Glasul Bucovinei, ianuarie 1930 (Anul 13, nr. 3125-3146)

1930-01-01 / nr. 3125

p e un an 500 lei, pe un an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru Irani zilnic, pe un an 300 lei, pe l/8 an 160 lei, pe trei luni 10 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe u/a an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe un an 700 lei. ABONAMENTUL: Plățile se fac la sediul ziarului. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Plondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu te înapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie . Strada Iancu Plondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă taxa cu 50V* Forul de Judecată în Cernăuţi. Patriarhul Regent Miron Zece ani de arhipăstorie La 31 Decemvrie se împlinesc 10 ani, de când marele colegiu al primului parlament din România Mare a ridicat pe episcopul Caransebeşului Dr. Miron Cristea, în scaunul arhipăstoresc al Ungro-Valahiei şi al Plaiurilor. Alegerea aceasta s’a făcut într’un ceas bun şi binecuvântat, fiindcă arhipăstoria Sa a fost hărăzită de soartă să devină epocală pentru istoria bisericii autocefale române. Trei mari momente istorice vor rămâne strâns legate de numele acestui mare şi înţelept chiriarch şi anume: proclamarea bisericii ortodoxe de biserică dominantă în statul român prin însăşi constituţia ţării; înfăptuirea autonomiei bisericii ortodoxe române prin legea şi statutul de organizare al acestei biserici şi în sfârşit ridicarea bisericii noastre drept credincioase la rangul de Patriarhie Română. Sufletul acestor mari reforme şi prefaceri în biserica noastră a fost şi este primul patriarh al acestei biserici Dr. Miron Cristea, pe care pronia cerească l-a chemat de la plugul strămoşilor săi din comuna Topliţa de la obârşia Mureşului, l-a povăţuit prin şcoale şi înalte aşezăminte de cultură laică şi bisericească şi -a înălţat din treaptă în treaptă arhierească, din Episcop al Caransebeşului, în Arhiepiscop şi Mitropolit al Ungro-Vlahiei şi Plaiurilor şi în sfârşit în treapta cea mai înaltă de Patriarh al României. Iar facultatea noastră de teologie şi-a făcut o deosebită onoare de a-l fi proclamat doctor honoris causa. In tot timpul Arhipăstoriei Sale, Sanctitatea Sa Patriarhul a fost o podoabă a ştiinţei teologice, o pildă vie a virtuţilor creştineşti, un luptător neînfricoşat pentru drepturile bisericei şi ale neamului său sub stăpânirea maghiară şi un patriot român mare şi neîntrecut. De aceia şi fruntaşii ţării, când era vorba să aşeze o Regenţă pentru timpul minorităţii Majestăţii Sale Regelui Mihai I, cu toţi şi-au îndreptat privirile spre această mare şi strălucită personalitate a bisericii şi neamului nostru, chemându-l în Regenţă. Sanctitatea Sa Patriarhul Miron a primit această chemare, pe cât de onorifică pe atât de grea şi plină de răspundere. Ca în vremurile străbune toiagul patriarhal a venit să sprijine, cu puterea sa divină, coroana regală şi aspiraţiunile naţionale ale unui neam întreg pe care ea le simbolizează. Iar astăzi, când Patriarhul Regent împlineşte primul deceniu de rodnică şi binecuvântată muncă arhipăstorească, noi credincioşii bisericii dominante, păstoriţi de Sanctitatea Sa, ne închinăm cu creştinească smerenie înaintea strălucirii sale şi cu frăţească încredere îi urăm din adâncul sufletului ani mulţi cu sănătate şi muncă rodnică pentru înălţarea bisericii şi a statului român. Ion I. Nistor Patriarhul Miron Cristea