Glasul Bucovinei, aprilie 1930 (Anul 13, nr. 3196-3215)

1930-04-01 / nr. 3196

ABONAMENTUL: pe un an 900 lei, pe ua an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru Sani zilnic: pe un an 300 lei, pe v2 an 160 lei, pe trei luni lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe V2 an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an a200 lei, pe la an 700 lei. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Plondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie. Strada lancu Plondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă taxa cu 50°/» Prăfille se fac la sediul ziarului. Mişcarea generală de opinie publică şi protestările întemeiate ale tuturor partidelor politice împotriva proectului privitor la aşa zisul alarmism, n’au împiedecat guvernul şi parlamentul demisiilor în alb să voteze o lege care suprimă cele mai elementare drepturi cetăţeneşti şi tinde de fapt la desfiinţarea libertăţii de opinie şi de presă. In loc să ţină seamă de patriotica preocupare a celor care denunţau primejdii evidente, reprezentanţii băncii ministeriale au declarat cu cinism că vor recurge la orice mijloace, pentru a înăbuşi exprimarea legitimelor îngrijorări şi pentru a se menţine la putere. Şi ca primă manifestare au agravat dispoziţiunile legii, introducând prin amendamentul de la Senat, principiul inadmisibil şi contrariu separaţiunii puterilor că acţiunea publică să nu poată fi pusă în mişcare decât cu consimţământul membrilor guvernului. Ceea ce înseamnă persecutarea adversarilor şi asigurarea impunităţii partizanilor politici. La această sfidare Partidul Naţional- Liberal răspunde potrivit declaraţiunilor sale anterioare că nu se va supune acestei legi anti-constituţionale în dispoziţiunile ei şi dictatoriale în tendinţele ei. Tot deodată guvernul partidului naţional-ţărănist încearcă o nouă fărădelege. El tratează concesionarea către un sindicat strein a telegrafului şi a telefoanelor. O atare concesionare este dăunătoare intereselor permanente ale Statului şi în contrazicere cu Constituţia. De la întemeierea însăşi a României Moderne, s-a constst rortiutrat ca un interes superior şi ca un principiu fundamental al organizaţiunei noastre de stat, ca marile servicii publice să nu fie înstrăinate. In cazul special al telegrafului şi al telefoanelor, interesele cele mai vădite ale siguranţei Statului şi ale apărărei naţionale, cer ca aceste servicii să fie şi să rămână în stăpânirea directă şi sub controlul permanent al organelor de Stat. Pe de altă parte, constituţia interzice în mod formal ca să se acorde monopoluri în favoarea altora decât a Statului, judeţului sau a comunei. Textul articolului 112 ultimul aliniat este categoric. Mai mult, acest alineat care nu figura în vechea Constituţiune, a fost introdus în Constituţiunea actuală, tocmai pentru a înlătura în această privinţă orice fel de posibilităţi, de interpretări şi de controverse şi pentru a preciza în mod neîndoelnic voinţa legiuitorului. Aşadar, a acorda astăzi unui consorţiu străin un astfel de monopol, înseamnă a călca pactul nostru fundamental în litera şi în spiritul lui. Spre a justifica această îndrăzneaţă nesocotire a Constituţiei, guvernul amestecă numele Regenţei şi insinuiază faptul de necrezut că dânsa ar ocroti o atare ilegală măsură şi chiar că i-ar garanta respectarea în viitor prin înalta ei autoritate. Porul de judecatâ In Cernăuţi. Este o îndoită ofensă ce se aduce acelora cari exercită azi prerogativele regale. Intr’adevăr, în organizaţia noastră de Stat, Coroana este nerăspunzătoare. Prin urmare, ea nu poate lua angajamente cari implică răspunderi de guvern. Pe de altă parte, înalta Regenţă, care a jurat credinţă Constituţiunei, este factorul chemat să impună şi să chezăşuiască neştirbita şi permanenta ei aplicare. Nu dela înalta Regenţă ar putea veni, deci, acte de nesocotire a pactului nostru fundamental. Dealtminteri, Constituţia nu poate fi modificată în timpul minorităţii Regelui şi orice dispoziţiune anticonstituţională este de la sine nulă. In consecinţă, partidul naţional-liberal este hotărît ca prin toate mijloacele să se opună acestui nou atentat împotriva celor mai de seamă interese ale ţarei, încercările desperate ale unui guvern compromis de a se menţine la cârma Statului prin ameninţări, prin concesionări scandaloase şi prin legi dictatoriale, nu pot decât să învedereze şi mai lămurit neîntârziata nevoe a înlăturărei regimului de astăzi şi prin urmare să sporească sforţările acelora cari au suprema datorie de a veghea ca să nu se distrugă munca rodnică, glorioasă şi plină de jertfe a atâtor generaţiuni. Hotărârile de Sâmbătă, 29 Martie ale comitetului executiv al P. N. L.Pentru apărarea constituţiei şi a drepturilor publice Sâmbătă, 29 Martie a. c., la orele 10 jum., s-a întrunit comitetul executiv al partidului naţionalliberal sub preşedinţia d-lui Vintilă Brătianu. In urma expunerei făcute de şeful partidului și a discuțiu nilor urmate, s’a dat următorul COMUNICAT! -..........- ■ • • • • ' ■ —-