Gazeta Transilvaniei, 1928 (Anul 91, nr. 1-132)

1928-10-14 / nr. 107

A&va »i XCI-lea. Nr. 107. SOStVKU* NflNMBHBEmiNliiiTnni1 iii iTrilIHIlMMMBfcMMnia«N»rWiiilf NDMAROL ^ iM % ftrasov Duminecă 14 Octomvrie 1928 falasfia şi Administraţia Hava LIBERTATEI BRAȘOV. - TELEFON 223. A.»*«RÆS9.)Bi anual 860 lei. awfcrv «tremn&tate 800 lai. Anunțuri, reclame, după tarif “*«( -a—i— Fondată la 1838 de George Bariţia j pTM tii. jsuţi, cetăţene, şi pentru Apare ele t '-m ori pa ...| tine, ia libertate, legalitate şi cinste. NOŢIUNEA DE LA CLUJ Conferinţa membrilor comitetelor judeţene ale Partidului Naţional-Ţărănesc din Ardeal, ţinută azi, în 11 Octomvrie 1928, la Cluj, ascultând expozeul dlui Iuliu Maniu, preşedintele Partidului Naţional-Ţărănesc, precum şi cuvântările d-lor dr. Aurel Vlad, Virgil Madgearu, Alex. Vaida-Voevod, aderează cu unanimă însufleţire la moţiunile votate la Alba-Iulia, îşi exprimă deplina încredere în d-l Iuliu Maniu, preşedintele Partidului Naţional-Ţărănesc şi în conducătorii partidului. Aşteaptă cu nerăbdare ca guvernul de uzurpaţiune al d-lui Vintila Brătianu să fie demis şi să se întroneze un regim constituţional şi democratic, care singur va putea scăpa Ţara de dezastru şi poporul de mizerie. Dacă totuşi aceasta deslegare aşteptată de întreba opinie publică de la înalta Regenţă va fi întârziată sau zădărnicită prin manevrele d-lui Vinttlu Brătianu, conferinţa învită conducerea centrală să dea cuvântul de ordine pentru lupta decisivă întru salvarea Naţiunii, A adus la sărăcire şi umilire ţara. Nu se poate admite ca să fie în fruntea ţării un guvern care e o adevărată plată pentru popor. E ruşine ca atunci când toate popoarele din Europa, cele învinse şi învingătoare s’au refăcut, numai poporul românesc să rămână în aceeaş situaţie şi aceasta din cauza metodelor partidului liberal. Partidul Naţional Ţărănesc a propus alte metode, conforme cu practica tuturor ţărilor civilizate. De zece ani partidul nostru protestează împotriva felului greşit cum liberalii înţeleg să rezolve problemele economice şi financiare ale tarii. Chestia împrumutului. Guvernul liberal pentru a rămânea la guvern, şi-a inventat un pretext: împrumutul. Partidul Naţional-Ţărănesc prin reprezentanţii săi autorizaţi a stabilit două lucruri şi le-a adus la cunoştinţa Regentei forul superior constituţional: guvernul liberal al dlui Vintilă Brătianu nu este în drept să facă împrumutul. Hotărârile de la Albă Iulia au exprimat un punct de vedere juridic , politic: guvernul ales prinuri şi teroare n’are nici autoritatea morală şi nici politică de a impune ţarii noui sarcini. Considerăm încercarea guvernului liberal ca cel mai mare atentat la suveranitatea naţională. Acest guvern nu poate încheia împrumutul și prelungirea tratativelor pentru împrumut este numai un pretext pentru a induce în eroare opinia publică. Regenta a dat d-lui Vintilă Brătianu în trei rânduri câte trei luni prelungire. Noi am spus înaltei Regente că aceste prelungiri sunt zadarnice căci liberalii nu pot şi nu vor putea încheia împrumutul. Dar guvernul a înscenat şedinţele extraordinare ale parlamentului sub pretext să voteze legile pentru încheierea împrumutului. D-l Vintilă Brătianu a prezentat proiecte de legi fără un aspect de oarecare seriozitate. Deşi am arătat că înscenarea d-lui Vintilă Brătianu are numai de scop să inducă în eroare opinia publică, proiectele de legi votate de parlamentul liberal au fost totuşi sancţionate. Guvernul d-lui Vintilă Brătianu a dat dovadă prin aceasta că nu socoteşte autoritatea supremă în stat şi îşi bate joc de naţiune. (Adunarea a strigat îndelungat: jos guvernul liberal jos guvernul nenorocirei naţionale, jos Brătienii). Aducând aceste hotărâri liberalii au anunţat că împrumutul va fi încheiat la 15 octombrie şi imediat lansat. Am arătat înaltei Regente că aceasta însemnează o nouă amânare. Oricare cunoaşte viaţa financiară internaţională, ştia că împrumutul nu putea fi încheiat şi lansat de liberali şi până la data anunţată. Prin aceleaşi proecte de legi liberalii asigurau că un avans de 20 milioanedolari urma să primească imediat.: Noi am afirmat că partidul naţional-țărănesc este în situaţia de a arăta cu documente afir- maţia d-lui Vintilă Brătianu nu este adevărată,—şi aţi văzut cu toţii că avansul nu s’a făcut. Evident, d-l Vintilă Brătianu a primit din nou o amânare. Şi astăzi gazetele aduc ştirea că împrumutul ar urma să fie încheiat la 25 Oct. şi lansat în Nov. Suntem în faţa unei nouă încercări de a obţinea o nouă amânare. Amânări din luni în luni, din zile în zile, nebăgând în seamă că ţara nu este în situaţie de a răbda un guvern, care se menţine sub pretexte ridicole. Guvernul nu poate fi menţinut cu pretextul împrumutului. Unui guvern i se pun diferite probleme şi între acestea şi probleme administrative financiare. împrumutul este o atare problemă. Precum nicio problemă de stat nu poate fi invocată pentru a menţinea un guvern, tot aşa nici o problemă administrativă-financiară nu poate fi invocată ca pretext pentru menţinerea unui astfel de guvern. Naţiunile ajunse la majorat, „trecute prin botezul de sânge a luptelor seculare şi mai ales a războiului mondial pot pretinde ca în fruntea lor să stea un guvern eşit din voinţa lor. Şi chiar dacă guvernele ajunse pe nedrept şi în contra voinţei naţionale la putere, fac vremi bine, naţiunile sunt în drept să pretindă înlăturarea lor. Cu atât mai pujin putem admite ca să fie în frunteaaici un guvern care în afară ca este în contra voinței naţionale, mai este şi o adevărată plagă pentru neamul nostru. E o adevărată ruşine că din toate popoarele Europei învinse ori învingătoare, care au adus jertfe pentru libertate, toate prosperează în afară de cel românesc. Numai pentru poporul nostru se aplică o politică dăunătoare atât lui cât şi Statului însuşi. Am spus de nenumărate ori, că metodele de guvernare ale guvernului liberal duc la sărăcire şi umilire. Partidul naţional Ţărănesc a propus alte metode. Metode consfinţite prin practica atâtor ţări civilizate. Prin glasul specialiştilor noştri, d-nii Mihai Popovici şi Virgil Madgearu, am arătat că e imposibil să mergem înainte fără să dăm o rezolvare cuminte tuturor problemelor economice şi financiare. Tot prin glasul lor, noi am spus că numaidecât trebue să facem stabilizarea şi încheerea împrumutului extern, însă nu în condiţiile pe care le-au vrut liberalii. Am fost clasaţii de vânduţi ai Moscovei, am fost învinuiţi că suntem agenţii bolşevicilor şi duşmanii ţării. După aceea s-a dovedit exactitatea prevederilor noastre asupra dezastrului economic şi financiar pricinuit de d-l Vintilă Brătianu. O mare cauză a dezastrului actual e şi persecutarea capitalului strain. In urma acestei persecuţii străinătatea nu mai are încredere în noi. Oricât ar susţine liberalii, ea nu ne mai crede şi astăzi mergem cu pălăria în mână cerşind din uşe în uşe în mod za ,darnic. Naţiunea întreagă e azi convinsă că stările actuale nu mai, pot dăinui. Schimbarea guvernului e simţită ca o necesitate naţională. Scopul conferinţelor regionale. De ce ne am întrunit azi? Azi ne-am întrunit nu să arătăm că ţara e nemulţumită, căci aceasta o ştie toată lumea, ci pentru a ne sfătui ce e de făcut in această situaţie grea. Scopul conferinţelor noastre cu reprezentanţii judeţelor e să ne sfătuim ce e de făcut şi mai ales când e de făcut, căci nu mai putem tolera situaţia umilitoare ca naţiunea întreagă să fie împotriva acestui guvern şi el să mai trăiască totuşi. Nu mai putem tolera ca in faţa naţiunii să stea o singură voinţă şi voinţa naţiunii să se împiedece de ea. E umilitor ca voinţa unuia să fie mai tare ca a tuturor. Partidul Naţional a fost atacat în nenumărate rânduri. Aceasta nu i-a adus însă nici un prejudiciu, ceea ce se vede din faptul că partidul nostru er azi cea mai puternică forță politică din țară. El a organizat cea mai mare manifestațiune țărănească din analele politice ale neamului nostru. Adunarea de la Alba lulia a fost fără precedent nu numai în istoria poporului românesc, dar a întregei Europe..Acest fapt constitue o mândrie pentru neamul nostru. Rolul Coroanei. Dar, onorată conferinţă, peste naţiunea care vrea o schimbare radicala, şi peste acest om care i se împotriveşte stă Coroana. Ea are dreptul şi datoria să spună hotărârea sa. Noi aşteptăm. Am câteva luni când m’am prezentat înaltei Regenţe cu hotărârile dela Bucureşti, mi s’a răspuns că ea va aviza după dreptate şi la momentul oportun. Dacă acest moment n’a trecut, desigur câ a sosit. Rugăm deci Regenta să hotărască iute şi după dreptate. Noi nu mai putem să tolerăm situaţia care pune Coroana in aspectul că n’ar fi arbitru peste partide, ci binevoitoarea unui partid. Sentimentele noastre sincere monarhice şi dinastice ne dictează să cerem şi să ajutăm ca Coroana să strălucească glorios deasupra tuturora, având încrederea poporului-Vrem să ajutăm Coroana ca să iasă din aspectul trist şi dureros câ n’ar fi peste tot*» ci ajutorul unora cari nu nu sunt vrednici nici de protecţia şi nici de ajutorul ei. Cum o putem ajuta? Prin luptă. Trebue să luptăm ca să scăpăm ţara de sub teroarea guvernului şi a d-lui Vintilă Brătianu. Expozeul d-lui Iuliu Maniu Comitetul de direcţie al partidului nostru a hotărât să ţină conferinţe regionale cu delegaţii organizaţiilor judeţene pentru două motive : pentru a orienta cadrele şi massele partidului asupra situaţiei politice din ţară şi pentru a ţine cont de dorinţe lor şi de puterea lor de acţiune. S-au stabilit măsurile ce trebuesc luate pentru îndreptarea situaţiei de azi. Sunt foarte mulţumit pentru ţinuta delegaţiilor organizaţiilor judeţene şi complectul lor spirit şi aceeaşi hotărâre. La conferinţa de azi se gă-I sesc reprezentanţii celor 18 ju-ideje din Ardeal, cărora le mulţumesc din nou pentru spiritul lor de jertfă. Partidul Naţional-Ţărănesc în luptele din trecut ca şi în cele de azi e sigur de rezultatul dorit : salvarea ţării şi mântuirea poporului. Atitudinea civilizată şi hotărâtă care a caracterizat partidul nostru în lupta pentru scoaterea poporului dintr’o situație intolerabilă, se manifestă și azi. După aceasta d-l Maniu analizează metodele de guvernare ale partidului liberal, care au wmmmmmnmmmw*awoKsw3aw Eili ia apai a Milii. Cele ce s’au petrecut în preziua conferinţei dela Cluj ca şi la conferinţa regională de Joi şi la impozanta întrunire poporală din Piața Regina Maria au subliniat din nou forţa şi popularitatea formidabilă a Partidului Naţional Ţărănesc, ca şi hotărârea fermă de a da lupta decizivă pentru răsturnarea regimului V. Brătianu. Aceste fapte au rezultat şi din măsurile extraordinare de pază şi apărare, pe care le-au luat autoritarile din Cluj, în groaza ce le a cuprins, împănând străzile cu jandarmi şi aşezând mitrailere la toate edificiile publice. Cu toată desfăşurarea de forţe jandarmereşti şi cu toate piedecile puse în calea poporului de*al opri dela accesul în oraş manifestaţiile s’au desfăşurat în mod grandios, poporul ne mai lăsându-se intimidat de jandarmi şi autorităţi. De altă parte în drumul său spre Cluj, joi după amiazi şi seara, preşedintele Partidului Naţional Ţărănesc d-l Iuliu Maniu a fost primit pe la toate gările în mod triumfal, îndeosebi la gările din Blaj şi Crăciunel, unde sute de săteni au făcut iubitului preşedinte şi însoţitorilor săi cea mai entuziastă primire. Această manifestaţie spontană a culminat în primirea făcută seara în gara Cluj, unde mii de cetăţeni au bineventat prin urale şi prin glasul d-lui deputat dr. Emil Haţieganu pe „mântuitorul neamului. Adunarea de a doua zi a delegaţilor comitetelor judeţene din cele 18 judeţe ale Ardealului ca şi grandioasa întrunire poporală din faţa redacţiei ziarului „Patria", la care au asistat aproximativ ,8000 ţărani, a complectat această strălucită manifestaţie de solidaritate şi conştiinţă naţională, aprobând într’un gând şi dor hotărârile aduse. Despre decursul conferenţei regionale, la care au asistat peste 300 delegaji judeţeni dăm următoarele amănunte : Conferinţa s-a deschis la orele IOV2 luând loc la masa presidential d-nii Iuliu Maniu, Al. Vaida-Voevod V. Madgearu, dr. A. Vlad, Mihai Popovici şi aproape toți parlamentarii ardeleni. Primit cu aplauze, cari au durat câteva minute, d-l Iuliu Maniu a rostit un lung expozeu politic, pe care-l resumăm un următoarele: