Gazeta Învățământului, 1962 (Anul 14, nr. 642-688)

1962-01-05 / nr. 642

Organ al Ministerului invățămintului și Culturii și al Uniunii Sindicatelor din Instituțiile de Învâtâmint și Cultura Anul XIII nr. 642 vineri 5 ianuarie 1962 8 pagini 25 bani (Continuare in pag. 3-a) DE ANUL NOU în mijlocul cadrelor didactice și al elevilor La cumpăna dintre ani sînt cîteva momente care se trăiesc cu o deosebită intensitate. Atunci fiecare din noi, ascultînd cu răsuflarea întretăiată ultimele douăsprezece bătăi de inimă ale anului care se stinge, face bilanțul celor împlinite, se gîndește la viitor. Toate acestea există de mult de tot dar au căpătat în anii din urmă semnificații noi. In zilele noastre, la răscrucea dintre vechiul și noul an, fiecare are să-și spună înfăptuiri negîndite în trecut, fiecare își poate permite cele mai înaripate proiecte... Și tot atunci, cu paharele pline, se fac cele mai sincere urări. Am avut ocazia să întîmpinăm noul an în mijlocul cadrelor didactice dintr-un raion din Capitală. Erau acolo profesori, învățători, educatoare — mai tineri, mai vîrstnici, în jurul imensului pom de iarnă, după tradiție, s-a toastat pentru un an bun, pentru pace și bunăstare. — La începutul noului an ni se îndreaptă gîndurile, în mod firesc, spre cel care a călăuzit pașii noștri, spre cel care ne-a făcut posibilă o viață nouă și fericită: Partidul Român — toastează Muncitoresc tov. Constantin Pîrvu, Sfatului popular vicepreședintele al raionului V. I. Lenin, arînd din partea comitetului executiv și din partea secției de învățămînt noi succese în munca de instruire și educare a tinerei generații. — Aș vrea să ridic paharul și să urez dascălilor noștri ani mulți și fericiți, să urez din toată inima succes celor care zi de zi, cu dragoste părintească, cresc tinerele mlădițe ale patriei, celor ce ajută în munca de educare a unui om nou, constructor al socialismului — toastează din partea utemiștilor și a pionierilor, primul secretar al comitetului raional V. I. Lenin. ...Lor, educatorilor, le-au fost exprimate aici ca și în toate școlile din țară, acolo unde s-a sărbătorit noaptea anului nou — cele mai curate și mai sincere urări. Reporterului îi este dat să facă indiscreții și să dezvăluiască public parte din năzuințele, din gîndurile oamenilor spuse de fiecare încet, numai pentru sine, în acel ceas de noapte. Profesorul Petre Marcu, directorul Școlii elementare nr. 136 a fost primul pe care l-am convins să ne mărturisească gîndurile sale : — Anul nou a găsit împreună pe majoritatea membrilor colectivului pedagogic de la școala noastră. Suntem în jurul aceleiași mese. Ce am putea să dorim mai mult în noul an decît să fim strîns uniți, să facem front comun pentru ca de acum înainte să obținem rezultate și mai bune în procesul instructiv-educativ. La una din mesele cele mai mari am întîlnit-o pe profesoara Elisabeta Vîntu, de la Institutul pedagogic de învățătoare, înconjurată de nu mai puțin de alți 15 invitați. Erau membrii familiei și membrii unei alte familii mai mari pe care profesoara a crescut-o cu drag an de an : elevii și elevele ei ajunși astăzi profesori și învățători. Cîțiva dintre ei au venit chiar din provincie ca să sărbătorească revelionul împreună cu profesoara lor. — Mi se umple inima de bucurie cînd mă aflu în mijlocul celor dragi. După cum vedeți familia mea este mare. Ce îmi doresc ? Ca ea să fie și mai mare, ca de pe băncile institutului nostru să plece și anul acesta o promoție de absolvenți bine pregătiți care să fie, acolo unde vor fi repartizați, exemplu în muncă. Și gîndurile profesoarei Veronica Popescu, dirigintă a unei clase a VII-a de la Școala elementară nr. 135 se îndreaptă către elevii ei. Anul acesta mă voi despărți de elevii mei. După absolvirea școlii ei vor pleca spre școlile profesionale, spre școlile medii. Drumurile pe care și le vor alege și felul în care vor păși mai departe în viață sunt preocupări de frunte ale dirigintelui. Aș vrea ca și în anul viitor să muncesc în așa fel cu elevii mei vicit fiecare să devină un om de nădejde. ...Iată numai cîteva din gîndurile pentru noul an arătate pentru cele douăsprezece bătăi de inimă ale vechiului an și prima bătaie a noului an. ★ Elevii și pionierii au întîmpinat și ei noul an petrecînd. In numeroase școli bucureștene s-au organizat revelioane ale elevilor. La Școala medie nr. 21 s-a desfășurat, în noaptea de Anul Nou, revelionul comun al elevilor din școlile medii nr. 1, 21 și 31. Pro n zilele vacanței, pe patinoare este întotdeauna o mare afluență de elevi Proletari din toate țările, uniți- vâj Răspînditori ai culturii în mase Peste 160 de cadre didactice din Satu Mare fac parte din colectivele de conferențiari ale S.R.S.C., din brigăzile științifice sau din conducerile universităților muncitorești din oraș. Expunerile făcute cu prilejul deplasărilor la întreprinderi sau în comunele din raion contribuie la răspîndirea științei și culturii în mase, la lărgirea orizontului cultural și la educația multilaterală a oamenilor muncii. Propaganda prin conferințe desfășurată de către profesori a adus o contribuție prețioasă la colectivizarea întregului raion. In luna decembrie programul de activitate al sălii culturale a sindicatului a cuprins cîteva acțiuni educative interesante. La 10 decembrie profesoara Filimona Oșanu a deschis lectoratul muzical cu prima temă „Muzica și elementele ei de expresie", după care filarmonica de stat „Glinka“ din Satu Mare a susținut un concert. Lectoratul mai cuprinde, printre altele, temele „Muzica romînească înainte de 23 August“, „Dezvoltarea muzicii romînești în anii puterii populare" etc. Biblioteca sindicatului a organizat în cursul lunii decembrie o seară literară pentru elevii școlilor medii cu titlul „Figura comunistului în literatura noastră nouă“, iar pentru cadrele didactice simpozionul literar „Republica în literatură“, la care și-au dat concursul profesori de limba și literatura romînă. De asemenea tot în cursul lunii decembrie s-a desfășurat ciclul de filme documentare „R.P.R. în construcție“, iar sala culturală a sindicatului a găzduit serbarea pomului de iarnă pentru copii, carnavalul pionierilor și revelionul cadrelor didactice. Comitetul sindicatului invățămînt din Satu Mare se preocupă îndeaproape și de organizarea unor interesante activități pentru elevi, pentru școlari de vîrstă mică. In sala culturală a sindicatului rulează filme de desene animate, iar pentru pionieri și școlari filme documentare și jurnale de actualitate. Săptămînal pentru elevii claselor VIII-XI, înaintea unor filme educative, au loc scurte expuneri făcute de profesorii de pedagogie din oraș pe teme ca, de pildă: „Cum să ne alegem profesiunea“, „Norme de comportare civilizată“, „Despre dragoste, prietenie, tovărășie" etc. Corul sindicatului, pregătește noi piese programîndu-și pe lîngă unele concerte în regiune, un schimb de experiență cu corul sindicatului învățămînt din Oradea. In puțină vreme alături de cor, de orchestra semisimfonică și de formația de teatru, sindicatul de învățămînt din Satu Mare își va mări numărul formațiilor artistice amatoare cu o echipă de dansuri și o brigadă artistică de agitație. N. BURCEA In școala lui Ionică, a lui Ștefan a Petri în Tîrgu-Neamț se află Școala Domnească ridicată in anul 1852. O inscripție care datează de la înființarea sa stă drept mărturie pe frontispiciul școlii. Aici a învățat și Ionică a lui Ștefan a Petri, după ce a luat primele lecții de la dascălul „bădița Vasile“ în pridvorul bisericii din Humuleștii Neamțului, sat așezat în apropierea tîrgului „de treci Ozana de cea parte". Nu de mult cineaștii noștri au strîns material documentar pentru filmul „Ion Creangă“. Copiii școlii nr. 2 despre care mi-am propus să scriu aceste rinduri, au folosit drept cadru pentru acest film. Dacă astăzi, ar veni din nou cineva să caute vechea școală, cu greu ar mai recunoaște-o. Din școala lui Ionică n-a mai rămas decât inscripția de pa frontispiciu. Ea a fost complet renovată. Prin grija partidului și guvernului, s-a alocat suma de peste 100.000 lei cu care s-au făcut multe transformări școlii. S-au schimbat dușumelele vechi cu parchet, s-au făcut tencuieli noi, sobe de teracotă, geamuri și uși noi, s-a schimbat instalația de lumină care lăsa mult de dorit. După începerea anului școlar la îndemnul directoarei Victoria Ștefan și a cadrelor didactice, comitetul de părinți înfrumusețeze a continuat să localul. S-au cumpărat covoare, perdele, draperii de catifea, tablouri etc. De asemenea, acum în vacanța de iarnă, pentru a se menține curățenia în școală, tot cu ajutorul părinților s-a făcut prin muncă voluntară un pavaj, care înconjoară clădirea ,i se prelungește pînă la poarta școlii. în noul trimestru copiii vor intra într-o școală mai frumoasă, vor învăța în clase curatecu bănci noi, cu perdele și covoare. Cită deosebire între localul vechi în care a învățat Creangă și localul modern în care învață copiii noștri astăzi ! R. C.