Foaia poporului, 1928 (Anul 36, nr. 1-52)

1928-10-21 / nr. 43

Pag. 2 FOAIA POPORULUI Conferinţa Partidului Naţional Ţărănesc la Cluj In ziua de Joi 11 Octomvne c., sau adunat la Cluj delegat din toate judeţele Ardealului, spre a se sfătui asupra situaţiei police. Dl preşedinte Iuliu Maniu a sosit de la Bucureşti Miercuri seara, fiind întămpinat in gara Cluj de mai multe mii de cetăţeni cari l-au ovatonat şi condus până la locuinţă, a de acis,au îdreptat spre locuinţa dlui A Vaida, unde încă a făcut o manifestare de simpatie pentru neînfiicatul luptător naţional. Conferinţa s’a ţinut în saloanele clubului (casa „Patriei“) şi a fost deschisă joi la 10 ore a. m., între furioase ovaţiuni, de către dl preşedinte luliu Maniu. Cuvântarea dlui luliu Maniu Comitetul de direcţie al partidului nostru a hotărît să ţină congrese regionale ca delegată organizaţiilor judeţene din regiunile respective. Motivele sunt două: pentru a orienta pe adrenţi asupa situaţiei politice din ţară şi pentru a afa dorinţele lor. Sunt foarte mulţumit de conferinţele acestor delegaţi şi de spiritul lor de jertfă. La confenţa de azi — care a întrunit reprezentanţi din 18 judete — am prilejul să vă mulţumesc din nou pentru spiritul de jertfă şi să mă provoc la trecutul partidului nostru, cum părinţii noştri au dat aceiaş dovadă de spirit de jertfă şi luptă. Adunarea naţională de la Alba-Iulia a declarat guvernul dmi V. Brătianu duşman al ţării. In aceleş timp partidul nostru a hotărit să ducă lupta până la capăt pentru întronarea unui regim al voinţei poporului. Hotările de la Alba lulia au fost întărite cu jurământul adunării Guvernul libeal pentru a rămânea la putere, a isodit un motiv: împrumutul. Partidul nostru a adus însă la cunoştinţa Rege. două lucruri: guvernul liberal al dlui V. Brăăanu nu este în drept să facă împrumutul, guvernul ales prin furt şi teroare n’are nici puterea morală şi nici politică de a impune ţării noui sarcini. Considerăm încercarea guvernului liberal ca cel mai mare atentat la suveranitatea naţională. Regenta a dat dlui Vintilă Brătianu în trei rânduri câte trei lun prelungire. Noi am spus înaltei Regente că aceste prelungiri sunt zadarnice, căci liberalii nu pot încheia împrumutul. Dar guvernul a înscenat şedinţele extraordinare ale parlamentului de astă vară, sub motiv să voteze legile pentru împrumut. Atunci liberali au spus că împrumutul va fi încheiat la 15 Oct. și se va subscrie indată. In urma acestei împrejurări, guvernul a primit o nouă amânare. De prezent gazetele aduc săea, că împrumutul ar urmă să fie încheiat la 25 Octomvie și se va lansa (subscrie) în Nuemvrie. Suntem în faţa unei încercări de a primi o nouă amânare. Am spus de nenumărate ori, că metodele de guvernare ale guvernului liberal duc la sărăcire şi umilire. E o adevărată rușine că din toate popoarele Europei învinse ori învingătoare, care au adus jertfe pentru libertate, toate prosperează în afară de cel românesc. Numai pentru poporul nostru se foloseşte o politică păgubitoare atât lui cât şi Statului. Partidul naţional Ţărănesc a protestat mereu în contra felului greşit cum liberalii înțeleg să deslege problemele economice şi financiare. Prin glasul specialiştilor noştri d-nii Mihai Popovici şi Virgil Madgearu, secretarul ge eral al partidui, am arătat, că este cu neputinţă să mergem înainte, fără să dăm o deslegare cuminte tuturor problemelor economice şi financiare din ţară. Tot prin glasul lor am mai spus de ani de zile, că numaidecât trebue să facem stabilizarea şi încheierea împrumutului extern, însă nu în cond tăia pe cari vrea să le pornească guvernul liberal. După 6 ani dl V. Brătianu şi-a însuşit (primeşte) prag omul nostru, cu stabilizarea şi împrumutul străin. Dar timp de un deceniu a persecutat capitalul stăn. In urma acestui fapt, străinătatea nu trai are încredere în noi. Oricât ar susţinea, că sunt pretenii străinătăţii, aceasta nu mai crede. Umblă cu pelâna în mână zadarnic din uşă in uşă. Onorată conferinţă ! Am arătat în repetate rânduri umilinţa, la care suntem expuşi, întreg poporul simte cu durere starea în care a pus guvernul liberal. Naţiunea întreagă e convinsă, că aceste stări nu mai pot dăinui. Schimbarea guvernului e o necesitate naţională. Azi ne-am întrunit pentru a ne sfătui ce este de făcut, in această situate grea in care este tara. Dar onorată conferinţă, peste naţiunea care vrea o schimbare radicală şi peste dl Vmnfilă Botisnu, care i se împotriveşte, stă Coroana. Ea are dreptul şi datoria să şi spună hotărârea. Noi aşteptem. Acum câteva luni, când m’am prezentat înaltei Regente cu hotărârile dela Bucureşti, n i s’a răspuns că la timpul privit va hotărî cu dreptate. Dacă acest moment n'a trecut, el cu siguranţă a sosit. Rugăm deci Regenta să hotărască iute şi cu dreptate. Noi nu mai putem să suferim o situaţie, care pune Coroana în starea că nu ar fi nepărtinitoare. Noi vrem să ajutăm coroana, ca să asă din priveliştea tristă şi dureroasă, că n’ar fi peste toi, ci ajutorul unora cari fu-s vrednici de protectia nici de ajutorul ei. Cum o putem ajuta? Prin luptă. Trebue să luptăm, ca să scăpăm ţara de sub teroarea guvernului şi a dlui Vintilă Brătianu. In vederea acestui scop, conducerea de partid a hotărît să convoace o mare adunare la Bucureşti cu delegaţi din întreaga ţară. Rapoartele sosite de la judele spun că in întreaga ţară delegaţii au fost aleşi şi îşi aşteaptă convocarea. Conducerea de partid a mai hotărît o serie întreagă de lucruri, pe cari Ie vom discuta rând pe rena cu delegaţii judeţelor, după această conferinţă. (Ovaţiuni furtunoase). Cuvântarea dlui Aurel Vlad După dl preşedinte Iuliu Maniu, a luat cuvântul vechiul luptător naţionalist Dr. Aurel Vlad, care a spus între alteie următoarele: Ne întrebăm cu durere şi cu revoltă: Cum se face, că cea mai bogată ţară umblă cerşetoreşte cu pălăria în mână după împrumut? In loc ca noi să dăm altora, suntem nevoi să trăim din mila altora. Cauza acestei triste situaţii este, că ţara a fost rău guvernată timp de 10 ani. Azi ni s’a terminat răbdarea. In străinătate suntem consideraţi şi avem raza unor faliţi. A sosit momentul, ca să dovedim, că toate puterile pornesc dela naţiune. Timpul vorbelor a trecut. Trebue să trecem la fapte. 11 asigurăm pe iubitul nostru preşedinte, că atunci când va da semnalul, noi toți îl vom urma cu hotărâre până la izbânda sigură. (Aplauze îndelungate). Cuvântarea dlui Virgil Madgearu Ma simt fericit, că mă aflu în mijlocul organizatorilor marei adunări de la Alba-Iulia. Aceasta adunare însemnă o piatră de hotar. Ea a dovedit, că nu suntem un popor de idoli (slugi), ci de cetăţeni cu simţ naţional şi cetăţenesc. Adversarii noştri întreabă cu făţărnicie: De ce la Alba-Iulia n’am destăruit revoluţia sau cel puţin o jumătate de revoluţie? De ce sau adunatecolo sute de mii de oameni? Noi cei de aici ştim de ce nu s’a produs revoluţia. Şi cei can au astăzi astfel de nedumeriri, încă ştiu, cum au tremurat în acele vremuri. Am fost întrebat de atâtea ori în străinătate: De ce, fiind stăpâni la Alba-Iulia pe fort de populare n’am pus mâna pe putere? In străinătate nu se cunosc toate împrejurările de la noi. Răspunderea, care apasă pe umerii dlui luliu Maniu, a oprit furtuna. De atunei am învăţat, cum prin rotoaee restrânse şi jertfe puţine,, să n- ajungem ţinit. Suntem înconjuraţi de simpatii, de unde nu ne aşteptam. Basmul cu guvernul Averescu nu are alt scop, decât să ne sperie. Guvernul liberare cere un răgaz de 3—4 luni, pentru ca să sfârșească opera lor mare: facerea împrumutului extern Dar noi am spus, că guvernul Brătianu n’are nici puterea morală, nici politică, pentru a încheia acest împrumut. Dacă venim la putere numai în primăvară, vom afla o situație îngrozitoare. Foametea şi sărăcia va domni în țară. lată de ce nu mai putem da răgaz guvernului liberal, să rămână la cârma Steiului. Cuvântul de cuminţenie politică al prezidentului nostru Iuliu Maniu este: Pace ori răsboi. Dar numai cu condiţia, ca guvernul liberei să plece că, mai în grabă. Nu-i înlătură Regina? îi înlăturam noii (Aplauze.) Cuvântarea dlui Vaida Primit cu vid lung de ovaţiuni, dl Alexandru VaidiVoevod a spus între altele următoarele: Regenta, prin formarea ei, se aseamănă cu Sfânta Treime. Să dee Dumnezeu, ca Sfântul Duh al bunei judecăţi s’o lumineze In numele poporului, dlui luliu Maniu i-a trebuit o putere supra-omenească, ca să canalizeze nemulţumirile popomlui Dar dacă no nu vom fi îngaduiţi să lucrăm pentru tară, dela locui cere ni se cuvine, atunci glasul mulimii, care este mai puternic decât al nostru al tuturora, se vo ridica pete noi şi peste derajii noştri şi îşi va face singur dreptate. Avem nădejde, că nu se va ajunge la aşa ceva. (Aplauze lungi). Au mai vorbit părintele Coipâlneanu, care prezintă încrederea poporului faţă de conducerea partidului, aşteptând cuvântul de ordine, iar dl Dr. Viorel Tilea cere adunării să primească, pe lângă moţiune, şi hotărîrile dela Arad, unde s’a pretins o luptă mai radicală. Dl I. Maniu a răspuns, că conducerea partidului va studia chestia. Moţiunea conferinţei a fost propusă de dlprof. univ. N. Ghiulea-Cluj şi are următorul cuprins: Conferinţa ederează cu unanimă însufleţire la naţiunile votate la Alba-Iulia, îşi exprimă deplină încredere în di Iuliu Maniu, preşedintele partidului şi în conducătorii acestui partid. Aşteaptă cu nerăbdare, ca guvernul de uzurpaţiune al dlui V. Brătianu să fie demis şi să se întroneze un regim constituţional şi demorafie, care singur va putea scăpa ţara de dzastru şi poporul de mizerie. Dacă totuşi această deslegare aşteptată de întreaga opinie publică dela înalta Regentă, va fi întârziată sau zădărnicită prin manevrele dlui V. Brătianu, conferinţa invită conducerea centrală să dea cuvântul de ordine pentru lupta decisivă întru salvarea Naţiunii. * După conferinţă dl Iuliu Maniu s’a întreţinut cu delegată din toate judeţele, ascultată rapoartele şefilor de organizații şi dând instrucții pentru continuarea luptei în ultima fază. Nr. 43