Gazeta de Sud, octombrie 1995 (Anul 1, nr. 170-195)

1995-10-14 / nr. 181

fi APTA de SUD „O presă liberă trebuie să lupte constant pentru progres și reformă, să nu tolereze niciodată nedreptatea și corupția, să-i combată constant pe demagogii din indiferenta partid, să se opună constant claselor privilegiate și jefuitorilor poporului, să nu fie niciodată lpsită de simpatie sau de săraci, să rănim constant in serviciul buncării umâi (Joseph Pulitzer) Sîmbătă-Duminică, 14-15 octombrie 1995 •Anul I, numărul 181 *8 pagini, 200 lei de ani de existență ieri, manifestările științifice din cadrul sesiunii jubiliare prilejuite de împlinirea a 25 de ani de la înființarea Facultății de Medicină din Craiova au programat, în Aula Magna a facultății, sesiunea plenară și după amiază, secțiuni tematice - postere ale cadrelor didactice și ședințe de atelier. Lucrările sesiunii plenare (un raport și 12 corapoarte) au fost conduse de acad.prof. dr.doc. Ștefan Milcu și profesorii universitari craioveni Marian Bistriceanu, Florin Bogdan, Paul Cernea, Petre Georgescu, Gh. Drăgoi, Fane Ghelase, Valeriu Neștianu, Constantin Voiculescu. Secțiunile tematice și posterele susținute de cadrele didactice au fost urmate de discuții individuale cu autorii și ședințe de atelier, structurate pe 11 secțiuni tematice. A fost abordată o problematică extrem de complexă vizînd aspecte legate de biomorfologia normală și patologică, informatică medicală, neurofiziologie, neurologie, biomembrane, biochimie, patologie osteoarticulară, patologie cardiovasculară, patologie digestivă, hepatică, renală, boli endocrine, metabolice și de nutriție, dermatoze, boli psihosomatice; patologie tumorală; patologie obstetricală și chirurgicală; patologie infecțioasă, igiena și medicina preventivă; patologia copilului, malformații și boli congenitale; chirurgie maxilo-facială, stomatologie. Tot ieri după amiază, în Amfiteatrul „Victor Gomoiu“, s-a desfășurat ședința de comunicări a studenților, structurată pe două secțiuni - studii paraclinice și experimentale (moderatori șefi lucrări dr. Bogdan Zaharia și Laurențiu Mogoanță) și studii clinice (moderatori conf.dr. F. Purcaru și șef lucrări I. Zbîrcea). Astăzi, de la ora 11, în Sala Albastră a Universității are loc ceremonia decernării titlului de Doctor Honoris Causa prof. univ.dr. Claude Nicolau, de la Harvard Medical School (SUA). La ora 12, reputatul om de știință va susține dizertația „Membrane, globule roșii, receptori: o excursii în medicina moleculară“. Sponsorii exclusivi ai acestor manifestări cultural-științifice sunt cotidianele „Curierul Național“ și „Gazeta de Sud“. Gabriela BORA PEDESERIZAREA LA ZI De miercuri, 11.10.1995, filiala Olt a PDSR numără cu doi membri mai mult. Atît primarul municipiului Slatina, Gheorghe Păunescu, cît și actualul președinte al Consiliului Județean Olt, Marin Ionică, foști membri ai PD, au semnat adeziunile pentru a trece în PDSR. De departe, această migrare reprezintă una dintre cele mai importante mutații politice pe plan local, de la debutul încrîncenărilor politice. în acest fel, Partidul Democrat va fi nevoit să-și reconsidere întreaga campanie electorală, atît pentru alegerile locale, cît și pentru cele legislative. Din discuțiile purtate cu mai mulți cetățeni ai orașului, rezultă că trecerea primarului Păunescu în tabăra PDSR le-a stîrnit indignarea și, în cazul în care își va depune iarăși candidatura, nicidecum nu vor mai avea încredere într-un asemenea individ. • Darius BURETE Greva studenților a luat sfirșit Pe scena Filarmonicii din Craiova, revoluționarii au cîntat în cor. Susținem Guvernul 9 și-l vrem pe Iliescu președinte! Ieri, la Filarmonica din Craiova, s-a desfășurat Forumul Revoluționarilor din România, în organizarea Federalei Naționale a Revoluționarilor din România și a Uniunii Naționale a Organizațiilor Revoluționarilor din Decembrie 1989. A mai fost prezentă Asociația Metrou București. Lucrările Forumului s-au constituit de fapt intr-o serie de discursuri - elogiu la adresa Guvernului și a președintelui țării, Bebe Ivanovici, președintele Federalei a opinat că numele celui care l-a atacat pe președinte nici măcar nu trebuie rostit (senatorul C.V.Tudor). Prezent la lucrările Forumului, prefectul de Dolj, Constantin Răducănoiu, a transmis un mesaj emoționant și călduros din partea Guvernului (care este sprijinit de Federală). După cîteva ore de discursuri, a fost lansat un apel, către toți revoluționarii din țară. Apelul se constituie într-un îndemn la unirea-n cuget și-n simțiri a participanților la Revoluția din decembrie 1989. Vom reveni cu amănunte în numărul viitor. • Lavinia BÎCIU Cînd au protestat, nemulțumite de salariile prea mici Salariatele de la SEVERCONF au fost amenințate cu lista neagră MEHEDINȚI, Judecind după datele de identitate (cifră de afaceri, profit, rata profitului, randament) pe care SEVERCONF (fosta întreprindere de Confecții) le prezintă celor care doresc, eventual, să-și investească aici cuponul, avem de-a face cu o societate rentabilă. Dacă urmărești, însă, statele de salarii, constați și depistezi (și) una din sursele... rentabilității. La SEVERCONF se lucrează în acord individual, modalitate care permite o salarizare de mizerie pentru aceste vremuri. Spre exemplu, o muncitoare cu mai bine de 20 de ani vechime, deci cu un spor aferent de 25%, a primit pe luna septembrie 90.000 lei! Bani peșin, în condițiile în care lucrează 10 ore pe zi și, nu de puține ori, și sîmbăta! Nemulțumite de salariile mici, lucrătoarele din produrile 1, 2 și 3 au protestat, la începutul săptămînii, amenințînd cu încetarea lucrului. Parlamentările au durat aproape o oră, după care situația a intrat sub control. Salariatele au fost amenințate cu listele negre. „Noi credem că vreți să aveți un serviciu“, au zis mai-marii (de fapt sloganul însoțește obligatoriu plata în acord individual), dar dacă-i pe-așa, lasă!“. Și de la amenințări au trecut la fapte. Se încearcă depistarea celor cu „gură mare“, care au fost mai vehemente în revendicările lor. Și ca totul să aibă și o spoială legală, s-a introdus și criteriul concediului medical. Cine are mai multe zile lipsă, în baza unui act eliberat de medic, poate să stea și acasă. Pentru că, oricum, multe din salariatele de la SEVERCONF, pleacă la servici mai mult ca să aibă de unde veni. Că de bani... t Ion LECA :iatru I 'Prin fax, din lin caz la Cico 15 ziari ACUM. sediul PREFECTURII județului Dolj se află lângă Biroul de Publicitate al Gazetei de Sud. Adresa Biroului: ■---------- 2-4, Craiova^^-i$iăgpț*] ■if;i* % * iî .*■ Trei laboratoare independente au dovedit că primul reactor al centralei atomice „Kozlodui“ este absolut nepericulos, au anunțat viceprim-ministrul Chiril Tocev, șeful Comitetului pentru Utilizarea Pașnică a Energiei Atomice, Ianco Ianev, administratorul centralei, Cozma Cuzmanov și ambasadorul Rusiei în Bulgaria, Alexandar Avdeev. Declarația este dată ca răspuns la cererile insistente ale Occidentului de scoatere din funcțiune a celui mai vechi reactor al centralei noastre atomice; în schimb, Comunitatea Europeană (CE) ne-a promis ajutorul său pentru furnizarea energiei și a surselor energetice. Ministrul francez al Industriei, I.Galan, a declarat, în fața Adunării Naționale, că furnizarea a 400 megawați energie electrică Bulgariei, i-ar fi permis acesteia scoaterea din funcțiune a reactorului (440 megawați). Această propunere este cunoscută de către actualul președinte al CE, Fellipe Gonzales, președintele Comisiei Europene, Jaque Santer, și de guvernul german. în timpul întîlnirii viceprim-ministrului Tocev cu șefii energeticii și cu ambasadorii țărilor europene în Bulgaria, s-a discutat că rezolvarea problemei poate fi realizată prin intermediul României. Dl. Tocev a insistat, însă, ca propunerea de mai sus să-i fie prezentată în formă scrisă. Dacă scoatem din funcțiune primul reactor, înseamnă că mai tîrziu vor insista să facem același lucru și cu al doilea, al treilea, al patrulea, a spus în continuare adjunctul prim-ministrului, asigurîndu-i pe cei de față că în nici un caz nu s-ar da drumul reactorului, dacă acesta ar reprezenta cel mai mic pericol pentru zonă și pentru Europa. Din partea MAGATE nu există pretenții pentru acest reactor. Actualmente, în 25 de țări funcționează în mod normal 26 de reactoare de acest tip, a declarat în fața ziariștilor ambasadorul Rusiei, A. Avdeev. Este inacceptabilă comparația cu Cernobîl. Cererea G-7 se bazează, mai degrabă, pe intuiție și nu pe rezultate obținute în urma cercetărilor științifice și de gestiune, extrem de sever efectuate, remarca acesta. Experții occidentali, citați în presa europeană, susțin că presiunea politică pentru scoaterea din funcțiune a reactorului este prea mare. • Veselin STOIANOV, Sofia oltenilor--— GAZETA de SW> — Conferința de presă a Partidului Socialist „Omul, principala resursă a renașterii României“ Joi, 11 octombrie, în sala de festivități a Casei de Cultură a Tineretului din Slatina a avut loc o conferință de presă cu public a liderului P.S., Tudor Mohora. După un succint expozeu despre trecutul și viitorul mișcării socialiste, Tudor Mohora „s-a predat presei“. Referindu-se la viața politică de după 1989, a spus: „în practică n-a contat doctrina partidului, ci lupta pentru putere... asta a condus nu la statuarea democrației, ci a unui libertinaj in viața economico-socială“. Partidul Socialist nu va face uz de fast și promisiuni imposibil de realizat, iar în alt context este adeptul finanțării de la buget a campaniei electorale, fapt ce va conduce, într-o oarecare măsură, la subțierea rolului samsarilor politici“. Principalul obiectiv al Partidului Socialist îl constituie intrarea în Parlament. Nu există, pînă în prezent, perspectiva încheierii vreunei alianțe. Poate că după examenul alegerilor locale, P.S. își va revizui punctul de vedere în acest sens. Dintre posibilele coordonate ale P.S. în viitoarele alegeri am ales cîteva: asanarea societății românești de acele elemente care s-au îmbogățit sărăcind statul; încurajarea inițiativei private; o nouă perspectivă asupra muncii; depolitizarea administrației; afirmarea tineretului. Referindu-se la conflictul Iliescu - Vadim Tudor, Tudor Mohora l-a caracterizat drept o scenetă din spectacolul vieții politice postdecembriste, piperat cu invective, dușmănii personale și chiar bătăi. Rugat să facă o caracterizare a celor doi barzi ai neamului, Vadim și Păunescu, liderul socialist a refuzat. Ca și alți oameni politici din România, s-a arătat convins de reușita, în cursa pentru Cotroceni, a lui Ion Iliescu. în altă ordine de idei, alături de presă, în sala de festivități a Casei de Cultură a Tineretului au fost prezenți și peste 200 de membri sau simpatizanți ai Partidului Socialist. De remarcat că prezența lui Tudor Mohora a uimit prin decență, în contrast cu alte descinderi politice pline de fast și apărare... în cursul zilei de vineri a avut loc o întîlnire între Tudor Mohora și prefectul județului Olt, Marin Diaconescu, precum și o întîlnire cu liderii sindicali ai principalelor întreprinderi de pe platforma industrială a Slatinei. • Dan BĂLĂȘESCU Biroul PUBLICITATE GAZETA de SUD Str. Olteț 2-4 (lîngă Prefectură) Cea mai avantajoasă oferta . De la 1 noiembrie, abonamentele la — pretuti ndeni fiAZi rrA de SUD numai 4000 lei lunar !