Gazeta Transilvaniei, 1858 (Anul 21, nr. 1-76)

1858-07-31 / nr. 54

3 Brasiovu, Mele LÎ Măiun - - Lazeta ese de done oghire serteriana, adesa: Megipghea si Sambeta. Bdea candu se va put. - Pretiulu loru este pe 1 anu 107, pe diumetate anu 5 f. m. e. inlaintrulu Monarchiei. Pentru tieri straine 7 f.pe 1 sem., si pe anulu intregu 14 f. Se prenumera la toate rostele s. r., cum si la toti cunoscutii nostri DD. corespondinti. Pentru serie „petit“ = se ceru 5 LVANIEI. sg. m. S. tubernământului Monagenia Austriaca. Partea ofisioasa. ORDINĂCIUNEA a. r. pentru Ardealu, din 8. Martiu 1858, prin alu Ardealului ce emite unurecare pentru marele Principatu gurământu provisoriu pentru clădiri. (Urmare:) 87- Apuduptele. Scocurile de lemnu, ue ce află în folosire la apă dupte, cu prilejulu reparatureloru ce voru deveni de trebuință, după putință au a ce sușlini prin țevi din altu materialu potrivitu. § 88. Clădiri de apă. Ja clădirile de ce facu ne ans, stleazuri, stavile, ase curăture de țermi ș. a. a. măne pururea sub ans, prin urmare nu poate acolo, unde fi atacatu de putrezire, ce pogu îngrebuința peste totu lemne și noi, la legulu lempeloru, de stăjaru. Stâșii, cari au să razime murii captușitori, precum și acele cazuri, asecurăminte de fermi și stâlpii au poduri și frângătorii de viață, au să se lasă în etarea loru rotundă, atătu pentru a loru mai mare tăriă, cătu și pentru spesele mai puține de lucru, și numai au să se curățească. $ 80. Revisiunea clădirei și consensulu de înlocuire. Întreprinzetoriulu de clădire are să facă arătare za deregătoria, neta dată învoirea de clădiru, despre 7675 săvărșirea zidirei, Ka elu să poată controla ziduirea în toate părțile ei. Înainte de a urma decisiunea despre aflarea revisiunei de clădire, nu este iertatu a dispune cu întreprinsele de zidire. Mai nainte de a ce împărtăși învoirea deregătoreacă nu este iertatu a se muta omulu în casa au bolta clădită de nou. $ 90. Așezarea de piațe miulițe noaue. Planele de regulare. la așezarea de piațe miulițe noaue, ape omului ce întocmi după dispuseciunile $ 38 din acestu regulământu de clădire, și înainte de așezarea unei piațe au a unei ulițe nouă, are să premergă totodeauna o delineațiune geometrică și o nivelare prin arhitectorulu de prefectură, ale cărui elaborare au a se cerceta prin inginerulu de prefectură, după care planulu de regulare proiectatu cu respectarea acestora prescrise, se va supune spre întărire oficiului de prefectură. § 91. Linia regulărei de clădiri. Totuamna trebue să cerea în băgare de samă aa clădiri noue mi după putință mi au reparature de frunte pn ulițele mi piațele ce ce aolă în ființă, regularea uniformă a liniei de case și relățiunile niveluri ale ulițeloru și piațeloru, precum și la lărgirea acelora ce poate s'ar dori. Normative de clădiri, pentru S.categoriă. § 92. Așezarea de carenoaue. Deacă este să ce așeză unu cară nou, pe lăngă defigerea unui propriu cercu de comună, și alăturarea unui nume propriu, atunci oficiulu de pretură are să facă arătare la oficiulu de prefectură, care va avea a trimite fără întărziere unu comisariu de prefectură de împreună cu inginerulu prefecturei, spre întreprinderea oculațiunei locale, spre deschiderea unei desbateri comisionale, și spre proiectarea unui planu de căpeteniă pentru clădire. la desbaterea alcora comisionale trebue privitu cu deosebire: a) ca satulu ce are a se așeza, să aibă o puseciune sănătoasă, totudeauna uscată, și recerutulu cursu alu aerului; b) ca drumurile satului să se aștearnă în lățimea prescrisă de șepte stinjini, de cătu ce poate de drepte, mi nu cu unu suișu ariciosu; e) ca ulițele, proiectânduse mai multe, să se taie întrunu dreptunghiu; d) ca șădirile de locuitu în privința fronturiloru loru să formeză o linie cablă, iar' clădirile aceste să se îndeplinescă depărtate una de alta celu puținu 5 cimxini de Viena, și între spațiurile încetulu cu încetulu să se împlânteză cu pomi. Clădirile de economiă ce au să se așeză îndereptulu caselor de locuitu, trebue să fiă celu puținu totu așa de îndepărtate de cele dintăi și de clădirile veciniloru. La spre depărtarea trebue să se estindă și mai tare, de altmintea spre încungiurarea isolărei celei primejdioase de focu a acelora, prin îngreunarea întrărei trebue conlucratu astfelu, ca să nu fiă clădite nemijlocitu ne câmpuri au pe drumurile publice. Normativulu cuprinsu în alinia d) a acestui paragrafu are să se aplice încă și în satele cari se află în ființă, pentru casele și clădirile economice, cari se voru zidi din nou peste numerulu de pănă acum alu caseloru, și unde este cu putință, încă mi au reparaturele de căapeteniă ale clădiriloru de locuință și de exonomis. i e) Edioridiele bisericești, școlastice și parohiali, ce voru proiecta la locuri libere, cuviincioase, fiindu cu putință în mijloculu satului. f) Ba fi de lipsă a precugeta la unu cursu de apă nempedecatu și clădiriloru nestricăciosu, la așezarea canaleloru pentru scurgerea apei, și la înființarea podețeloru ziduite, precum a puntișoareloru peste pâraie și canale de scursu. Piațele și drumurile sateloru trebue să se planeză și să se aștearnă cu mărunțișu bunu, va să zică cu năsipu, care are să se facă și în satele ce se află în ființă. g) Decă satulu ce așează lăngă unu rău, atunci posițiunea locului trebue să fiă astfelu întocmită, ca vestibulele casei să se poată rădica peste cea mai înaltă stare a apei ce este cunoscută. a) Întrunu satu, ce are a se așeza de nou, trebue să fiă apă de ajunsu, mi să ce orânduiescă săparea de fântâne, mi să ce poarte grijcă de repararea loru într'unu modă corespunzetoriu securitatei trupești. 4) În urmă clădirile de locuință, pn cari ce așeză făurii de focu, au să fie despărțite de edificiele pentru locuință și economie și strămutate în ținuturile cele mai depărtate ale locului, cu deosebire lucrătoriele fauriloru, mi uscătoriele inului, apoi cuptoarele de vara și cărămidăriele au să fie depărtate celu puținu 30 de stânjini de la care. După încheierea desbaterei comisionale, și după mijlocita rebonificare a pământuriloru ce sunt a se rescumpăra, oficiulu de prefectură are să întărescă planulu de căpetenie, după care are a se purcede acuzatu la îndeplinirea singuraticeloru clădiri. $ 93. Clădirea regulătare. Încă uri atunci, căndu uru cară prin focu au prin vărsări de apă se ruinează de totu au în partea cea mai mare, dispuseciunile paragrafului precedinte au să se aplice în toată întregimea loru, și la desbaterea comisionale trebue conlucratu într'acolo, ba, cerându trebuința, să propășească au să repășească, au chiaru să ce străpună edificiele, proprietarii interesați, după mijlocirea rebonificărei pământuriloru, seu a altoru desdămnări, să'și dee ca acesta a loru înnvoire. $ 94. Întreprinderi de clădiri la drumulu țerei, la întreprinderile de clădiri lăngă drumulu țerei, au a se supraveghie normativele ce esistu pentru distanța clădiriloru dela drumulu țerei cu cea mai mare acurateță, căci altfelu ce voru supune dărâmăciunei. i” ci lemnulu pe| --