Fulgerul, 1888-1889 (Anul 1, nr. 1-84)

1888-10-14 / nr. 29

ANUL I No. 29. Iaşi in 14 Octombre 1888. ANUNCIURI. Pagina IV 20 , rândul * III . 30 . Insecţiuni şi reclame. Hpi-A-IK I^T3DEX=EI<TIDE3ïT,T. Apare Mercurea, Vinerea şi Duminica. Redacţia şi Administraţia la Tipografia Lucrătorilor Români Asociaţi Iaşi strada Baston CANDIDAŢII Grupurilor liberale aliate CAMERA COLEGIUL I 1. Kogălniceanu Mihail 2. Corjescu Constantin COLEGIUL III Comitetul grupurilor liberale aliate își retrage candidatul său. SENAT COLEGIUL I 1. Sturza M. Grigori 2. Petrovanu Ioan Colonel COLEGIUL II 1. Cumescu Costantin 2. Șendrea C. Stefan 3. Mârzescu George. Colegiul Universitâţei de Iaşi Gheorghiu I. Alexandru. Preşedinte Comitetului electoral al grupurilor liberale aliate: G. Mărzescu. Secretar :Dimitrie Botez. Un p. IO liant. Adevăratul resultat al alegerii col. I pentru Cameră. Fălticeni. George Safia (lib.), Constantin Ghiţescu (lib.) Vaslui. P. Carp (jun ), I. Negrea (lib.) Roman. Lupu Bogdan (cons.), Anton Goilav (cons.) Peatra. Colonel Rosnovanu (consopos ), Gr. Cozadini (lib.) T. Jiu. Maiorescu (jun.), A. Cămărăşescu (lib.) Calarasi. A. Marghiloman (jun.), I. Poenariu Bordea (lib.) Caracal. Dim. Popescu (cons.), C. Cezian (lib.) Slatina. D. Protopopescu (lib.), C. Deleanu (independent.) Huşi. Maiorescu (jun.), maior C. Teleman (cons.) Câmpul Lung N. Creţulescu (lib.), I. Negulici (cons.) Galaţi. T. Rosetti (jun.), Lascar Catargiu (cons. opos.) Giurgiu. George Lahovari (cons.), I. lahovari (cons.) Brăila. N. Blaremberg (Hb.), A. Si-mu (cons.) Pitești. I. Rădulescu (lib.), A Vericeanu (cons.) lecuci. M. Balș (cons. opos ), T. Anastasiu (lib.) T. Măgurele. General Manu (cons.), G. Vernescu (lib. cons.), Gr. Peucescu (cons.) Ploieşti. G. Gr. Cantacuzin (cons.), ceilalţi balotaj. Craiova. Prințul Ştirbey (jun.), Sava Şomănescu (lib.), August Pesiacov (cons.), al patrulea balotaj. Severin. Gr. Constantinescu (cons.) dr. N. Gavrilescu (cons.), al treilea balotaj. B. Vâlcei. A. Lahovari (cons), V. Pleşoeanu (cons.) Bacău D. Ghica Comănişteanu (cons.) Ernest Sturza (lib.), P. Eni (lib.) Bucureşti. Vernescu (lib. cons.), Ghermpni (jun.), Pache (lib. cons.), general Manu (conp.) P. Carp (jun.) Focşani. G. Apostoleanu (lib.) , Voitov (lib.), G. Gâţă (lib.) Buzeu. A. Marghiloman (jun.), I. Dimitriadi (cons.), C. Boiănescu (cons.) Târgoviştea. C. Răceanu (cons.), Colănescu (cons.) R. Sarat. M. Ghermani (jun.), I Grădişteanu (cons.) colonel Vrabie (jun.) Bârlad. I. M. Epureanu (lib.), Gh. Diamandi (jun) Dorohoi. Th. Calimachi (lib. cons.), C. Stroici (lib. cons ) Botoşani. Al. Lahovari (cons.), Enacovici (?), Goilav (lib. cons.) Iaşi. Iacob Negruzzi (jun.), Emil Mavrocordat (cons), pentru două locuri balotaj. UVTRUNIREA LIBERALA ţinută in sala Curţei cu juraţi, de la Palatul administrativ, marţi la 11 octombre 1888, încă de pe la şase ore, spaciosa sală a Curţei cu juraţi nu mai putea încăpea imensa mulţime de alegători ce se grăbise a răspunde la chemarea grupurilor liberale aliate. Totă inteligenţa Iaşului, representanţii comerciului şi ai meserielor, agricultori, proprietari şi chiar funcţionari îşi dăduse întâlnire la acăstă întrunire. La 6 ore lum, întrunirea aclamă preşedinte pe venerabilul profesor Dim. Lăzărescu. D-ta, după ce mulţumeşte adunărei deunărea ceia făcut prin acăstă aclamare, dă cuvântul părintelui diacon Vârlănescu. Discursul părintelui Vârlănescu, S. S. arată că d. Maiorescu, venind în Iaşi, a chiemat pe profesori şi pe preoţi şi le-a făgăduit marea cu sarea. Dar cum se face că tocmai acum, cu două trei slile înainte de alegeri numai,şi-a adus aminte d. Maiorescu de nenorocita sortă a clerului de mir? S. S. arată ridiculul în care cade ministrul când vrea să îmbunătăţească sorta clerului din beneficiele aduse de monopolisare luminărilor de ciară. Astă-(Ji credincioşii nu se prea îndăsă să aducă luminări la biserici ; când va fi monopol, nu vor duce nici atâta şi de sigur beneficiele pe cari comptează d. ministru vor fi nule. Arată trista sărtă a preotului de mir care’i plătit cu o mierabilă lătă de 40 — 50 lei pe lună, din cari nu-i ajunge să cumpere nici pane pentru copii şi soţia sa. Arată mai departe despotismul ce domneşte în biserica nostra şi sfârşeşte rugând pe alegători în genere, şi ’n special pe preoţi, să voteze fata grupurilor liberale presidate de d. Mârzescu, singurul care propune măsuri eficace pentru îmbunătăţirea sertei clerului de mir. * * * Terminându-şi părintele Vârlănescu discursul, preşdintele răgă pe d. Mihail Gogălnicianu să fie cuvântul. Discursul d-lui Cogălniceanu a adus venerabilului om de Stat cele mai frumose ovaţiuni din partea asistenţilor. In numărul viitor vom face cititorilor noştri plăcerea a li’l comunica. D. Toni asemenea a citit un admirabil discurs subliniat mai la fie-care pasaj al seu prin salve de aplause. In urmă au mai vorbit d-nii Panu, Aslan, St. Șendrea și Ion Nădejde, a cărora discursuri asemenea le vom comunica prin numerile viitore. întrunirea s’a terminat printr’o mică cuventere a d-lui Mâtzescu prin care d-sa conbate candidaturile independente, spulberă afirmaţiunea d-lui Nădejde cum că dl. Ionescu ’şi-a fi pus candidatura—susţinută de guvernla Roman, şi termină rugând pe alegători să voteze întreaga listă liberală, pe care cititorii noştri o cunosc deja. Adunarea a primit cu vii aclamaţiuni numele candidaţilor propuşi de d. Mârzescu. Discursul d lui N. Ceaur Aslan. Oratorul este chiemat în furtunoase aplause la tribună. Iată admirabilul meu discurs, după note stenografice : Domnii mei, Aţi audit principii, ele au fost discutate, într’un mod clar şi suflarea patriotică a însoţit în tot timpul determinarea elementelor din cari se află alcătuită întreaga noastră viaţă poli- ,tică şi economică. Să-mi permiteţi, domnii mei, să mă cobor la fapte şi, lăsând sceptrul victorios in mâna d-lui ministru al instru- cţiunei publice, pentru mânuirea frazelor sforăitoare (aplause) a deducţiunelor sofistice (aplause prelungit*») des- I tinate a vă surprinde voturile, iar nu j| a vă lumina în îndeplinirea datoriei dv. de liberi cetăţeni. (Aplause). Voi ? recurge la fapte de pe cari singur oamenii serioşi, judecă pe semenii lor. (Aplause). Şi eu, ca şi ceilalţi candidaţi la deputăţie, colegi ai mei, ne-am adresat ptin epistole cătră dv. aligători. Veţi recunoaşte şi dv. imposibilitatea în care ne aflam, cu tot revretul, de a vedea personal 1500 aligători. * Unul dintre dv., domnii mei, ’mi a r» întors epistola scriind pe ea: „Desminiţiţi pe dl. Maiorescu, aduceţi-vă şi dv. contra-proiecte, luaţi angajamentul, că nu veţi aduce la putere pe dl. Ioan « Brătianu cu ai sei şi pe urmă cereţi I ’mi votul“. Voi avea onoare a respunde acelui domn alegător şi sper că respunsul meu va fi în acelaş timp şi o replică la cele susţinute aci de cătră dl. Ma- Iorescu. Prima acuzare, domnii mei, se repferă la o pretinsă lipsă de program din partea partidului liberal şi la necesitatea de a veni înaintea dv. ct 11 contra proecte. Serios să fi fost oare dl. Maiorescu , când a venit cu asemenea glume înaintea dv ? Cum? Partidul liberal n’are pro- gram ? (Aplause frenetice). Apoi d-nii mei, la aceste afirmaţiu şi glumeţe nu tr avem să răspundem de cât prin întreaga mişcare naţională ce, de aproapi de o jumătate veac, a adus desvoltarea ţerei în gradul în care o videm (Aplause repetite). Cine altul mai cu osebire decât partidul liberal, a fost propulsorul acestei măreţe mişcări ? (Aplause furtunoase). Cum? Ţara a fost totdeauna imparţită în două tabere politice şi dl. Maiorescu are pretenţiunea de a stabil că acele tabere ar fi existat altfel dcât în puterea unor tendinţi ce erai individual proprie ! înţeleg ca vrei câteva individualităţi, lipsite de orice bază politică, ba mai mult, dnii mei, pribegi în toate partidele politice, să simtă necesitatea de a se afirma într’un mod oarecare inaintea ţerei în momentul când, susţinuţi numai de tron, tind a forma în această ţară un partid necunoscut încă, partidul personal al M. S. Regelui. (Aplause zgomotoase, strigăte de bravo!). . Dar a pretinde ca oamenii politic