Flacăra Iaşului, aprilie 2002 (Anul 3, nr. 447-472)

2002-04-22 / nr. 465

INTERNLuni, 22 ApRIlIE 2002 Fiacom IașuLuî Băsescu este acuzat de discriminare . Primarul general, Traian Băsescu, a declarat, ieri, într-o conferinţă de presă, că a aprobat un referat al Administraţiei Străzilor privind contractarea lucrărilor de reparaţii şi întreţinere a drumurilor publice din Bucureşti, cu condiţia să nu fie acceptate firme care au ca acţionari consilieri locali sau care şi-au schimbat acţionariatul în 2001 şi 2002, de la consiliericătre alte persoane. “în acest an lucrările la străzi se vor contracta pe pachete de câte 100 de miliarde de lei. într-o primă fază însă, gropile apărute în iarnă vor fi astupate printr-o ofertă de 20 de miliarde de lei, care va fi împărţită pe şase zone administrative”, a adăugat primaml. Selecţia de oferte pentru atribuirea pachetului de 20 de miliarde de lei cu care vor fi astupate gropile din cele şase sectoare ale Capitalei a avut loc vineri, participând peste 30 de firme, dintre care unele nu au mai lucrat cu Administraţia străzilor. “Am aprobat acel referat al Administraţiei străzilor pentru a ajuta această instituţie să reziste presiunii consilierilor şi a firmelor controlate de ei. Supărarea consilierilor vine din menţiunea mea pe referat, prin care interzic participarea la licitaţie a anumitor firme”, a afirmat primarl Capitalei. Selecţie preferenţială El a spus ca a primit de la consilierul municipal Victor Stan, şeful grupului PSD din CGMB, o scrisoare în care este acuzat că nu respectă drepturile firmelor şi că aprobă o selecţie preferenţială. “Aceste acuzaţii nu reprezintă nici o surpriză. Până acum a funcţionat un cartel al firmelor controlate de consilieri, care obţineau orice contract de la Administraţia străzilor. Se pare că imposibilitatea de a lucra pe carteluri şi apariţia de firme noi le-au creat surprize consilierilor. Sper însă ca acest cartel mafiot să nu facă presiuni asupra firmelor bune, pentru a se retrage şi nici asupra Administraţiei străzilor”, a subliniat Traian Băsescu, în scrisoarea adresată primarului general de către consilierul Victor Stan se arată că referatul Administraţiei străzilor, semnat de Traian Băsescu, încalcă legea şi “se desăvârşeşte frauda cu împărţirea sumei totale pe contracte de maximum 20 de miliarde de lei”. Primaml general susţine că acuzaţiile pe care i le aduc consilierii sunt nefondate, iar firmele admise la selecţia de oferte au propus preţuri cu mult sub cele propuse de firmele controlate de consilieri, desemneze câştigătorii, iar din a doua jumătate a lunii mai, să înceapă astuparea gropilor din oraş”, a mai spus Băsescu. “Mă bucur că rechinii asfaltului au oferit preţuri mari şi n-au putut fi selectaţi. Sper ca până joi să Primarul capitalei a intencs ca firmele controlate de consilieri sa obţina lucrări de reparare a străzilor  Oficialii MEC îşi apără ministrul • liderii PD o fac responsabilă pe Ecaterina Andronescu de situaţia din Târgu Mureş Liderii Partidului Democrat (PD) “dau tonul unei campanii de dezinformare total nefondate”, atunci când o fac responsabilă pe Ecaterina Andronescu, ministrul educaţiei, de situaţia de la Liceul “Bolyai Farkas”, mai ales că, în perioada în care era în Guvern, PD a susţinut ideea înfiinţării unei universităţi de stat cu predare în limba maghiară, se precizează într-un comunicat făcut public ieri de Biroul de presă al Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEC). “Atitudinea de acum a PD este cu atât mai surprinzătoare cu cât ministrul educaţiei şi cercetării s-a implicat în rezolvarea situaţiei de la Târgu Mureş, în spiritul respectării Legii învăţământului. Numai că, pentru liderii PD, consecvenţi politicii de a crea şi susţine artificial conflicte, este mult mai comod să emită pretinse judecăţi de valoare despre sistemul de învăţământ românesc decât să-şi amintească de greşelile făcute”, se mai precizează în comunicatul MEC, transmis în replică la declaraţia vicepreşedintelui PD, Liviu Negoiţa, care cerea demisia ministrului educaţiei şi a prefectului de Mureş. în opinia lui Negoiţă, situaţia liceului Bolyai Farkas este rezultatul inflexibilităţii liderilor UDMR, care fac apel la un lirrt trafi şi o atitudine radicală în raport cu autorităţile române. Protocolul semnat între cele două formaţiuni politice a fost calificat de democraţi drept unul “toxic”, în condiţiile în care România are nevoie de stabilitate politică în vederea integrării europene şi euro-atlantice. Siderurgica Hunedoara se privatizează Cele mai atractive dintre cele nouă societăţi rezultate în urma divizării Combinatului Siderurgic Hunedoara vor fi scoase la privatizare în a doua jumătate a acestui an, restul urmând să fie vândute unor investitori privaţi anul viitor, a declarat la Hunedoara Ovidiu Muşetescu, ministrul autorităţii pentru privatizare. Muşetescu a spus că Siderurgica Hunedoara este, din punctul de vedere al instituţiei pe care o conduce, a doua mare privatizare după vânzarea Sidex Galaţi. Ministrl privatizării a anunţat că firma LNM Holdings, acţionarul majoritar al Sidex, este interesată de preluarea combinatului din Hunedoara. “Această societate trebuie să existe. Ea trebuie să treacă în proprietate privată, în urma selectării unui investitor capabil să gestioneze acest proces”, a afirmat ministrul Muşetescu. Siderurgica avea, la sfârşitul anului trecut, datorii de peste 3.000 de miliarde de lei. Bugetul de venituri şi cheltuieli al societăţii prevede, pentru acest an, pierderi de 200 de miliarde lei. Reacţii sindicale la majorarea accizelor • Cartel Alfa critică majorarea accizelor la alcool, cafea şi benzină într-un comunicat al confederaţiei sindicale Cartel Alfa, este criticat modul în care Guvernul a aprobat majorarea accizelor la alcool, cafea şi benzină, arătând că Executivul a ignorat avizul nefavorabil eliberat de Consiliul Economic şi Social (CES) în acest sens. “Suntem contrariaţi de lipsa totală de coerenţă a Executivului în relaţia cu partenerii sociali. Prezentat în plenul CES, proiectul de ordonanţă de urgenţă propus de Ministerul Finanţelor prin care urmau să se majoreze accizele a primit aviz negativ din partea reprezentanţilor sindicatelor, ai patronatelor şi chiar ai Guvernului. Ignorând acest rezultat, Guvernul a adoptat ordonanţa propusă de Ministerul Finanţelor”, se arată în comunicat. Sindicatele critică şi efectele acestui act normativ, care va determina creşterea preţurilor la toate bunurile de larg consum, afectând încă o dată bugetul, şi aşa auster, al populaţiei. Liderii confederaţiei consideră că decizia Executivului este total ineficientă din punct de vedere economic şi, în plus, încurajează specula şi corupţia. Accizele pentru alcoolul etilic şi băuturile alcoolice distilate vor creşte, de la 1 mai, la 108 euro pe hectolitru, iar taxa specifică la bere se va majora cu valori cuprinse între 0,0 l şi 0,03 euro hectolitru/grad. Accizele la benzina cu plumb vor creşte, de la aceeaşi dată, la 319 euro pe tonă, iar cele stabilite pentru benzina fără plumb se vor majora la 262 euro pe tonă. Ordonanţa de urgenţă adoptată joi mai stabileşte ca accizele la cafeaua verde şi cafeaua prăjită să crească cu 50 euro pe tonă, iar cele stabilite pentru cafeaua solubilă, cu 0,50 euro pe kilogram. Decizia de majorare a accizelor a stârnit reacţii negative şi în rândul patronatelor, care afirmă că majorarea accizelor pentru alcool, benzină şi cafea denotă o politică fiscală “dezastruoasă” şi reprezintă “o măsură disperată” a autorităţilor de a suplimenta veniturile la bugetul de stat. Unele societăţi au scăpat de debranşare • cele care şi-au plătit o parte din datoriile către Electrica beneficiază în continuare de curent Societăţile Industria Sârmei Câmpia Turzii, COS Târgovişte, Societatea Naţională de îmbunătăţiri Funciare, Turnu Măgurele, Siderurgica Hunedoara şi Minvest Deva au achitat facturile pentru energia electrică consumată în lunile ianuarie şi februarie, evitând, astfel, deconectarea de la reţeaua de alimentare cu energie, au declarat, sâmbătă, surse din Electrica. Electrica a anunţat că va deconecta, începând de sâmbătă, de la sistemul energetic naţional, primele zece societăţi din topul datornicilor. Pentru datoriile restante, societăţile au convenit cu Electrica un grafic de reeşalonare, pe parcursul a 24 de luni. în schimb, Electrica a dispus deconectarea societăţii Gavazzi Steel şi limitarea furnizării energiei electrice la cota de avarie pentru Minvest Bălan, Minvest Roşia Poieni, societăţi care nu şi-au plătit datoriile curente. Furnizorul de energie electrică a debranşat, anterior, un număr de 15 societăţi, între care Remin Baia Mare, Laminorul Brăila, Promex Brăila, Azochim Piatra Neamţ, Diom Călăraşi. Distrigaz Sud a sistat furnizarea de gaze naturale pentru societăţile Sere Codlea, RA Term Craiova, Aquterm Târgu Jiu şi Termica Târgovişte, în timp ce Distigaz Nord va opri în scurt timp alimentarea societăţilor Gavazzi Steel Oţelu Roşu, Upsom Ocna Mureş sau a regiilor locale de distribuție a energiei termice din Botoşani, Satu Mare, Roman, Piatra Neamţ, dacă acestea nu vor plăti imediat o parte din datorii. * Comuna Holboca județul Iaşi Tel: 293700 i Triunghi regional pentru pace şi cooperare economică • România, Bulgaria şi Grecia doresc să dezvolte o piață regională a electricităţii Preşedinţii României şi Bulgariei şi premierul Greciei au stabilit la reuniunea trilaterală de la Snagov, să dezvolte proiecte de cooperare economică în plan regional, în special în domeniul infrastructurilor de transport şi energie. Cele trei ţări au convenit să iniţieze proiecte economice în plan regional, inclusiv în cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est şi în cadrul CEMN (Cooperarea Economică la Marea Neagră), şi să dezvolte o piaţă regională a electricităţii. România, Bulgaria şi Grecia au mai hotărât să acţioneze pentru completarea coridoarelor de transport pan-europene, în special a coridoarelor IV, VIII, IX şi X, precum şi pentru restabilirea rapidă a navigaţiei libere pe Dunăre, în declaraţia finală se mai precizează că Bulgaria şi România pot folosi oportunităţile de afaceri oferite de organizarea Jocurilor Olimpice din anul 2004 la Atena. Ţările prezente la trilaterala de la Snagov şi-au exprimat susţinerea luptei internaţionale împotriva terorismului. Părţile au convenit, de asemenea, să coopereze în domeniul combaterii regionale a terorismului, a criminalităţii organizate, a traficului de droguri, arme şi persoane. Iliescu susţine alături de omologii grec şi bulgar combaterea terorismului Magazinul săptămînii la Hala Centrală FORMENS Hala Centrală etajl luni-sîmbătă 9-21 duminică 9-20 FORMENS este un magazin ce are în spate o echipă întreagă de specialişti, de la designeri la oameni care sunt la curent cu ultimele noutăţi despre materiale, preţuri, culori, trend-ul modei internaţionale. Decupează acest talon şi depune-i în urna special amenajată la Hala Centrală. Poţi participa la emisiunea"Magazinul săptămînii" difuzată de în direct de la MOPSERIA MAGIC PIZZA din Hala Centrală et. 1, vineri 26 aprilie de la ora 12.00, unde poţi cîştiga un premiu In valoare de 1.000.000 Iei, oferit de magazinul FORMEN’S (Hala Centrală, etajul 1). ___________Relaţii la Biroul de Informaţii al Halei Centrale.___________ 1 123 de persoane au murit în accidente de la începutul anului Date statistice puse la dispoziţia mass-media de Direcţia Poliţiei Rutiere relevă că de la începutul anului s-au înregistrat 277 de accidente rutiere, soldate cu moartea a 123 de persoane şi rănirea gravă a altor 252. Principala cauză generatoare de accidente este viteza excesivă, dar şi neadaptarea vitezei maşinilor la condiţiile atmosferice şi de drum. Pentru nerespectarea regimului legal de viteză, numai în cursul săptămânii trecute, au fost sancţionaţi contravenţional aproape 18.000 de conducători auto. în cadrul unei ample acţiuni desfăşurate sâmbătă, poliţiştii au depistat, cu ajutorul aparaturii radar, 812 şoferi, din care 770 conduceau autovehiculul cu peste 120 de kilometri pe oră, mai mult decât limita admisă. Valoarea totală a amenzilor aplicate s-a ridicat la peste 1,1 miliarde de lei. Lucrătorii din cadrul Poliţiei Rutiere îi avertizează pe participanţii la trafic că toată aparatura radar este folosită, cu menţiunea că aceasta este operaţională inclusiv pe timpul nopţii. Discuţii pentru evitarea grevei generale în domeniul sanitar Reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii şi Familiei şi ai Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Tesa din unităţile medicale şi balneare au analizat, în perioada 19-21 aprilie, în staţiunea Căciulata din judeţul Vâlcea, soluţiile posibile pentru evitarea declanşării grevei generale în unităţile medicale. Participanţii au discutat stadiul relansării reformei sanitare, situaţia salariaţilor Tesa (salarizare, aplicarea normării personalului, tichetele de masă), propuneri pe marginea proiectului legii spitalelor, posibilitatea participării pesonalului Tesa la procesul de privatizare. RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII INTERNE LUNI Premierul Adrian Năstase a ţinut un discurs în plenul sesiunii a 58-a a Comisiei Drepturilor Omului de la Geneva şi a participat la manifestările ocazionate de împlinirea a 120 de ani de la naşterea diplomatului român de renume mondial, Nicolae Titulescu, preşedinte al Societăţii Naţiunilor în anii ‘30. MARŢI Tarifele la serviciile RomTelecom s-au majorat în medie cu 10,5 la sută. MIERCURI Ministerul de Interne a ajuns la sapă de lemn, conducerea instituţiei recunoscând că s-au acumulat datorii de peste 300 de miliarde faţă de furnizorii de servicii. JOI Guvernul a aprobat majorarea accizelor la benzină (cu 11,6 la sută), alcool (54 la sută) şi cafea, de la 1 mai. VINERI în “războiul” Partidul Social Democrat, Traian Băsescu, liderul democrat acuzat de vânzarea flotei comerciale sub valoarea activelor, a trecut la ameninţări: “Dacă voi ajunge preşedinte, belesc PSD -ul”