Gazeta Transilvaniei, 1925 (Anul 88, nr. 1-132)

1925-10-14 / nr. 104

Atol Bl L XXX ~11I-1ob 104 TOIARUL 2 Lei Braşov Miercuri 14 Octomvrie 1Q25 GAZETAmmm W Fondată b ÎI88 de George Bariţiu MITA LIBERTATE BRASOV Telefon 226 reclame, după tarif. Apare de trai ari pa săptămână aIraament anca! 360 lei Centra streînătate 800 lei Prin fine însuţi, cetățene, şi pentru sine, la libertate, legalitate și cinste. Către o soluţie politică fericităHUI spircitaţională din Bucureşti 12 Oct. — Joi se deschide a 5-a sesiune ordinară a Camerelor liberale, însăşi această anunţare arată anormalitatea politică din ţara noastră — fiindcă nu este Parlament pe lume în ţară constituţională ca, după patru bugete votate, să se redeschidă porţile unui parlament, care pretinde să voteze şi bugetul al 5-lea. Dar să trecem peste această constatare. Ia ziua deschiderii Parlamentului d-lui Brătianu, Partidul naţional ţine, exact la ora aceea, şedinţa comitetului său executiv central, care este chemat să ia importante hotărâri. Aceste hotărâri vor cimenta o stare politică dorită de întreaga ţară şi vor fi risipirea ultimelor speranţe liberale, născute de intrigile celor cari simt sfârşitul nu numai al guvernului Brătianu, ci şi al regimului — însemnând astfel o nouă viaţă politică, cu alţi factori determinanţi decât aceia cari de o jumătate de secol guvernează ţara. Unii din cetitorii marilor ziare din Capitală, urmărind diversele ştiri asupra tratativelor cu ţărăniştii, apoi informaţiile strecurate ca să producă intriga disolvantă în tabăra opoziţiei unite — au ajuns la exasperare. Nu trebue însă, să se lase cineva jucat de sforile ce se trag, fiindcă înainte de toate trebuie să contăm pe sinceritatea şi pe hotărîrea de luptă comună a celor două partide coalizate — ceea ce s’a evidenţiat public nu odată, prin glasul autorizat al conducătorilor lor. De aceea, corespondenţa mea de astăzi este numai avansul unor speranţe îndrituite spre o soluţiune fericită a raporturilor dintre cele două partide de opoziţie ce duc lupta de răsturnare a regimului. Avem dreptul să ne aşteptăm la o soluţiune dintre cele mai fericite spre bucuria generală, Curesp. Partidul Naţional în Caraş-Severin Moţiunea de la Bozovici. «Adunarea Popore'» a Partidului Nations! întrunită în Bozovici (Banat) la 5 Octombrie 1925, după ce a ascultat cuvintele rostite de diu Caius Brediceanu, dr. Valer Branisce, D. B Ioanifescu, Protopop Mihail Gaspar, I. Lugoşianu, Certianu, Tătucu şi Romulus Boldea, cu unanimitate declară următoarele : 1. Exprimă încrederea sa neclintită atât conducerii centrale de partid şi preşedinţilor Partidului Naţional dior Nicolae Iorga şi Iuliu Maniu, cât şi conducerii judeţene şi conducerii locale din Valea Alrajului ; 2. Dă expresiune celor mai vii mulţumiri tuturor conducătorilor şi parlamentarilor opoziţiei unite pentru lupta purtată pentru biruinţa principiilor democratice ale Partidului Naţional . După ce populaţia ţarii s’a pronunţat din prilejul alegerilor pentru Camerila agricole în mod atât de impunător şi neîndoielnic împotriva actualilor uzurpatori ai puterii executive şi pentru opoziţia unită, adunarea pntinde inlocuirea imediată a guvernului actual cu un guvern care să fie expresiunea adevărată a voinţii poporului ; 4. Asigură conducerea opoziţiei unite de alipirea neclintită şi de sprijinul neprecupeţit al tuturor membrilor Partidului Naţional din acest colţ de ţară, In lupta energică pentru schimbarea metodelor de guvernare actuală şi înlocuirea lor cu respectul deplin al regilor, el cinstei şi moralităţi în viaţa publică. Biroul adunării. (ss) Preş . Romulus Boldea. Secretar (ss) Andrei Imbrea. Telegrama trimisă Suveranului. M. S. Regelui [Ferdinand I Sinaia. „Poporul român din circ. Bozovici în Banat, urmaşii foştilor grăniceri întruniţi la 5 octombrie în adunarea Partidului Naţional aduse Majestăţi Voastre tribut omagial de necitită credinţă şi supunere, rugând cu profund respect Majestatea Voastră să daţi ascultare voinţei naţionale manifestată de prilejul alegerilor pentru Camerlie* Agricole în mod atât de impunător şi neîndoielnic impotriva actualilor uzurpători ai puterii executive şi să înlocuiţi actualul guvern abuziv cu un guvern care să fie expresiunea adevărată a voinţei poporului. Al Maiestăţii Voastre devotat supus Daiis Brediceanu, Preşedintele comitetului judeţean al jud. Caraș-Severin. Discursul preşedintelui Isîrel" V Goldiş rostit la Congresul Uniunei Femeilor Române din Timişoara*). Doamnă Prezidenta, Onorat Congres, Prin rostul meu „Asorraţiunea pentru literatura română şi cultura poporului român „Astra* din Sibiu aduce salutul său şi urările sele de cel mai desăvârşit succes în Congres al Federaţiei Uniunii Femeilor Române din România-Mire. Aceste urări cu sursa sincerităţii cu atât mai vârtos, că A30cietiuirea vede în Uniunea Femeilor Române 3cra sa dulce în serviciul aceluiaşi generos ideal al solidarităţii naţionale, şi printr'ânsa ai acelei umane. Noţiunea solidarităţii, sociale este una din cuceririle unei noi şi cele mai preţioase ale cuvinzaţiunii. Ea face parte acum din conştiinţa comună a interdependenţei tuturor lucrurilor omeneşti, a tuturor intereselor parficulare ori colective. Această crescândă candilară a solidarităţii umane târşeşte fără încetare pădurea sălbatică a superstiţiilor concepţiei mate* *) Du pi notele stenografice, matisie, care totemeiată pe aparente orbitoare încercase să consacre definitiv egoismul cras individual ca temei şi inebranlobii rost ai viefii omeneşti pe pământ. După infinite şi grele suferinji omenirea începe să întrezărească adevărul şi visătorilor incorigibili mântuirea îşi profilează conturele strălucitoare din cetatea păcii eterne, unde stăpâneşte dreptatea străjuită de puterea invincibilă a conştiinţei universalităţii omeneşti. Nai toţi binecredincioşii aşteptăm aceasta mântuire, căci n’ar mai avea nici un rost viaţa, când em pierde credinţa în progres. Conştiinţa solidarităţii ţese în taină , la biruinţa definitivă a dreptăţi în lume, şi orice străduinţă în numele acestei solidarit£ti este câte o petricică la mijerioasa zidire a bunei înţelegeri între oameni, care numai ea este copice a zămisli fericirea posibilă pe pământ. Asocieţiunea dela Sibiu şi Uniunea Femeilor Române sunt două instituţiuni închinate acestui sacru ideal al conduriteţii umane. Amândouă urmăresc îmhiegarea suflatelor prin darurile iubirii. Cei ce sunt adunaţi in cadrele acestor instituţioni îşi fac o datorie conştientă de a întări simţul solidarităţii în semenii lor, sacrificând o parte din interesul lor individual, banul lor, munca lor, timpul lor, libertatea lor, în interesul social, sacrificând astfel o parte din eul ior individual pentru întărirea eului social, la cere aparţin şi pe care îl iubesc. Acestea două instituţiuni nu sunt asocieri pentru scutirea şi îngrădirea unor interese particulare, ori colective de grupări diferenţiale, cari caracterizeeza sistemul de organizare a societăţilor actuale omeneşti, întemeiate pe concurenţa prin nimic limitată a forţei brutale, fizice ori intelectuale, şi cari preferindu-şi egoismul distrug societatea, în care vreau să se fericească, întocmai cum tumoarea ce creşte, se desvoltă, se multiplică şi se coordonează puternic îa organismul viu, sfârşeşte prin a muri da moartea organismului ucis printr’casa. Asociajiunea Sibiana şi tiniunea Femeilor Române propagă din potrivă distrugerea acestor egoisme ucigătoare de patrie şi neam, ele sunt scoalete, unde se învaţă cultul, nu al altruismului sentimental şi caritativ, ci el solidarităţi! conştienta, care ea numai garantează progresul omenire! micşorând nedreptatea în lume. Bărbat şi femei, cari s’au angajat părtaşi la sacrificiul cerut de acestea două instituţiuni, prin faptele lor, prin munca lor, prin jertfa ior zi de zi tocesc asperităţile nedreptătirilor sociale şi prin aceasta întăresc in suflete convingerea fericitoare, ca de-asupra tuturor credinţelor uscate şi şovăslaice stăpâneşte iubirea caldă, ce vine dela inima. Pentru aceea, Doamnă Prezidenta, Asociaţiunea dela Sibiiu salută cu adânc respect Uniunea D Voastră. Pentru ziua de Joi, 11 Octomvrie, orele // dim. sunt convocaţi In saloanele Clubului Partidului Naţional din Bucureşti toţi membrii comitetului executiv central precum şi toţi parlamentarii partidului. Alegători românii începând de mâine, Miercuri, 14 Octomvrie până la 23 Oct. listele pentru alegerile comunale ale oraşului Braşov se află spre examinare în sala mică a * Sfatului* din Piaţa Libertăţii în fiecare zi dela orele 8 — 12 a. m. şi 2 — 6 p. m. Deasemenea sunt expuse şi la primăriile comunale listele alegătorilor de la sate. Fiecare bârbăt, care a împlinit 21 ani şi e stabilit în comuna respectivă de cel puţin un an, este în drept să fie trecut în aceste liste, ca să-şi poată exercita la alegerile comunale votul. In tiatpul celor 10 zile de mai sus fiecare alegător neintrodus în liste poate cere în scris de la judecătoria de ocol introducerea sa în listă. Alegători români, nu uitaţi să examinaţi latele, ca să nu rămâneţi fără drept de vot ! Bisericeşti. D-nul profesor dr. Drasgomir Demetrescu, marele nomofilax al ortodoxiei, a fost delegat de Patriarhieşi ministerul cultelor să meargă la Constantinopole, spre a înmâna Patriarhului ecumenic Vasile invitaţia oficială de participare la solemnităţile de învestire a Patriarhului Miron Criscea. D-nul Demetrescu va însoţi pe Patriarhul Vasile la venirea în ţara noastră. Guvernul a decis să facă şefului spiritual al bisericei ortodoxe o primire grandioasă. Numiri fe subprefecţi în Ardeal Conform noueiorgi administrative ss num.s, cu avizul consiliului adminiatrativ permanent îa funcţiune® de subprefect de judri, urmîtori!i subprefecţi "de jaaeţe, titraţi sfiiţi in fatscţiane , promulgarea legi, cu o vechime mai mare de cinci ani în funcţiuni administrative,’’: Dr. Vâsle Clare* la judeţul Alba, dr. Augustin Lazărla judeţul Arad, Deziderio Temperemi la judeţul Bhor, dr. Alexandru Pălâgieţu la judeţul Nâsăud, Ludwy Sîrvsfies la judeţul Braşov, dr. Joe German la judeţul Ciuc, dr. Dumitru Frâncu la judeţul Fighai, Valeria Cindrea , judeţul Hunedoara, Gheorghe Dan la judeţul Miramureş, dr. Petra Roţica la judeţul Mureş, Gavril Szabo la judeţul Odorhei, dr. Iuliu Pop la judeţul Sălaj, Vaane Gheile la judeţul Satu- Mare, Ion Schopp la judeţul Sibiiu, Ioan Cimponeriu la judeţul Someş, dr. Simion Balint la judeţul Târnava-Mare, dr. Ion Zilieriu la Târnava-Mica, dr. Grigore Păltineanu la judeţul Treiscaune, dr. Alexandru Moldovan la judeţul Turda.