Glasul Bucovinei, mai 1931 (Anul 14, nr. 3496-3520)

1931-05-01 / nr. 3496

ABONAMENTUL: pe un jut 500 lei, pe Vi an 300 lei, pe trei luni 190 lei, pentru ţărani silnic: pe uin an 300 lei, pe Va an 160 lei, pe trei luni 90 lei Nuuai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe Va an 60 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimie acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, per/s an 700 lei. Plăfiî© se fac la sediul statului? Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele aa se Înapoiază. ANUNŢURI Şl RECLEAEM dupi tarif şi se prima»« la aaaai« »teSrafic, Strada lancu Flondor No. 33 Centra inmrate la interiorul ziarului se urcă taxa «a 89% Misio§« Judecată In Comăup. Datoria Pani nostru La cârma ţării este acuma un guvern condus de d-l Nicolae Iorga, primministru. D-l Nicolae Iorga este şeful unui partid politic cu numele Partidul Naţional. D-l Nicolae Iorga, ca un om cu multă dragoste de ţară şi ca un mare învăţat, este foarte cunoscut şi în toată România şi în străinătate. Partidul naţional însă, în fruntea căruia stă, este puţin cunoscut şi în ţară şi peste hotare şi are puţini aderenţi şi organizaţii judeţene aproape de loc. De aceea d-l Iorga nici nu şi-a alcătuit guvernul din partizani şi spune, după cum şi este, că guvernul său nu este un guvern de partid. Când a venit d-l Iuliu Maniu la guvern, partidul său naţional-ţărănist era foarte cunoscut în toată România şi cu mulţi aderenţi în toate părţile şi cu organizaţii judeţene puternice. Dar conducătorii acestui partid şi ai organizaţiilor sale nu erau însă cunoscuţi ca oameni de ispravă şi destoinicie în conducerea ţării. Şi numai după câteva luni de guvernare naţional-ţărănistă au început a se arăta dovezi tot mai straşnice şi mai păgubitoare că nu este de ajuns ca mulţimea să se ieie după un partid, ca partidul acela să fie bun la conducerea ţării, ci trebue şi mai mult încă poate ca partidul să aibă conducători încercaţi şi pricepuţi cari, puşi în fruntea statului, să-l poată conduce bine şi cu folos pentru popor. Acuma se face o încercare întoarsă. La cârma ţării a ajuns omul despre care s’a crezut că este cel mai potrivit şi mai destoinic, dar care nu are partid bine organizat şi puternic. In astfel de împrejurări se pune întrebarea care este datoria membrilor Partidului Naţional-Liberal care a dovedit de atâtea ori că a avut şi că are şi conducători destoinici de numele cărora se leagă multe şi mari fapte din istoria României, şi că are şi organizaţii puternice şi aderenţi numeroşi, răspândiţi asupra României întregi ? Datoria fiecărui membru al partidului este ca şi datoria partidului însuşi să dorească din tot sufletul ca guvernul d-lui N. Iorga să poată izbuti cât mai repede să uşureze ţara şi poporul din nevoile grele ce i le-au adus pe cap şi vremile potrivnice, dar şi necinstita şi neputincioasa guvernare naţional-ţărănistă. Dorinţa aceasta trebuie s-o avem, spre a dovedi că membrii Partidului naţional doresc binele ţării şi-l pun mai presus de orice. Iar îndată după asta, datoria sfântă a fiecărui membru al Partidului Liberal este să stea strâns legat de steagul partidului şi cu credinţă în jurul conducătorilor lui. Căci ţara şi poporul pretutindeni şi întotdeauna, a avut şi are nevoie de un partid puternic, cu organizaţii şi aderenţi mulţi, dar şi cu conducători destoinici şi de ispravă, precum este Partidul Naţional Liberal. In curând trebue să fie alegeri generale. Şi Partidul Naţional Liberal de sub conducerea d-lor Ion I. Duca şi Ion I. Nistor va trebui să deie dovadă şi o va da, că a însemnat şi că însemnează ceva în ţara aceasta şi că trebuie să fie băgat în seamă la conducerea treburilor obşteşti spre binele ţării şi folosul poporului şi să fie pus în locul ce i se cuvine, acolo unde îl cere glasul poporului şi unde conducătorii lui au făcut atâtea fapte pe cari se întemeiază România de azi. Cs risiii sî i:i li c. f. Gazeta noastră — împreună cu celelalte din opoziţie — a arătat în nenumărate rânduri pagubele mari ce se pricinuiau visteriei ţării de aşa numitele „regii autonome“ ale căilor ferate, ale poştelor, monopolurilor statului şi celelalte. Odată cu alungarea naţional ţărăniştilor de la putere, noul ministru al comunicaţiilor a descoperit în cea dintâi zi potlogăriile săvârşite. S-a constatat că Regia C. F. R. şi-a încheiat anul trecut socotelile cu un deficit (lipsă) de 1 miliard (adică o mie de milioane) lei, din pricina gospodăriei de jaf şi risipă a stăpânirii naţionalţârăniste. Ca urmare a descoperirii risipei nelegiuite, d-l Vâlcovici, noul ministru al drumului de fier, a dat ordin ca toţi lipaşii naţional-ţărănişti, cari au încasat pe nedrept lefuri, să le dea neîntârziat înapoi. Astfel următorii membrii din consiliul de administraţie al C. F. R., au fost invitaţi să restitue sumele ce au încasat în mod ilegal. Aceste milioane se încasau de lipitonie naţional-ţăraniste, în timp ce lucrători şi funcţionari mici de la C. F. R. erau daţi afară din slujbe, din motive de economie. Singura măsură ce se impune e deci: banii înapoi şi lipitorile naţional-ţărăniste la puşcărie. Nouii prefecţi în Bucovina Au fost numiţi următorii prefecţi pentru judeţele din Bucovina: Cernăuţi: d. colonel Polzer. Storojineţ: d. maior Chirescu. Rădăuţi: d. avocat N. Slăvescu. Suceava : d. prof. Victor Morariu. Câmpulung: d. N. Breteanu. Fraudele cu spirtul negru Odată cu prăbuşirea ruşinoasă a guvernului naţional-ţărănist au eşit la iveală toate potlogăriile şi fraudele ce le-au comis naţional-ţărăniştii în averea statului, în cei doi ani de guvernare. In altă parte a ziarului arătăm sumele ce le-au Încasat lipaşii naţional-ţărănişti la c. f.r. Dar cea mai mare fraudă au comis-o naţionalţărăniştii cu fabricarea spirtului negru. Acest spirt a fost fabricat de naţional-ţărănişti fără ca pentru el să plătească impozitul cuvenit statului. Se zice că în aceşti doi ani statul a fost păgubit cu 4 miliarde lei. In această afacere sunt implicaţi foştii miniştrii Mihai Popovici şi Virgil Madgearu, precum şi mai mulţi deputaţi naţi-ţărănişti. Fostul preşedinte al sindicatului de spirt a arătat că sub guvernarea naţional-ţărănistă sindicatul nu a putut vinde decât 15—20 vagoane lunar, pecând 200 vagoane spirt lunar se vindeau de cătră contrabandiştii naţional-ţărănişti pentru cari nu plăteau i impozit statului. Cu asfel de fraude naţional-ţărăniştii au reuşit să se îmbogăţească, sustrăgându-se de la plata impozitului cătră stat. Se spune că în Ardeal spirtarii naţional-ţărănişti fabricau acest spirt sub pământ. Foştii miniştri Virgil Madgearu şi Mihai Popovici, cari aveau cunoştinţa despre aceste fraude şi când organele de control le-au spus despre aceste fraude domnii aceştia au răspuns: e o chestie de partid și nu ne amestecăm. Iată deci în ce fel statul a fost păgubit cu suma de 4 miliarde. Și cu drept cuvânt li s’a dat porecla de guvernul spirtului negru.