Frontul Plugarilor, august 1948 (Anul 4, nr. 1030-1055)

1948-08-01 / nr. 1030

.. .vnr«i«'âi SA AJUTAM rGPORMEC !H LOPTA SA EROICA PENTRU PACF DEMOCRAȚIE $1 INDEPENDENTA NAir < Atacat de hoardele fasciste ale lui Mussolini, micul dar eroicul popor grec și-a apărat libertatea și independența cu mult curaj. Numai prin trădarea elementelor fasciste și hitleriste din Bulgaria, în frunte cu regele Boris și a elicei de trădători din România, în frunte cu Antonescu, care au permis armatelor lui Hitler să atace armata greacă. Dacă banda de trădători, în frunte cu Antonescu l-a ajutat pe Hitler să vină în ajutorul lui Mussolini, când armatele acestuia erau bătute de mica armată greacă, astăzi când poporul grec se află în al patrulea an de luptă pentru independența și libertatea sa, ajutorarea Greciei democratice devine pentru noi o datorie elementară. In locul cotropitorilor nemți și fasciști italieni, sunt acum armatele imperialiștilor englezi și americani, care ocupă Grecia și alimentează războiul civil. In timpul ocupației nemțești, elementele progresiste și democratice ale Greciei s'au adunat într'un Front Popular (E.A.M.) și au format o armată de partizani E. L. A. S., care a luptat împotriva cotropitorilor nemți și italieni. ELAS-ul a dat lovituri crunte cotropitorilor, silindu-i să țină în Grecia un număr mare de divizii. Chiar și imperialiștii englezi și americani au fost nevoiți să recunoască meritul ELAS-ului în lupta împotriva armatelor lui Hitler și Mussolini. Fără nici un sprijin militar din partea englezilor și americanilor, atunci când Armata Sovietică a gonit hoardele hitleriste din țările cotropite de naziști, partizanii greci au putut și ei să-și elibereze pământul țării lor de cotropitorii fasciști. Când englezii și americanii au debarcat în porturile Greciei, n'au mai tras un cartuș, n'au pierdut un soldat pentru că nu mai erau armate hitleriste pe pământul Greciei. Dar nădejdea poporului grec de a se bucura de roadele luptei și a jerfelor sale pentru pace, libertate și democrație, au fost de scurtă durată. Foștii aliați anglo-amerciami, având interese meschine cu totul asemănătoare cu ale lui Hitler și Mussolini, s-au transformat din aliați în dușmani ai libertăților și independenței poporului grec, au luat locul ocupanților hitleriști. Ocupând Grecia ca „prieteni" fără nici o rezistența, anglo-americanii au călcat în picioare cele mai elementare reguli de cinste și omenie față de poporul grec. Ei au preluat în slujba lor tot ce este mai putred, mai decăzut, mai reacționar în Grecia. S'au legat de o monarhie coruptă și de rămășițele fasciștilor greci și au declarat război EAM- ului și ELAS-ului, au declarat război întregului popor grec. Exploatând munca poporului american și englez, exploatând bogățiile altor popoare din America latină și de pe alte continente ale globului, trusturile anglo-americane înarmează pe monarho-fasciștiii greci și-i împing să ucidă pe țăranii, pe muncitorii și intelectualii greci, cari au luptat și luptă cu curaj pentru o Grecie liberă. Hitler și Mussolini au ocupat Grecia cu scopul de a face din ea o trambulină de pe care să sară asupra altor popoare. Imperialiștii americani și englezi țin pentru aceleași scopuri sub ocupația armatei iar Grecia, care le-a fost o țară aliată, nu dușmană. Numai cine nu vrea, nu poate să înțeleagă lucrul acesta. Acum, în Grecia, sunt două tabere cari se bat între ele cu toate armele de cari dispun. Intr'o tabără e regele, moșier, bancher și fabricant cum era și Mihai, ruda lui dela noi. Lângă el, sunt capitaliștii, moșierii, fabricanții și bancherii cei mai reacționari, acei cari au interesul ca în Grecia să nu se schimbe nimic. Mai sunt fasciștii și trădătorii poporului grec, acei cari au colaborat cu Hitler și Mussolini. Aceștia sunt menținuți la putere de armatele de ocupație americane și engleze. Fără sprijinul armatelor americane și engleze, monarho-fasciști n'ar putea să rămână la putere nici o singură săptămână. De cealaltă parte e marea majoritate a poporului grec. Sunt muncitorii, țăranii, intelectualii și patrioții greci. Sunt toate partidele democratice organizate în E. A. M., e tot ce are Grecia mai progresist, mai democrat, mai patriot, mai muncitor. In fruntea lor este clasa muncitoare si partidul comunist. In tot timpul războiului, acestea au luptat împotriva cotropitorilor fasciști și hitleriști. Și să nu uităm că dacă noi putem munci în liniște, dacă am sdrobit și sdrobim zi de zi pe dușmanii poporului muncitor dela orașe și de la sate, aceasta se datorește în primul rând faptului că am fost eliberați de armatele Uniunii Sovietice, că imperialiștii nu au îndrăznit să dea sprijin militar moșierilor și bancherilor expropriați din țara noastră, eliberată de armatele sovietice. (Continuare in pag. 2-a) de CONST. depu t ° ,4. wr O fi ® Tot mai mult se dovedește mârșăvia foștilor moșieri, dușmani de moarte ai plugărimii muncitoare și ai regimului de democrație populară. In dorința de a face cât mai mult rău și a împiedeca mersul spre o viață mai bună al poporului muncitor, ei nu se dau înapoi de la mo io fărădelegie, întrebuințând cele mai năstrușnice mijloace de sabotare. Plugărimea muncitoare sită de veghe însă și descoperă toate mârșăviile lor. Un caz întâmplat zilele trecute, în comuna Bălaia, județul Buzău, prin care se dovedește încă odată cât de ticăloși sunt acești dușmani ai țărănimii muncitoare. Fostul moșier Andrei Bărbulescu, zis „Conu Andreiaș”, cum îi plăcea lui să i se spună, pentru a face rău și a împiedeca mersul beerișului s’a gândit să-și ascundă batoza. — „Dacă eu nu mai pot să supui țărănimea ca în trecut, și-a spus el, apoi nici batoza mea nu trebue să mai treeze”. Zis și făcut. A desfăcut-o din toate încheeturile, a luat piesă cu piesă și le-a ascuns prin diferite colțuri. Și-a pus după aceea oamenii de au săpat o groapă adâncă, îngropând batoza pentru a nu fi găsită de nimeni. Planurile lui însă au fost date pe față. Țărănimea muncitoare știut să vegheze și a descoperit fapta mârșavă a moșierului, desgropând batoza și piesele ei și punând-o în funcțiune. Pentru ticăloșia lui, moșierul Andrei Bărbulescu a fost trimis în judecată pentru sabotaj. Acolo, instanța de sabotaj alcătuită din d. Jude președinte Vasilescu și asesorii poporului Petre Marinescu și Constantin Lancu, au condamnat Pe moșierul Bărbulescu la 8 ani închisoare și 40 mii lei amendă Pedeapsa dată de judecătorie moșierului Bărbulescu trebue să fie un viu exemplu pentru cei ce mai încearcă să împiedice mersul spre mai bine al poporului. Țărănimea muncitoare trebue să stea de veghe, păzind cu strășnicie, pentru că dușmanii poporului, să nu mai poată face rău. Oriunde sunt găsiți acești ticăloși trebue să fie demascați și dați pe mâna justiției, pentru a-și primi pedeapsa ce li se cuvine. Ilie Hașu Spre a sabota treerișul fBSIil Ulli «El BMBULESINI om Butu-viziii. I iusropoli batoza JUSTITIA S-A OSÂNDIT LA 8 ANI ÎNCHISOARE ȘI 40 MII LEI AMENDA Aplicând știința, savanții sovietici colaborând strâns cu agronomii și Plugarii, au pus la punct mai multe metode de luptă împotriva secetei. Dintre aceste metode, amintim plantarea perdelelor de păduri, păstrarea umezelii prin aratul și grăpatrul la timp al Pământului Irigația prin canatori, etc. In fotografie se vede o instalație car« face să cadă » ploaie Urni de »pi pe culmi* da zarzavaturi orig 9, fermă de «tu «Uri Bufama âevisitisi T tv»«? row <4/ r. inammai Î ST?î OîKiSîA 1 min 1948 Organ de luptă al plugărimii muncitoare ABONAMENTE CAPITALA ȘI PROVINCIE ______" ~ " ' nTPUPTOR Târal de Muncitorii Intelectuali IwîFfSx BMVmSsTj“to4* * DIRECTOR 1 lună 100 le! S iun! 300 lei 1 str* Redactor responsabil _ _ _ _ Abonamentele se fac numai cu plata anticipat, AB.ins.PUANE si HKílRíIHF NECHITI prin C.E.C. 1399 sau mandat poștal. Direcțiunea 5.34.39 Administrația S.66.05 QÎ'DD AM NITHEI NT UllbullWU, nucul II Autorități, societăți și instituții lei 3.00« anual. Secretariatul 5.84.3» 6.40.87 £ t £ il Ditu ll EiULLtll Abonamentele Încep la 1 și 15 ale fiecărei luni. Redacția S.56.14. Tipografia 3.30.10 CUVÂNTĂRILE ROSTITE CU PRILEJUL SEMNĂRII CONVENȚIEI DE REDUCERE CU SDI. A LIVRĂRILOR CĂTRE UNIUNEA SOVIETICA Cu ocazia semnării Convenției de reducere cu 50% a livrărilor în contul reparațiilor și Convenției de livrări pe anul al F-lea, d. N. F. Vasiliev, șeful Direcției pentruu livrările din România, a rostit următoarea cuvântare: Cuvântarea d-lui N. V. Vasiliev Șeful Direcției pentru livrările din România .Acum au fost semnate Convertia ee reducere cu 73,2 milioane dolari a livrărilor în contul reparațiilor și Convenția de livrări pe anul V. Această reducere este un nou act care arată marea prietenie a Uniunii Sovietice fața de Republica Populară Română. Marea mea Patrie și-a demonstrat sentimentele sale de prietenie față de România print-o serie de alte acte mărinimoase, care nu sunt cunoscute. In hotărîrea Guvernului Sovietic, de reducere a plăților în contul reparațiilor datorate de Romania, se menționează : ,,In dorința de a asigura o cât mai grabnică refacere a economiei naționale a României și având în vedere relațiunile de prietenie stabilite între țările noastre, Guvernul Sovietic a luat hotărârea de a reduce cu 50"/« suma rămasă de plată în contul reparațiilor, începând dela 1 Iulie a.•.“* Această hotărâre are o mare însemnătate, prin faptul că în economia națională a României devin disponibile de îndată valori reale. Această reducere resinteresată a livrărilor, este un ajutor real și nu poate fi comparat cu ajutorul prevăzut de mântui Finanțelor a «pus una numitul „plan Marshall”, pe care îl aplică capitaliștii și la baza căruia clica imperialistă din U.SA pune înrobirea politică și economică a țărilor. Trebue să remarc că, această hotărâre a fost luată de Guvernul Uniunii Sovietice în perioada intensei refaceri a economiei sale naționale în urma distrugerilor făcute de fasciști. Această hotărâre este expresia reală a prieteniei ce o poartă Uniunea Sovietică. Partidul nostru Comunist Bolșevic și personal, Tovarășul STALIN față de Poporul Români. Având în vedere atitudinea serioasă și sinceră a Guvernului Republicii Populare Române față de obligațiunile ce și le-a asumat în ceea ce privește executarea livrărilor, sperăm că livrările ce au mai rămas se vor efectua în bune condiții arii și în termenele stabilite. Fie ca pretenția dintre popoarele Uniunii Sovietice, Poporul Român și popoarele țărilor nouei democrații, să devină tot mai strânsă. TRAIASCA REPUBLICA POPULARA ROMANA ! RĂspunzând: d. Alex. Iacob, ministrul adjunct la Departamul de livrări redus cu 50% pe toată durata de execuție care a mai rămas și Convenția de detaliu pe primul an din această perioadă. Prin semnarea acestor convenții se pecetluește acel act generos când un popor învingător reduce obligațiile de războiu ale Statului învins, în dorința de a-I ajuta. Dar acest act a fost posibil numai fiindcă statul învingător este statul socialist URSS, care duce o politică externă de sprijinire a popoarelor care luptă pentru reconstrucție, asigurarea independențelor naționale, democrație și pace. Iar Republica Populară Română merge hotărît pe acest drum, în strânsă alianță cu Uniunea Republicelor Socialiste Sovietice, spulberând speranța forțelor imperialiste ca România să fie folosită în interesul lor, ca țara noastră să redevină ari cap de pod al imperialiștilor iar poporul nostru carnea lor de tun. Acest ajutor vine în momentul când pe de altă parte forțele imperialiste în frunte cu Statele Unite ale Americii caută de a răpi pri intermediul planulu Marshall independența națională a altor țări, aservindu-le economicește. Reducerea acordată Statului Român, însemnează anularea plății de 73.200.000 dolari — 1038. In afară de semnificația politică, ea are deci o importanță enormă din punct de vedere financiar, iar importanța ei economică nu este cu nimic mai prejos. S’au eliminat total livrările de cai (Continuare in pag. 2-a) Cuvântarea d-lui Al. Iacob ministru adjunct la Finanțe La Intervenția Guvernului Republicii Populare Române din 4 iunie a. c. adresată Președintelui Consiliului de Miniștri al Uniunii Republicelor Socialiste Sovietice, Generalissimul Stalin, de a examina posibilitatea micșorărei sumei pe care o mai are de plătit Statul Român în contul reparațiilor de război și, la numai 3 zile a venit răspunsul Generalisimului Stalin, aducând vestea în bucurătoare că Guvernul Sovietic a luat hotărîrea de a reduce suma ce a mai rămas de plătit drept reparațiuni cu începere de la 1 Iulie a. c. cu 50%. Dar această bucurie a fost și mai mare văzând motivele care au stat la baza acestei hotărîri și anume relațiile de prietenie stabilite între cele două țări și dorința Guvernului Sovietic de a accelera refacerea economiei naționale a României . Ne-am adunat aici ca să semnăm convenția care precizează progra- NOUILE NORME PENRU MĂCINAREA GRÂULUI ȘI PORUMBULUI Fabricarea pâinii pestelor făinoase Ministerul Industriei și Ministerul Comerțului au întocmit o decizie prin care se stabilesc nouă norme pentru măcinișul grâului și porumbului. Pentru fabricarea pâinii și a pastelor făinoase. Morile vor extrage, cu începere de la August, din grâul de 75 kgr. greutate hectolitrică, 85 la sută fănă integrală și 15 la sută tărâțe. Grâul provenit din cota liberă va putea fi măcinat cu orice extracție de făină. Din porumb se va extrage cel puțin 90 la sută restul fiind tărâțe. Plata măcinișului cerealelor prezentată de cumpărător sau producător pentru consumul propriu se va face numai în natură (ciumi). Brutăriile și fabricele de pâine vor fabrica din făină de grâu Pâine în greutate de 1 kgrsau 750 grame, întrebuințând la fabricație, cel mult 730 grame făină pentru pâinea de 1000 grame. Brutăriile și fabricele de pâine vor putea fabrica pâine, chifle, etc. din făina din cota liberă procurată potrivit normelor stabilite de Ministerul Comerțului. Pastele făinoase și biscuiții vor putea fi fabricați numai de întreprinderile programate de Ministerul Industriei. REFACEREA MAGAZIILOR C.F.R. PENTRU CEREALE In urma dispozițiunilor date de Comisiunea de Stat pentru colectarea cerealeor, Direcțiunea Generală CFR continuă munca de reparare a magaziilor și verificarea magaziilor și verificaprezent, Stadiul lucrărilor este următorul: Regionala București: 35 magtzii trimis&tt — 1ß in lucru; Regionala Brăila: 13 magazii terminate — 23 în lucru; Regionala Craiova: 6 magazii terminate — 29 în lucru; Regionala Timișoara: 40 magazii terminate — 33 în lucru; Regionala Iași: 10 magazii terminate — 40 în lucru; Total 104 magazii terminate — 141 în isem REORGANIZAREA SINDICATELOR DE SALARIATĂ Aii« Hotărârile Comitetului Executiv al Confederației generale a Muncii Comitetul Executiv al Confederației Generale a Muncii, analizând situația din Sindicatele de Salariați Agricoli în lumina Rezoluției celei de a doua Plenare a C. C. al P. M. R. care arată că: „In numeroase cazuri în aceste sindicate și în organele lor de conducere au au intrat țărani proprietari de pământ, iar pe alocuri chiar elemente exploatatoare“ și „Datorită acestui lucru multe sindicate ale salvaților agricoli s’au abătut dela preocupările firești ale unei organizații sindicale“, a hotărît ca Uniunea Sindicatelor de salariați agricoli să pornească de îndată la o muncă temeinică și vigilentă de reorganizare a sindicatelor de salariați agricoli, eliminând toate elementele străine de mișcarea sindicală. In acest fel sindicatele de salariați agricoli vor deveni — așa cum ne învață Rezoluția — „organizații profesionale ce apără exclusiv drepturile proletarilor agricoli, adică ale muncitorilor de la țară, care trăesc din vânzarea puterii lor de muncă, adică din salariu“ — și vor putea contribui efectiv la realizarea alianței cu țărănimea muncitoare și la antrenarea ei — sub con«« ducerea clasei muncitoare — în lupta „împotriva exploatării capitaliste» pentru limitarea elementelor capitaliste la țară, pentru întărirea pozițiilor democrației populare“. Comitetul Executiv al Confederației Generale a Muncii constatând că actuala conducere a Uniunii Sindicatelor de Salariați Agricoli este dezorganizată prin descomplectare, a numit o comisie de organizare cu misiunea de a trace imediat la reorganizarea sindicatelor de salariați agricoli și la pregătirea Congresului Uniunii. Comisiunea de organizare este compusă din următorii : 1. Vasilescu Dumitru. 2. Bică Ion. 3. Draghici Gheorghu. 4. Conomor Petre-5. Dragu Nicolae. 6. Hegyes Anton 7. Nedelski Stfefan. Comisia instituită va conduce treburile Uniunii până la Congres, care va alege noul Comitet Central al Uniunii Sindicatelor de Salariați Agricoli. COMITETUL I EXECUTIV C G. M. IN PLASA GHERGANI JUD. DÂMBOVITA PLUGARII CARE AU TREERAT, întorc miriștea Din marginea șoselei asfaltate care leagă Capitala de Pitești, se desprinde la km, la un drum. Dl acolo tuni doar câțiva kilometri până la aria comunei Băldana. , Când am Intrat în cercul ariei, freamătul muncii era în toiu zurirăind ca un stup de albine. Așezată la mijlocul ariei, batoza amesteca nesătulă snopii grei de rod, purtați pe sus de furcile plugarilor Alături, motorul tractorului, pufăia nervos, scoțând pe coș un sul de fum negru. Cureaua de transmisie se răsucea cu un șarpe intre cele două mașini. A AVUT GRIJE GUVERNUL DE NOI Plugărița Anica M. Ene, are un hectar și jumătate. Ogorul ei a fost în parte inundat. De aceea, e trecut la categoria treia, va da doar 45 kgr- grâu cotă. — Sunt mulțumită — ne spunea ea, că Guvernul a avut grijă de noi cei cu pământ puțin. E bine și drept că la colectare o să dea mai mult cei bogați Am apucat să văd și ziua aceasta — intră în vorbă cu noi plugarul Matei P. Nicolae. — Despre care zi vorbești? îl întrebăm. — Despre ziua de acum, când Ionescu Petre, negustor din București va trebui să dea cota cea adevărată. Câteva mii de kgr. grâu. — Dar cine-i el? — El și cu Marin Ionescu mi întinderea car dmi de pământ din sat. Au peste 60 de pogoane proprietate. Fac negustorie la București și spuneau mai zilele trecute că se ^aranjează“ ei cu comisia, dar nu le-a mers. Acum boierii trebuie să dea la Stat miile de kgr. fiindcă au de unde. — Dar dumneata cât grâu ai făcut? — 508 kgr. Nu dau nimic. Intru la categoria ^scutit’1. — Nici eu nu dau. — spune Nicu Florea, cu toate că pamatul mi-a dat peste 1000 kgr. grâu. Am doar un hectar. * In plasa Gherganl treeri șui a început la 23 crrc în numai 5 zile s’au treexat 127.600 kgr, grâu, din care 88,650 kgr- cotă cuvenită Statelui, care a și fost transvor Hmii U carciai de molectare din gara Ghergani. 1 Astfel numai comuna Bâldaiiia a reușit să treeze in S zile, adică dela 23-25 Iulie, 45.000 kgr. grâu, „NU E BINE SA NU APUCAM DE MUNCA DE ANDORR SEIEAInSĂ In timp ce batozele duduse și grâul curge auriu prin cupe, oamenii care au treerat leagă plugurile iîn miriști. Cu un căluț sdravăn și cu un plug bun, într’o jumătate de zi, nu ai oi alege dintr un pogon. Când am trecut prin comunele plășii Ghergaci, am văzut la amiază zeci de plugari cari făceau alături de vară Miriștea pârâia și oamenii întorceau cu nădejde brazde late. In comuna Bâldana, am găsit la arat pe Nicolae Mușat, un plugar tânăr și chipeș, de statură mijlocie. El a desmiriștit până acum 3 hectare. O parte din pământ e al lui, iar restul aparține fraților săi, trei la număr. —- Nu fac brazda prea adâncă — ne-a spus Musai Anfara Alex) și Dumitru (Gontininora în pag. 2-a) Cota cuvenită Statului se dă cu înțelegere și voie bună Gura lacomă a batozei își primește porțiile de snopi