Flacăra Iaşului, ianuarie 1987 (Anul 43, nr. 12510-12534)

1987-01-15 / nr. 12520

Anul XLIII — Nr. 12 520 Joi, 15 ianuarie 1987 4 pagini — 50 bani | în spiritul sarcinilor subliniate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu , recenta şedinţă a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Activitate hotărîtă pentru îndeplinirea planului pe luna ianuarie ! j© Producţia fizică realizată la toate sortimentele, în condiţii de înaltă calitate şi eficienţă economică . Prioritate exportului ! @ Se cere o mai bună gospodărire a energiei electrice, termice şi combustibilului . Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. a examinat acum două zile măsurile pentru realizarea planului pe luna ianuarie şi pregătirea condiţiilor în vederea îndeplinirii sarcinilor de plan pe întregul an 1987. Cu acest prilej, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU a subliniat direcţiile principale de acţiune, pornind de la rezultatele obţinute în perioada care a trecut de la începutul anului, de la experienţa bună şi de la neajunsurile care s-au manifestat anul trecut. Dispunem de tot ce este necesar, a apreciat secretarul general al partidului, pentru înfăptuirea la un înalt nivel de calitate şi eficienţă a prevederilor de plan pe primul trimestru şi pe cel de al doilea an al actualului cincinal. Industria municipiului şi judeţului Iaşi a încheiat prima decadă din ianuarie cu rezultate bune în cele mai multe întreprinderi, ca urmare a asigurării din timp a bazei tehnico-materiale, perfecţionării continue a organizării producţiei şi a muncii, întăririi ordinii şi disciplinei, folosirii tot mai judicioase a maşinilor, utilajelor, a materiilor prime, materialelor şi energiei. între unităţile cu rezultatele cele mai bune se înscriu întreprinderea de maşini-agregat şi maşini-unelte speciale, întreprinderea de piese auto, întreprinderea „Ţesătura“, întreprinderea de tricotaje „Moldova“, I.S.A.S. Paşcani şi altele. Se mai remarcă şi faptul că în toate întreprinderile au fost lansate în fabricaţie noi produse, cu înalte performanţe tehnico-economice, care asigură creşterea eficienţei activităţii de producţie prevăzute pe acest an. Industria ieşeană a realizat, în prima decadă, importante cantităţi de maşini şi utilaje, ţesături, tricotaje, mobilă, produse electronice şi electrotehnice, de mecanică fină etc. La şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., secretarul general al partidului a cerut, în mod deosebit, să se ia toate măsurile pentru realizarea în cele mai bune condiţii de calitate, la termenele prevăzute în contracte, a producţiei de export şi pentru livrarea ei la timp către beneficiarii externi. în domeniul acesta avem în industria ieşeană experienţe bune, care au la bază o mare mobilitate tehnico-organizatorică şi o înaltă răspundere pentru calitatea producţiei. Colectivul întreprinderii de maşini-agregat şi maşiniunelte speciale, de exemplu, care livrează la export 50 la sută din volumul total de producţie, a reuşit, în prima decadă, să obţină un avans de 10 zile la producţia planificată la export pe luna ianuarie. Sunt însă necesare eforturi mai mari în toate întreprinderile pentru ca producţia destinată exportului să se realizeze integral şi la termenele prevăzute. Exportul, sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu, constituie sarcina numărul unu a planului pe 1987 şi toate întreprinderile trebuie să pună pe primul plan îndeplinirea acestui obiectiv important, hotărîtor pentru progresul întregii economii naţionale. In lumina acestei aprecieri, organele de conducere colectivă din întreprinderi trebuie să analizeze imediat modul cum s-a îndeplinit exportul în perioada care a trecut din această lună şi să ia măsuri hotărîte pentru respectarea tuturor prevederilor contractuale şi asigurarea cu con(continuare în pag. a 3-a) Întreprinderea de ulei „Unirea". Una dintre liniile moderne de îmbuteliere Foto : LEONID STRATULAT • • Acţiuni pentru reducerea consumurilor materiale şi energetice D La secţia forjă a întreprinderii mecanice „Nicotină" s-a înlocuit tehnologia a 9 repere, care se executau prin forjare, cu altele, confecţionate din ţeava. Economia de energie electrică obţinută pe această cale este estimată la 9 MWh pe an. La Combinatul de fibre sintetice a fost introdus, recent, în fabricaţia curentă, un nou sortiment de fibre poliesterice. Este vorba despre firele texturate lucioase, cu un număr mărit de torsiuni, destinate exportului, realizate în baza unei tehnologii de mare eficiență (consumuri materiale şi energetice mai mici), elaborată de specialiștii combinatului ieșean. OAMENI AI MUNCII ! Acţionaţi cu toată hotărârea pentru economisirea energiei electrice, pentru evitarea oricărei forme de irosire a acestui bun naţional, atît de preţios pentru buna desfăşurare a activităţii economico-sociale ! Luînd toate măsurile ce se impun pentru asigurarea unui consum echilibrat pe întreaga durată a zilei şi săptămînii, contribuiţi la evitarea consumului în salturi, la aplatizarea sarcinii în orele de vîrf de sarcină ! CETĂŢENI! Evitaţi utilizarea aparatelor electrice mari consumatoare de energie în orele de vîrf de consum, cuprinse de regulă între orele 7—10 şi 17—23. Acţionaţi pe toate căile pentru economisirea energiei electrice, pentru evitarea oricărei risipe ! Scrisoarea tovarăşei Elena Ceauşescu adresată celor care i-au trimis mesaje şi telegrame de felicitare cu prilejul aniversării zilei de naştere Tovarăşei Elena Ceauşescu, membru al Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-viceprim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, preşedintele Consiliului Naţional al Ştiinţei şi Invăţămîntului, i-au fost trimise, cu prilejul aniversării zilei de naştere şi a îndelungatei sale activităţi revoluţionare, un mare număr de mesaje, scrisori şi telegrame de felicitare. Dînd expresie gîndurilor şi sentimentelor lor de aleasă stimă şi preţuire, muncitorii, ţăranii cooperatori, oamenii de ştiinţă, artă şi cultură, cadrele didactice, activişti de partid şi de stat, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti, revoluţionare au adus un vibrant omagiu tovarăşei Elena Ceauşescu şi i-au adresat, din toată inima, calde urări de sănătate, viaţă îndelungată, fericire şi putere de muncă, de noi şi tot mai mari realizări în activitatea de înaltă răspunderepe care o desfăşoară în conducerea partidului şi statului, pentru progresul şi înflorirea României socialiste. Tuturor celor care i-au transmis mesaje, scrisori şi telegrame de felicitare, tovarăşa Elena Ceauşescu le-a adresat următoarea scrisoare de mulţumire : „Doresc să mulţumesc călduros organizaţiilor de partid, ministerelor, instituţiilor centrale, organizaţiilor de masă şi obşteşti, oamenilor muncii din întreprinderi industriale şi unităţi agricole, din institute de cercetare ştiinţifică şi proiectare, din învăţămînt, cultură şi artă, tuturor celor care mi-au adresat felicitări şi urări cu prilejul aniversării zilei de naştere. Apreciez aceste manifestări ca o expresie a sentimentelor de profundă încredere şi ataşament pe care oamenii muncii, întregul popor te nutresc pentru eroicul şi gloriosul nostru partid comunist — forţa politică conducătoare a întregii naţiuni din fândurile căruia am militat din cei mai tineri ani ai vieţii şi pe care îl voi sluji, întotdeauna, cu întreaga mea fiinţă. Voi acţiona cu toată energia, şi înviitor pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului de dezvoltare economică şi socială a ţării, pentru progresul continuu al ştiinţei şi culturii, pentru împlinirea aspiraţiilor supreme ale poporului român, pentru triumful cauzei păcii, colaborării şi înţelegerii între toate naţiunile lumii. Adresez, din toată inima, tuturor celor care mi-au transmis felicitări, cele mai calde urări de sănătate şi fericire, de satisfacţii şi împliniri tot mai bogate în muncă şi în viaţă. Grex întregului nostru popor succese şi realizări tot mai mari în activitatea consacrată înfăptuirii prevederilor planului pe acest an şi pe întregul cincinal, a istoricelor hotărîri ale Congresului al XIII-lea a Partidului Comunist Român, care vor asigura ridicarea pe trepte tot mai înalte de progres şi civilizaţie a României socialiste". ELENA CEAUŞESCU ------— ÎN CUPRINSUL ZIARULUI ^ ® Tinereţe, idealuri, răspunderi 0 Sport 0 Radar 0 Noi acţiuni pentru pace şi dezarmare „Putem exporta nu numai produse noi, ci şi inteligenţă românească“ Interviu cu dr. ing. MIRCEA SLĂNINĂ, şeful filialei Iaşi a Institutului de cercetare şi proiectare pentru electrotehnică „ Un succint bilanţ al activităţii unităţii pe care o conduceţi, tovarăşe dr. ing. Mircea Slănină, consemnează că, în cei 7 ani de activitate, la filiala Iaşi a Institutului de cercetare şi proiectare pentru electrotehnică, au fost omologate circa 100 de produse electrotehnice ---------noi, destinate ridică-______rii nivelului de mecanizare şi automatizare al proceselor, de producţie. Consemnînd cifra ca pe o fru- ______ moasă realizare s-ar naşte şi o primă întrebare : cu ce eficienţă economică s-a soldat acest bilanţ ? — Eu consider că in cercetare nu putem şi nu trebuie să apreciem economicul în manieră exclusivistă, privit la fel ca în activitatea industrială şi rupt de nişte interconexiuni, ci global, în tandemul cercetareproducţie. De pildă, să calculăm, în această relaţie, cîţi lei obţine producţia pentru fiecare leu investit în cercetare, pentru obţinerea unui produs original, pe care aceasta l-a preluat. în acest fel, s-ar putea constata că înnoirea rapidă a gamei de produse, pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei, poate contribui la o creştere spectaculoasă a valorii producţiei. Pe această bază, s-ar elibera fonduri mai importante pentru cercetările viitoare, ar spori în continuare numărul noutăţilor şi ciclul s-ar relua. — Aţi subliniat, cu alte cuvinte, tociîiai una dintre laturile esenţiale ale dezvoltării intensive, definită cu genială clarviziune de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretarul general al partidului nostru, care arăta că această nouă etapă, calitativ superioară, în care a intrat dezvoltarea ţării noastre, impune, ca ea nubazeze o necesitate obiectivă, treaga producţie să se pe cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, aceasta constituind factorul hotărîtor pentru afirmarea forţei şi superiorităţii socialismului, pentru participarea patriei noastre la schimbul mondial de -- —-• valori. Cum ar putea industria ieşeană să beneficieze mai mult de privilegiul vecinătăţii sale cu institutele de cerce————— tare, proiectare, ingi • nerie tehnologică şi de învăţămînt superior, pentru transpunerea în practică a acestor orientări şi indicaţii 1 — Ajungind la înţelegerea superioară a necesităţii unei colaborări strînse şi permanente dintre cercetare, învăţămînt şi producţie. Şi pentru că exemplele conving totdeauna mai uşor, voi oferi unul, mai recent, de colaborare fericită MARIA CIOBOTARU (continuare în pag. a 3-a) CERCETAREA ŞTIINŢIFICA - PROMOTOR AL DEZVOLTĂRII INTENSIVE ja \„La steaua.. i „...Mii de ani i-au trebuit ^ / Luminii să ne-ajungă“ \ ) — să ajungă la noi sub 1 i înfăţişarea unui Luceafăr. 1 1 Care, oricît de multe alte i * mii de ani vor trece, nu te va pieri nicicînd. S-au a- idunat, întru alcătuirea ţi- ) } inţei sale, „Mioriţa“, „Meş- \ ) terul Manale", înălţimea i i brazilor şi munţilor, sem inul cerului, fulbenul spi- t 1 celor mingnate de soare, \ \ cîntecul doinit de ciobani, i i murmurul apelor în prun- J / duri, dorul, iubirea şi ne- 1 \ cuprinsul, tot sufletul şi 4 I spiritul românesc. S-au în- * i trupat în fiinţa falnică a J t unui bărbat cu umerii îmţ ţ povăraţi doar de geniul i i neamului, cu ochii ca nop- ? pile adinei şi tainice pe- ) i trecute de îndrăgostiţi, cu \ I părul ca o ninsoare de i i cântece şi păsări chemate , de lin tărîm de vis şi poţi veste, în fiinţa stihurilor | ) DORIAN OBREJA I \ 4 ^ {continuare în pag. a .ial ^