Familia, 1881 (Anul 17, nr. 1-86)

1881-01-15 / nr. 5

ORADEA-MARE (NAGYVÁRAD) Joi 15 Ianuarie st.v. 27 Ianuarie st.n. jj Va esi joi’a si duminec’a. Redactiunea în Közép-utcza nr. 395. ANUL XVII. 1881. jj Pretiul pe unu anu 10 fl. jj Pe Jj de anu 5 îl.; pe ‘j4 de anu 2 îl. 70 cr. I Pentru Români’a 2 galbeni. O aventura în Petersburg. Pe când pe tronul tarilor se afla Nicolae I, acesta era aşa de poporalii încât parcură stradele Petersburgului ca unu simplu burgesu fără nici o escorta, culegându în drumu semnele unanime de respectu şi afecţiune. Poliţia pentru a opri elanul acestor simpatii poporale, dete o ordonanţa prin care opri pe publicu de a se adresă cătra ţara în preumblarea sa prin salutare sau vorbire. Acesta a datu nascere unei greşeli destulu de comice, a cărei victima fu dl Vernet comedianu. Vernet eră pensionaru al teatrului francesc din Sant-Petersburg şi juca la teatrul Mihail. împeratul iubiâ multu talentul seu și-l aplaudă multu pentru verv’a sa, pentru spiritul seu plinu de fineța și pentru veseli’a sa franșa. în o seara preumblându-se pe perspectiv’a Newski, împeratul Nicolae zări între publicu și pe comediantul Vernet. — O, ieta unul din amicii mei. Și mergându dreptu la actoru i întinse mâna. — Joci în asta-seara Vernet? — Da Sire, — respunse comediantul prea emoționatu de întâlnire. — în ce piesa? — în „Le pere de la debutanta*. — în unul din rolurile voastre cele mai frumoase, voiu fi numai de cât la representațiune. După aceste cuvinte parasesce pe Vernet adresându-i unu surisu amicalu. D’abia împeratul dispăruse şi unu agentu de poliţia lovindu pe Vernet pe umere i spune să-l urmeze. — Şi unde voiesci se te urmezu? — întrebă Vernet. — La arestu. — Glumesci ? — Nici o resistenţa, trebue să sciţi, că e opritu d’a vorbi cu împeratul și dvóstre au contravenitu formalu la acestu ordinu al poliției. — Dar pentru numele lui Dumnezeu, Majestatea Sa a vorbitu cu mine ântâiu ... Eu sânt Vernet actoru la teatru francesu din Sant-Petersburg. Agentul poliției nu-i dete voia a vorbi mai multu. — Dar sânt cunoscuta de împeratul. Deşărta reclamațiune, bietul comedianta e arestata. — îmi vei da voia cel pucin să scriu la teatru, — zise el agentului. — Veti scrie după raportul meu. — Și când veti face raportul vostru ? — După miedîul nopţii, după ce-mi voiu termină revista, în acea săra împeratul Nicolae se află în logia și vedăndu, că nu se represinta pies’a: „Le pere de la debutante* ordonă ca directorul teatrului să vina la el. — E bine, die ce misteru e ast’a? Amu întâlnita pe Vernet pe perspectiva și m’a anunciatu, că va jucă asta-sora și eu nu-1 vedu nici macara trecuta în programa. — Sire ... sfintemu desolati, Vernet a disparutu. ■— Cum ... disparutu ? — L’amu cautatu pretutindeni și acasa și la amici... Nimeni n’a pututu să ne dă vr’o însciințare. Trebue să i se fi întâmplata vr’o nenorocire camaradului nostru. — Este imposibila, —lise Nicolae. D’odata înse lovindu-si fruntea dise: — A ghicescu! Imbecilii ceia, nu e altu-ceva. L’au arestata de sigura. Eu sânt vinovata. La ordinul împeratului doi ajutori de câmpii eșira rapede si în 20 minute întrara în logî’a imperiala urmati de comedianta. — Scumpul meu Vernet, sânt desolatu, — dise ţarul. Iărta-me de acestu micu inconvenientu. Vedeţi nenorocirea, ranimu pe amici fără a ne gândi. Spune-mi cu ce să te mulţumescu, aide cere-mi ceva! — Sire, — dise spiritualul comediantu, suficiendu şi sarutându mân’a ce-i întinsese împeratul, amu numai o favoare a-ţi cere , ca vectendu-me alta-data pe uliţa să me dispensaţi de onoarea d’a-mi vorbi. P. Ceriul stelosu. — Fragmentu astronomicii. — (Urmare.) Semnul lui Cepheus atinge cu unu picioru Stău’a polara, şi cu capul Drumul de lapte. Cu totul aproape de acăst’a în Drumul de lapte stă frumos’a sa Cassiopeja, cunoscuta prin form’a unui W de 5 stele flacaratore. Dela Cassiopeja cătra amiădiadi vom află pe Andromeda cu 3 stele clare şi cu păta laterala în brâu, avendu form’a unui noru micuţu şi albastru, în ochianu înse se desface în mii de steluţe. Mai sus pe Drumul de lapte zarimu pe Perseus și pe înflacaratul Algenibu la a cărui parte drăpta se afla Algor în capul Medusei. Pe Drumul de lapte mai cătra resaritu aflămu pe Amig’a cu Capella ce este o stea forte luminatoare în form’a unui trianglu lungitu.