Gazeta Învățământului, 1959 (Anul 11, nr. 500-545)

1959-01-09 / nr. 500

Proletari din toate țările uniți-văl Organ al Ministerului Miamintului și Culturii și al Comitetului Central al Sindicatului Muncitorilor din Invățămînt și Cultură Anul XI. Nr. 500 Vineri 9 ianuarie 1959 8 pagini 25 bani Steaua printre .STEAGUL MARII REVOLUȚII SOCIALISTE A PĂTRUNS PRIMUL VICTORIOS IN SPAȚIUL COSMIC. Ca o săptâmînă încheiată, radioul, telegraful, ziarele poartă de a lungul și de-a latul pămîntului vestea acestui eveniment. socotit pe bună dreptate unul dintre acele fapte care dau numele unui secol întreg. Pentru prima oară omul a triumfat în lupta cu forța de atracție a pămîntului și a izbutit să lanseze în spațiul sideral o mașină creată de mintea și miinile lui, o mașină care, străbătind milioane de kilometri, sa înscris acum pe orbită in jurul soarelui, devenind cea de-a 10-a planetă a universului nostru, prima planetă artificială. Comentariile întregii prese mondiale, ale savanților și oamenilor de știință subliniază importanța epocală a acestei victorii. Agenția americană "Associated Press" este silită să recunoască: .Oamenii de știință sovietici au plasat pe orbita acum un mic frate al pământului care nu numai că le asigură un prestigiu uriaș purtind inscripția U.R.S.S ianuarie 1959", dar poate transmite prețioase cunoștințe despre spațiile interplanetare*. Influentul ziar englez .Sunday Express" numește lansarea primei rachete cosmice de către Uniunea Sovietică drept un punct de cotitură în istoria progresului omenirii. Lansarea rachetei cosmice sovietice vine la puțin timp după eșuarea repetată a lansării rachetei americane "Pioneer" în spațiul interplanetar. Astfel, mărețul succes al savanților, specialiștilor, tehnicienilor și muncitorilor care au făurit racheta cosmică sovietică se conturează puternic drept o strălucită victorie a Uniunii Sovietice asupra Statelor Unite in domeniul celei mai înaintate științe și tehnici. Această victorie prefigurează rezultatul întrecerii între Țara constructorilor comunismului și Statele Unite, intre sistemul socialist și sistemul capitalist in viitorii șapte ani. Unul din principalele temeiuri ale acestei strălucite victorii a Uniunii Sovietice, pe care îl recunosc de mult și oamenii de știință din țările capitaliste, este dezvoltarea fără precedent în istorie a invățămîntului sovietic și în special a invățămîntului tehnic de toate gradele. Numărul studenților pregătiți in institutele tehnice superioare din Uniunea Sovietică întrece de 4 ori numărul studenților din Anglia, Franța, Republica Federală Germană și Italia luate la un loc,ări a căror populație este aproape egală cu a Uniunii Sovietice, in felul acesta în Uniunea Sovietică nu numai că a fost făurită tehnica cea mai înaltă din lume, ci s-au creat și cadrele de specialiști care să stăpînească și să dezvolte necontenit această tehnica. Oamenii sovietici, oamenii epocii comunismului, se pregătesc acum să realizeze un laborator și să folosească in scopuri pașnice uriașele energii care se dezvoltă în astrul din centrul universului nostru. 11,2 km sec era pînă nu de mult o noțiune pe care o înțelegeau doar specialiștii. Astăzi, întrebați pe orice elev de școală mai mare de 10 ani și va răspunde de îndată că această formulă reprezintă cea de a doua viteză cosmică, pe care racheta sovietică a și depâșit-o, devenind a 10-a planetă a sistemului nostru solar. Aceasta este încă o mărturie a înflăcărării tineretului pentru tot ce este roșie , și un nou, măreț. Oamenii școlii au datoria să cultive această înflăcărare, să i dea aripi largi, făcînd din ea armă prețioasă în înfăptuirea nobilei unor sarcini de creștere și educare a generațiilor viitoare de luptători pentru cauza socialismului și comunismului. Lansarea primei rachete cosmice este considerată de oamenii sovietici drept începutul unui drum nou. Răspunzind întrebărilor pe care le-au adresat corespondenții de presă în numele cititorilor din lumea întreagă, academicienii A. Topolev, A. Blagonravov și profesorul Boris Kukorkin, savanți cu prestigiu mondial în domeniul astronauticei, ne au deschis in față perspectiva uimitoare a unui viitor nu prea îndepărtat in care omul va străbate el însuși spațiul cosmic, iar echipajele științifice ale rachetelor vor păși pentru prima oară pe Lună, pe Marta, pe Venus. Savanții sovietici au arătat că însăși problema atingerii celei de a treia viteze cosmice, necesară unei rachete pentru a ieși din sistemul nostru solar și a pătrunde in macrocosmos, este pe deplin rezolvabilă intr-un termen scurt. Argonauții de mîine ai spațiului cosmic, cei care vor transforma întreaga viată a planetei noastre cu ajutorul energiei termo-nucleare sunt astăzi în majoritatea lor elevi pe băncile școlii. Este menirea și datoria cea mai înaltă a tuturor celor care se ocupă de formarea tinerei generații să crească oameni demni de a făuri victoria mărețelor vremuri pe care le trăim. Cosmodromul viitorului g^tHU«a«tmn««mwachBn«»«ja«sii»iîa^si»ai»i0id!iii!«iii fiiiwît ti Htm!niiiHt Hiit!i!i.ui i!tiiH!ra!îiiiiiiit,iiiiit t titijtiîKuiții i Ht!i!itittum Tiim«4fii»i ! Munca creatoare a întregului popor sovietic, îndreptată spre rezolvarea celor mai importante probleme ale dezvoltării societății socialiste în interesul întregii omeniri progresiste, a permis să se înfăptuiască cu succes primul zbor interplanetar. A zecea planetă a soarelui  e o orbită ale cărei elemente sunt bine deorbitele terminate, situată intre celer două planete „vecine“ — Pământ și Marte — se rotește de citeva zile in jurul soarelui o nouă planetă — tinăra planetă de origină păminteană, solia celei mai înaintate științe din lume, știința sovietică. Acei care au sfărâmat pentru prima oară in istoria omenirii lanțul robiei și al exploatării, care au înălțat stindardul socialismului victorios și construiesc acum cu succes bazele tehnico-mteriale ale comunismului au deschis și porțile universului, demonstrând încă odată intrenii lumi nivelul științei și tehnicii lor. Nivelul acesta este, printre altele, rezultatul superiorității sistemului de învățămint sovietic. Școala sovietică asigură elevilor o dezvoltare multilaterală și, in același timp, posibilitatea de a-și însuși o înaltă specializare. Avind un înalt nivel teoretic, fiind strins legat de viață, de necesitățile tehnicii și ale producției, studiul științelor naturii, și îndeosebi al matematicii și fizicii, ocupă un loc de frunte in școala sovietică. Aceasta creează posibilități largi de pregătire a unor cadre de constructori și de cercetători cu o înaltă calificare. Este foarte bine cunoscut faptul că Uniunea Sovietică a întrecut toate țările în ceea ce privește numărul și calitatea pregătirii specialiștilor în diferite domenii. Tocmai ca rezultat al acestui fapt, în timp ce încercările S.U.A. de a trimite o rachetă spre Lună s-au soldat de fiecare dată cu eșec, savanții sovietici au reușit să trimită o rachetă interplanetară încă de la prima încercare. In felul acesta, ei au înscris cu litere de aur ziua de 2 ianuarie 1959 în istoria științei și tehnicii. Realizînd cea de a doua viteză cosmică, calculind cu precizie perioada și direcția de zbor, alegînd cu aceeași precizie momentul lansării, savanții și constructorii de rachete sovietici au lansat in spațiu prima rachetă capabilă să învingă atracția pământului. Ultima treaptă a rachetei cosmice este prevăzută cu un container special, în interiorul căruia au fost instalate diferite aparate, care au transmis semnale timp de 62 de ore. Prelucrarea acestora cu ajutorul mașinilor electronice va dezvălui noi taine despre originea razelor cosmice în afara cîmpului magnetic al pămîntului, stabilirea radioactivității Lunii etc. Tot F. DIAC (Continuare în pag. 7-a)