Făclia, aprilie-iunie 1972 (Anul 26, nr. 7897-7973)

1972-06-24 / 7968. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVIII Nr. 7968 • Simbăta 24 iunie 1972 • 6 pagini 30 bani Succes deplin Conferinței extraordinare a organizației județene de partid Astăzi se desfășoară, la Cluj, lucrările Conferinței extraordinare a organizației județene de partid, eveniment de seamă in viața comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii din cuprinsul județului. Conferința are loc într-un climat de puternică efervescență politică, cînd toate colectivele de muncă se pregătesc să întîmpine cu noi succese Conferința Națională a partidului. Conform hotârîrii C.C. al P.C.R. din aprilie a.c. Conferința județeană analizează modul în care s-au realizat sarcinile rezultate din hotărîrile Conferinței Naționale a partidului ce a avut loc în decembrie 1967 și ale Congresului al X-lea al P.C.R. privind perfecționarea conducerii și planificării activității economico-sociale, dezvoltarea democrației socialiste, sistematizarea localităților rurale și alege delegații la Conferința Națională care, așa cum s-a anunțat, va avea loc între 19-21 iulie a.c. Avînd un pronunțat caracter de lucru, Conferința județeană efectuează o privire de ansamblu pătrunsă de exigența revoluționară, de spirit critic și autocritic asupra activității desfășurate de organele și organizațiile de partid timp de peste patru ani de zile pentru ridicarea la un nivel superior a vieții economice și sociale, politice și administrative a județului, stabilește modalitățile de perfecționare a acestei activități, în lumina indicațiilor conducerii partidului, urmărește cum s-au realizat măsurile luate pentru îmbunătățirea activității in domeniul învătămîntului, stiintei, artei, culturii, al consiliilor populare, organizațiilor de masă și obștești etc. După cum se știe, Conferința județeană a fost precedată de adunările generale ale comuniștilor sau ale activelor de partid care au făcut o exigenta evaluare a muncii depuse pentru dezvoltarea în continuare a economiei, stiintei si culturii județului, pentru adîncirea democratismului și ridicarea necontenită a conștiinței socialiste a maselor. Succesele obținute sunt incontestabile. Ele se integrează în efortul general al partidului și poporului de dezvoltare și înflorire a patriei noastre socialiste și confirmă pe deplin viabilitatea principiilor și a măsurilor adoptate de partid, înaltul nivel științific și realist al politicii sale. Rezultate fără precedent s-au obținut în industrie și agricultură. Aceste importante ramuri ale economiei naționale cunosc în ultimul timp un susținut proces de dezvoltare și modernizare, de sporire a eficienței economice. Sarcinile de plan pe cele cinci luni în industrie au fost îndeplinite înainte de termen. Se depun eforturi susținute în agricultură pentru creșterea producției vegetale și animale, pentru buna organizare și desfășurare a muncii pe baza acordului global. Satele noastre înaintează cu pași repezi pe drumul urbanizării, producînd profunde transformări în modul de gîndire, de activitate și de viață al țărănimii. Știința, arta, cultura iau parte activă la procesul de perfecționare a vieții economice, politice și sociale, la aplicarea programului ideologic al partidului. Ca pretutindeni pe întinsul patriei noastre oamenii muncii din cuprinsul județului — români, maghiari și de alte naționalități — încearcă un sentiment de deplină satisfacție pentru realizările de pînă acum — rod al politicii înțelepte marxist-leniniste a partidului, care reprezintă în cel mai înalt grad interesele vitale ale poporului nostru și se străduiesc să dea viață cît mai curind programelor elaborate de partid, să valorifice mai bine rezervele interne, realizind un înalt ritm al producției materiale și spirituale. însuflețiți de un înalt patriotism, ei raportează Conferinței suplimentarea angajamentelor luate în întrecerea socialistă și hotărîrea lor fermă de a îndeplini planul cincinal înainte de termen. Sintetizînd aceste angajamente și posibilitățile de care dispune județul. Conferința extraordinară va stabili astăzi sarcini noi menite să asigure realizarea lor, pe baza perfecționării conducerii de către organele și organizatiile de partid a activității economice _si_ sociale, a creșterii rolului și competiției acestora in realizarea multiplelor probleme ce se ivesc si înlăturarea neajunsurilor existente. Un loc important în lucrările Conferinței îl ocupă problemele creșterii numerice și calitative a organizațiilor de partid, generalizării metodelor înaintate de muncă, distribuirii echitabile a forțelor, intensificării muncii politico-educative de masă. Analizînd toate laturile activității de partid, stabilind direcțiile perfecționării ei continue, Conferința constituie în același timp un deosebit prilej de mobilizare a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii la înfăptuirea politicii partidului, a angajamentelor asumate, la transpunerea în viață a măsurilor ce le va stabili Conferința Națională a partidului. Alături de toți oamenii muncii din județul nostru, avăm succes deplin Conferinței extraordinare a organizației județene de partid! a In prezența tovarășului Ion Gheorghe Maurer a fost inaugurată expoziția „Cercetarea în sprijinul producției ieri, 23 iunie a.c., în prezența tovarășului ION GHEORGHE MAURER, membru al Prezidiului Permanent, al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, a fost deschisă în pavilionul din Parcul municipiului Cluj expoziția „Cercetarea în sprijinul producției“. La festivitate au participat tovarășul Aurel Duca, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., membri ai birourilor Comitetelor județean și municipal Cluj ale P.C.R., ai Comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal, conducători ai institutelor de cercetare și învățămint superior, cadre de conducere și specialiști din întreprinderi, activiști de partid și pe tărîm obștesc, numeroși vizitatori. După cuvîntul de deschidere rostit de tovarășul Soos Manea Carol, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, a tăiat panglica inaugurală. In cuvîntul său, tovarășul Soos Manea Carol a subliniat faptul că expoziția „Cercetarea în sprijinul producției” reflectă abnegația cu care cercetătorii, proiectanții, inovatorii și inventatorii din județul Cluj — pătrunși de dragoste fierbinte și încredere nețărmurită față de Partidul Comunist Român, față de secretarul său general, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU —își aduc contribuția la traducerea în fapte a istoricelor hotărîri ale celui de al X-lea Congres al Partidului. Expoziția simbolizează omagiul muncitorilor, tehnicienilor, cercetătorilor și proiectanților adus Conferinței Naționale a partidului și celei de a XXV-a aniversări a proclamării Republicii. Oaspeții au trecut în revistă standurile expoziției, dînd o înaltă apreciere rezultatelor activității depuse de cercetători, proiectanți și specialiști din compartimentele de concepție ale unităților productive. După inaugurarea expoziției, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, însoțit de tovarășul Aurel Duca, de ceilalți conducători ai organelor locale de partid și de stat, de reprezentanții unităților de proiectare și construcție, a vizitat obiectivele noului cartier Mănăștur. In sala de expoziție a Fondului Plastic, de pe str. 6 Martie, s-a deschis expoziția cuprinzînd realizările social-culturale din județul Cluj. Intilnirea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU cu delegația Partidului African al Independenței din Guineea-Bissau și Insulele Capului Verde, condusă de Amilcar Cabral, secretar general al partidului Vineri în prînz, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întâlnit cu delegația Partidului African al Independenței din Guineea- Bissau și Insulele Capului Verde, condusă de Amilcar Cabral, secretar general al partidului, care face o vizită de prietenie în Republica Socialistă România, la invitația C.C. al P.C.R. Au participat tovarășii Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., Ștefan Andrei și Ion Dincă, secretari ai C.C. al P.C.R., Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. Cu prilejul întîlnirii, s-a efectuat un amplu schimb de informații și de vederi în probleme de interes comun privind activitatea și preocupările celor două organizații politice și raporturile reciproce dintre P.C.R. și P.A.I.G.C. Totodată, s-a efectuat un schimb de vederi privind situația politică internațională contemporană, evoluția luptei popoarelor împotriva imperialismului, colonialismului și neocolonialismului. Exprimând întreaga lor satisfacție față de dezvoltarea raporturilor de prietenie, sprijin multilateral și solidaritate militantă dintre cele două partide, reprezentanții P.C.R..și P.A.I.G.C. au convenit să le extindă și să le diversifice, pe căi și prin mijloace diverse, în folosul prieteniei dintre popoarele lor, al cauzei unității forțelor antiimperialiste de pretutindeni. In numele delegației P.A.I.G.C. tovarășul Amilcar Cabral a transmis salutul combatanților și poporului din Guinea-Bissau și Insulele Capului Verde poporului român, Partidului Comunist Român și Comitetului său Central, tovarășului Nicolae Ceaușescu și a reafirmat sentimentele de prietenie, solidaritate și admirație față de poporul român, care luptă cu succes, sub conducerea P.C.R. pentru construirea societății socialiste, pentru progres, înțelegere și cooperare internațională. Tovarășul A. Cabral a apreciat că succesele dobîndite de poporul român constituie o contribuție importantă la dezvoltarea victorioasă a luptei popoarelor contra imperialismulfiíi pentru pace și progresi umanității. Mulțumind pentru salutul adresat, tovarășul Nicolae Ceaușescu a transmis tuturor combatanților mișcării de eliberare din Guineea-tissau și Insulele Capului Verde salutul călduros al poporului român, al Comitetului Central al P.C.R. și al său personal, împreună cu asigurarea întregului lor sprijin în lupta dreaptă pentru lichidarea dominației colonialismului portughez și urările de succes deplin în înfăptuirea idealurilor de libertate, independență națională, progres social. Convorbirile au decurs într-o ambianță de a deplina înțelegere reciprocă și caldă prietenie. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a reținut pe membrii delegației P.A.I.G.C. la dejun. Un remarcabil succes la „Electromontaj" Cluj Terminarea cu trei luni înainte de termen a unei linii electrice de 400 KV Undeva In țară, un colectiv de constructori de magistrale aeriene energetice ai întreprinderii Electromontaj Cluj a realizat un succes remarcabil. Despre ce anume este vorba? Este vorba de terminarea cu 3 luni înainte de termenul planificat a construcției unei linii electrice de înaltă tensiune. — Am început lucrările de organizare de șantier prin noiembrie anul trecut, iar execuția propriu-zisă a acestei linii de 400 kV la sfârșitul lunii decembrie, ne ssiune ing. Ioan Petca, șeful șantierului. Acum cînd ea este terminată are o lungime de 52 km, construită din 145 de stîlpi metalici galvanizați, fapt ce asigură o mult mai mare durată în exploatare. Ce importanță prezintă realizarea cu 3 luni înainte pe termen a acestei lucrări? V — Acest cîștig de timp, ca oricare altul în procesul de producție, aduce multiple avantaje care se amplifică adesea în perioadele ce urmează. Pentru noi, terminarea lucrării cu 90 de zile avans înseamnă înainte de toate îndeplinirea unuia din angajamentele luate în întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului și a celei de-a 25-a aniversări a Republicii. Avansul a creat Ion GOIA (Continuare în pag. a IV-a) DELEGAȚI LA CONFERINȚA EXTRAORDINARĂ A ORGANIZAȚIEI JUDEȚENE DE PARTID Comunistul de la cuptoare, loan SĂLAGEAN: Din cei aproape 30 de ani pe care i-a muncit la „Electroceramica“ comunistul loan Sălăgean, 22 și i-a petrecut la cuptoare. Reconstituindu-i, pa scurt, prodigioasa activitate desfășurată, sunt nevoiți să uzităm de multe superlative. Este secretarul celei mai mari organizații de bază din întreprindere (m*12 din secția medie tensiune) și, firește, cu cele mai bune rezultate pe linie de producție. Conduce procesul de ardere a produselor electroceramice în cele mai mari cuptoare tunel pe care le-a avut vreodată întreprinderea. De-a lungul anilor, a calificat la locul de muncă 25 de tineri, dintre care astăzi, majoritatea au devenit ceramiști de bază. Pentru meritele deosebite în muncă, Ioan Sălăgean a fost decorat cu „Ordinul Muncii“ clasa a III-a, „Medalia Muncii“, Medalia „A 20-a aniversare a Republicii“, este deținătorul „Diplomei de onoare a C.C. J U.T.C.“ și a multe steluțe rubinii, de fruntaș în producție. La Conferința județeană de partid, Ioan Sălăgean, fiind delegat, va raporta succesele Ceramiștilor, turdeni și,angajamentele lor în marea întrecere socialistă:5 depășirea producției globale (pe 5 luni) cu 4.797.000 lei, a producției, marfă cu 6.519.000 lei, realizarea unui beneficiu suplimentar de 2.123.000 lei, reducerea cheltuielilor la 1.000 lei producție marfă cu 9 lei și economisirea, de pe urma reducerii prețului de cost, a 475.000 lei. ""■" Numele Ilenei PÉTER este bine cunoscut. Ea face parte din acei oameni pentru care nimic nu e imposibil, a căror personalitate se identifică organic cu cea a colectivului din care face parte, cu a fiecăruia dintre noi, în fabrică, Ileana Péter este o maistră pricepută, o șefă de secție excepțională, o muncitoare neobosită. — Șefa noastră — spun, cu justificată mîndrie, muncitorii din secție — e peste tot prezentă, întotdeauna e acolo unde e mai greu și niciodată nu stă deoparte cînd e ceva de făcut. Entuziastă, energică, perseverentă, harnică, severă și înțelegătoare, Ileana este sufletul colectivului, omul model. Adevărată fiică a fabricii, a muncit ani de-a rîndul pentru ca Clujeana să ajungă unde a ajuns. In fiecare succes al întreprinderii au fost și sunt încorporate munca, inteligența și pasiunea acestei salariate. Ea a urcat nebănuit de repede scara ierarhiei profesionale. Prin muncă și perseverență, a devenit cea mai apreciată maistră și șefă de secție. Pentru tot ceea ce face colegii i-au dat mandatul de a-l reprezenta în marele sfat al țării — M.A.N. și în Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor, unde îndeplinește funcția de vicepreședinte. Muncitoare și activistă neobosită, astăzi Ileana este, tot în semn de înaltă prețuire, delegată la Conferința județeană de partid. Alexandru POP, președintele C.A.P. Recea-Cristur: — De cînd sînteți președintele cooperativei agricole de producție? — Din 2 aprilie 1951. De mai bine de douzeci și unu de ani, comunistul Alexandru Pop, președintele C.A.P. Recea-Cristur, se găsește în fruntea unei unități agricole de prim rang. Creșterea necontenită a producțiilor, a averii obștești a cooperativei, de la 2.383.310 lei în 1962 în anul încheierii cooperativizării, la peste 6.500.000 lei în prezent sînt strîns legate de funcția importantă pe care o deține. Producțiile cooperativei au crescut continuu, iar cheltuielile pentru realizarea acestora au fost reduse sistematic constant. In bună măsură, acesta este un merit al președintelui Alexandru Pop. Două opinii dintre multele culese de la cooperatori: „Gospodar bun și priceput în administrarea și dezvoltarea averii obștești a cooperativei. Datorită activității sale realizăm producții și venituri bănești ridicate“ (Simion Terec, îngrijitor-mulgător în ferma zootehnică), „în fața președintelui nostru stau în primul rînd interesele obștei. Este exigent, dar drept fața de fiecare cooperator“ (Ioan V. Pop, secretarul organizației de bază din brigada a II-a). Iată asentimentul celor 118 comuniști care l-au desemnat delegat în Conferința extraordinară a organizației județene de partid. Cooperativa agricolă de producție din Livada a început cultivarea legumelor în 1962 pe o suprafață de 5 ha. In prezent dispune de o fermă legumicolă cu dotare tehnicomaterială corespunzătoare de 50 hectare. In anii de început lucram în grădina de legume un număr mic de femei; nu eram obișnuite cu asemenea culturi „pretențioase“. In prezent însă cunoaștem bine toate cerințele de cultivare a legumelor. Datorită exemplului pe care l-a constituit comunista Ana Turi, de peste 8 ani șefă de echipă s-au antrenat în munca de-a lungul acestor ani zeci și zeci de cooperatoare. Muncește neobosită în fruntea echipei pe care o conduce, este prezentă la muncă zi de zi de la ora 4 dimineața, pînă la lăsarea întunericului. — Ne-am planificat să realizăm în acest an producții ridicate de legume — ne-a spus Ana Turi. Executăm exemplar fiecare lucrare pentru ca producțiile planificate să fie nu numai realizate, dar și depășite. Chibzuind judicios posibilitățile, ne-am angajat în cinstea Conferinței Naționale a partidului să depășim producția planificată în fermă cu 15 tone de legume. Iată un foarte sumar profil al comunistei Ana Turi, șefă de echipă în ferma legumicolă a C.A.P. Livada, delegată la Conferința organizației județene, de partid. Nicolae NEGREA — caminorist, „Industria sîrmei“ din Cîmpia Turzii. Nicolae Negrea a îmbrățișat meseria de laminorist în 1956, imediat după terminarea școlii profesionale. Cînd l-am căutat, nu l-am găsit în uzină, lucra în schimbul de noapte, înainte de a-1 cunoaște, însă, știam de la tovarășii de muncă multe lucruri despre Nicolae Negrea. De fapt, cine nu-l cunoaște la Laminorul 1? Am înregistrat doar cîteva dintre părerile auzite: „Negrea știe să-și facă meseria, pe care o stăpânește foarte bine“; „Este un adevărat tovarăș de muncă, nu te lasă niciodată la greu, îi ajută pe toți, mai ars pe tineri, care acum deprind tainele meseriei“; „Este om și comunist. Muncește 'Cît doi și nu se plînge niciodată că e greu“. Laminorul nr. 1 este în probe tehnologice, toate eforturile sunt canalizate într-o singură direcție: atingerea parametrilor proiectați înaintea termenului stabilit. în cinstea Conferinței Naționale a partidului acest angajament va fi realizat. „Să lucrăm cu capacitatea planificată înainte de termen, iată ce ne preocupă pe noi în aceste zile, ne mărturisește Nicolae Negrea. Pentru aceasta nu vom precupeți nici un efort“. Comunistul Nicolae Negrea a avut cinstea de a participa și la istoricul Congres al X-lea. Acum, din nou, comuniștii din uzină i-au încredințat un mandat de încredere. Cooperatoarea Ana TURIS SESIUNE DE REFERATE METODICE în cinstea Conferinței Naționale a P.C.R., pentru generalizarea celor mai valoroase metode în activitatea de instruire și educare a elevilor, in conformitate cu sarcinile actuale ale învățământului, ieri s-a desfășurat la Școala generală nr. 13 din Cluj cea de-a II-a sesiune de referate metodice prezentate de cadre didactice ale școlii. Din tematica lor foarte variată amintim cîteva titluri: „Metode și procedee folosite în educarea elevilor pentru muncă, tehnică și producție“; „Unele probleme privind relația colectiv didactic — diriginte — colectiv de elevi“; „Cibernetica în ajutorul procesului instructiveducativ“; „Relația între metodele clasice și cele moderne în predarea limbii și literaturii“; și altele.