Flacăra Iaşului, ianuarie 1988 (Anul 44, nr. 12820-12844)

1988-01-15 / nr. 12830

Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a avut loc. Joi, 14 ianuarie, şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. In cadrul şedinţei, Comitetul Politic Executiv a examinat MODUL IN CARE S-A ACTIONATPENTRU REALIZAREA PLANULUI PE PRIMADECADA A LUNII IANUARIE, PRECUM ȘIMASURILE PENTRU ÎNDEPLINIREA INTEGRALA A PREVEDERILOR DE PLAN PE LUNA ÎN CURS SI PE ÎNTREG TRIMESTRUL I AL ANULUI 1988. Din rapoartele prezentate de primul ministru, de prim-viceprim-miniştri şi vice-primminiştri ai guvernului a reieşit că oamenii muncii din patria noastră au trecut cu hotărâre la înfăptuirea sarcinilor de plan pe acest an, obţinînd, intr-o serie de sectoare ale economiei naţionale, rezultate bune, superioare celor din aceeași perioadă a anului trecut, îndeosebi în ultimele zile, realizările înregistrate în unele domenii se situează la nivelul prevederilor de plan. Cu toate acestea, în unele ramuri, centrale şi întreprinderi nu s-a asigurat rezolvarea corespunzătoare şi la timp a tuturor problemelor legate de bune organizare şi desfăşurare a producţiei şi, din această căută, rezultatele obţinute sunt sub posibilităţi. Referindu-se la modul în care s-a acţionat în prima decadă a lunii ianuarie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu cerut să se tragă toate concluziile din activitatea depusă, din analiza efectuată în cadrul şedinţei, şi să se ia, de îndată, cele mai ferme măsuri pentru rezolvarea practică a tuturor problemelor privind buna organizare a producţiei, înlăturarea lipsurilor, îmbunătăţirea muncii şi întărirea disciplinei şi ordinii in toate domeniile, pentru recuperarea răminerilor în urmă şi îndeplinirea exemplară a sarcinilor de ....... pe luna ianuarie, pe primul trimestru, pe întregul an. în acest sens, s-a indicat guvernului, ministerelor, centratelor şi întreprinderilor, organelor şi organizaţiilor de partid să acţioneze cu toată răspunderea pentru ca, in perioada ce urmează, activitatea economică să se situeze pe un plan superior, la nivelul posibilităţilor existente, asigurîndu-se astfel înfăptuirea ritmică, integrală, a planului la toate sortimentele şi la toţi indicatorii. In mod deosebit, secretarul general al partidului a subliniat necesitatea concentrării, cu prioritate, a eforturilor în direcţia realizării şi livrării la termen şi în condiţii de înaltă calitate a producţiei de export. în acest scop s-a cerut să se asigure în toate unităţile de producţie folosirea la maximum a timpului de lucru şi a capacităţilor de producţie, să se combată cu hotărâre manifestările de indisciplină, de nesocotire a programului de lucru şi de încălcare a disciplinei de plan, a normelor legale privind bune desfăşurare a activităţii de producţie. In domeniul investiţiilor, pornindu-se de la constatarea că rezultatele din prima decadă sunt nesatisfăcătoare, s-a cerut să se asigure o temeinică organizare şi desfăşurare a activităţii de construcţii-montaj pe fiecare şantier, astfel ca noile obiective stabilite pentru acest an să fie date la timp, în funcţiune, să intre în circuitul productiv la termenele planificate. Secretarul general al partidului a apreciat că există toate condiţiile ca, printr-o organizare cât mai bună a producţiei şi a muncii, prin întărirea ordinii şi răspunderii în fiecare unitate şi sector de activitate, prin folosirea cu maximă eficienţă a timpului de lucru, prevederile planului să fie realizate integral. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a cerut organelor şi organizaţiilor de partid, conducerilor ministerelor, centralelor şi întreprinderilor, tuturor colectivelor de oameni ai muncii să facă totul în vederea realizării sarcinilor prevăzute pentru acest an, astfel incit în 1988 să se obţină cele mai bune rezultate din actualul cincinal, asigurîndu-se înfăptuirea neabătută a obiectivelor stabilite de Congresul al XIXI-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. Comitetul Politic Executiv a analizat si aprobat MASURILE PRIVIND CONSTITUIREA, ADMINISTRAREA si UTILIZAREA FONDULUI VALUTAR CENTRALIZAT AL STATULUI. In vederea creşterii răspunderii în realizarea, administrarea şi utilizarea resurselor valutare prevăzute în balanţa de încasări şi plăţi externe, s-a hotărît constituirea Fondului valutar centralizat al statului, în legătură cu aplicarea fermă a principiilor autoconducerii şi autogestiunii, Comitetul Politic Executiv a hotărât ca in cursul lunii ianuarie să se definitiveze bugete de venituri şi cheltuieli ale unităţilor centrale şi ale tuturor întreprinderilor şi, în acest cadru, să se acorde o atenţie deosebită realizării şi bunei gospodăriri a fondurilor valutare, în cadrul adunărilor generale ale oamenilor muncii, vor trebui să fie larg dezbătute bugetele de venituri şi cheltuieli ale fiecărei unităţi, urmărindu-se aplicarea fermă a principiilr autoconducerii şi autogestiunii, întărirea răspunderii colective şi individuale pentru modul în care sunt gospodărite fondurile materiale şi băneşti încredinţate, (continuare în pag. a 4-a} s 1 * %-s . II „Şi dacă norii deşi se duc / De iese-n luciu luna / E ca aminte să-mi aduc / De tine-ntotdeauna“. Sunt doar citeva dintre versurile lui, cele ştiute de noi pe de rost, pe care le spunem in fiecare zi, în gind sau in şoaptă. Sub teii încărcaţi de floare şi mireasmă, sau căltină alături pe zăpada —* acum doar aşteptată — pe care urmele noastre înscriu o efemeră — dar dorită veşnică — poveste de iubire. Pe aleile Copoului, în iot dacă.. dealul Sărăriei, la marginea unui lac numai de noi ştiut, pe întinsul căruia vedem cu ochii minţii nuferii deschişi şi o luntre mereu în aşteptarea noastră. Versuri pe care le spunem în, fiecare zi, dar mai ales astăzi. Pentru ca astăzi — adică in urmă cu o sută treizeci şi opt de clipe, ani sau veacuri — el s-a ivit. Pentru a nu ne mai părăsi nicicind. Și CĂTĂLIN DOBRE (continuare în pag. a2-alre. Pe aleile Copoului, încontinuare în i Agenţie, export ? Comunista Doina Vier«, filatoare la Intreprinderea „Ţesătura" din Iaşi, nu numai că obţine sem permanenţă o producţie de calitate superioară, dar îşi depăşeşte rările producţia e* 3—4 procent* f Ieri, a avut loc sesiunea Consiliului popular al judeţului Iaşi din prevederile planului pe anul 1968 4P Producţia marfă industrială va spori cu 17,6 la sută faţă de cea obţinută anul trecut 0 Fondurile de investiţii alocate, cu 24 la sută mai mari decit cele din 1987 0 Se vor construi 4 600 de apartamente . Producţia unităţilor de industrie mică va înregistra o creştere de 10,5 la sută, iar valoarea serviciilor oferite populaţiei va fi mai mare cu 6 la sută decit cea din 1987 Sub semnul înaltelor exigenţe formulate de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU la Conferinţa Naţională a partidului, la forumurile democratice din decembrie 1987, ca şi în Mesajul de Anul Nou, ieri, au avut loc lucrările celei de-a XV-a sesiuni, ordinare, a Consiliului popular al judeţului Iaşi. La sesiune au luat parte, ca invitaţi, deputaţi ieşeni în Marea Adunare Naţională, conducători de întreprinderi şi instituţii, activişti de partid şi de stat, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, primarii oraşelor şi comunelor, ziarişti. Sesiunea a luat în dezbatere proiectele de hotărîre pentru adoptarea planului de dezvoltare economico-socială în profil teritorial ; planului de dezvoltare a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și gospodăririi apelor; bugetului local şi programului privind autoconducerea şi autoaprovizionarea, pentru asigurarea bunei aprovizionări a populaţiei cu produse alimentare şi bunuri industriale de consum pe anul 1988, precum şi raportul privind activitatea de soluţionare a problemelor ridicate de cetăţeni în scrisori şi audienţe în semestrul II al anului 1987. Intr-o atmosferă însufleţitoare, de puternică mindrie patriotică, exprimîndu-se satisfacţia pentru realizările istorice obţinute de România socialistă, de judeţul Iaşi, în anii care au trecut de la Congresul al IX-lea al partidului, lucrările sesiunii au dat o înaltă apreciere rolului şi contribuţiei fără egal pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ctitor de ţară nouă, a adus-o la făurirea noii societăţi la patria noastră, la elaborarea şi înfăptuirea strategiei de înălţare a ţării în rândul statelor cu nivel ridicat de dezvoltare. Au fost adresate secretarului general al partidului fierbinţi urări de sănătate şi neslăbită putere de muncă, tradiţionala urare „La mulţi ani cu prilejul apropiatei sărbătoriri a 10 de ani de viaţă şi « îndelungatei sale activităţi revoluţionare au fost exprimate» totodată, calde cuvinte de înaltă apreciere, de profundă stimă tovarăşei Elena Ceauşescu, conducător de frunte al partidului şi statului, pentru tot ceea ce face spre binele şi fericirea patriei şi poporului nostru. Materialele prezentate şi participanţii la dezbateri — deputaţi şi invitaţi — au evidenţiat rezultatele obţinute. In anul 1987, de oamenii muncii ieşeni în industrie, agricultură,investiţii, industrie mică şi prestări de servicii, cercetare ştiinţifică, învăţământ, cultură, realizări la care au contribuit din plin şi organele locale ale puterii şi administraţiei de stat. Rezultatele pozitive in îndeplinirea principalilor indicatori de plan, amplificarea acţiunilor de echipare tehnico-edilitară, de gospodărire şi înfrumuseţare a localităţilor, în înfăptuirea programelor judeţene de autogospodărire, autofinanţare şi autoaprovizionare au avut o influenţă pozitivă asupra calităţii vieţii locuitorilor. Sesiunea a făcut, în acelaşi timp, o analiză critică a neajunsurilor care s-au manifestat în diverse sectoare de activitate. Pornindu-se de la aprecierile secretarului general al partidului, de la condiţiilede care dispune judeţul Iaşi, vorbitorii au arătat că bilanţul anului trecut putea fi mult mai bogat dacă s-ar fi acţionat mai organizat, cu mai multă responsabilitate şi dăruire, dacă birourile şi comitetele executive ale consiliilor populare ar fi făcut totul pentru utilizarea tuturor resurselor de forţă de muncă şi de materiale de care dispunem, pentru economisirea materiilor prime, materialelor, combustibililor şi energiei, c-ar fi preocupat în mai mare măsură de înlăturarea stocurilor supranormative, de valorificarea capacităţii creatoare a colectivelor de oameni ai muncii. Orientată cu excepţională putere de analiză şi clarviziune de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu, întreaga concepţie de fundamentare şi direcţionare a planului naţional pe anul 1988 asigură — au subliniat vorbitorii — înfăptuirea neabătută a hotărîrilor Congresului al XIII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, dezvoltarea armonioasă a tuturor sectoarele de activitate ale economiei româneşti, în acest context, jv(continuare în pag. a 2-a) Adunarea cetăţenească a reprezentanţilor locuitorilor judeţului Iaşi Expresie elocventă a profundului democratism care caracterizează întreaga noastră viaţă economică şi socială, a participării tuturor oamenilor muncii la soluţionarea problemelor obşteşti şi de stat, in spiritul orientărilor tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, secretarul general al partidului, ieri, a avut loc adunarea reprezentanţilor locuitorilor judeţului Iaşi, consacrată analizării activităţii desfăşurate, în 1987, de Consiliul popular judeţean, de celelalte organe ale puterii şi administraţiei de stat din teritoriu, de cetăţeni pentru realizarea complexelor sarcini care le-au revenit din planul de dezvoltare economico-socială în profil teritorial, precum şi dezbaterii principalilor indicatori ai planului şi bugetului local pe anul 1988. La adunare au participat deputaţi ieşeni în Marea Adunare Naţională şi judeţeni, reprezentanţi ai oamenilor muncii din întreprinderi, instituţii şi unităţi agricole, ai cetăţenilor din toate localităţile judeţului, primarii oraşelor şi comunelor, ziarişti, alţi invitaţi. Tovarăşa Maria Ghiţulică, preşedintele comitetului executiv al Consiliului popular al judeţului Iaşi, a prezentat darea de seamă asupra activităţii desfăşurate anul trecut de organul judeţean al puterii şi administraţiei de stat, precum şi principalii indicatori ai planului de dezvoltare economicosocială in profil teritorial pe anul în curs. Darea de seamă şi participanţii la dezbateri au dat o înaltă apreciere excepţionalei contribuţii pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, o aduce la elaborarea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, la conceperea şi înfăptuirea planurilor şi programelor de dezvoltare neîntreruptă a patriei socialiste, i-au urat „Mulţi ani“, sănătate şi neslăbită putere de muncă cu prilejul apropiatei aniversări a zilei sale de naştere şi a îndelungatei activităţi revoluţionare. De asemenea, s-a exprimat, în numele tuturor locuitorilor judeţului, un cald omagiu tovarăşei Elena Ceauşescu, eminent om politic şi savant de largă recunoaştere internaţională, pentru rolul deosebit în viaţa ţării, în promovarea ştiinţei, învâţâmântului şi culturii româneşti. Lucrările adunării cetăţeneşti au reliefat că, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, pentru înfăptuirea istoricelor hotărîri ale Congresului al Xlll-lea al partidului, oamenii muncii ieşeni au obţinut în 1987 o serie de rezultate pozitive la majoritatea sectoarelor vieţii economico-sociale, înfăptuiri la care consiliile populare şi-au adus contribuţia. Producţia marfă industrială realizată de cele 71 de unităţi care şi-au îndeplinit şi depăşit planul a fost de 748 de milioane de lei mai mare decit cea planificată, livrîndu-se suplimentar economiei naţionale însemnate cantităţi de produse electrotehnice, de mecanică fină, maşini-unelte de aşcheiere a metalelor, medicamente, ţesături din bumbac, tricotaje, uleiuri comestibile ş.a. S-au pus in funcţiune noi capacităţi, de producţie la C.E.T. II Holboca, C.U.G., întreprinderea metalurgică, s-au dat în folosinţă peste 3 000 de apartamente, importante obiective social-culturale. Realizările înregistrate anul trecut au determinat ridicarea la noi cote calitative a condiţiilor de viaţă şi de muncă ale populaţiei, sporirea gradului de înzestrare şi de confort a localităţilor urbane şi rurale. Volumul de lucrări gospodăreşti prevăzut a fost depăşit cu 11,8 la sută. Consiliile popo-v (continuare in pag a 2-a)