Gazeta de Sud, ianuarie 2010 (Anul 16, nr. 4526-4549)

2010-01-15 / nr. 4536

■*" Director: Adrian VOINEA Abonează-te la Gazeta de Sud și primești cadou Cartela Vodafone!n plus, ești înscris automat la Tombola Abonaților! Caută detalii în ziar: Nr. 4536 | 10+12+16 pagini | www.gds.ro | Vineri, 15 ianuarie 2010 ! Preț: 1,5 lei 1 Titlurile zilei EVENIMENT/PACUA 2 Dunărea a inundat sute de hectare de teren Inspectoratul pentru Situații de Urgență Dolj a comunicat ieri că au fost inundate 200 de hectare de terenuri arabile necultivate în zona Ciuperceni - Desa, din cauza creșterii nivelului Dunării 4 .Moarta nistreang ă doljeancă de 37 de ani, profesoară de informatică la Colegiul Tehnic „Ion Mincu“ din Craiova, și-a pus capăt zilelor, fără să justifice în vreun fel acest gest: în urma acestei tragedii, doi copii - unul la grădiniță și altul elev în ciclul primar - au rămas fără mamă. Gabriela Stelea preda informatica de aproape un deceniu la Colegiul Tehnic „Ion Mincu“. Miercuri a fost la ore, apoi a avut de încheiat situațiile școlare ale elevilor săi pe primul semestru. S-a comportat normal, a stat de vorbă cu colegele ca în orice altă zi. Când și-a terminat treaba, s-a urcat la volanul Loganului personal și a plecat către locuința sa din comuna Pielești, sat Pârșani. Câteva ore mai târziu, un vecin a găsit-o spânzurată de un copac din curte. Femeia nu a lăsat nici un bilet în care să-și justifice în vreun fel decizia de a-și lua viața. „Era o profesoară excepțională, foarte liniștită și conștiincioasă, iubită atât de colegi, cât și de elevi. Nu s-a certat niciodată cu nimeni. Ne e greu să credem că nu mai este și nu putem să ne dăm seama ce motiv ar fi avut să se sinucidă“, a declarat prof. Cornelia Drânceanu, directoarea Colegiului Tehnic „Ion Mincu“. Reprezentanții poliției susțin că a fost vorba de o sinucidere. Au fost demarate însă cercetări, pentru a se stabili din ce cauză s-a sinucis femeia. Adrian DINU înainte de a se spânzura, profesoara Gabriela Stelea s-a comportat normal la ore Comentariu Nu știam încă să citesc, dar am înțeles tot. Sala plină până în tavan tremura de încordare ca un animal uriaș. Când, după ce Superman a reușit să dea timpul înapoi și totul s-a terminat cu bine, becurile s-au aprins și au scos la iveală scaunele de proastă calitate și mizeria din sală. Afară, în fața cinematografului Central, străzile erau întunecate pentru că Epoca de Aur nu avea nevoie de lumină. Dar în jurul meu, sute de oameni discutau entuziasmați filmul. Realitatea cenușie nu mai conta. După mai bine de două decenii, anul 2010 se anunță unul dintre cele mai fecunde pentru industria de film din România, peste 60 de noi producții fiind în lucru. Este urmarea firească a unei rețete impuse pe plan mondial de către regizorii noului realism, românii Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu sau Cristi Puiu. Premiile își continuă curgerea, iar criticii americani au primit foarte bine „Polițist, adjectiv“, cea mai tânără odraslă a unui val românesc foarte la modă peste hotare. Dar nouă, românilor, ne mai plac filmele românești? S-ar spune că filmele românești au un avantaj pe piața autohtonă față de marile producții americane: scenariștii și regizorii pot intui mai corect gustul publicului, iar limba în care se desfășoară acțiunea este ea însăși un element care ar trebui să faciliteze contactul cu spectatorii; în plus, marile premii câștigate în ultimii ani asigură acel prestigiu de care cinematografia românească a dus lipsă ani de-a rândul. Dar când comparăm numărul de spectatori de cinematograf ai filmelor străine cu cei ai filmelor românești, victoria veneticilor este zdrobitoare. Primele trei filme din box-office-ul românesc al anului 2009, este vorba despre „Ice Age 3“, „Avatar“ și „2012“, au adunat împreună 930.000 de spectatori. Cele mai vizionate filme românești ale anului, „Amintiri din Epoca de Aur“, „Ho-ho-ho“ și „Francesca“, au strâns împreună de paisprezece ori mai puțini spectatori. Diferența este zdrobitoare și explicabilă doar parțial prin bugetele uriașe și mecanismul marketingului hollywoodiam De altfel, producția lui Cristian Mungiu, „Amintiri din Epoca de Aur“, ca și „Francesca“, povestea cu emigranți regizată de Bobby Păunescu, au beneficiat de campanii de publicitate croite inteligent. „Flo-ho-ho“, o comedie de sezon ratată, a prins locul doi în clasamentul audienței ca urmare a promovării agresive de care a avut parte și a unui nume faimos pe generic: Ștefan Bănică Jr. Rămâne de discutat dacă numele Mungiu pe afiș vinde mai bine bilete de cinema decât numele unei vedete de televiziune. Spectatorul român a învățat însă că, atunci când vine la un film românesc, are parte de orice, mai puțin de divertisment în stare pură. Experiența rămâne imprevizibilă: dacă ai ghinion, ajungi în fața unei pastișe hollywoodiene de prost-gust. Dacă ai noroc, dai peste un spectacol inteligent, uneori sumbru, dar care te pune în fața unui puzzle greu de decriptat fără un fond cultural solid. Cei mai mulți spectatori vin la cinematograf nu pentru a dezlega dileme existențiale, ci pentru a evada dintr-o realitate neplăcută. Maeștrii cinematografiei române au descoperit incantația care-i vrăjește deopotrivă pe jurații de la Cannes și pe pretențioșii critici americani. însă, marea provocare a Noului Val românesc (deja asumată de Mungiu în „Amintiri din Epoca de Aur“) este vrăjirea publicului de acasă, al cărui sprijin îl poate scoate de sub fatalitatea restrictivă a finanțărilor de stat, în momentul în care regizorii români vor croi filme care să placă atât criticii, dar mai ales publicului de acasă, povești precum „Polițist, adjectiv“ vor încasa mai mult de 30.000 de euro din vânzările de bilete. E anormal că, în termeni pragmatici, cel mai apreciat film românesc al anului valorează mai puțin decât o garsonieră dintr-un cartier-dormitor. Vă mai plac filmele românești? i SOCIETATE / PAGINA . Căpșunele dau de lucru pe timp de criză în timp ce angajatorii doljeni anunță că disponibilizează mai bine de jumătate din salariați, cei europeni pun la dispoziția persoanelor interesate sute de joburi. Cele mai multe dintre acestea sunt însă în domeniul agricol, la cules de fructe și legume SPORT / PAGINA 10 Mark Wotte, la primul antrenament cu Universitatea Comenzile olandezului sunt traduse de Corneliu Papură, însă Wotte și-a surprins elevii cu câteva cuvinte românești il IUI* Seria câștigătoare din 14 ianuarie 2010 este: 21Zpj l 000699 și ești premiat! Ai câștigat? Sună la 0251413.100 (în maximum 24 de ore) Acest număr conține Suplimentul ALEGE TV LOTO 5/40 7,1, 24, 23, 30, 26 JKP JOKER 10, 8, 25, 23, 20 + 17 Rezultatele extragerii din 14.01.2010 LOTO 6/49 NOROC 7, 9, 47, 40, 31,17 1880735