Gazeta de Sud, ianuarie 2008 (Anul 14, nr. 3916-3940)

2008-01-28 / nr. 3937

Director: Adrian VOINEA Nr. 3937 | 12+16 pagini | www.gds.ro | Luni, 28 ianuarie 2008 | Preț: 1 RON victorie în ultima secundă Handbalistele de la SCM Craiova au învins, aseară, formația Universitatea Timișoara, scor 30-29, și continuă lupta pentru promovare, principala contracandidată fiind KZN Slatina. Fetele lui Gheorghe Sbora au marcat ultimul gol al întâlnirii dintr-o lovitură de la șapte metri, acordată cu două secunde înainte de expirarea timpului regulamentar. Meciul a contat în cadrul celui de-al doilea turneu al Diviziei A (seria B), cele opt echipe din acest eșalon întrecându-se timp de două zile la Craiova. Cealaltă echipă din Bănie, DWAR, ocupă locul șapte, cu doar două puncte. Următorul turneu se va disputa în perioada 1-2 martie, la Drobeta Turnu Severin. pagina. Ana Maria Enescu a marcat golul victoriei Nereguli la Garda Financiară și de Mediu O anchetă realizată la sfârșitul anului trecut de inspectorii Departamentului de Control al Sßhremului (DCG) a scos la iveală peste 20 de reguli de lucru încălcate de Garda de Mediu, Garda Financiară și Inspectoratele în construcții. Acestea, de cele mai multe ori, sunt legate de modul în care sunt depozitate bunurile confiscate, multe dintre acestea fiind stocate în săli de sport, dar mai ales de actele de control întocmite, care sunt greșit completate și astfel permit firmelor amendate să câștige procesele. „A fost controlat modul în care serviciile publice deconcentrate sunt organizate, funcționează și își îndeplinesc atribuțiile stabilite prin lege“, a declarat șeful DCG, secretarul de stat Emanoil Neguț, la sfârșitul săptămânii trecute. La secțiile județene ale Gărzii Financiare, inspectorii au descoperit, printre altele, că raportul zilnic de control este întocmit sumar, fără să fie însușit prin semnătură de comisari și fără viza comisarului-șef de divizie. în cazul Direcțiilor Sanitar- Veterinare s-a descoperit că operațiunile de control privind conformitatea datelor declarate, pe proprie răspundere, la Oficiul Registrului Comerțului de către firmele nou-înființate sunt derulate cu întârziere, dar și că foarte multe amenzi contravenționale aplicate de inspectorii de control au fost transformate de instanțele de judecată în „avertisment“. Cât despre secțiile județene ale Gărzii Naționale de Mediu, inspectorii au constatat că echipele de control nu au specificat întotdeauna în mod clar sancțiunile aplicate și că la dosarele privind activitatea firmelor nu se regăsesc documente din care să rezulte că acestea au rezolvat ulterior neregulile. Șeful DCG a precizat că scopul verificărilor este de a propune măsuri pentru remedierea deficiențelor, fiind „un instrument de îndreptare a disfuncționalităților“. în acest an vor fi verificate și serviciile deconcentrate cu atribuții de control din celelalte județe. Newsln COMENTARIU Vă invit să vă puneți această întrebare. Și sunt convins că veți răspunde negativ. Taxele nu se plătesc singure și, prin urmare, reducerea de taxe, care duce la încasări mai mici la diversele bugete, este suportată din altă parte. Vă rog să aveți acest lucru în vedere atunci când de la guvern se anunță că reducerea taxării a crescut veniturile bugetare astfel încât vom avea mai mulți bani la buget, mai mulți bani pentru agricultură, pentru sănătate, pentru infrastructură. Face parte din aceeași categorie a unor potențiali habariști, care ar putea susține că majorarea pensiilor și alte cheltuieli suplimentare se vor achita din creșterea economică. Ce a însemnat cota unică? A însemnat instantaneu reducere de taxe. Chiar acolo unde era mai puțină nevoie. Introducerea ei, insuficient socotită, a stat la baza dezechilibrelor pe care le înregistrăm. De ce nesocotită? Pentru că o politică fiscală coerentă, care are în vedere taxele și cheltuielile guvernamentale, acordă stimuli acolo unde este nevoie și îi inhibă în domeniile suprastimulate. A făcut asta cota unică? Nu. A accentuat polarizarea socială, oferind mulți bani celor puțini, și care în general aveau mai puțină nevoie și luând câte puțini bani de la mulți, dar de multe ori. Rezultatul? S-au luat mulți bani de la mulți și s-au distribuit mulți bani la puțini. Profesorul Gregory Mankiw, de la Harvard, este un adept al reducerii de taxe. El a fost angajat de președintele american George W. Bush pentru a-l consilia. Și asta a și făcut, calculând diversele efecte ale reducerilor de taxe asupra încasărilor bugetare suplimentare, rezultate din stimularea economiei. A încercat să răspundă la întrebarea: „Cât de mult se plătesc taxele singure?“. Nu am văzut o astfel de analiză asupra economiei românești, din păcate, pentru că ea ar fi trebuit făcută înainte de introducerea unui nou sistem fiscal (cota unică). Mint. Am văzut una - aceea care a stat la baza vechii fundamentări a PSD-ului, atunci când s-a gândit să introducă sistemul de cotă unică. Vă aduceți aminte că, după această analiză, proiectul a fost abandonat? Și vă reamintesc faptul că domnul Mihai Tănăsescu, cel care a promovat inițial acest sistem, analizându-l, a ajuns la concluzia că nivelul de cotă unică în România, necesar pentru ca evoluția ulterioară economică să nu fie afectată, ar fi trebuit să fie de 23%. Și chiar și așa, dezavantajele prin polarizarea socială ar fi fost mult mai mari. Prin urmare, domnul Tănăsescu a făcut exact ceea ce trebuia să facă un ministru înțelept, a abandonat ideea și a aruncat-o la coșul de gunoi. în economie, ca și în viață, există căutători prin coșul de gunoi. în general, oameni năpăstuiți, fără perspectivă, care își caută resursele prin ceea ce abandonează alții. Fie sunt persoane a căror forță de muncă este epuizată, lipsite de creativitate și de plusvaloare, mediocre, și nu își pot asigura altfel existența, fie vagabonzi, fie năpăstuiți temporar de viață, înclin să cred însă că persoanele care au răscolit după cota unică și au decis să o introducă la nivelul de 16% fac parte din primele două categorii. Concret, ei au găsit un ecler început în coșul de gunoi și l-au prezentat ca pe un tort. Cota unică! Reducerea de taxe! Dăm bani la toată de Radu SOVIANI lumea! Votați-ne! Mă întorc la Gregory Mankiw, care recunoaște că, pe termen lung, reducerea taxării capitalului generează plus de creștere economică suficient să acopere doar jumătate din veniturile pierdute. Asta înseamnă, potrivit studiului, că trebuie acoperită de undeva cealaltă jumătate. De unde? Din deficite mai mari. De asemenea, potrivit lui Mankiw, reducerea taxării salariilor generează suficiente venituri încât să acopere doar 17 procente din veniturile pierdute. Spre exemplu, dacă reduci taxe de un miliard de dolari, plusul de impozite care va reveni din stimularea economică va fi de doar 170 de milioane de dolari. Restul de 830 de milioane de dolari se transformă în datorie națională. Continuare în pagina 3 Se plătesc taxele singure? 1 Titlurile zilei EVENIMENT/ PAGINA 2 Speranța în marele câștig Craiovenii au jucat la Loto 6/49 și săptămâna trecută, încercând să ghicească toate cele șase numere ACTUALITATE / PAGINA 3 Cine vrea credit să mai aștepte Creșterea dobânzii și a euro lovește împrumuturile. La un credit ipotecar vom returna de două ori mai mulți bani. Nici refinanțarea nu este o soluție SOCIETATE/PAGINA 5 Banii pentru spitale - zgomot liberal Liberalii de la municipiu cer reprezentanților primăriei să se consulte în alcătuirea bugetului pe 2008 și cu managerii spitalelor aflate în subordinea administrației locale. în caz contrar, peneliștii sunt de părere că se va ajunge la sume asemănătoare celor din 2007, când celor trei spitale li s-au dat în total 7,5 miliarde de lei vechi Rezultatele extragerii din 27.1.2008 Recuperăm din banii primei înmatriculări Procedura prin care persoanele care au achitat taxa auto vor putea recupera suma rezultată din diferența dintre cuantumul vechi al taxei și cel nou, acceptat de Comisia Europeană (CE), va fi reglementată, probabil, în normele de aplicare a actului normativ prin care s-a stabilit noua formă a taxei. „Din punct de vedere administrativ, statul român nu va introduce nici un fel de norme suplimentare pentru a împiedica accesul cetățenilor la recuperarea unei părți din taxă, pentru că se discută despre diferența de taxă, nu despre întregul cuantum“, a declarat ieri șeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocănea. El a precizat că această prevedere ar putea fi introdusă în normele de aplicare a ordonanței de urgență a guvernului privind noua formă a taxei auto. Șeful DAE a precizat că persoanele care vor achiziționa automobile până la data la care va intra în vigoare noua formă a taxei vor plăti taxa de primă înmatriculare în funcție de vechea grilă de taxare, aflată în vigoare. „Atâta vreme cât reglementările sunt în vigoare, ele sunt respectate“, a spus Ciocănea. Ministerul Finanțelor a făcut public, săptămâna trecută, proiectul de ordonanță privind modificarea taxei auto și l-a supus dezbaterii publice. Taxa se calculează în funcție de gradul de poluare a mașinii (normele Euro), de capacitatea cilindrică și de vechimea autovehiculului. Potrivit noii grile de taxare, valoarea taxei se va tripla la mașinile noi Euro 4, dar va fi de zece ori mai mică pentru mașinile Euro 1 cu o vechime de 14 -15 ani. Newsln IlTLJlSSIB TRANSPORT INTERNATIONAL DE PERSOANE ^ _ îSPANIA INFORMAȚII la fel: 08010 100100 De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a Gazetei de Sud? Sună acum la 0251/412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD . Cotidian al oltenilor de pretutindeni REDUCERE S0% Pentru că este de două ori mai ieftin decât dacă ai cumpăra Gazeta în fiecare zi. USD 2,5634 EURO 3,7694 1 gr. AUR 75,8203 Cuvioșii: Efrem Șirul, Paladie și Iacob Sihastrul ABONEAZA-TE CU NUMAI 12,9 LEI* REDUCERE 50% ECONOMISEȘTI 13,5 Abonare și reclamații: 02gl^^2.1L4Ș Cotidian al oltenilor de pretutindeni Tiraj: 29.620 BRAT ==£ Craiova Slatina Târgu Jiu Dr. Tr. Severin 4 ° C -6 ° C 4 ° C -6 ° C 4 ° C -7 ° C 5 ° C/ -5 ° C \