Foaia poporului, 1922 (Anul 30, nr. 1-52)

1922-01-22 / nr. 3

? Satu W-K Unor. rtä®.. » -Str. Şaguna 6 Loco tuti exemplar: 1 Leu "Duminecă, 22 ianuarie 1922 No. 3 18pare în fiecare Dumineca Cea mai veche foaie naţională politică poporală înfiinţată la anul 1892 PREŢUL ABONAMENTULUI 11 Redacţia şi Administraţia: j fte un an . , Lei 40.—I Sibiu, strada Măcelarilor No. 12. fie o jumătate de an ... . Lei 20.— (lângă poștă)______________fie un pătrar de an .... . Lei 10. ^Telef^N^146. Centru America ?. dolari pe un an întreg ! Adresa telegrafică: „Foaia Poporului“ Apare In fiecare Dumineca ÎNSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAȚIEI (strada Măcelarilor Nr. 12). Preţul inseratelor: Un şir petit 3 Lei pentru fiecare publicare Căderea guvernului Tache lonescu Ia prima şedinţă a Camerei, gu- vernul a primit vot de neîncredere. — De aceea a trebuit să se mulţumească. — Demisia a fost primită, dar până la formarea no-ului guvern, dl Tache lonescu a fost încredinţat se conducă mai departe afacerile guvernului. —E cu putinţă un nou guvern tot cu Tache Ionescu, Iorga şi alţi fruntaşi, fără Partidul liberal. — Acest partid numai singur ar vrea sa formeze guvernul. — In cazul acesta toate celelalte partide ar fi contra Partidului liberal, de ceea ce e îngrijorată Coroana, ca şi Liberattru vo la fine am ajuns şi ziua de 17 ian.i care a fost cu o deosebită încordare aşteptată de toată ţara. La Cameră s'a întâmplat aceea ce s'a dat cu socoteala de mai nainte. Grosul deputaţilor a votat contra guvernului, care astfel a trebuit să se mulţumească. Că aceasta va schimba soarta înspre mai bine, pentru deputaţii averescani, cari ,cum şi-au răsbunat contra lui Tache Ionescu, e altă întrebare. Noi nu credem. Viitorul acestui partid e pecetluit, el se destramă din zi în zi, cu tot alaiul ce se face de ochii hunii, în jurul generalului Averescu. Cea mai bună dovadă este neliniştea şi nervositatea din şedinţa Partidului Averescan, când ei de ei au hotărât — Luni seara — să dea vot tie blam guvernului. Acolo unii deputaţi au fost opriţi să vorbească, alţii daţi afară, alţii opriţi să intre, dacă aveau ceva de observat faţă de conducerea lui Averescu şi voiau să i - i vorbească pentru sprijinirea guvernului Tache Ionescu. Hotărâri luate între astfel de împrejurări, nu însemnează niciodată trăinicie pentru cei ce le aduc. Amintim acestea pentru mai buna orientare asupra celor ce au urmat a doua zi. Marți, la Cameră, unde, fiind încă Averescanii cel mai număros partid, la votare au tras uşor cumpăna în partea lor. Astfel am putea zice, că în Cameră nu s'a discutat, ci s'a dus numai la îndeplinire ceea ce se hotărâse mai înainte în cluburile diferitelor partide. Cum a decurs şedinţa. S'a deschis la orele 3 după ameazi. Toate triburile sunt pline de lume, care înaintea Camerei, afară, încă stă adunată mai multe mii, ca să afle iute ce se petrece în Cameră. Pe banca ministerială iau loc toţi miniştrii, cari la intrare sunt primiţi rece, aplaudaţi de puţini deputaţi, în schimb generalul Averescu e primit cu aplauze din partea partisanilor lui. Primii deputaţi naţionalişti, cari intră în frunte cu Vaida, sunt primiţi cu ovaţiuni din partea celor de faţă, afară de averescani. (Dl Maniu nu ia parte la şedinţă, fiind reţinut acasă de un caz de morb în familie). Deschiderea şedinţei se face în mijlocul unei mari agitaţii, care creşte şi mai tare când a luat cuvântul deputatul Oct. Goga. El cere cuvânt să vorbească în legătură cu protocolul şomnţen ultime a Camerei, de fapt vrea să cetească moţiunea de neîncredere faţă de guvern. Se produce o mare larmă în sală, fiindcă nu se poate admite acest procedeu. Prezidentul Camerei Zamfirescu îi spune deputatului Goga să cetească mai târziu această moţiune. Deputatul Dobrescu îi strigă: La revedere în Ardeal, în faţa alegătorilor, pe care i-ai nenorocit!“ Declaraţia guvernului. După ce s’a votat procesul verbal al şedinţei trecute, iar spiritele sau mai liniştit, s'a sculat ministrul preşedinte Tache Ionescu, care a cetit următoarea declaraţie a guvernului: „Infăţişându-se înaintea Corpurilor Legiuitoare, guvernul se simte dator să arate limpede, care suntmăsurile pentru cari cere sprijinul Parlamentului. „In prima linie stă legea electorală. Guvernul socotește, că este de o însemnătate netăgăduită, ca o singură lege electorală să fie în toată România, bazată pe votul obştesc, egal, direct, secret, obligator şi cu reprezentarea proporţională. Această lege să se ia în desbatere înainte de oricare alta. „Guvernul va aduce înaintea Corpurilor Legiuitoare legea financiară, care va înlătura darea pe avere şi va regula zecimile judeţene şi comunale, chestie rămasă nehotărâtă prin legile deja votate. „In afară de buget (venitele şi cheltuelile statului), unde se vor face toate cruţările cu putinţă, guvernul vă va propune prelungirea legei chiriaşilor şi alte măsuri fără caracter politic. „Cerând Corpurilor Legiuitoare sprijinul lor pentru înfăptuirea acestor măsuri, guvernul nu înţelege să facă operă de partid. El se adresează tuturor partide- I lor şi aşteaptă de la patriotismul lor spri- I jinul de care are nevoie“. Propunerea Averescanilor. Deputatul Oct. Goga, din partidul Averescan, fiind el încredinţat se facă propunerea de blam pentru guvern, se urcă la tribună agitat şi primit cu diferite strigăte. El începe cu vorbele: Guvernului îi lipseşte orice caracter parlamentar. (A-tunci îi strigă deputatul Dobrescu: Dar cum a ajuns Averescu la guvern? El încă a venit pe finiş, pe uşa din dos!). Goga: Ministerul Tache Ionescu nesocotind formele parlamentare a cerut amânarea şedinţelor cu o lună, fără a întreba parlamentul şi fără a i se prezenta. (Continue strigăte: Cum aţi ajuns voi la guvern? Reşiţa! Şuier!) Goga urmând: Camera declară neîncrederea sa în guvernul acesta, fiind hotărâtă a da sprijinul întru înfăptuirea legei electorale şi pentru votarea oricărei legi cerute de împrejurări oricărui guvern reprezentat în adunările legiuitoare prin aleşii partidelor din parlament. Declaraţia Partidului Naţional. Urmând la cuvânt dl Mihail Poponeţ, în numele Partidului Naţional declară între altele următoarele: Noi am părăsit camera astăvară, fiindcă nu mai puteam avea nici o controlă asupra lucrărilor guvernului, care făcea tot ce vrea el. Partidul Naţional şi alegătorii răsuflă acum mai uşuraţi. Noi cerem un guvern de concentrare (din toate partidele), care să pregătească cele necesare pentru nouile alegeri. Spre acest scop trebue votată momentan legea electorală pentru toată ţara. Intrucât guvernul dlui Tache Ionescu voeşte să înfăptuiască aceasta, Partidul Naţional îi va da sprijinul necesar. Alte declaraţii. Profesorul şi deputatul Iorga, în numele Partidului naţionalist democrat, vorbeşte pentru votarea grabnică a legii electorale şi a budgetului. Spre acest scop va sprijini guvernul. Deputatul Mihalache, în numele Partidului ţărănesc, citeşte o moţiune de neîncredere faţă de guvernul Tache Ionescu, în care sunt o seamă de oameni destul de compromişi. (Strigăte: Şuier, Reşiţa!) Oratorul cere un guvern de concentrare. Mai vorbeşte dl Alexandru Vaida, care învinueşte pe Averescani, că în mod uşuratic şi-au bătut joc de rânduelile Parlamentului.Se naşte o mare larmă. De-