Gazeta de Sud, ianuarie 2000 (Anul 6, nr. 1470-1493)

2000-01-15 / nr. 1480

ЕЕ/ Director Eugen ARNAUTU Redactor-șef Adrian VOINEA SÎMBATA, 15 IANUARIE 2000 ■ ANUL VI, NUMĂRUL 1480 ■ 12 PAGINI, 2.500 LEI în Gorj, Legea Lupu este tăiată de la rădăcină Retrocedarea pădurilor fără copaci Prefectul de Gorj, Pantelimon Manta, a afirmat vineri că Direcția Silvică, exploatează pădurile din județ înainte de a le retroceda proprietarilor de drept. Prefectul a spus că așteaptă publicarea Legii Lupu în Monitorul Oficial, pentru a putea da un ordin prin care să interzică tăiatul arborilor din pădurile administrate de ROMSILVA și care trebuie retrocedate. „Direcția Silvică taie lemnele acum pentru că știe că va pierde pădurile“, a spus Manta. Președintele Emil Constantinescu a semnat luni decretul de promulgare a Legii pentru restituirea terenurilor agricole și forestiere. Legea, cunoscută și ca „Legea Lupu“, după numele inițiatorului ei, deputatul țărănist Vasile Lupu, prevede retrocedarea terenurilor agricole către foștii proprietari, în limita a 50 de hectare, și a pădurilor, în limita a 10 de hectare. A vs Sindicatele din învățâmînt amina greva de avertisment programată pentru luni Sindicatele din învățămînt amină cu două zile greva de avertisment programată pentru luni, întrucît reprezentanții guvernului și cei ai Ministerului Educației Naționale (MEN) i-au invitat la negocieri pe liderii cadrelor didactice, la începutul săptămînii viitoare, a declarat vineri Aurel Corbea, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățămînt (FSLI). Liderii sindicali din învățămînt se vor întîlni luni cu ministrul de stat Mircea Ciumara pentru a discuta aspectele financiare ale cererilor profesorilor de majorare a bazei de calcul al salariilor și a bugetului alocat educației pe anul în curs. Sindicaliștii vor avea, a doua zi, o întîlnire cu reprezentanții Comisiei pentru Dialog Social din cadrul MEN, pe aceeași temă, în cazul în care aceste două întîlniri nu vor aduce răspunsuri pozitive pentru cererile sindicatelor, greva de avertisment de două ore va avea loc miercuri, între orele 11.00 și 13.00, a precizat Cornea. Federațiile sindicale din învățămînt au cerut ca salariile dascălilor să fie plătite integral și la timp, conform prevederilor contractelor de muncă. De asemenea, sindicaliștii au cerut ca salariul de referință din învățămînt să crească de la mai puțin de 700.000 de lei la 1,5 milioane de lei, iar capitolele de cheltuieli bugetare să fie actualizate periodic, în raport de rata inflației. Programul de proteste organizate de cele patru federații sindicale din învățămînt include și declanșarea grevei generale, între 24 și 28 ianuarie, acțiune care ar putea împiedica încheierea mediilor pentru primul semestru al anului școlar 1999-2000. Poliția Băilești a prins în fapt trei braconieri puși paznici la balta cu pește Marin Comorărceanu, Cornel Micu și Petre Uncheașu, paznici din Băilești - Dolj, au fost prinși ieri-dimineață de colegii lor de la Asociația Județeană a Vînătorilor și Pescarilor Sportivi (AJVPS) în timp ce scoteau pește cu plasele din balta pe care o supravegheau. Cei trei au fost surprinși, în jurul orei 7.00, cînd trăgeau setcile pline cu pește dintr-o copcă făcută cu toporul în gheața lacului Cilieni din apropierea Băileștiului. Paznicul care i-a prins, Florin Boabă, a chemat imediat poliția și alte ajutoare. Toată cantitatea de pește pe care paznicii o scoseseră din lac, în jur de 50 de kilograme, majoritatea crap și șalău, a fost reținută, în urma percheziției efectuate la domiciliul celor trei, s-a găsit o altă cantitate de pește, care a fost scoasă la vînzare de către AJVPS în piața mare a Băileștiului. Paznicii susțin că nu ei erau cei care pescuiau și că, la rîndul lor, surprinseseră în flagrant patru braconieri care au fugit. Poliția spune însă că există date certe pentru incriminarea lor, întrucît și în portbagajul unei mașini cu care se deplasaseră a fost găsit pește. Cornel Micu spune că peștele descoperit în mașină fusese cumpărat, cu o zi înainte, din piață. Poliția i-a reținut pe cei trei sub acuzația de braconaj, întrucît setea nu se putea folosi decit pe baza unei autorizații. (G.N.) MICA PUBLICITATE PRIN TELEFON De luni pînă vineri, între orele 8.00 - 20.00 Sîmbăta și duminica între orele 9.00 -12.00 89.11.31 . Anunțul trebuie să cuprindă maximum 15 cuvinte rostite clar (anunțul propriu-zis, adresa, numărul de telefon). Un apel telefonic Corespunde unei singure apariții în ziar. • Anunțurile înregistrate vor fi publicate la un interval de 48 de ore. • Nu se primesc anunțuri telefonice pentru rubricile DECESE, CONDOLEANȚE, COMEMORĂRI, MATRIMONIALE Tarif unic: 7950 lei/30 sec. Primele 20 secunde gratuite. Apelabil numai de la centrale digitale.__________ T Partidele politice se pregătesc de zor pentru alegeri AMĂNUNTE ÎN PAGINA 2 ANIVERSARE 2000-Anul Internațional Mihai Eminescu AMĂNUNTE ÎN PAGINA 7 Nemulțumiți că nu li se dau banii Cîțiva pensionari au transformat sediul CEC în ring de box Aproximativ 15 pensionari care-și ridică pensiile de la CEC, au dat jos buzna peste salariații instituției, cerînd cu insistență să stea de vorbă cu directorul. Ei erau nemulțumiți de faptul că li se întîrzie achitarea pensiilor și că sînt purtați pe drumuri toată ziua. „Ieri, (joi - n.r.) cînd ne-au dat cupoanele, o fată de la ghișeu ne-a zis că astăzi (ieri - n.r) ne dau și banii. Acum ne spun că nu i-au primit, îi au, dar nu vor să ni-i dea. Noi nu mai avem ce mînca pentru că ni s-au terminat banii, îi țin la ei ca să ia dobîndă de aici. Noi ce să mai credem, cînd unii ne spun că sînt bani, iar alții că nu“, spunea Marin Paraschivoiu, unul dintre pensionarii nemulțumiți. Răspunsul venit din partea conducerii CEC - „Nu am primit banii“ - i-a intrigat pe protestatari, aceștia ținînd-o una și bună că își vor pensiile. Revoltați că li se spune că, dacă nu le convine, își pot retrage conturile, pensionarii au transformat repede sediul CEC, zona în care se află birourile, în ring de box, înghesuindu-l pe Nicolae Popescu, reprezentantul conducerii CEC, venit să stea de vorbă cu ei. în timp ce în sediu era răscoală, un pensionar care-și făcuse deja curaj cu un pahar de tărie, pusese stăpînire pe ușă, spunîndu-le salariaților CEC rămași afară să stea acolo că el are de discutat cu conducerea. După cîteva minute, scandalul s-a terminat, iar pensionarii au plecat acasă cu promisiunea că vor primi banii luni după-amiază. • Protestatar de meserie Nicolae Popescu, șef Serviciu economic din cadrul CEC Craiova, spune că în fiecare lună are probleme cu pensionarii din cauza pensiilor. „Nu este vina noastră că banii sosesc cu întârziere de la Ministerul Muncii. Noi suntem doar încasatori plătitori, dar oamenii nu vor să înțeleagă. Dacă sunt nemulțumiți de situație, pot să-și retragă conturile. în fiecare trmă vin.și procedează la fel. Nu toți fac scandal, este doar un grup care-i instigă pe oameni de fiecare dată“ Angajații CEC spun că unii dintre pensionarii care fac mereu scandal își petrec timpul liber tot în sediul instituției „muncind“ pe brînci, completînd formulare cetățenilor veniți să facă depuneri sau să lichideze vreun carnet contra cost bineînțeles. • Cristina COTOCEL Dacă guvernul nu le va soluționa problemele Firmele mici și mijlocii vor intra în grevă fiscală Reprezentanții Consiliului Național al întreprinderilor Private Mici și Mijlocii (CNIPMM) vor declanșa greva fiscală dacă guvernul nu va oferi, pe 24 ianuarie, o soluție concretă pentru rezolvarea problemelor lor, a declarat vineri președintele CNIPMM, Ovidiu Nicolaescu. El a spus că i-a prezentat premierului Mugur Isărescu solicitările întreprinzătorilor privați și că s-a convenit ca, la data de 24 ianuarie, să aibă loc o nouă întîlnire între Isărescu și reprezentanții Consiliului pentru a se oferi o soluție concretă acestor probleme. Solicitările întreprinzătorilor privați au în vedere aplicarea Legii privind întreprinderile mici și mijlocii, cu respectarea prevederilor referitoare la importul de tehnologie și la stimularea producției interne; includerea în strategia de dezvoltare economică pe termen mediu a unui capitol rezervat IMM; prevederea în proiectul de buget pe anul 2000 a unui procent de 3% pentru finanțarea directă a IMM și implicarea reprezentanților întreprinzătorilor privați și a altor organizații patronale în activitatea organizațiilor guvernamentale care se ocupă de IMM. Reprezentanții întreprinzătorilor privați mai solicită consultarea și a altor organizații patronale înaintea adoptării de către executiv a unor acte normative privind activitatea IMM, stoparea proiectului de ordonanță privind micșorarea plafoanelor de casă, precum și numirea unui reprezentant al Consiliului în funcția de consilier al primului ministru. „Dacă nu ni se vor oferi soluții, vom declanșa greva fiscală. Sperăm ca, prin poziția constructivă a guvernului, să nu declanșăm această grevă care nu ar fi bună nici pentru țară, nici pentru populație și nici pentru întreprinzători“, a spus Nicolaescu. El a precizat că, pînă în acest moment, au fost strînse semnături din partea a aproximativ 15.000 de firme în vederea declanșării grevei, dar că se preconizează ca, pînă la data de 24 ianuarie, să semneze aproape 30.000 de firme. Cosilierul pe probleme de afaceri private al primului ministru, Mihai David, a precizat că premierul Mugur Isărescu dorește să sprijine activitatea IMM și că va continua să adopte acele măsuri care să ducă la simplificarea sistemului fiscal. El a precizat că Mugur Isărescu va reanaliza articolele din legea privind întreprinderile mici și mijlocii și va discuta cu reprezentanții Ministerului Finanțelor problemele legate de ordonanța privind limita plafonului de casă. „Se caută o formulă eficientă pentru a se putea deschide o afacere în România și pentru a se elimina numărul mare de ghișee la care se completează formulare pentru mult prea multe aprobări. Oamenii de afaceri trebuie însă și ei să ajute la reintrarea României pe piețele internaționale cu produse de export competitive pentru că, astfel, vom demonstra că merităm banii pe care îi vom primi de la Uniunea Europeană și de la organismele financiare internaționale“, a adăugat David. Gazeta de Sud angajează redactori și reporteri pentru ediția de Gorj Selecția va avea loc duminică, 16 ianuarie, ora 15.00, la sediul subredacției Tîrgu Jiu din strada Confederației nr. 1, unde concurenții vor susține un test de verificare a aptitudinilor jurnalistice. Cei care rîvnesc la un loc în spațiul presei adevărate pot afla amănunte privind condițiile minime de participare sunînd la 05321.26.00. Legea Lupu cu final neașteptat Maimuțăreala petrecută luni la Cotroceni, cînd președintele Constantinescu s-a autointitulat nașul Legii Vasile Lupu, are final neșteptat. Ciopotul de falși țărani, adunat de politicieni de prin serviciile de pază ca să dea bine la televizor, a fost, se vede treaba, de rău augur. Cînd și-a făcut campanie electorală la televizor, fălindu-se cu marele pas spre relansarea agriculturii, realizat sub cîrmuirea sa, Emil Constantinescu nu s-a oprit o clipă din bătut cîmpii. Bacă primul beneficiar al acestei legi este țăranul simplu, de la sate, (împroprietărit, în fapt, prin Legea 1891), bacă toată lumea politică a pus talpa și doar el, președintele, s-a sperit pentru realizarea acestui proiect. Să ne amintim de spectacolul de două parale pe care politicienii l-au pus în scenă cu ocazia promulgării legii, apreciind că poporul ar putea fi atît de naiv încît să se lase impresionat. Vom înțelege măcar un motiv pentru care batjocorii îndărătul căreia se dorea ascuns un mesaj de campanie electorală i se răspunde astăzi în același spirit: în Gorj, Direcția Silvică a început să taie pădurile din județ înainte de a le retroceda proprietarilor de drept. Fiindcă Legea Lupu nu fusese publicată încă în Monitorul Oficial, prefectul nu poate împiedica acest lucru. Așa că, în cel mai pur stil românesc, munca tuturor se duce de rîpă, iar aiureala și absurdul își fac iarăși loc în țara condusă lăutărește. Pierd viitorii proprietari, care vor mai recăpăta doar o pădure...fără copaci. Pierde și țărănistul Lupu cel roșu în obraji, care a muncit de i s-a lăsat chimirul pentru o lege mare de tot, uitînd un aspect mărunt, dar esențial: specificarea modului în care beneficiarii vor putea dispune de proprietățile luate în stăpînire. Fiindcă, la ora actuală, legea Lupu este numai bună pentru că aceia care vor rămîne cu pădurile întregi pînă la intrarea în posesie să le poată defrișa chiar ei, fără să-i întrebe nimeni nici măcar de sănătate. Și, în fond, din bătaia de joc stîrnită la ora actuală sub strategia Cotroceniului, de pierdut, pierde țara Întreagă. ‘ • Florin RÎNDAȘU