Gazeta Sporturilor, februarie 1938 (nr. 2662-2689)

1938-02-01 / nr. 2662

ABONAMKNTSt Panoan... .......................... . LEI 700 Pașm* Inul......................................880 Instituționi, Cioburi și Proprietari . • 9000 Un număr rachiu.......................... • 4 Dumitru Iordănescu ne scrie: Nl provoc pentru a șasea oară pe Lucian Popescu... Primim din partea boxeurului Dumitru Iordănescu o scrisoare prin care ne arată că pentru a șasea oară provoacă în mod public pe campionul României la categoria ușoară, Lucian Popescu, fără ca acesta să răspundă. «Voiu face publicului o mare surpriză» — scrie boxeurul Iordănescu — «dacă voiu fi în ring cu Lucian Popescu» Vreau ca munca pe care am depus-o cu acest sport să-și arate roadele și voiu persista în această dorință. In ce privește revanșa cu Benjamin Adama, i-o acord oricând, dar numai în limita categoriei ușoare. Sunt în perfectă condiție de formă și cred că în curând voiu apare iarăși într'un match public cu ocazia unei organizări ce se va face::-. 100.000.000 lei pentru footballatil țărmi... în Anglia Federația engleză de football a luat o importantă hotărâre în legătură cu ajutorarea footballiștilor săraci. Un gest care arată îndeajuns câtă atenție se acordă jucătorilor în patria footballului. Intr’adevăr Federația engleză a hotărît începerea sezonului de toamnă pe anul 1938—1939, la 20 August. Precum se știe campionatul englez începe la 27 August. Ziua de 20 August va fi utilizată pentru fondul de care vorbim mai sus. Se proectează acoperirea unui prim fond de 100.000 lire sterline circa 100 milioane Hei. In pay, LV-a. Rezultatul matchului Franța—Belgia tllimite informații din țară și străinătate COTIDIANUL SPORTULUI ROMÂNESC Birourile t STRADA INGINER ANGBSL SALIGNY No. S. - BUCUREȘTI Director: N. PAPAGHEOROHB PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Distal* . . . . • Administrați* . . . 3ÄMW. Redact*..............3.86.69. Mu Sthimeling a învins la pe Ben Foord cum s’a cesfășurat pe reprize matchul de la Hamburg. Au asistat 25.000 de spectatori BERLIN. Jä (Intersport). Ani după amiază a avut loc la Hamburg matchul international de box, în care Max Schmeling a întâlnit pe sudafricanul Ben Foord. Competițunea de box a suscitat un interes deosebit, adunând in sala Hansa 25.000 spectatori. Max Schmeling a învins pe Ben Foord la puncte, matchul disputând-se in 12 reprize. Boxeurul german, prin tehnica sa superioară, a reușit să fie la distanță impetuozitatea adversarului, care deși învins a făcut o figuri onorabili, nepermițând lui Schmeling o detașare extrem de netă. CUM S’A DESFĂȘURAT MATCHUL Schmeling, ca totdeauna, își studiază adversarul în primul rând. Acelaș lucru s’a întâmplat și în matchul cu Ben Foord. Acest fapt a permis sud-africanului să atace cu impetuozitate încă de la începutul matchului și să-și asigure un avantaj în prima repriză. In repriza doua, Germanul începe să atace și reușește un swing de dreapta care îl sgudue pe Foord. Repriza este de departe a lui Schmeling. SUPERIORITATEA LUI SCHMELING In repriza 6-a, sud-africanul 1*0, cunoștință cu dreapta lui Schmeling și începe să sângereze din abundență. Mare avantaj pentru Schmeling. Repriza următoare arată superioritatea sdrobitoare a germanului. Adversarul lui se apără cu disperare, dar fără nici un rezultat. Nici repriza opta nu aduce vreo schimbare. Se credea că partida își va încheia desfășurarea în câteva secunde. SURPRIZA 1 Repriza noua a fost o mare surpriză. Ben Foord, renăscut parcă, lovește cu precizie cu stânga. Sud africanul desfășoară o activitate prodigioasă și câștigă cu mult repriza. Iluziile lui Foord sunt însă repe de spulberate în repriza 10-a, când se vede că Schmeling a vrut numai să se odihnească. Mare avantaj pentru Schmeling. Ultimele două reprize sunt de asemenea în avantajul lui Schmeling. Bravul Ben Foord te apără cu disperare de k. o« și reușește, căci gongul final îl găsește epuizat, dar în picioare. Schmeling s-a prezentat la 87 kgr. Ben Foord la 93,1 kgr. Italianul Enrico Venturi (stânga), nu este prea sigur de el în fața campionului lumii la categoria pană, negrul Henry Armstrong (dreapta). De altfel europeanul a fost învins prin K. o. în repriza șasea. G. E. T. Eyston, recordmanul mondial de viteză, vrea să bată propriul său record și să depășească 550 km. pe oră Noul recordman mondial de viteză absolută în automobil, englesul G. E. T. Eyston nu sa culcat pe laurii câștigați acum câteva săptămâni, când realizând o viteză de 502 km. pe oră sa instalat în fruntea tabloului de onoare. Deși în momentul de față nu pare să aibă rival, proaspătul recordman mondial, nu a depus armele ci țintește o apreciabilă îmbunătățire a propriei lui performanțe. Este adevărat că marile industrii germane au lăsat să se înțeleagă că pregătesc câteva trăsuri cu cari s’ar putea realiza mai mult decât a reușit Eyston, dar pare puțin probabil ca piloții reprezentanți ai acestor uzine să poată intra în arenă încă in cursul anului acestuia. Eyston va încerca ameliorarea recordului Cât privește pe Campbell, compatriotul și predecesorul lui Eyston, a abandonat automobilismul, dedicându-se aviației, domeniu în care nu va întârzia să incerte ameliorrea vitezei de 700 km. pe oră, care asigură italianului Agero, titlul de cel mai rapid om din lume. Deci, deocamdată, Eyston nu are a se teme de concurentă. Cu toate acestea nu-și crede câștigat dreptul de odihnă și astăzi, mai perseverent ca ieri, depune multă râvnă pentru îmbunătățirea bolidului care a depășit 500 km. pe oră. Compatrioții săi îi dau un concurs nelimitat, convinși fiind că, mai devreme, sau mai târziu, pericolul german va încerca să-și spună cuvântul. Spre a se pune la adăpost de o eventuală surpriză și pentru a permite lui Euston să-și cimenteze piedestalul pe care a pus piciorul, compatrioții lui se străduesc alături de el. Este în afară de orice îndoială că motorul este departe de a fi atins limitele posibilului. Cei 502 km. pe oră ai lui Euston se pot depăși și de acest lucru își dă seama, chiar realizatorul performanței. Succesorul lui Campbell a reușit, în încercările de antrenament, să treacă peste 520 km. pe oră și în baza acestui randament »l credea că, în proba oficială și această viteză va fi depășită. Condițiunile atmosferice S'a înșelat. Poate da, poate nu. Căci, se putea foarte bine ca la antrenament starea atmosferică să fi fost mai convenabilă decât cu prilejul încercărei pentru record. Un vânt imperceptibil pentru om, ar fi putut să smulgă motorului cei 18 km, cari despart performanța de la an-In vederea antrenamentului Euston a închiriat pe un an de zile lacul Utah, pe fundul căruia a bătut recordul mondial tratament, de cea realizată in momentul probei oficiale. Deaceia nu se poate ști Precis, dacă diferența care tradusă în timp se reduce la câteva sutimi de secundă, se datorește unor mai puțin prielnice condițiuni atmosferice. Ipoteza din urmă pare să corespundă adevărului, întrucât și astăzi, Euston este convins că mașina lui putea da mai mult. 550 km, pe oră «Voi dovedi acest lucru» — a spus el într’un cerc de prieteni. Și este sigur că englezul nu se laudă. De altfel, spre a fi sigur că încercările viitoare vor da rezultatele pe care le scontează — vrea să depășească 550 km. pe oră — Euston a închiriat, pe timp de un an, lacul sărat de la Utah, pe fundul căruia a depășit 500 km. pe oră. „ Deci, faimoasa pistă va fi tot anul la dispoziția lui Eyston care nu va încerca numai să bată propriul său record el și pe cele de 24 și 48 ore. BOILLOT In secolul vitezii NAI REPEDE. TOT MAI REPEDE... puncte Újpest a învins Ferencváros cu 4-2 BUDAPESTA, 30. — Prima etapă a returului din campionatul de football s-a soldat cu următoarele rezultate : Újpest — Ferencvaros 4:2. Hungária — Tverekocs 4:2, Nemzeti — ETO l:1. Kispest — Budai 3:1. Elektromos — Bocskai lit. Budafok — Szuerkotaxi 2:0. Phoebus — Szeged 2.0. Prin înfrângerea Ferencvarosului, Hungária se află in fruntea clasamentului. Franța B. a învins Luxembourg cu 4-0 LUXEMBOURG 30 . Echipa B. a Franței a învins azi într-un match internațional de football, disputat aci, pe echipa națională a Luxembourgului cu 4 — 0 (4-0). Comitetul federal »a discuta problema naționalizării echipelor de football Un important oficial a fost însărcinat cu întocmirea unui raport în această chestiune Deși nimic nu a fost făcut public, se pare că problema naționalizărei echipelor de football din țară, preocupă în cel mai înalt grad cercurile noastre oficiale. Comisia Campionatului National probabil că va întocmi în cursul acestei săptămâni — în cel mai ju caz — până la 10 Februarie — o situație din care să raragă compunerea echipelor care activează în Divizia Națională A și B, sub raportul Proportionalitate de jucători româi și minoritari. COMITETUL FEDERAL VA DISCUTA PRINCIPIUL «NUMERUS PROPORTIONALIS» Ziarul nostru a fost primul care a dat știrea că se preconizează introducerea sistemului «numerus proporționalis», in echipele de football din întreg cuprinsul țării si că proiectul are ca obiectiv principal compunerea echipelor care participă la campionatul național. Din cercuri bine informate, deținem știrea că în comitetul federal dela 16 Februarie se va pune in discuție introducerea acestui principiu. UN OFICIAL DELEGAT CU ÎNTOCMIREA UNUI RAPORT Ceva mai mult. Un fapt nou s’a produs în ultimele zile care pune această Problemă pe tărâmul actualităților Presante. Suntem informați că d. V. Tillea, președintele federației române de football, a încredințat unui important oficial misiunea de a întocmi un proiect Pentru introducerea principiului. ADOPTARE IMEDIATA SAU METODA EVOLUTIVA? Acest proiect întocmit și raportul Comisiei Campionatului Național vor veni spre cercetare Comitetului Federal din 16 Februarie. Forul care dirijează activitatea federației române de football va avea de soluționat o singură problemă: să fixeze metoda de punere în funcție a principiului, numerus proporționalist. Sunt posibile două soluții: a) metoda evolutivă și 6) adoptarea imediată. Triste constatăm în jurul noui formule divizionare Hotărârile cari se vor pune in aplicare cu scopul de a determina structura noului cadru divizionar A, nu au produs în opinia publică din Cluj, o impresie bună. Să analizăm din punct de vedere tehnic modalitatea stabilită cadrului nou divizionar. Felul cum se va produce selecționarea teamurilor divizionare și rezultatul brut de pe teren, vor produce perturbațiuni cu grave consecințe pentru footballul românesc care este în plină evoluție. Presupunând că: Venus, Ripensia, Juventus, Amefa, Rapid și Victoria se vor califica de drept, restul vor fi expuse pentru calificare: 1( incertitudinea balonului rotund; 2) forma slabă tocmai în această perioadă și 3) neșansa de a fi condus partida un arbitru modest sau șovăitor. Datorită celor trei puncte, s’ar putea ca să fie eliminate: Unirea Tricolor, Universitatea, Gloria, Sportul Studențesc și să fie încadrate Olimpia Satu-Mare, Duig, Dragoș-Vodă și ACFR. Sau un duel: Unirea Tricolor - Universitatea, CAO - Gloria, Sportul Studențesc - Gloria, Victoria Cluj - Victoria Constanța, din care are și patru calificați, iar restul retrogradați, iar din duelul ACFRDuig» Olimpia - Dragoș Vodă, Phoenix - Crișana, ori care s’ar califica, va constitui un veritabil impediment pentru angrenajul divizionar, ca valoare tehnică și materială. Probabilitățile pot da la lumina zilei următorul lot: Venus, Ripensia, Amviera, Victoria, Juventus, Chinezul, Duig, ACFR, Olimpia, Dragoș-Vodă, Crișana și Victoria Constanța, care va căpăta veridicul certificat anatomo-patologic de născut mort. Cu alte cuvinte, echipe cu un trecut glorios și cari au adus și continuă să aducă un incomensurabil aport propășirii footballului românesc ca: Unirea Tricolor, Universitatea, Gloria, Sportul Studențesc și Crișana și poate chiar Victoria din Cluj, să guste din amarul cupei retrogradării, cu consecințele nefaste asupra centrelor unde activează și altele cari încă nu pot depune certificatul de maturitate, să se trezească peste noapte in fericiți câștigători ai lotului cel mare. Numai de aceea să se ia în considerare menirea și deci rolul important pe terenul propagandei naționale pe care le au centrele mari din Ardeal: Universitatea, Victoria, Crișana, Gloria, cari au luptat un șir îndelungat de ani pentru promovarea sportului românesc cu valurile torentului minoritar. Sunt echipe cari au drepturi câștigate și deci calificate de drept in lotul divizionar. Echipe ca ACFR, Duig, Dragoș-Vodă, Olimpia, etc., care s’au trezit în divizia A grație unui complex de împrejurări fericite, pot să fie oricând retrimise in vechile cadre. In concluzie, conform drepturilor câștigate, nu pot intra în viitorul cadru divizionar decât cele 12 echipe de acum 2 ani, plus câștigătoarele matchurilor de baraj disputate între Unirea Tricolor, Crișana, cu cele 2 echipe calificate ale diviziei B. Deci viitorul lot divizionar A, să cuprindă 14 echipe care să reprezinte realmente chintesența footballului românesc. Oricare altă soluție nu poate colac de salvare nu poate fi găsit constitui decât un paleativ al cărui locat în fundul unei mări tulburi și agitate pentru footballul românesc. Mihail Diaconov drept, Universitatea Cluj drd. portul la arta Sculptorul american Cecil Howard a făcut o serie de statui, în care subiectul este sportul Un passe cu stângul al footballistului; lovitura boxerului; o fază a unei lupte de catcheur; totul denotă în aceste mici grupuri de bronz, o observație justă și «cristalizarea» mișcării. In clișeul de sus, sculptorul american, care are actualmente mare succes la Paris. Made in England... Unirea Tricolor ^a antrenatj Bruuip^i^ Steinbach a făcut cu jucătorii un marș de 8 km. pe șoseaua Pantelimon. ‘ Gruparea Unirea Tricolor și-a reluat de eri activitatea pe teren în vederea noului sezon. Albaștrii, dis de dimineață, s’au aliniat sub ordinele lui Petre Steinbach, sosit de două zile de la Berlin. Fiy/tin antrenament al obetenilor a îmbrăcat un caracter special. Steinbach a adus din Anglia sisteme noui. Nu s’au mai făcut exerciții de condiție pe teren. Toți jucătorii — nu a lipsit nici unul de la acest prim apel — s’au îmbrăcat în traininguri și au purces la un marș Pe șoseaua Pantelilon. Acest marș a fost de circa 8 kilometri. O ÎNTREVEDERE CU STEINBACH La reîntoarcerea pe stadion am căutat să obținem de la Steinbach câteva impresii din călătoria sa prin Anglia. Antrenorul oborenilor s’a scuzat invocând atât oboseala călătoriei, cât și faptul că dorește să vorbească în acelașia toți reprezentanții presei sportive. In consecință, a fixat pentru astăzi, la orele 5, o întrevedere la sediul Unirei Tricolor.