Făclia, octombrie-decembrie 1972 (Anul 26, nr. 8052-8130)

1972-12-07 / 8109. szám

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VĂ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVIII Nr. 8109 Joi 7 decembrie 1972 4 pagini 30 bani CINSTEA CELEI DE A XXV A ANIVERSARI A REPUBLICII CU 36 ZILE Unui DE TERMEN Ca și în anii precedenți, colectivul Fabricii de pensule din Cluj s-a afirmat și în acest al doilea an al cincinalului prin realizările prestigioase obținute în producție. La principalele obiective ale întrecerii socialiste desfășurate în cinstea celei de a XXV-a aniversări a proclamării Republicii, planul anual al producției globale și marfă a fost realizat cu 36 de zile înainte de finele anului. Paralel cu acest succes au fost realizate peste 200.000 produse destinate exportului, în valoare de 3 milioane de lei și de o calitate ireproșabilă. Subliniem, de asemenea faptul că aceste rezultate au fost obținute în condițiile unui spor de productivitate de 8»/6 pe salariat în raport cu anul trecut, al unei economii la prețul de cost peste angajament de 100 mii lei. Sarcina de reducere a cheltuielilor materiale, conform documentelor Congresului al X-lea al partidului, a fost de asemenea realizată. La obținerea acestor rezultate au contribuit măsurile tehnico-organizatorice luate de conducerea unității, introducerea unor mașini prin autodotare cum sunt cele de strujit pene și confecționat dopuri de lemn; introducerea unui nou adeziv — a cărui aplicare a dus la reducerea manoperei și la economii de materiale; reorganizarea unor locuri de muncă; calificarea muncitorilor și îmbunătățirea folosirii fondului de timp disponibil; îmbunătățirea disciplinei tehnologice și a muncii. Am mai sublinia, de asemenea, hărnicia întregului colectiv, sprijinul direct al organizației de partid. Datorită acestor succese, în acest an dispunem de mai bine de o lună de zile avans, în care vom putea produce o producție suplimentară de cel puțin 2 milioane, timp în care ne vom putea mobiliza mai bine pentru pregătirea, începerea și realizarea unui ritm de producție corespunzător încă din primele zile ale celui de al treilea an al cincinalului actual. Acest avans, adăugat la cel pe care-l vom cîștiga în anul viitor, ne va da posibilitatea să realizăm cincinalul în 4 și 2 luni. V. FELECAN Decembrie Din Turda ni se comunică Cu PLANUL ANUAL ÎNDEPLINIT Străduindu-se să dea viață indicațiilor date de conducerea superioară de partid cu privire la realizarea cincinalului înainte de termen, colectivul de muncă al Fabricii „9 Mai“ a obținut succese de seamă. Ca urmare, planul anual la producția globală și marfă a fost realizat la 27 noiembrie a.c. și, respectiv, 28 noiembrie. De asemenea, planul fizic anual a fost îndeplinit mai repede cu 40 de zile. După unele calcule preliminare, pînă la finele anului în curs, acest harnic colectiv de muncă va mai realiza, peste plan, 2.600.000 lei la producția globală, 2.300.000 lei la producția marfă și 840 tone cărămizi silica la fizic. Sunt realizări cu care muncitorii, tehnicienii și inginerii de aici cinstesc cea de-a 25 aniversare a Republicii. 2159 M.C. DE PREFABRICATE PESTE PLAN Demne de remarcat sunt și succesele pe care colectivul de muncă al întreprinderii de prefabricate din beton le-a înscris pe graficul întrecerii socialiste pornite în cinstea aniversării. Ca urmare, producția globală a fost depășită cu 3.576.000 lei, la fel și producția marfă, iar la planul fizic s-au realizat suplimentar 2159 mc diverse prefabricate. De reținut și alte amănunte semnificative. Colectivul secției PREMO și-a realizat sarcinile anuale de plan cu o lună mai devreme, iar productivitatea muncii pe salariat a înregistrat un spor de 2 la sută. Aceste realizări pe care colectivul de aici le închină celei de-a 25-a aniversări a Republicii, îi va ajuta să-și îndeplinească sarcinile de plan revenite pe 1972 cu 15 zile mai devreme. CERAMIȘTII NU SE DEZMINT Harnici și pricepuți, ceramiștii nu s-au dezmințit nici de asta dată în muncă. O dovedesc realizările. Pe 11 luni, ei au obținut o depășire la producția globală de 10.282.000 lei, iar planul producției marfă s-au realizat, pe întregul an, încă la 29 noiembrie a.c. Pînă la sfîrșitul anului curent, la acest indicator ceramiștii vor realiza o depășire de 14.000.000 lei. Ion CORDOS Munca politico-educativă să fie subordonată organic îndeplinirii sarcinilor economice, realizării înainte de termen a planului cincinal Cu o consecvență demnă de laudă, colectivele de muncă din orașul Gherla se străduiesc să valorifice mereu mai bine resursele materiale și umane de care dispun, să-și depășească an de an sarcinile ce le revin, îndrumate îndeaproape de organizațiile de partid, ele au obținut In anul trecut o producție suplimentară de peste 15 milioane lei, inregistrîndu-se astfel un ritm de creștere de 13 la sută. In anul curent realizările vor fi și mai frumoase, preliminîndu-se o producție peste plan în valoare de 16,7 milioane lei. Unități ca I.I.L. „Someșul“, Fabrica de mobilă, Cooperativa „Lemnul" și Cooperativa „Meseriașul" lucrează, încă de la începutul lunii noiembrie, în contul anului 1973. Așa cum s-a apreciat în conferința organizației orășenești de partid ce a avut loc zilele trecute, obținerea acestor rezultate constituie o confirmare a adeziunii oamenilor muncii la politica partidului nostru, o dovadă vie a creșterii capacității politice și mobilizatoare a organizațiilor de partid, care au reușit să desprindă problemele majore ale activității productive și să se Conferința organizației orășenești de partid Gherla soluționeze cu operativitate, să întrețină un climat de înaltă responsabilitate și exigență pentru îndeplinirea sarcinilor politice și profesionale. Comitetul orășenesc de partid, organele și organizațiile de partid subordonate, au folosit o gamă variată de modalități pentru a asigura cunoașterea situației concrete din unități, prevenirea și eliminarea unor neajunsuri. Printre acestea se numără legătura strânsă a organelor de partid cu producția, studiile efectuate de comisiile pe probleme, analizele privitoare la perfecționarea muncii de partid și a activității economice. S-a insistat asupra ritmicității producției, îndeplinirii obligațiilor contractuale, utilizării cu mai mare eficiență a capacităților de producție, utilajelor și forței de muncă, însușirii și aplicării ideilor novatoare, a științei și artei conducerii. Drept urmare s-a constatat și se constată o îmbunătățire calitativă continuă în direcția organizării producției și a muncii, o eficiență sporită a activității productive, concretizată în obținerea unui beneficiu peste pian de aproape 4 560 000 lei. O caracteristică a lucrărilor conferinței a constituit-o exigența partinică și înțelegerea responsabilității majore cere- Victor SENTA (Continuare în pag. a lll-a) Se apropie sărbătorile de iarnă, motiv pentru care în secția de ambalaj a Fabricii de bomboane „Feleacul” se lucrează cu spor I ORIENTALELE DIN HUEDIN Cu numai doi ani în urmă lua ființă (firavă) la Huedin o secție de covoare orientale, aparținînd cooperativei „Munca“. O singură țesătoare calificată urma să fie și lucrătoarea de bază și maistrul-instructor al tinerelor care pentru prima dată făceau cunoștință cu ghergheful. De la acest alfa, cooperativa a ajuns astăzi la o adevărată secție, în care 130 tinere absolvente ale școlii generale și liceului țes cu migală și răbdare demne de invidiat peste 1.000 mp covor oriental veritabil în fiecare lună. Despre calitatea covorului lucrat aici amintim doar că a ajuns să fie cerut de foarte mulți beneficiari externi. După cum ne mărturisea vicepreședintele cooperativei, Stelian Matei, secția și-a realizat lună de lună sarcinile de plan. în intenția conducerii cooperativei este angajarea de noi țesătoare și extinderea lucrului în două schimburi. (n. 1.) Fotografia: R. WAGNER Uzina de cazane mici și arzătoare. Aspect din secția sculărie EXPOZIȚIE DE CĂRȚI La Biblioteca municipală din Cluj s-a deschis, în cadrul „Decadei cărții românești“, o expoziție de cărți și reviste care se bucură de interes din partea vizitatorilor. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a primit pe publicistul italian Valerio Pellizzari In ziua de 6 decembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe publicistul italian Valerio Pellizzari. La întrevedere, care a decurs într-o atmosferă cordială, au participat tovarășii Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., și Constantin Mitea, consilier al președintelui Consiliului de Stat. Cu acest prilej, tovarășul Nicolae Ceaușescu a acordat un interviu pentru revista italiană „L’Europeo“. Malie de aur pentru România Procedeul de tratament termochimic al oțelurilor și fontei în mediu gazos, avînd ca titular de brevet uzina „Metalotehnica“ din Tg. Mureș, a fost medaliat la ediția din acest an a salonului de invenții de la Viena cu aur. Este vorba de un procedeu de nitrurare a oțelului și fontei în atmosferă controlată (constituită din amoniac, metan și oxigen), care se aplică din 1971 de către titularul brevetului și care oferă o serie de avantaje: asigură o productivitate ridicată și se pretează a fi aplicat și la cuptoare continui pentru orice fel de tratament în atmosferă controlată; mărește rezistența la uzură a pieselor de mașini supuse unei uzuri de aderență la solicitări ușoare sau medii. Anual, un beneficiu de peste 2 milioane lei în anul viitor. Complexul întercooperatist pentru creșterea și îngrășarea porcilor de la Jucu va livra primele cantități de carne de porc prevăzute a se produce în unitate. La atingerea parametrilor proiectați, în cadrul complexului se vor crește și îngrășa, anual, peste 15 000 porci în greutate de 100 kilograme. — In prezent — ne spunea medicul Ioan Danciu, din conducerea complexului — lucrările de construcție au fost încheiate, constructorul executînd unele retușuri care s-au dovedit a fi necesare pentru îmbunătățirea procesului de producție, în cursul anului a început, de asemenea, popularea halelor cu materialul de producție. Au fost aduse peste 1300 scroafe și scrofite și 84 vieri care să asigure producerea purceilor pentru crescut și îngrășat. Procentul de natalitate realizat pînă în prezent este superior celui planificat. Complexul de creștere și îngrășare a porcilor de la Jucu s-a construit prin asocierea a 37 cooperative agricole de producție din județ și este menit să contribuie la îmbunătățirea aprovizionării populației cu carne de porc și să asigure cooperativelor agricole de producție asociate importante beneficii. Creșterea și îngrășarea porcilor în complex asigură o înaltă eficiență economică și o ridicată productivitate a muncii pe îngrijitor. Fiecare din cele 7 hale din care se compune complexul au destinații precise: pentru vieri, gestație, fături, creșterea purceilor pînă la greutatea de 25 kg, după care sunt trecuți în ultimele trei hale pentru a fi îngrășați pînă la greutatea de 101 kg. Mecanizarea procesului de producție, folosirea furajelor combinate de la fabrica de nutrețuri combinate din Iclod asigură ca fiecare îngrijitor să poată îngriji 600 de porci, față de 30—40 porci grași în sistemul gospodăresc. Alimentarea cu apă, precum și alte operații ale procesului tehnologic sunt mecanizate și automatizate. Creșterea și îngrășarea porcilor în complex se realizează, de asemenea, într-o perioadă de timp mult mai scurtă față de sistemul gospodăresc. Complexul de la Jucu dispune și de numeroase alte dotări necesare bunei desfășurări a procesului de producție: centrală termică, pavilion sanitar veterinar, stație de epurare a apei, puțuri pentru aprovizionarea cu apă, magazii de furaje, „filtru sanitar“, respectiv baie și vestiare pentru dezinfecția personalului de deservire și altele. — Pentru materialul de producție, mai ales pentru pureci — ne mai spunea interlocutorul — se asigură un microclimat corespunzător pentru o bună creștere și dezvoltare, pe lîngă încălzirea centrală în halele pentru purcei se asigură și încălzirea cu raze infraroșii. La intrarea în producție cu întreaga capacitate proiectată, complexul pentru creșterea și îngrășarea porcilor de la Jucu va asigura anual un beneficiu de peste 2 milioane lei cooperativelor agricole de producție asociate la construcția acestui obiectiv. C. MARCU SIMPOZION Duminică, la ora 9, în sala Casei de cultură din Dej, are loc un simpozion pe teme de circulație organizat de Miliția municipiului Dej. Vor prezenta comunicări căpitanul Teodor Hiș, șeful Miliției municipiului Dej, dr. Pompiliu Balcescu, directorul spitalului din localitate, și conf. univ. dr. Gheorghe Ionescu, de la Clinica chirurgicală I din Cluj. Materialele vor fi însoțite de filme cu tematică adecvată, realizate de Liviu Ungureanu. Curs seral de pregătire a secretarilor și locțiitorilor U.T.C. din unitățile economice înfăptuirea cincinalului în patru ani și jumătate — obiectiv însușit cu entuziasm și responsabilitate de organizațiile noastre de tineret, reclamă o temeinică cunoaștere a sarcinilor economice aflate pe agenda de lucru a fiecărei unități productive. Comitetul județean Cluj al U.T.C. își propune prin acțiunile întreprinse să sporească competența organizațiilor de tineret, astfel încît participarea lor la realizarea acestui important comandament al politicii partidului, conturat cu claritate de forumul comuniștilor din vara acestui an, să însemne o angajare plenară a tineretului în efortul general al poporului nostru de edificare în România a societății socialiste multilateral dezvoltate. în acest context Comitetul județean Cluj al U.T.C. a inițiat și deschis un curs seral de pregătire a secretarilor și locțiitorilor comitetelor U.T.C. care urmează să-și desfășoare activitatea pe o perioadă de 5 luni în trei centre: Cluj, Turda și Dej. Inaugurarea cursului s-a făcut în prezența tovarășului Soos Manea Carol, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., care a expus tema „înfăptuirea planului cincinal în patru ani și jumătate în economia județului și municipiului Cluj". Luînd cuvîntul în deschiderea acestei forme de pregătire tovarășul Constantin Chirilă, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al U.T.C. a arătat importanța cursului, a expus tematica care este axată în principal pe acele probleme economice de rezolvarea cărora depinde înfăptuirea și depășirea sarcinilor de plan ale fiecărei unități economice. (G. Gh.) i m • Ion Stănescu, ministrul de interne al Republicii Socialiste România, a sosit, marți, la Cairo, într-o vizită oficială. La aeroport, oaspetele român a fost întîmpinat de Mamduh Salem, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și ministru al afacerilor interne al Republicii Arabe Egipt, de miniștrii adjuncți ai acestuia, precum și de un grup de generali și ofițeri superiori, comandanți de unități specializate. în aceeași zi, Ion Stănescu a avut întrevederi cu Mamduh Salem și cu Hafez Ismail, consilier al președintelui Republicii Arabe Egipt pentru problemele de securitate națională. • Concursul internațional „Francisco Vinas“ de la Barcelona, recent încheiat, a prilejuit o nouă afirmare a școlii românești de canto. Trei concurenți români, în competiție cu numeroși tineri din diferite țări, și-au înscris numele în palmaresul acestei manifestări, ale cărei ediții precedente au prilejuit frumoase succese pentru alți cîntăreți din România. De astă dată, printre laureați se numără Rodica Ana Mitrică, membră a corului „Madrigal“ al Conservatorului bucureștean, care a obținut premiul II, Gerda Spireanu, membră a aceluiași cor, căreia i-a fost decernat premiul special pentru cea mai bună soprană de coloratură și Mihai Panghe, solist la Opera Română din București, distins cu premiul III și medalia Carlos Gomez“. • După cum anunță agenția T.A.S.S., președintele Franței, Georges Pompidou, va face la 11—12 ianuarie 1973 o vizită neoficială în Uniunea Sovietică în vederea unor convorbiri cu Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., membru al Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. . După întrevederea de la 4 decembrie dintre reprezentanții R. D. Vietnam și S.U.A., consilierul special Le Duc Tho .și ministrul Xuan Thuy au avut, la 5 decembrie, consultări cu ministrul Nguyen Thi Binh și ceilalți membri ai delegației Guvernului Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud la convorbirile de la Paris în problema Vietnamului — relatează agenția V.N.A. Psihogeneza opțiunilor profesionale in procesul asimilării disciplinelor școlare Ne propunem sâ examinăm, în rîndurile de față, psihogeneza opțiunilor profesionale în sistemul relațiilor pluridimensionale „profesor-elev“. Se știe că preocupările teoretico-aplicative din ultima vreme axate pe cercetări de psihopedagogia orientării școlare și profesionale, subliniază tot mai mult necesitatea elaborării unui sistem eficient de îmbinare optimă a învățăturii cu pregătirea tehnicoproductivă a elevilor. Acest obiectiv vizează împlinirea uneia dintre sarcinile majore ale școlii: integrarea socialprofesională a tineretului studios. Aceasta înseamnă că întregul proces instructiv-educativ considerat în toate verigile și treptele sale, va tinde să asigure pe parcursul școlarității copiilor și adolescenților, maturizarea lor psihosocială menită să genereze la momentul potrivit, opțiuni profesionale conștiente, libere și autodeterminate. E de la sine înțeles, că libere și autodeterminate pot fi numai opțiunile care satisfac cel puțin două condiții primordiale. Prima este de ordin psihologic: alegerea profesiunii să fie în concordanță cu înclinațiile, aspirațiile, interesele și aptitudinile elevilor. A doua vizează cerințe economico-sociale: opțiunea să se întemeieze pe, și să fie în acord cu, direcțiile principale de dezvoltare a economiei și culturii noastre socialiste. Cele două condiții menționate se află într-o strînsă interdependență. Intr-adevăr, cel mai potrivit cîmp de realizare șî de afirmare a înclinațiilor și aptitudinilor îl oferă mai ales acele domenii ale economiei și culturii socialiste, în care revoluția tehnico-științifică își găsește o masivă și impetuoasă aplicare în prezent și în viitor. Nu întîmplător, datorită acestei situații solicitările pentru cadre cu o tot mai înaltă calificare profesională cresc în mod progresiv, fapt care aduce după sine mutații remarcabile în sfera progresului economic și social. De prisos să spunem cit de complex, laborios și de lungă durată este procesul educațional la care ne referim. In acest proces un rol Și un loc bine definit le revine profesorilor de specialitate. Ei sunt chemați, ca adevărați consilieri, să dirijeze, să determine și să aprecieze — pe tot parcursul etapelor evolutive străbătute de elevi — starea actuală de maturizare a preși adolescenților pentru alegerea adecvată a perspectivei profesionale. De unde rezultă necesitatea absolută a conlucrării profesorului de specialitate cu colegii care predau alte materii, respectiv cu colectivele pedagogice ale claselor unde predau propria lor disciplină școlară. Orice s-ar spune, rămîne incontestabil adevărul că munca nemijlocită de orientare școlară și profesională, prin valorificarea conținutului învățămîntului în scopul formării aspirațiilor, intereselor și aptitudinilor armonizate cu cerințele sociale o desfășoară, înainte de toate, fiecare profesor de specialitate. Opțiunea profesională adecvată („Ce vrea“ și „Ce poate“ să devină copilul?) este determinată de întreaga sa dezvoltare intelectuală, socială și morală, asigurată prin studiul, cu bine subliniate efecte formative, a diverselor materii de specialitate. Valențele formative sporesc cu atît mai mult cu cît învățămîntul este îmbinat organic cu activitățile realizate în atelierele școlare (respectiv, loturile agricole). Dată fiind complexitatea extremă a procesului de pregătire și de maturizare psihosocială a elevilor în vederea opțiunilor profesionale adecvate, aici survin cele mai mari dificultăți. Cum să conlucreze și să mobilizeze profesorul și dirigintele colectivele pedagogice ale claselor (precum și alți factori — familia, organizațiile de copii și de tineret etc.) pentru a duce la bun sfîrșit obiectivele și sarcinile orientării școlare și profesionale în sensul mai sus arătat? Care este „tabloul“ real, în cazul fiecărui elev în parte, al dinamicii atracțiilor, dorințelor, înclinațiilor, aspirațiilor, intereselor și aptitudinilor pe parcursul școlarității? In ce fel să procedeze profesorul de specialitate, pentru ca satisfăcând, fără concesii și toleranțe, cerințele disciplinei pe care o predă, să aibă permanent în față numai și numai Prof univ. dr. doc. A. CHIRCEV, prorector al Universității din Cluj (Continuare în pag. a lll-a)