Foaia românească, 2016 (Anul 66, nr. 1-53)

2016-01-15 / nr. 3

12 CALENDAR ORTODOR 18 ianuarie, luni, 1) Sf. Ier. Atanasie și Chiril, arhiepiscopii Alexandriei 19 ianuarie, marți: Sf. Ier. Marcu, mitropolitul Efesului 20 ianuarie, miercuri, 1 Sf. Cuv. Eftimie cel Mare 21 ianuarie, joi, Sf. Cuv. Maxim Mărturisitorul. Sf. Mc. Neofit, Evghenie, Candid, Valerian și Achila 22 ianuarie, vineri, Sf. Sf. Cuv. Mc. Anastasie Persul 23 ianuarie, sâmbătă, Sf. Sfințit Mc. Clement, episcopul Andrei; Sf. Mc. Agatanghel; Sfinții Părinți de la Sinodul al VI-lea Ecumenic 24 ianuarie, duminică, Sf. Cuv. Xenia; Sf. Ier. Filon, episcopul Carpatiei. Duminica a XXXI-a după Rusalii. (Vindecarea orbului din Ierihon) £ PC>ani. Mihai Eminescu E împărțită omenirea E împărțită omenirea în cei ce vor și cei ce știu. în cei dentâi trăiește firea. Ceilalți o cumpănesc ș-o scriu. Când unii țese haina vremei, Ceilalți a vremii coji adun. Viață unii dau problemei. Ceilalți gândirei o supun. Dar pace este între dânșii: Ce unii fac sau aici-aminte. Căci până azi domnește-ntr-înșii A cărții tale graiuri sfinte. N-a intrat viermele-ndoielii, Copil e ochiul lor când vede, Căința văd urmând greșelii, Căci omul tot în tine crede. Al răului geniu arate-mi Un om din viță pământească, Ce-ar fi-ncercat ale lui paternicaintea ta să-ndreptățească; Căci buni și răi trăiesc în tine, Cuvântul tău e calea lor De-a lor abateri și-i rușine, Căci tu ești ținta tuturor. Virtutea nu mai e un merit, Căci merit nu-i când nu e luptă. Asupra ta ei nu se-ntărât Cu viața-n joc, cu mintea ruptă; Mânând cu anii colbul școlii, Ei cred făr-a fi înțeles, Din cărți străvechi roase de molii își împlu mintea cu eres. Ei nu pătrund a la mărire Minunei pentru dânșii tot. Necercetând nimic în fire, Nimic nu știu, nimic nu pot. Căci nu-i supusă lămuririi Gândirea-n capul înțelept La toate farmecele firii Se bat cu mânile pe piept. Urmând a cărților străveche Statornic, nemișcat învăț, E surdă azi a lor ureche Privindu-ți firea cu dispreț; Legată-n lanț e a lor minte Și rodul minții e sălbatec, Se plac în mistice cuvinte Și-explică totul enigmatic. Acest colț de pagină îl vom dedica, pe parcursului întregului an 2016, poeziei. Opriți-vă, săptămână de săptămână, pentru câteva momente și bucurați-vă de frumusețea cuvântului românesc! 65 de ani de la apariția primului număr al „Foii românești" „Foaia românească", descendentă a primului ziar românesc din Ungaria, după cel de-al Doilea Război Mondial, apare începând de la 15 ianuarie 1951. Cu ocazia acestei aniversări, Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria,în calitate de proprietar al revistei, și Editura „NOI", cea care editează „Foaia românească", organizează sâmbătă, 16 ianuarie, de la ora 10.30, o serbare de aniversare la sediul UCRU din Jula. Evenimentul va consta din ședința festivă a Adunării generale a Uniunii, în cadrul căreia se vor evoca cei 65 de ani de presă scrisă românească în Ungaria și se va discuta despre importanța și viitorul revistei „Foaia românească"în viața comunității românești din Ungaria. Vizită ministerială la românii din Ungaria în perioada 15-17 ianuarie, ministrul delegat pentru românii de pretutindeni din cadrul Ministerului Afacerilor Externe al României, Dan Stoenescu, va efectua o vizită oficială în Ungaria. în cursul celor trei zile, ministrul Stoenescu va avea întâlniri cu români din Budapesta, Jula, Micherechi și Chitighaz, iar în cursul zilei de sâmbătă va participa la festivitatea de aniversare a 65 de ani de la apariția revistei„Foaia românească". Dan Stoenescu este primul ministru delegat pentru românii de pretutindeni care va vizita în mod oficial comunitatea românească din Ungaria, înaintașii domniei sale în această funcție (Cristian David, Bogdan Stanoevici, Angel Tîlvăr) nereușind să întreprindă o astfel de vizită de la instaurarea acestei funcții în cadrul MAE. E.Ș. Calendarul românesc 2016 Almanahul revistei noastre, „Calendarul românesc 2016"a ieșit de sub tipar la sfârșitul anului trecut, dar va ajunge la cititori doar la mijlocul lunii ianuarie, în momentul când „Foaia românească" aniversează 65 de ani de la prima apariție. La fel ca edițiile precedente, „Calendarul românesc" cuprinde cele mai importante evenimente, întâmplări ale anului trecut, atât din viața publică sau culturală, cât și din viața bisericilor, școlilor, autoguvernărilor și asociațiilor românilor din Ungaria. „Calendarul românesc 2016" va putea fi procurat, ca de obicei, de la școlile și bisericile românești, dar poate fi cumpărat sau comandat și de la redacția noastră. „Calendarul românesc 2016" a apărut cu finanțare obținută prin proiecte de la Departamentul Politici pentru Relațiile cu Românii de Pretutindeni, de la București, și Ministerul Resurselor Umane, de la Budapesta. a.b. Poza săptămânii Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate in Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. Pe copertă. Coperțile revistei românești în decursul celor 65 de ani de existență Nu contează câți ani aveți! Citiți și răspândiți „Foaia românească"!