Flamura, mai 1971 (Anul 18, nr. 2010-2035)

1971-05-05 / nr. 2013

ANUL XVIII, NR. 2013 MIERCURI, 5 MAI 1971 4 PAGINI, 30 BANI 1 ÎN EDIȚIA DE AZI: ~E ——Eg . |3I • Intîlnire peste veac I • Mereu la datorie | (în pag. a II-a) | I • Sport I • Fel de fel 1 • Memento (In pag. a III-a) | 1 • Știri — Telegrame | I — Comentarii de peste hotare (în pag. a IV-a) | CINCIZECI DE ANI DE GLORIOASĂ LUPTĂ PENTRU FERICIREA POPORULUI ADUNAREA FESTIVĂ DE LA REȘIȚA CONSACRATĂ ANIVERSĂRII SEMICENTENARULUI PARTIDULUI Ieri, în sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor din Reșița a avut loc adunarea festivă consacrată gloriosului semicentenar al Partidului Comunist Român. La adunare au participat membrii biroului Comitetului județean de partid, membri de partid din ilegalitate, activiști ai comitetelor județean, municipal și orășenești de partid, ai organizațiilor de masă și obștești, conducători de unități economice și instituții, numeroși invitați. Deschizând adunarea, tovarășul Tudor Iorga, secretar al Comitetului județean de partid, după ce a arătat însemnătatea evenimentului, a dat cuvîntul tovarășului ing. TRANDAFIR COCÎRLĂ, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid Caraș-Severin. Vorbitorul a subliniat importanța istorică creării Partidului Comunist Român, care în timpul marilor bătălii de clasă ainus sus steagul luptei pentru apărarea intereselor maselor populare, pentru libertate și progres social iar după cucerirea puterii a condus poporul pe drumul făuririi societății noi, socialiste. Cuvîntarea a fost subliniată in repetate rinduri cu vii aplauze. Asistenta a ovaționat pentru partid, pentru tovarășul Nicolae Ceaușescu. tn numele celor 36 500 de comuniști, a tuturor oamenilor muncii din județul nostru — români, germani, sîrbi și de alte naționalități — adunarea a exprimat in telegrama adresată Comitetului Central al Partidului Comunist Român, personal tovarășului Nicolae Ceaușescu, hotărirea de a munci și lupta neabătut pentru împlinirea vastului program de inflorire a țării, a dat glas certitudinii că, sub conducerea încercată a P.C.R., patria noastră va urca noi trepte ale înfloririi spre marele zel — triumful cauzei comunismului pe pămintul romănesc. Adunarea a luat sfîrșit intr-o atmosferă de puternic entuziasm. Corurile reunite din Reșița, Bocșa și Marga, ansamblul folcloric ,,Semenicu vorchestra „Doina Banatului“, echipe de dansuri românești, germane și sîrbești din Zervești, Măureni și Moldova Nouă și alte formații au prezentat apoi un bogat program artistic dedicat gloriosului semicentenar al partidului nostru. In îndelungata și mult frământata sa istorie, poporul român a înscris pe steagul luptei sale neobosite pentru dreptate socială, numeroase, însemnate momente de glorie și înălțare. Crearea Partidului Comunist Român la 8 Mai 1921, moment de cotitură și excepțională importanță pentru întreaga evoluție a României, rămîne actul cel mai autentic, cel mai adînc întipărit în memoria acestui pămînt, actul cu cele mai profunde rezonanțe în viața poporului român, care a întruchipat năzuințele sale cele mai nobile de dreptate socială. Dacă astăzi, în gloriosului semicentenar, momentul România se înfățișează ca o țară prosperă, a cărei economie răspunde într-o măsură din ce în ce mai mare cerințelor progresului contemporan, dacă ea este în stare să realizeze o producție de mare complexitate și eficiență, să participe intens și în condiții de competitivitate sporită la schimbul mondial de valori, aceasta se datorește faptului că destinele patriei noastre, ale națiunii române au fost intim legate și nemijlocit înrâurite de crearea Partidului Comunist Român, de lupta și gîndirea lui creatoare pe toată durata celor cinci glorioase decenii. Exponent autentic al celor mai nobile aspirații și sentimente ale clasei muncitoare din care a emanat, partidul este continuatorul credincios al celor mai bune tradiții de luptă revoluționară ale poporului român. Dînd glas aspirațiilor, frămîntărilor și voinței sale de libertate și dreptate socială, el și-a demonstrat în chipul cel mai strălucit patriotismul fierbinte, capacitatea sa organizatorică, conducând cu abnegație și fermitate, în focul luptelor revoluționare de clasă, activitatea maselor largi populare pentru eliberarea lor de orice exploatare și asuprire socială și națională. In anii grei ai ilegalității, și apoi mai tîrziu, în condițiile anilor însoriți ai libertății, partidul a insuflat poporului forța și încrederea în victoria marilor bătălii care s-au succedat în cele cinci decenii de glorioasă muncă și luptă. In decursul existenței sale, partidul a înmănunchiat tot ceea ce are mai bun și mai de preț acest pămînt, a unit în jurul său cele mai înaintate și devotate forțe ale țării, a întărit continuu legătura sa cu masele, punînd această uriașă forță în slujba intereselor fundamentale ale poporului, ale propășirii țării, în numele marelui său ideal — construirea socialismului și comunismului. După ce a arătat tradițiile mișcării muncitorești și socialiste din secolul al XIX-lea și începutul secolului XX în țara noastră, vorbitorul a spus: Primul război mondial și perioada care a urmat, au adîncit și mai mult contradicțiile social-economice ale regimului burghezo-moșieresc, înrăutățind totodată situația materială a maselor largi populare, în aceste condiții, sub influența victoriei proletariatului din Rusia, a ideilor Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, se desfășoară o intensă activitate de clarificare ideologică și politică se constituie aripa de stînga a parși tidului socialist. Totodată, lupta proletariatului din România se intensifică și mai mult, culminînd cu greva generală din 1920, care a zguduit din temelii regimul de asuprire și exploatare, înfrîngerea grevei generale a scos în evidență necesitatea creării unui partid revoluționar capabil să organizeze și să conducă proletariatul român în lupta pentru îndeplinirea misiunii sale istorice. Momentul culminant al procesului revoluționar din țara noastră l-a constituit ziua de 8 Mai 1921, cînd s-au deschis lucrările Congresului, la care reprezentanții celor aproape 50 000 de membri de partid din cele 29 secțiuni ale Partidului Socialist, au consfințit transformarea partidului socialist în partid comunist și afilierea la Internaționala a 111-a. În continuare, vorbitorul a evocat principalele momente luptei desfășurată de partid ale în anii grei ai ilegalității pentru apărarea intereselor maselor populare, pentru indepenință și suveranitate națională. In lupta pentru răsturnarea odiosului regim de dictatură militaro-fascistă, Partidul Comunist Român strîns în jurul său toate forțele a antihitleriste din țara noastră, a creat detașamente înarmate proprii ale clasei muncitoare — formațiunile de luptă patriotică. Organizarea și înfăptuirea cu succes a insurecției din august 1944 se înscrie ca un act deosebit de important în istoria României, cu profunde implicații interne și externe, ce va rămîne în conștiința poporului nostru ca expresia cea mai strălucită a activității și luptei ilegale a Partidului Comunist Român. «In anii întunecoși ai dictaturii militaro-fasciste — arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu în articolul „Strînsa unitate cu poporul —chezășia victoriilor politicii P.C.R.“ — Partidul Comunist Român s-a manifestat drept cel mai activ și mai ferm apărător al intereselor vitale ale patriei; el a unit cele mai largi forțe democratice și patriotice, a organizat și condus rezistența antifascistă, lupta maselor largi din România împotriva războiului antisovietic, pentru răsturnarea regimului fascist și eliberarea țării de sub dominația hitleristă». După răsturnarea dictaturii militaro-fasciste, poporul nostru s-a angajat cu toate puterile sale în războiul antihitlerist, armata română, alături de armata sovietică, luptînd cu eroism pentru eliberarea întregului teritoriu al țării și, apoi, mai departe pe teritoriul Ungariei, Cehoslovaciei și Austriei, pînă la zdrobirea totală a Germaniei hitleriste. Vorbind despre mișcarea muncitorească din județul nostru care s-a integrat organic în contextul luptei revoluționare, a poporului român pentru libertate și progres social, tovarășul Trandafir Cocîrlă a spus: Mișcarea grevistă în primii ani ai secolului nostru se intensifică în toate centrele muncitorești. In anul (Continuate in pag. a 2-ai Cuvîntarea tovarășului TRANDAFIR COCÎRLĂ PREZIDIUL adunării festive consacrata aniversarii gloriosului semicentenar al partidului Cu angajamentele îndeplinite în cinstea gloriosului semicentenar grIN ACESTE ZILE, privim tot mai multe vești despre succesele deosebite cu care întîmpină oamenii muncii din întreprinderile industriale gloriosul semicentenar al partidului. Numitorul comun al tuturora este că întrecerea desfășurată in cinstea acestui măreț eveniment a stimulat inițiativa, priceperea și hărnicia colectivelor, concretizîndu-se în cele din urmă în produse suplimentare. Merită relevate, de pildă, realizările de seamă obținute de constructorii de mașini din Reșița. Ei se aliniază în întrecere cu depășirea angajamentelor la producția globală cu 4,6 milioane lei, iar la producția marfă cu 2,1 milioane lei. ■ FE GRAFICELE DE ÎNTRECERE din secțiile Uzinei Oțelu Roșu sunt consemnate de la o zi la alta realizări mai însemnate, care întrec cu mult propriile angajamente. La oțelărie, bunăoară, pînă la 1 Mai au fost elaborate peste prevederile de plan 880 tone metal, întrecînd cu 280 tone angajamentul luat. Colectivele de la liniile de laminare, la rîndul lor, au întrecut angajamentul cu 100 tone laminate finite. TELEGRAMĂ Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Reprezentanții comuniștilor și a celorlalți oameni ai muncii din județul Caraș-Severin, participanți la adunarea festivă consacrată sărbătoririi semicentenarului gloriosului nostru partid, dind expresie puternicelor sentimente de stimă și dragoste față de Partidul Comunist Român, care in decursul celor cinci decenii de existență a ținut sus steagul de luptă pentru eliberarea socială și națională, pentru fericirea poporului, își îndreaptă gîndurile pline de recunoștință către conducerea partidului și dau o înaltă prețuire celor ce și-au închinat întreaga activitate nobilelor idealuri ale comunismului. Sărbătorirea gloriosului semicentenar al partidului prilejuit oamenilor muncii de pe aceste meleaguri rememoararea mărețelor tradiții de luptă ale clasei muncitoare partidului său, trecerea în revistă a marilor realizări obușinute de poporul nostru in anii construcției socialiste. Siderurgiștii și constructorii de mașini, minerii și ceilalți oameni ai muncii din județul Caraș-Severin, însuflețiți de încrederea nestrămutată în politica P.C.R., hotăriți să-și consacre întreaga pricepere și energie realizării sarcinilor ce le revin din planul pe 1971 și angajamentele luate, au obținut rezultate deosebite în cinstea marelui jubileu al partidului nostru. Cu acest prilej, raportăm conducerii partidului că au fost date peste pian 142,6 milioane lei la producția marfă vindută și încasată, reprezentînd 2 200 tone cărbune, 3 000 tone fontă, 3 700 tone oțel, 7 700 tone laminate finite pline, utilaj metalurgic și chimic în valoare de 4,5 milioane lei, 3 100 mc cherestea, 33 800 mp PAL, 18 000 mp furnir, mobilă în valoare de aproape 2 milioane lei și altele, depășindu-se cu mult înainte de termen angajamentele asumate în cinstea glorioasei aniversări. Aceste succese au fost realizate în condițiile creșterii eficienței economice, înregistrându-se o reducere la prețul de cost de peste 12 milioane lei și un beneficiu suplimentar de aproape 20 milioane lei. Lucrătorii ogoarelor au reușit să termine la timp campania agricolă de primăvară, în condiții calitative mult superioare anilor precedenți, asigurând astfel o bază solidă pentru recolta acestui an. Alături de făuritorii bunurilor materiale, intelectualitatea din județul nostru desfășoară o activitate neobosită pentru dezvoltarea continuă a culturii socialiste, pentru ca aceasta să devină tot mai mult un bun al maselor largi de oameni ai muncii, veghind în permanență la creșterea educarea generației viitoare in spiritul dragostei nețărmurisite față de patrie și partid. Evidențiind aceste rezultate, activul de partid, reprezentanții oamenilor muncii din județul nostru, întruniți in ședința festivă închinată semicentenarului partidului, se angajează în fața conducerii de partid, a dumneavoastră personal, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, să militeze pentru mobilizarea oamenilor muncii pentru a participa cu forțe sporite la îndeplinirea exemplară a sarcinilor stabilite de cel de-al X-lea Congres al partidului, pentru a-și aduce o contribuție tot mai mare la creșterea avuției naționale, la ridicarea bunăstării poporului. In numele comuniștilor, al tuturor oamenilor muncii de pe teritoriul județului Caraș-Severin, români, germani, sârbi și de alte naționalități, ne exprimăm hotărirea de a urma neabătut politica partidului, consacrindu-ne toată energia și capacitatea creatoare ridicării la un nivel calitativ superior a întregii activități economice, politice și sociale, in scopul înfloririi și prosperării patriei noastre dragi — România socialistă, Reșița, la 4 mai 1971. ADUNAREA FESTIVA CONSACRATĂ SĂRBĂTORIRII SEMICENTENARULUI P.C.R. Activități industriale la sate :In prezent, Consiliile populare județene au posibilitatea să-și organizeze întreprinderi proprii pentru producția de cărămidă, calcar, var, să stabilească prețuri la aceste produse, urmărindu-se ca ele să contribuie la satisfacerea cerințelor populației. In viitor va trebui să se acorde și consiliilor populare comunale, cooperativelor agricole de producție posibilitatea de a organiza întreprinderi producătoare de materiale de construcții proprii, a căror producție să fie inclusă în plan“. Trecînd la traducerea în viață a acestei prețioase indicații dată de tovarășul Nicolae Ceaușescu în expunerea făcută la ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a guvernului din 25 noiembrie 1970. Comitetul Jean de partid, prin comisia judeeconomică și agrară, a studiat posibilitățile de organizare și de extindere a unor activități industriale și de prestări de servicii în mediul rural. In această importantă acțiune s-a pornit de la variatele resurse de materii prime și materiale ce există pe teritoriul județului nostru, precum și de la experiența pozitivă cîștigată de către unele cooperative agricole și de consum. Astfel, în anul 1970 cooperativele agricole au realizat din aceste activități venituri de aproape 7 milioane lei, reprezentînd 13 la sută din totalul veniturilor bănești. Cooperativa agricolă din Valea Timiș a realizat peste un milion lei din exploatarea balastului, cea din Obreja 500 000 lei, iar cooperativa din Moceriș 400 000 lei din fabricarea varului și a cărămizilor. Studiul întreprins de Comitetul județean de partid a reușit să identifice noi și mari posibilități de dezvoltare a acestor activități, care vor asigura necesarul de produse și materiale pentru alte sectoare ale economiei județului. Din el rezultă că în anul 1971, există posibilități reale pentru obținerea unei producții globale în valoare de peste 27 milioane lei, din care cea mai mare pondere o au cooperativele agricole, ale căror venituri din asemenea activități se vor ridica la peste 22 milioane de lei. Care sunt aceste activități ? Exploatarea și valorificarea balastului, anul acesta se va organiza în 15 cooperative agricole de producție și două asociații intercooperatiste, iar pînă la finele anului se prevede realizarea unei producții de 193 000 tone balast care va fi folosit de întreprinderile de construcții din județul nostru și din alte județe. Fabricarea cărămizilor este o activitate nouă, ce va fi dezvol CORNEL JIANU (Continuare în pag. a 3-a) Ședința Comitetului executiv al Consiliului popular județean Ieri, a avut loc ședința Comitetului executiv al Consiliului popular județean Caraș-Severin, în care tovarășul Ioan Floare, vicepreședinte al comitetului executiv, a fost eliberat din funcție, primind alte însărcinări. Prin decretul nr. 142 din 23 aprilie 1971 al Consiliului de Stat al R.S.R., tovarășul Porfir Negrea a fost numit în funcția de vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean.