Gazeta Sporturilor, ianuarie 1939 (nr. 2991-3020)

1939-01-01 / nr. 2991

MANÓIÉ STROKI laureat cu premiul național al sporturilor de către U.F.S.R. OMUL ANULUI 1938 Un autointerview al campionului de tir um scăpat cu greu din încleștarea unui prea abil reporter care, bănuindu-mă «vedetă», a încercat cu tot dinadinsul să-mi smulgă un interview, pentru a satisface acel — pentru mine inexplicabil — sentiment de curiozitate al publicului cititor, pentru viața și secretele celor cari se disting în literatură, sport, politică sau... crimă. Dar nu am cedat. Și nu am făcut-o fiindcă de câte ori mi-a căzut sub ochi cuprinsul vre unui interview, mi-am dat seama că el cuprinde 80% imaginație reportericească — ca să fie pe placul publicului cititor, 15% laudă curată — ca să placă victimei — iar 5% adevărul — adică nume, pronume, locul — dar nu data nașterii, etc. M’am văzut o clipă vorbind domnului gazetar despre cea dintâi pușcă «de foc» pe care, inevitabil, a trebuit s’o mânui în funețea mea ca viitor țintaș și mi-am dat de îndată seama că moartea prin armă de foc este o fericire, pe lângă acea provocată de... ridicol. Admițând totuși că, în calitatea mea de laureat al «Premiului National al Sporturilor» pentru anul — care își va încheia cursul de seară la orele 24 — ași putea înșira câteva fapte sau gânduri cari să aibe darul de a interesa pe unii din numeroșii cititori ai «Gazetei Sporturilor», răspund onoarei ce mi s’a făcut și mă auto-intervieves. CITIȚI ARTICOLUL IN PAGINA 6-a Manole Stroici și președintele federației elene, d. Mavromates Marți. Joi. In sfârșit, se cunosc rezultatele echipei române UN MATCH NUL SI O VICTORIE LA ISTANBUL Calinta wM-tean lagthe 2-2 Minta muthtabti Serai 2-0 telegrama primită eri la sediul federației de football la sfârșit! mmm Eri la amiază s’a primit la federația noastră de football o telegramă din partea conducătorilor expediției române care se află în Turcia. O telegramă foarte sgârcită, în care nu sunt cuprinse decât rezultate pure — fără scorul de la pauză — ale celor trei jocuri pe care echipa României le-a susținut în Turcia. Telegrama anunță următoareles lui primul match — acest rezultat de altfel — echipa românească a întâlnit Ankarei, de care a dispus cu 2— 1. Marți, la Istambul, a jucat împotriva unei combinate a clubului Fener Bragthe, cu care a terminat la egalitate.^ In fine Joi a întâlnit pe «Galata Serai» (combinată) de care a dispus cu 2—0. Trebuie făcută observația că echipele cu cari au jucat reprezentanții noștri la Istanbul sunt adevărate selecționate ale orașului, căci combinatele pe cari le alcătuesc turcii sunt adevărate reprezentative. Oricum, rezultatele expediției românești sunt satisfăcătoare, cunoaște deselecționata «GAZETA SPORTURILOR» urează scetitorilor săi multă fericire pentru anul 1939, iar sportului românesc toate satisfacțiile. Stadiul Român învingător la Marakesch Bucureștenii au învins cu 11- 0 selecționata locală MARAKESCH. 30. (Tel. part.). Gruparea română Stadiul Român a jucat azi în localitate du reprezentativa orașului un match de rugby. După un joc frumos, echipa română a reușit să iasă învingătoare, dispunând de adversarul său cu scorul: 11—0. Punctele românilor au fost înscrise de Tudor Ion, Virgil Ion și Galeag. Bucureștenii au făcut o frumoasă impresie și au fost aplaudați de numerosul public care a asistat la match. LA 3 IANUARIE ÎNCEP LA SINAIA MARI CONCURSURI DE SPORTURI DE IARNA Lucrările de amenajare a pârtiei au progresat simțitor DE LA TRIMISUL NOSTRU SPECIAL SINAIA. 30. — (Dela trimisul nostru). Când numai câteva zile ne mai despart de începerea oficială a concursurilor de „bob” și cum de data aceasta cerul a făcut să cadă zăpadă din belșug pe tot cuprinsul țării, am căutat să aflăm un minut mai devreme care este stadiul lucrărilor la pârtia de bob de la Sinaia. Când am plecat ultima oară lăsasem o echipă de 10 soldați ai regimentului de transmisiuni sub comanda căpitanului Popescu Sebastian care lucra la instalarea lucrărilor electrice și de cronometraj. De data aceasta, pe lângă cei 10 soldați, un mare număr de lucrători și soldați erau concentrați dealungul pârtiei. SE LUCREAZĂ ZI ȘI NOAPTE Ploile, poleiul și mai târziu zăpada destul de mare, au îngreunat lucrările, astfel că s’au format echipe volante care lucrează zi și noapte, spre a putea pune la punct toate lucrările până la 3 ianuarie, când încep concursurile. O parte din oameni lcrează la pârtie, care a fost consolidată cu blocuri de ghiață, băgate la noua construcție a pârtiei cu lemne. Cum aceste blocuri au fost bine așezate și cum zăpada s’a așezat în straturi mari, fiind bine bătătorită și udată, s’a făcut o pârlie 6 % tip care va da ocazia concurenților să scoată recorduri greu de egalat. A doua echipă lucrează la tragerea fixului electric pe întreg parcursul, precum și la cronometrajul electric. La pavilionul de observație de la virajul mare, unde este punctul culminat al concurenților și care are un dublu „S” s’au făcut deasemeni îmbunătățiri , înăuntru sunt așezate aparatele cronometrice care sunt în legătură cu plecarea și sosirea, telefoane deasemeni cu plecarea și sosirea, un difuzor care este în legătură cu câteva amplificatoare care anunță publici și concurenți de timpurile înregistrate precum și de paza pârtiei, atunci când holurile sunt în cursă. Tot în legătură cu aceste amplificatoare este instalat un patefon care retransmite în pauze diferite păci, la fel ca în marile localități apusene. Ceea ce ne-a impresionat a fost o masă specială la una din ferestre, rezervată pentru presă. Tot la acest pavilion este prevăzut un post de prim ajutor medical, iar la „sosire” o mică infirmierie. Coborâm în oraș unde la una din vitrinele Oficiului național de Turism, sunt etalate toate cupele și machetele, destinate ca premii pentru concurenți. Dintre acestea iese în evidență: „macheta” MAC CONSTANINESCU, cupa campionatului național și a Eforiei Spitalelor Civile. Aci funcționează un întreg stat major de funcționari, care dau toate deslușirile celor interesați, părțite în patru categorii:copii pe Un afiș anunță pe participanți să se înscrie din timp, spre a evita aglomerația. Aceste curse sunt înă la 12 ani, până la 18 ani, seniori (domni și doamne) și dublu mixt. Toate aceste concursuri sunt răsplătite cu: cupe, medalii și diplome. Deși până la data concursurilor mai sunt câteva zile, numărul înmai sunt câteva zile, numărul înscrișilor până acum este considerabil, ele constituind un record încă neegalat de participanți. Părintele lor, d. col. MIHAIL, va avea de lucru în acest an. — M’ai înțeles debutantul«? Chestia e simplă. Trebuie să bagi mingea între cele trei bare de pole», Tineretul la loc de cinste DAN KVRILESCU- „INTERUL RĂTĂCITOR“, PROFȘIONIST DE FOOTBALL LA 18 ANI A început ca junior la Venus și a ajuns vedetă la... F. C. Rapid Rapid Cariera ei urâte, după 1 »tbș’u&t își are frmecele și părU. Pentru ca sjl simți frumusețea unui lucru, este neapărată nevoie ca la baza lui să se găsească și puțină amărăciune. Așa a fost întotdeauna și va fi până la sfârșitul lumii. Omul își călește ambiția de luptă tocmai prin faptul că întâlnește rezistentă din afară. Cam astfel s’au petrecut lucrurile și în cariera lui Dan Gavrilescu, una din revelațiile footbalistice ale capitalei, al cărui nume a căpătat sonorități de vedetă de pe vremea când Venus și-a însușit în 1936 titlul de campion național. Dan Gavrilesou, în acel campionat, a fost unul din stâlpii succesului, iar presa elogiându-l pentru realizările sale l-a botezat «intezul rătăcitor». Un jucător mărunțel — 1,65 ml. înălțime — bine legat, brunet, cu părul ondulat, iată cum arată Dan Gavrilescu- Extrem de ambițios și cu un simplu inepuizabil, el acoperă tot terenul, fiind egal de util apărărer ca și atacului. In acest sezon, el a jucat în două formații. A jucat până în Octombrie, la Luceafărul, echipă de Divizia B, de unde a fost transferat la F. C. Rapid pentru 60.000 lei. In rândurile feroviare nu a jucat decât trei matchale dovedindu-se foarte util. In ziua în care se va adapta sută la sută noului mediu, Dan Gavrilescu va redeveni ceea ce a fost la Venus , un jucător excepțional. Cariera footballistică a lui Dan Gavrilescu începe acum șase ani, când a fost primit la Venus în echipa de juniori. Football, a jucat cu mult înainte. Nu ntr’un club afiliat ar IFRFA, ei pe maidane. Maidanul este locul de unde au purces majoritatea elementelor noastre de talent. Este un purgatoriu admirabil al talentului. Pe maidane, Dan Gavrilescu fost descoperit de conducătorii gru apărei Poliția —neafiliata la FRFA— al cărei președinte era d. chestor Paximade. Nu avea pe atunci decât 13 ani. Introdus în echipă, el a jucat aproape 15 matchale. Cele mai importante partide au avut loc 1 Ploești, cu Prahova, și Câmpina, cu Venus. Rezultatul acetor jocuri: a fSsir, se «.ÎL acțiund o înfrângere la Ploești (3-2) și un drag (4-4). Echipa Poliția nu a activat multă vreme. Pe neașteptate, activitatea ei a fost sistată- Dispăruse tot echipamentul. Fără de nici un angajament Dan a pornit în căutarea unui club. Dar să lăsăm cuvântul apreciatului jucător. Sunt amintiri care narate de el, capătă mai multă savoare Primii pași în football «M’am născut la 6 ianuarie 1917. Nu am împlinit, prin urmare, douăzeci și unul de ani. Familia mea locuia pe strada 11 Iunie. Prin vecinătatea erau numai maidane, pe care mingea se batea nebunește dis de dimineață, până seara târziu. «Am prins curând simpatie pentru acest sport iar de la cinci ani am început să-mi pierd și eu timpul pe maidan. Luam lecții de cum se joacă football. Am pus bazele unei echipe care nu cuprindea decât jucători între 5 și 2 ani. Eu jucam portar. Văzusem pe Postescu cum apără și voiam să-i întunec gloria. Această ambiție mi-a atras o strașnică chelfăneaslă din partea mamei. Văzusem la Postescu cu prilejul unui match disputat pe terenul U. F. S. R., la care am asistat cățărat într’un pom, că are apărători la genunchi. Se cerea ca și eu să apăr cu apărători. De unde să le procur? Bani nu aveam. Mama m’a scos din încurcătură. Cumpărase în ziua aceia niște ciorapi noui și-l pusese masă. Eu am însfășcat repede ciorapii și din ei mi-am făcut genunchiere. Lesne de înțeles halul în care au ajuns acești ciorapi după o oră de plonjeoare. Acasă, mama își căuta disperată ciorapii. Când am venit la masă, nu m’am putut opri de a-i spune adevărul, văzându-o cât era de amărâtă. In ziua aceia, n’am stat la masă și nici pe scaun nu mi-am putut găsi loc din cauza bătăii ce mi-a tras. Mi-a trecut și pofta de a mai juca portar. înscrierea la Venus Amintirele lui Dan Gavrilescu cuprind și alte episoade comice. Spațiul ne împedecă să insistăm asupra lor. Vom trece cu vederea peste tot ceea ce s’a petrecut în decursul anilor 1924. Dar să lăsăm lui Dan Gavrilescu plăcerea de a povesti ceea ce s’a întâmplat: „Aveam de mic o mare simpatie pentru Venus. Chiar atunci văzusem un (Continuare în pagina 4-a) HUMIS va juca în material Grecia- România de la 6 Ianuarie? Primim la redacție un ziar grecesc în care citim o știre cu adevărat senzațională« Confratele elen amintim că la 6 Ianuarie se vadca la Atena matelul stea oficial România — Grecia* V Matehul va üuHa titulau] tura Selectionaata [ re— Atena, contra. ^»ata ei avistei va fi anunțat la F. I. F. A. ca joc internațional« «Bat fiind că matchul nu este oficial, constată, ziarul grecesc, în echipei românească va apare și o mare vedetă a footballului european. Auer a fost de mai multe ori selectionat în echipa Ungariei. Auer este legitimat, la clubul bucurestean F* C. Napo« nn «vet drept de joc în matchurile internationale ale României». Mai departe, confratele elen scrie de prezența la Atena a excelentului jucător Costa Humis și de posibilitatea ca el sa evolueze la 6 Ianuarie în fața publicului atenian. Se crede — spune ziarul — că românii nu se vor opune ca Humis să joace în echipa elenă. Dar dacă adversarii greci Saar vor face dificultăți, vor stărui ca Humis să joace în echipa romănească, pentru ca publicul locali să poată admira jocul celei mai mari vedete pe care a produs footballul elen. Germania, portarii se învelesc în ploduri »