Foaia poporului, 1928 (Anul 36, nr. 1-52)

1928-10-21 / nr. 43

PREŢUL UNUI NtfMĂR 3 LK Ujtî î§-ka Duminecă 21 Octomvrie 1328 * *•'* Apareîi fiecare Duminecă Cea mai veche foaie naţională politică poporală înfiinţată în anul 1892 PREŢUL ABONAMENTULUI K un an .......................................Lei 160’— o jumătate de an . . . . Lei 80‘— fostru America 3 dolari pe un an întreg Un număr costă 3 Lei Redacta şi Administraţia: Sibiu, strada Mitropoliei (Măcelarilor) Nr. 12 (lângă Poştă) Manuscrisele intrate nu se înapoiază Un şir petit 8 Lei pentru fiecare publicări. Apare în fiecare Duminecă INSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, strada Mitropoliei (Măcelarilor) Nr. 12 Preţul inseratelor: Situaţia politică — Scrisoare din Bucureşti — Bucureşti, 16 Oct. Conform prevederilor din Constituţia Ţării, parlamentul se deschide la 15 Octomvrie. Aşa s-a întâmplat şi în anul acesta, cu toate că se susţinea mai înainte din partea unora, că s ar putea întâmpla, ca guvernu să amâne cu ceva deschiderea, iar acum se vorbeşte despre luarea unei scurte vacanţe. Intre timp el urmă să se lămurească mai bine situaţia politică, care e foarte îngrijorătoare. Deschiderea parlamentului a avut loc Luni 15 octomvrie, pe lângă ceremonia obişnuită: serviciu divin la Patriarhie, apoi adunarea deputaţilor şi senatorilor în hine negre şi cu decorat», spre a asculta citirea Mesagiului Regal (cuvântul de deschidere a parlamentului) de către înaltul Regent Principele Nicolae, care împreună cu ceilalţi doi regenţi, Dr. Miron Cristea şi Gheorghe Buzdugan, sunt aduşi de la Palat cu escortă regală. La 12 ore Inalfii Regenţi sunt primiţi de membrii guvernului şi intră în Cameră, unde de astă dată sunt adunaţi şi senatorii, mulţi vlădici, generali, în loji miniştri străini etc. Dl primministru Vintilă Brătianu dă Alteţei Sale Regale Prinţului Regent Nicolae, mesagiul regal, pe care îl citeşte. Mesagiul regal începe cu chestia monetară şi financiară. Aminteşte de multele tratative pentru stabilizarea leului şi împrumutul extern. Recunoaşte că aceste două mari chestiuni trebuesc cât mai curând înfăptuite. Nu se spune, însă, nimic epinat, în Mesagiu, când şi cum se vor înfăptui. Se exprime numai speranţe şi nădejdi. Mesagiul mai anunţă întocmirea a diferite legi, pe care vrea să le voteze : a învăţământului profesional şi superior, a codului penal şi comercial, apoi schimbarea legii administrative, reorganizarea poliţiei şi a jandarmeriei, legea recrutării şi drumurilor, o lege întru asigurarea vitelor şi altele. Vedem deci, că guvernul vrea să fabrice "mnie de legi în actuala sesiune. Și cu vederea peste criza cea și care produce atâta " ajunsă ,n mare ’smentului um se fata •’a derea parlamentului. Opinia publică e în aştepterea unui nou guvern şi un nou parlament, nu-şi mai bete cepul să pveţioneze pe acesta. După citirea Mesagiului Regal, Incilii Regenţi seu retras, părăsind Cimera şi îndreptându-se spre palatul Regal cu acelaş ceremoniei cum a venit. Şedinţa s’a închis. Miniştri, vlădici, generali, parlamentari în haine negre şi de corti, cu toţii au luat-o spre casă şi masă. Era o zi posomorită de toamnă. Şi tot aşa fetele multora. Căci îi pândeşte nesiguranţa viitorului, cere nu se disvoltă bine în criza actuală Deschiderea parlamentului s’a făcut numai în fața dept teilor şi senatorilorberali, lângă cari s’a alăturat şi generalul senetor de drept Averescu cu singurul deputat everescan Pepacosea. Dintre naţional-ţărenişti nimenea. Aceştia au ţinut o altă şedinte, unde au luat hotărîrile ce sau dat după aceea publicităţii. * In şedinţa a doua, Camera şi Senatul au început alegerea birourilor. In jurul acestor alegeri s’a dat o eprigă luptă în sinul partidului liberal. Unii liberali mai de omenie cereau, ca acei parlamentari, cari sunt amestecaţi în fraudele petrolifere să nu mai fie aleşi în birouri. In chipul acesta s’a ajuns ca unul dintre foştii vicepreşedinţi să nu mai fie ales. Când se vor începe desbateri mai serioase la cameră şi senat, de prezent nu se poate prevedea. Se svoneşte şi despre o scurtă vacanţă. O mai bună lămurire a situaţiei vom avea numai peste câteva zile. • Ce priveşte tratativele în străinătate, pentru stabilizarea leului şi împrumutul extern, guvernul declară şi acum, — ceea ce face de atâtea luni de zile, — că e plin de speranţe şi nădejde. Atâta tot şi nimic mai sigur. E probil, că bancherii străini nu rup niciodată tratativele, dar pun mereu noul condiţii în favorul lor şi paguba noastră. Tratativele cu Germania sunt în curs. Delegaţia română e tot în Berlin. Rezultatul tratativelor nu se cunoaşte. Guvernul are şi aci speranţă... că vom plăti de ne vom speti... Ce priveşte chestia Optant fo? se pare că aceasta intră acum în o nouă fază. Intre guvernul român şi cel maghiar sunt consfătuiri pentru alegerea unei localităţi, unde să se întrunească delegaţii celor două tari, spre a discuta aplanarea acestui conflict. Coresp. împrumuturi eftine pentru agricultori De la Banca Naţionale, sucursala Sibiu, am primit spre publicare un aviz despre împrumuturi eftine, ce se dau agricultorilor de către Cassa de împrumuturi pe gaj. Banca Naţională are sucursale (filiale) în aprope toate capitalele de judeţ. Ceitorii noştri interesaţi se pot adresa şi sucursalelor din alte judeţe, cerând informaţiile necesare Condiţiile pentru împrumuturi trebue să fie aceleaşi. Iar astfel de împrumuturi se dau pe ţara întreagă, prin mijlocirea, filialelor Băncii Naţionale. In cele următoare lăsăm să urmeze circulara primită. Se educe, din nou, la cunoştinţa genenerală, că la Sibiu, pe lângă Banca Naţională a României, există Casa de împrumuturi pe Gaj pentru agricultori. In scopul aratului şi al însămânțării şi numai pentru acest scop, se acordă tuturor agricultorilor mari şi mici, împrumuturi proporţionale cu întinderea şi felul semănăturilor şi deocamdată numai pentru: grâu în dublă arătură iei 1250 la hectar „ într’o singură „ „ 1100 „ „ orz „ „ „ 900 „ ,, răpită „ „ „ „ 500 * „ Se acordă împrumuturi şi pentru cumperere de trioare, iar în primăvară, pe semănăturile prinse de rădăcini se pot da şi alte avansuri. Intrucât minimum de gaj este de lei 10.000, iar minimum de împrumut este de lei 5000, se fac şi contracte colective, iar împrumuturile până la lei 20.000 (douăzeci mii) se acordă direct de dl director al Băncii Nationale, mentionându-se că toate se vor face în cel mai scurt timp posibil. Pentru acordarea unui împrumut numărul actelor s’a redus la:, a) Certificatul Primăriei, în care să se arate : întinderea semănăturilor şi felul; inventarul agricol şi reputaţia solicitatorului. b) Certificat de la Cartea Funduară de proprietate și datorii. Cererea și Contractul se semnează pe formulare gata. Cheltuelile de tmbre sunt reduse la minimum, iar dobânda este redusă la 8°/# plus 1% pentru cheltueli. Comitetul, Administratorul financiar. Consilierul agricol, Directorul Băncii Naționale și Reprezentantul Agricultorilor.