să fie realizate 350 tricoturi noi, față de 250 cîte au fost planificate pentru anul în curs. . Noua performanță nu a slăbit ritmul căutărilor. La atelierul de creație, la serviciul tehnic, in secții, peste tot investigațiile continuă cu intensitate sporită. Creatorii, cărora li s-au stabilit atribuții concrete, s-au dăruit complet acestei munci pline de farmec, dar nu lipsită de greutăți și dificultăți. Pentru a li se putea da o întrebuințare cît mai largă, și firele au fost supuse unei minuțioase analize. Făcîndu-se diverse combinații creîndu-se diferite contexturi din numeroasele asociații ai ieșit la iveală noi modele. Dificila muncă de zămislire a noi modele, de realizare a unor noi contexturi sau tricoturi, nu se desfășoară o întîmplare. Totul este stabilit, dirijat. Direcția principală a întregii munci de creație o constituie valorificarea artei populare, a ceea ce a creat, mai de preț, pe aceste meleaguri, marele creator — poporul. Pentru îmbunătățirea calității tricoturilor, pentru un aspect mai plăcut, mai atrăgător al acestora, în prezent se experimentează diverse contexturi cu fir de efect. Atenția acordată aspectului nu este generată de considerente de ordin comercial. La Someșul, aspectul face parte integrantă, așa după cum e și firesc, din calitatea produselor. ★ Și colectivul de muncă al întreprinderii Chimica răspunde prin fapte demne de toată lauda apelului adresat de secretarul general al partidului de sporire permanentă a gamei de produse și sortimente, de îmbunătățire a calității bunurilor de larg consum, pentru satisfacerea deplină a necesităților și exigențelor mereu sporite ale populației. Iată un fapt elocvent: la recentele contractări, întreprinderea a oferit un număr de produse ce depășesc cu 50 pe cel cu care s-a prezentat la contractările precedente. Pentru lărgirea I CONSTANTINESCU (Continuare în pag. a lll-a) ADUNARE FESTIVĂ PRILEJUITĂ DE SĂRBĂTORIREA ZILEI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA In fiecare an, la 25 octombrie, poporul nostru sărbătorește Ziua Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, ca simbol al eliberării întregului teritoriu de sib ocupanții fasciști. Adunarea festivă care a avut loc ieri după amiază în sala mare a Clasei de cultură a studenților din Cluj a prilejuit încă un omagiu adus acelora care s-au jertfit pentru fericirea neamului românesc, pentru acei care, sub conducerea Partidului Comunist Român veghează neîncetat hotarele țării, cuceririle ei revoluționare. La adunarea festivă au luat parte reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, ofițeri, și subofițeri, numeroși oameni ai muncii de diferite profesii, tineri. In aplauzele entuziaste ale numeroasei asistențe, iau loc în prezidiul adunării tovarășii Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președinte al Consiliului popular județean, Constantin Crișan, secretar al Comitetului județean de partid, Trofin Simedrea, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, Remus Bucșa, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul Clujului, generaliilocotenenți Vasile Milea și Marin Dragnea, generalii-maiori Ilie Ungureanu și Iulian Topliceanu, general colonel în rezervă, Haupt Mircea, coloneii Gheorge Moldovan, Constantin Ioana, Iacob Urechiatu, Mircea Burmaz, Constantin Micu, maistru militar Ion Iancu. Adunarea festivă este deschisă de către generalul-locotenent Ilie Ungureanu. Intr-un moment de autentică emoție, un grup de pionieri oferă membrilor prezidiului frumoase buchete de flori. Munteanu Radu transmite apoi salutul fierbinte al tinerelor vlăstare ale țării, iar Liana Fotescu recită o poezie inspirată de faptele de vitejie ale ostașilor români. Despre semnificația sărbătoririi Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România a vorbit generalul-locotenent Vasile Milea. Evocînd faptele de arme săvîrșite de ofițerii și soldații români în timpul celui de-al doilea război mondial, vorbitorul a subliniat că ele vor rămâne întotdeauna vii în mintea și inimile noastre, că în anii construcției socialiste poporul, sub conducerea înțeleaptă a partidului și statului, a făurit și educat o armată de tip nou, a cărui ideal suprem este slujirea fără margini a națiunii noastre socialiste. Asistenței i-a fost prezentat în încheierea adunării festive, un bogat program artistic susținut de Ansamblul artistic al Casei Armatei din Cluj și de către o formație de amatori dintr-o unitate militară din cadrul garnizoanei orașului nostru. DEPUNERI DE COROANE Cu prilejul Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, ieri dimineață, a avut loc solemnitatea depunerii unor coroane de flori la cimitirul și monumentul eroilor. La solemnitate au participat tovarășii Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Roman Morar, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., Trofin Simedrea, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, Remus Bucșa, primsecretar al Comitetului municipal Cluj al P.C.R.,primarul Clujului, membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid, ai comitetelor executive , consiliilor populare județan și municipal, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, ai instituțiilor de artă, știință și cultură, generali și ofițeri superiori, reprezentanți ai unităților economice clujene, oameni ai muncii. Tot ieri, a avut loc o solemnitate de depuneri de coroane la monumentul eroilor sovietici din Piața Victoriei, la care au participat tovarășii Constantin Crișan, Soos Manea Carol, secretari ai Comitetului județean de partid, activiști de partid și de stat, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești. Cu prilejul solemnităților, participanții au primit defilarea companiilor de onoare încheierea lucrărilor Conferinței naționale a Organizației pionierilor Duminică, la Palatul Marii Adunări Naționale, s-au încheiat lucrările celei de-a II-a Conferințe Naționale a Organizației Pionierilor. La lucrări au participat Mihai Gere, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., miniștri, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid, de stat și ai U.T.C., muncitori, reprezentanți ai vieții noastre științifice, culturale și artistice. Prima parte a ședinței de dimineață s-a desfășurat pe comisii, în cadrul cărora a fost abordat un cerc larg de probleme privind perfecționarea activității pionierești, munca tehnico-științifică, culturală, artistică și sportivă, de presă și propagandă, precum și alte aspecte majore ale vieții interne de organizație. Au fost continuate dezbaterile generale în plenul conferinței. Vorbitorii au arătat în mod unanim, că îndemnurile și îndrumările cuprinse în cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, rostită la ședința inaugurală a conferinței, precum și programul de măsuri adoptat recent de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., la propunerea secretarului, general, vor sta la baza întregii activități de instruire și educare a copiilor — viitorul națiunii noastre. ★ In prima sa ședință plenară, Consiliul Național al Organizației Pionierilor a ales Comitetul Executiv, format din 39 de tovarăși, și Biroul Consiliului Național, alcătuit din următorii 11 tovarăși: Andrei Nicolae, profesor, director al liceului „Nicolae Bălcescu“ din Craiova, județul Dolj; Fura Iuliu, inginer, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Ilie Silvia, secretar al C.C. al U.T.C. Kopandi Rozalia, profesoară, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Moraru Florin, lector universitar, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Mutschler Elfride, profesoară, comandant de unitate la Școala generală din Bencecul de Sud, județul Timiș; Nifov Dumitru, profesor, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Patița Silvestru, lector, universitar, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Poparad Elena, profesoară, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Raduban Virgilul, conferențiar universitar, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Rațiu Iuliu, profesor, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor. In funcția de președinte al Consiliului Național al Organizației Pionierilor a fost ales tovarășul Radulian Virgiliu, iar ca vicepreședinți tovarășii: Andrei Nicolae, Furo Iuliu, Ilie Silvia, Mutschler Elfride, Patița Silvestru, Poparad Elena. (Agerpres)