Făclia, octombrie-decembrie 1973 (Anul 27, nr. 8362-8439)

1973-10-14 / 8373. szám

n Organ si Comitetului județean Cluj al P.C R. și al Consiliului popular județean Anul XXIX Nr. 8373 Duminică 14 octombrie 1973 6 pag. 30 bani ------------------------Secretarul de partid se află pretutindeni unde este nevoie de el Zile de muncă încordată și pe ogoarele județului nostru. Pretutindeni se recoltează porumbul, se transportă și se depozitează roadele unui an de eforturi, se ară și se însămînțează griul de toamnă. In timpul zilei satele par pustii, lipsite de freamătul obișnuit. Pe cîmp însă, un mare număr de cooperatori, bărbați, femei și copii, membri și nemembri de partid, „despoaie“ tarlalele și se pun la dispoziția mecanizatorilor spre a fi din nou însămânțate. Ce fac în acest timp secretarii de partid? Cum își desfășoară ei activitatea? Ieușesc ei întotdeauna să se afle în miezul preocupărilor și frămîntărilor comuniștilor, a celorlalți oameni ai muncii? Sînt întrebări firești, la care am căutat răspuns cu ocazia unui raid efectuat prin mai multe comune și sate ale județului. Spre satisfacția noastră, aproape toți secretarii se aflau pe cîmp printre oameni, influențîndu-i prin fapte de muncă și cuvînt pa cei din jur, întreținând o atmosferă de înaltă responsabilitate față de soarta recoltei actuale și viitoare. Chiar dacă unii dintre ei, prin natura funcției administrative ce o îndeplinesc, nu pot fi zilnic pe ogoare, legătura lor cu membrii de partid nu încetează, nu slăbește, ba din contră, se accentuează pe multiple planuri. La Chinteni, bunăoară, secretarul organizației de bază — Ambrozie Ferenț — e contabil la C.A.P. Acest lucru nu l-a împiedicat să fie alături de soție și de ceilalți cooperatori la recoltatul cartofilor, sfeclei și porumbului, la tăiatul tuleilor și eliberarea terenului de pe suprafețele ce le reveneau prin aplicarea acordului global. Situîndu-se în fruntea celorlalți, el avea și puterea morală să discute cu restul cooperatorilor, să-i determine să nu întîrzie nici una din lucrările ce se cuveneau efectuate urgent. Așa se răcea că satul lor se situa la acea dată în frunte la toate lucrările, că nici unul din comuniști nu s-a lăsat mai prejos în această privință. Pe Nicolae Așchilean, secretarul organizației de bază de la Băbuțiu, l-am găsit acasă, își punea la adăpost furajele primite. Aflînd că e și paznic de cîmp, îl întrebăm cum ține legătura cu ceilalți membri de partid. Ne privește mirat câ-i punem o asemenea întrebare, deoarece însăși această funcție îl ajută să fie pretutindeni printre oameni, să aibă o privire, de ansamblu asupra activității tuturor comuniștilor, să intervină ori de câte ori se simte nevoia. De la el aflăm că însămîrțările în raza satului s-au încheiat, ca și recoltatul cartofilor și sfeclei și că sînt pe terminate cu adunatul porumbului. Tot la Băbuțiu l-am întîlnit și pe secretarul organizației de partid din Șoimeni. Ca locțiitor al secretarului comitetului de partid pe C.A.P., venise aici să urmărească stadiul lucrărilor și se întorcea împreună cu inginerul de la tarlaua Valea Mare unde erau concentrate forțele în ziua respectivă. Preocupați nu numai de buna desfășurare a recoltatului și însămînțatului, ci și a celorlalte lucrări legate de acestea, numeroși secretari de partid și-au fixat pe agenda de lucru să fie prezenți mai mult și să urmărească mai îndeaproape anumite sarcini a căror neglijare s-ar răsfrînge negativ asupra activității generale. Una dintre acestea o constituie achitarea obligațiilor contractuale, livrarea la fondul de stat al unor produse de bună calitate, care să asigure satisfacerea necesităților economiei naționale. Tocmai de aceea secretarul organizației de bază de la Așchileul Mic — Ioan Forna — se afla în ziua respectivă în mijlocul unui grup de cooperatori care sortau și încărcau porumbul ce era trimis la baza de recepție. Asta nu l-a împiedicat însă să se deplaseze în aceeași zi și pe tarlalele unde se efectua culesul și transportul, ca și pe cele unde se ara și însămînța griul de toamnă. In linii generale era satisfăcut de desfășurarea lucrărilor. Mai aveau de recoltat doar 40 ha de porumb, iar însămînțările depășiseră procentul de 75 la o sută. Despre activitatea membrilor de partid n-a avut decît cuvinte de laudă, fiecare dintre ei situîndu-se în aceste zile printre animatorii lucrărilor de sezon. Ba Pantîceu îl căutăm pe secretarul comitetului de partid din C.A.P. — tovarășul Ioan Chișu. Il găsim în cele din urmă la Cătălina (sat aparținător), își stabilise ca în acea zi să asiste nu numai la recoltat, dar mai cu seamă la transportul de pe cîmp, la cîntărirea și repartizarea porumbului conform acordului global. Nu pentru că s-ar fi semnalat abateri în această privință, ci mai cu seamă pentru a se preveni apariția unor fenomene care ar putea Victor LENȚA (Continuare în pag. a V-a) v_ J Adunare festivă cu ocazia aniversării a 25 de ani de la crearea organelor securității statului Ieri la prînz, la Consiliul popular județean, a avut loc o adunare festivă, cu ocazia sărbătoririi a 25 de ani de la crearea organelor de securitate. Au fost prezenți tovarășii Ștefan Mocuța, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, Constantin Crișan, secretar al Comitetului județean de partid, Roman Morar, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, Remus Bucșa, prim-secretar al Comitetului municipal Cluj de partid, primarul Clujului, generali și ofițeri superiori, lucrători din aparatul Inspectoratului județean al Ministerului de Interne. Cu acest prilej au fost înmînate ordine și medalii ale Republicii Socialiste România unor ofițeri și subofițeri și s-au citit ordinele ministrului de interne pentru ridicarea în grad a unor ofițeri și subofițeri din organele județene de securitate. In numele celor distinși cu ordine și medalii și ai celor ridicați în grad au mulțumit tovarășii locotenent-colonel Beniamin Țicudeanu și locotenent-colonel Vasile Taloș, exprimînd angajamentul tuturor de a-și îndeplini și pe viitor cu consecvență obligațiile ce le revin în importanta lor activitate. Despre semnificația evenimentului și munca ofițerilor, subofițerilor și angajaților civili din organele județene de securitate a vorbit tovarășul colonel Constantin Ioana. Apreciind activitatea lucrătorilor din Inspectoratul județean Cluj al Ministerului de Interne, tovarășul Ștefan Mocuța le-a adresat felicitări și urări de noi succese. Mulțumind pentru aprecierile și recomandările făcute, tovarășul Constantin Ioana a transmis angajamentul tuturor lucrătorilor Inspectoratului județean Cluj al Ministerului de Interne de a-și îndeplini cu cinste datoria pentru apărarea cuceririlor revoluționare ale poporului român, pentru înfăptuirea politicii partidului și statului nostru. In încheierea adunării festive, s-a adoptat textul unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, prin care cei prezenți își exprimă dragostea și recunoștința față de partid și de stat, angajîndu-se să slujească cu abnegație și devotament interesele și cuceririle poporului. Portrete contemporane Creatori ai elixirului frumuseții * 1l vom ruga pe cititor să pătrundă cu noi în intimitatea (atît cit ne-a fost permisă pentru a nu deveni indiscreție) preocupărilor unor ingineri chimiști, farmaciști și laboranți de la întreprinderea „Farmec“. Și o facem pentru a se ști că în Cluj nu a luat ființă o altă, „fabrică de cosmetice“, ci fosta „Flacăra" și-a luat un nume adecvat profilului actual: i se spune simplu „Farmec“, întreprindere de produse cosmetice și, am adăuga noi, și chimice, pentru că toată truda lor, toată pasiunea și dăruirea dovedite în ultimii ani în crearea unor originale produse clujene sunt tot o formă a combinațiilor chimice și nu numai chimice. Nu cunosc măsura în care voi reuși să cuprind cît mai fidel aspecte ale activității celor care, lîngă eprubete, manuale și instalații ultramoderne, dau viață cercetărilor, analizelor, sintezelor și confruntărilor intime ale materiilor prime, aducîndu-le la proporțiile ideale, dorite, încerc, cu migala celor de care scriu, să mă confund, atît cît interesul cititorului îl am alături, cu gîndurile ce mi-au fost împărtășite și cu dorința de a vă prilejui prin rînduiile de față noi cunoștințe de acum comune, oameni care gîndesc și creează ceea ce strămoșii noștri numeau elixirul frumuseții. Veți spune că timpul e dușmanul frumuseții noastre fizice, că împotriva lui nu ne putem apăra. Da, dar nu fatal și nu fără a-l obliga pe el, timpul, într-un fel să ne cedeze, cîțiva ani buni de frumusețe în plus, de prospețime, sfidîndu-i, pentru un pic din eterna-i viață, forța nemiloasă a anilor ce vin și trec uneori prea repede... UN CREIER ELECTRONIC LA CREAȚIE Nu e un complex cu dotarea fizică și putere electronică, ci e un trunchi uman la care e tonică și firească armonia și comportarea în relațiile de serviciu. Așa l-am cunoscut la locul său de muncă pe micul colectiv de cercetare condus de ing. chimist Stein Ervin, în orele petrecute în laboratorul și secțiile întreprinderii „Farmec“. Costel STEFANESCU (Continuare în pag. a V-a) CAMPANIA AGRICOLĂ DE TOAMNĂ Sarcina nr. 1 pentru lucrătorii de pe ogoare, terminarea culesului porumbului și a livrărilor la fondul de stat Toamna e tot mai tîrzie, iar perioada următoare de timp se anunță cu ploi. Acum, cînd însămînțările de toamnă sînt pe terminate în toate unitățile, iar recoltarea sfeclei de zahăr și a cartofilor a fost practic încheiată, trebuie să se asigure o concentrare maximă a eforturilor, mobilizîndu-se întreaga suflare a satelor la recoltarea porumbului și transportul acestui produs din cîmp. Pînă la sfîrșitul acestei săptămîni, a fost strînsă recolta de pe circa 50 la sută din suprafața cu porumb. Se impune ca în unitățile unde au mai rămas suprafețe mari cu această cultură organizațiile de partid, conducerile unităților, să mobilizeze pe toți cooperatorii ca recolta să fie strînsă cît mai grabnic și transportată din cîmp. Concomitent cu această acțiune, onorarea obligațiilor față de stat constituie o îndatorire de mare răspundere, care trebuie dusă la îndeplinire fără întîrziere. Din ultima situație operativă a Direcției generale județene a agriculturii rezultă că, față de cantitățile recoltate, există un mare decalaj la livrări. In legătură cu desfășurarea acestei acțiuni am solicitat tovarășului Aviuțiu Maier, directorul întreprinderii de valorificare a cerealelor, cîteva detalii. — Deși predările de porumb la fondul de stat au început încă din a doua jumătate a lunii septembrie, în decurs de aproape o lună cooperativele agricole au predat abia 3.174 de tone. Dacă o seamă de cooperative agricole au livrat la fondul de stat integral sau aproape integral cantitățile datorate, altele, deși au cules acest produs de pe suprafețe importante, sunt cu livrările abia la început. Intre cooperativele fruntașe aș menționa pe cele din Luna, care a predat 493 tone porumb util, adică întreaga cantitate , datorată statului, și mai livrează în continuare, Cîmpia Turzii — cu aproape 200 tone predate din 300, Cășei — cu 164 tone predate, Bonțida, Viișoara, Borșa, Răscruci și altele. In același timp, însă, cooperativele agricole de producție din Luncani, Tritenii de Jos și Triteni-Colonie, Unguraș, Viile Dejului, Cuzdrioara, Diviciori, Geaca, Țaga, Sucutard, Stoiana, Tiocu, Bîrlea, Bărăi, Crișeni, Bercheș, Cojocna, Cara, Deușu și altele au predat abia cîteva tone, respectiv au efectuat 1—2 transporturi la baze. Considerăm că ritmul în care se desfășoară livrările în aceste unități este cu totul necorespunzător față de posibilitățile de care dispun. — Ce măsuri au fost luate, în cadrul bazelor de recepție, pentru preluarea în bune condiții a porumbului la fondul de stat? — Capacitatea de depozitare a porumbului la bazele de recepție s-a mărit în acest an cu circa 10.000 de tone, prin construirea unor pătule și platforme betonate, din care unele acoperite. Baza de recepție din Mociu a fost dotată cu un uscător cu o capacitate de 60—80 de tone în 24 de ore. Dispunem, de asemenea, de 3 batoze de mare capacitate și de un număr sporit de utilaje pentru transportul mecanizat și semimecanizat al produselor în interiorul bazelor, asigurîndu-se depozitarea în bune condiții a porumbului recepționat. Dar ritmul zilnic de predare a porumbului de către C.A.P. este nesatisfăcâtor, de numai 500—600 de tone, față de capacitatea de preluare a bazelor de recepție — de circa 1.200 tone pe zi. — Ce deficiențe se constată din partea organelor întreprinderii dv. în legătură cu desfășurarea acestei acțiuni? —■ M-aș referi întii lagalitate: unele cooperative agricole, printre care cele din Vultureni, Pata, Florești și altele au adus porumb neajuns la maturitate, în proporție de peste 30 la sută, ceea ce a făcut necesar de a fi sortat cu cheltuieli în plus. Unele cooperative, ca cele din Iuriul de Cîmpie, Paza și altele, nu trimit delegați pentru a asista la determinarea randamentului și efectuarea analizei de umiditate și corpuri străine. Personalul bazelor trebuie să facă numeroase intervenții pentru trimiterea acestor delegați, ceea ce duce la întîrzieri în evidențierea cantităților predate și care mai sunt de predat de către unități. Deși s-au creat spații de depozitare în comuna Ceanul Mare, cooperativele agricole din această zonă: Ceanul Mare, Pata, Iacobeni, Sopor sunt abia la început cu predările. O dată cu înlăturarea acestor deficiențe, conducerile unităților trebuie să ia toate măsurile, să întocmească grafice de livrare, astfel ca porumbul datorat statului să fie predat integral în următoarele zile. Victor CALUGARU VIZITA TOVARĂȘULUI RM CEAUȘESCU IN municipiul Tg. mureș Pa itinerarul vizitelor de lucru ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele Consiliului de Stat, s-a înscris sîmbătă, 13 octombrie, un nou și important obiectiv — municipiul Tg. Mureș. împreună cu conducătorul partidului și al statului nostru, în această zi au fost oaspeții străvechii așezări transilvănene tovarășii Dumitru Popescu și Miron Constantinescu. Vizita întreprinsă în orașul de pe Mureș, ca și vizitele recente de la Slobozia, Galați și Brăila, a prilejuit secretarului general, al partidului o fructuoasă întîlnire cu oamenii muncii români, maghiari și germani care trăiesc înfrățiți de veacuri pe acest pămînt străbun. mim cinci înfrățiți pentru propășirea României Socialiste. Tema dialogului — aceeași ca în toate celelalte întâlniri ale secretarului general al partidului cu cei ce muncesc *“ examinarea atentă și concretă, nemijlocită si eficientă a tuturor problemelor importante legate de înfăptuirea programului luminos elaborat de cel de-al X-lea Congres al partidului și a sarcinilor trasate de Conferința Națională a P.C.R., stabilirea celor mai potrivite soluții care să confere activității cotidiene pentru realizarea cincinalului înainte de termen un caracter și mai dinamic. La ora 9:00, avionul cu care a călătorit conducătorul partidului și statului aterizează la Tg. Mureș. „Bine ați venit la noi, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu“. Aceste cuvinte înscrise pe un mare panou, pe frontispiciul aerogării, sunt în inimile tuturor. Mureșenii au ținut să facă o primire sărbătorească tovarășului Ceaușescu. La coborîrea din avion, secretarul general al partidului a fost salutat de tovarășul Iosif Banc, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R. In numele comuniștilor, al tuturor locuitorilor județului Mureș, români, maghiari și germani, secretarului general al partidului îi sunt adresate cuvinte calde de bun sosit. O gardă militară, alcătuită din ostași, luptători ai gărzilor patriotice și tineri din detașamentele de pregătire pentru apărarea patriei, prezintă onorul. Se intonează Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Tovarășul Nicolae Ceaușescu trece în revistă garda de onoare. După străvechea tradiție, de deosebită stimă față de cei mai îndrăgiți oaspeți, tovarășului Nicolae Ceaușescu i se oferă pline și sare, i se dă să guste dintr-o ploscă cu vin. Pionierii îl înconjoară apoi pe conducătorul partidului și statului, îi oferă flori. Mulțimea aclamă entuziast. Tovarășul Nicolae Ceaușescu le răspunde tuturor cu multă prietenie. Părăsind aeroportul, însoțit de fratele puternice ale celor veniți la întîmpinare, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat care îl însoțesc se îndreaptă spre cîteva dintre obiectivele industriale ale orașului, spre acele însemne care-i conferă așezării de pe Mureș, județului însuși, noi valențe, noi perspective de progres. Primul obiectiv care primește vizita secretarului general al partidului este de fapt și cea mai mare unitate industrială a orașului — Combinatul de îngrășăminte chimice „Azomureș“. La intrarea în incinta unității și pe alei, miile de operatori chimiști, laboranți, ingineri și tehnicieni, veniți să-i întîmpine pe înalții oaspeți, fac o caldă și entuziastă primire secretarului general al partidului. In fața unei machete și a unor panouri de fotografii, directorul general al combinatului, ing. Popa Dorel, înfățișează pe larg etapele dezvoltării acestei mari unități chimice. Directorul combinatului raportează că, potrivit indicațiilor secretarului general al partidului, costul întregii platforme a fost recuperat pe baza beneficiilor, cu un an înainte de termen. Tovarășul Nicolae Ceaușescui este informat despre stadiul de construcție al fabricii de îngrășăminte complexe, prima unitate de acest fel din țară, proiectată exclusiv de specialiștii noștri. In contextul unui dialog de lucru, de examinare atentă a fiecărei laturi a producției și eficienței economice, tovarășul Nicolae Ceaușescu se interesează de stadiul realizării investițiilor. Secretarul general al partidului este informat apoi despre preocupările pentru transformarea actualei secții de materiale fotosensibile într-o fabrică modernă, desprelocul în care va fi amplasat noul obiectiv. Constatînd că pe șantierul Fabricii de acid azotic utilajele livrate n-au corespuns la montaj, datorită unor defecțiuni de fabricație, precum și lipsei de control al calității lor — utilajele livrate n-au fost executate și nici probate corespunzător de fabricile furnizoare — secretand general al partidului a hotărît convocarea, chiar in cursul aceleiași zile, a unei ședințe cu factorii răspunzători de aceste deficiențe, luîndu-se măsurile ce se impun. In același timp, tovarășul Nicolae Ceaușescu a atras serios atenția asupra întăririi controlului muncitoresc și activității inspectoratului de controlul calității pentru ca produsele să corespundă normelor tehnice prevăzute pe toate fazele de fabricație și în final cerințelor beneficiarilor. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a trasat sarcină Ministerului Industriei Construcțiilor de (Continuare In pag. a VI-a) MITINGUL OAMENILOR MUNCII DIN MUNICIPIUL TG. MUREȘ . In frumoasa piață din fața noului teatru din Tg. Mureș s-a strins un mare număr de cetățeni ai orașului și din județ pentru a participa la adunarea populari, organizată cu prilejul vizitei de lucru a tovarășului Nicolae Ceaușescu. Mii și mii de muncitori, țărani cooperatori, intelectuali, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani, locuitori ai acestor străvechi meleaguri ale patriei, înfrățiți în muncă și idealuri, au venit la această nouă întîlnire cu conducătorul îndrăgit al poporului nostru pentru a-i raporta despre importantele realizări obținute în înfăptuirea istoricelor hotărîri ale Congresului al X-lea și Conferinței Naționale ale partidului. La sosire la miting, tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost întâmpinat cu nesfârșite urale și aclamații. Mitingul a fost deschis de tovarășul Iosif Banc, prim-secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R. Au luat apoi cuvântul Teodor Spînean, secretar al Comitetului de partid la Combinatul chimic Tîrnăveni, Lajos Szabol, rectorul Institutului de teatru din Tg. Mureș, Eroul Muncii Socialiste, Gheorghe Duma, președintele Cooperativei agricole de producție din comuna Șăulia, studenta Judii Faneze, din anul IV al Institutului medico-farmaceutic, și Aurel Mîndru, muncitor la întreprinderea de prelucrare a lemnului „23 August“. Primit cu nesfîrșite urale și aclamații, a luat apoi cuvântul tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cuvîntarea secretarului general a fost subliniată în repetate rînduri cu vii și puternice aplauze. Marea adunare populară ia sfîrșit într-o atmosferă de puternică însuflețire. De pretutindeni se aud urări înflăcărate pentru P.C.R., pentru secretarul său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu. ./ Cuvîntarea tovarășului la adunarea populară de la Tg. Mureș Dragi tovarăși. Am venit în municipiul și județul dumneavoastră într-o vizită de lucru și pentru aparticipa la inaugurarea acestui minunat lăcaș de artă și cultură: Teatrul de stat din Tg. Mureș. Am putut constata cu multă bucurie că oamenii muncii din municipiul Tg. Mureș și din județul Mureș înfăptuiesc cu succes sarcinile ce le revin din programul trasat de Congresul al X-lea și de hotărîrile Conferinței Naționale ale partidului. (Aplauze puternice, lirale). Folosesc acest prilej pentru a vă adresa dumneavoastră, participanților la această adunare populară, locuitorilor municipiului Tg. Mureș și județului Mureș un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a guvernului, precum și din partea mea personal. (Aplauze puternice, prelungite, se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“). Am vizitat patru întreprinderi industriale din Tg. Mureș, am ascultat cu multă bucurie cele expuse de tovarășul Iosif Banc și de ceilalți tovarăși care au luat cuvîntul, cu privire la rezultatele obținute în realizarea planului cincinal, a planului pe 1973. Intr-adevăr, întreprinderile pe care le-am vizitat s-au dezvoltat mult. In toate ț se execută în continuare lucrări de investiții — îndeosebi la Combinatul chimic — pentru dezvoltarea și perfecționarea producției. Se poate spune că industria județului Mureș se dezvoltă într-un ritm rapid. Odată cu industrializarea se dezvoltă orașul, se transformă oamenii, devenind participanți tot mai activi la înfăptuirea mărețului program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în România.Aplauze puternice, urale). După cum am mai menționat recent în cadrul altor adunări, în întreaga țară oamenii muncii au reușit să îndeplinească cu succes sarcinile de plan pe primele nouă luni ale acestui an — realizînd și o depășire a prevederilor planului —, industria dezvoltîndu-se într-un ritm de 14,7 la sută. La aceste realizări, Mureșul și-a adus contribuția importantă, realizînd planul pe nouă luni în proporție de 102,8 la sută și îndeplinind deja în nouă luni angajamentul de depășire a planului pe întregul an. Toate aceste realizări obținute de oamenii muncii din județul Mureș, ca de altfel de întregul nostru popor, în dezvoltarea industriei socialiste, demonstrează pe deplin marea capacitate creatoare a clasei muncitoare, a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, a întregului nostru popor, atestă încă o dată — dacă mai era nevoie — realismul planului cincinal, al angajamentelor asumate de multe organizații de partid, printre care și organizația din județul Mureș, de a realiza cincinalul într-o perioadă mai scurtă. Tot ceea ce am realizat pînă acum, în cei doi ani și nouă luni din actualul cincinal, demonstrează" că stă în puterea oamenilor muncii din România socialistă să asigure mersul tot mai ferm înainte al patriei noastre pe drumul edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, pe drumul trecerii spre comunism, al făuririi bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze, urale. Se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“). Pentru rezultatele bune obținute de oamenii muncii din industria municipiului Tg. Mureș și din județul Mureș, doresc să adresez tuturor cele mai calde felicitări și urări de noi succese. (Aplauze, urale, ovații. Se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“). Au fost obținute, de asemenea, rezultate bune în dezvoltarea producției agricole — și, după cum s-a arătat aici, și județul dumneavoastră are în această privință o serie de rezultate pozitive. Aș dori de aceea să adresez și țărănimii cooperatiste, tuturor lucrătorilor din agricultura județului Mureș calde felicitări pentru rezultatele obținute, precum și urarea de a obține noi succese în activitatea viitoare. (Aplauze puternice, prelungite, urale). Succesele pe care le-am înregistrat în realizarea planului în industrie și agricultură sunt, fără nici o îndoială, un motiv de mândrie și de bucurie pentru toți oamenii muncii, pentru întregul nostru popor, dar nu trebuie să uităm că mai avem încă mult de făcut pentru a străbate drumul lung în vederea ridicării economiei țării noastre la nivelul țărilor dezvoltate, pentru a asigura un grad înalt de dezvoltare a industriei și agriculturii — condiție primordială pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru trecerea la edificarea societății comuniste pe pămîntul patriei noastre. (Aplauze puternice. Se scandează „Ceaușescu și poporul“). Chiar în cursul vizitei de astăzi am discutat în întreprinderile respective asupra necesității de a se lua noi măsuri în vederea lichidării unor neajunsuri, pentru o mai bună folosire a capacităților de producție, a mașinilor și utilajelor, pentru ridicarea calității producției, reducerea prețului de cost și creșterea eficienței întregii noastre activități. Trebuie să spun, la această adunare, că și în întreprinderile din Tg. Mureș, și din județul Mureș mai sunt încă multe rezerve în acest domeniu. Sper că organizațiile de partid, colectivele de conducere ale întreprinderilor, toți oamenii muncii vor acționa cu și mai multă fermitate pentru ridicarea întregii activități la nivelul cerințelor puse de Congresul al X-lea, de Conferința Națională ale partidului. (Aplauze puternice. Se scandează: „Ceaușescu — P.C.R.“). Este necesar, de asemenea, să acordăm o atenție mai mare realizării la timp a investițiilor, punerii în producție a capacităților la parametrii proiectați, pentru a obține maximum de eficiență din cheltuielile materiale și de muncă pe care le efectuăm pentru aceste investiții. In general, este necesar să depunem eforturi mai susținute pentru a obține o îmbunătățire a activității în agricultură, creșterea producției agricole, în vederea satisfacerii in condiții tot mai bune a necesităților poporului, a sporirii contribuției agriculturii noastre socialiste la creșterea avuției generale, la bunăstarea întregului popor. (Aplauze puternice, prelungite. Se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“). Ținînd seama de ritmul înalt în care se dezvoltă economia națională, de construirea în fiecare an a noi și noi obiective industriale, trebuie să se acorde mai multă atenție pregătirii cadrelor necesare tuturor unităților noastre productive — atît industriale cît și agricole. In fiecare an mii și mii de oameni ai muncii din județul dumneavoastră — ca să nu vorbesc de sutele de mii din întreaga țară — intră în producție. Sînt necesare eforturi susținute pentru dezvoltarea învățămîntului și perfecționarea activității lui pentru pregătirea muncitorilor calificați, a tehnicienilor, a inginerilor, a cadrelor de conducere. Trebuie să înțelegem că înfăptuirea tuturor sarcinilor ce ne stau în față depinde de nivelul de pregătire a oamenilor, a cadrelor. Pînă la urmă, forța principală care garantează mersul nostru înainte este omul. De oameni trebuie să ne ocupăm, de pregătirea lor pentru a asigura înfăptuirea cu succes a programului nostru de dezvoltare a României socialiste. (Aplauze, urale). Fără îndoială că și în acest domeniu avem rezultate remarcabile. Sunt cunoscute aceste rezultate, nu doresc să mă mai refer acum la ele. In județul dumneavoastră, în municipiul Tg. Mureș, institutele de învățămînt superior, școlile tehnice, liceele în general, școlile profesionale au cunoscut o dezvoltare uriașă. Cu toate acestea trebuie să facem mai mult în această direcție și mai cu seamă în ce privește mai buna organizare și legare a învățămîntului cu producția, cu practica, cît și în privința ridicării nivelului general de calificare a celor care se află acum în producție. Consider că Comitetul județean de partid, organele de partid, cadrele din învățămînt trebuie să-și intensifice eforturile pentru a îndeplini în mai bune condițiuni și această îndatorire de mare importanță, hotărîtoare pentru mersul nostru înainte. (Aplauze. Se scandează: „Ceaușescu — P.C.R.“). Vă este cunoscută, dragi tovarăși, preocuparea partidului și guvernului ca, pe măsura dezvoltării economiei noastre, a creșterii avuției naționale, să se înfăptuiască programul de creștere a bunăstării materiale și spirituale a poporului nostru. Se realizează în bune condițiuni prevederile privind creșterea salariilor. Anul viitor și în 1975 vom trece la realizarea celei de-a doua etape a majorării salariilor, în așa fel incit," pînă la sfîrșitul cincinalului, al anului 1975, să înfăptuim, chiar cu o anumită depășire, sarcinile puse de Congresul al X-lea cu privire la creșterea salariilor reale cu circa 20 la sută. După toate datele se va realiza probabil o creștere de 22 la sută sau chiar ceva mai mult. Aceasta demonstrează încă o dată grija și preocuparea partidului nostru pentru a asigura creșterea continuă a nivelului de trai al întregului popor. Legat de aceasta, vă sunt cunoscute celelalte măsuri privind alocațiile pentru copii, pensiile, precum și preocupările privind dezvoltarea construcției de locuințe, de așezăminte culturale, de spitale, îmbunătățirea condițiilor de sănătate — toate contribuind la crearea de condiții tot mai bune de viață și de muncă pentru întregul nostru popor. De altfel, tot ceea ce facem este îndreptat spre asigurarea bunăstării și fericirii omului. Aceasta este însăși esența socialismului, care pune în centru omul cu preocupările sale, crearea celor mai bune condițiuni, atît de bunăstare materială și spirituală, cît și de manifestare deplină a personalității umane. Omul este factorul hotărîtor al construcției socialiste, el fiind acela care trebuie să se bucure din plin de această măreață realizare, de socialism și comunism. (Aplauze. Se scandează: „Ceaușescu și poporul“). Ne preocupă continua perfecționare a întregii noastre activități de conducere economică-socială, de creare a sa (Continuare în pag. I VI-a) f