Glasul Bucovinei, iunie 1933 (Anul 16, nr. 4071-4090)

1933-06-01 / nr. 4071

Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Flondor Nr. 33 ABONAMENTUL: pe un an 500 lei, pe y2 an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru tăraric zilnic: pe un an 300 lei, pe y2 an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe y2 an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi, ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe 12 an 700 lei. Plăţile se fac la sediul ziarului. Se primesc numai articole iscălite. Manucrisete nu se înapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administrație: Strada Iancu Flondor No. 33 Pentru inserare în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50%. Forul de judecată în Cernăuți. mire suin şi sicii Snobii şi naivii de pretutindeni şi de toate calibrele, au stabilit o ierarhie foarte precisă între reprezentanţii exhibiţiilor vestimentare dela suman la smocking. Astfel sumanul, umil şi rudimentar pardesiu al plugarului, s’ar găsi, după ei, pe treapta de jos din scara valorilor etice şi culturale—nu-i aşa, de câte ori haina nu reprezintă şi o valoare culturală ? — se înţelege privită prin monoclul pseudo-culturii şi a unei inteligenţe de broască. Smockingul dimpotrivă s’ar preta admirabil ca uniformă de gală a paradisului terestru, iar oficianţii lui (în somptuoase şantanuri şi City pensioane), miruiţi cu puteri complimentare, în virtutea nu ştiu căror prerogative divine. Şi cum snobii şi naivii deţin o impetuoasă majoritate în această grădină a lui D-zeu, distinsa lor opinie a fost decretată pravilă şi respectată ca un paragraf din codul civil. Adevărul e acesta: smockingul şi sumanul reprezintă două lumi inaccesibile una alteia, cu atmosfere esenţial distincte. Eleganţa citadină (stupidă prejudecată) cu caracterele ei pozitive şi n negative şi vigoarea rurală, cu aceleaşi caractere, e firesc să se complecteze armonic, păstrându-şi suveranitatea în cele două lumi distincte şi evitând compromisurile. Evident, că nicicând nu vor purta toţi suman sau smocking. E curios însă că incursiunile sumanului în imperiul smobismului, au precedat întotdeauna trădarea colectivităţii pe care o reprezintă. Iţarii d-lui Mihalache, purtaţi pe la toate bâlciurile internaţionale ca delegaţi ai indispensabililor româneşti, au compromis un ţărănism, derivat din cel mai salubru mediu rural, îmbrăcat în iţari, dl Mihalache a avut faţă de ţărani, conduita celui mai convins surtucar. Nichifor Robu ales deputat pentru că purta suman, mânuia bâta şi vorbea oamenilor de sărăcie şi Ştefan cel Mare, acelaş lucru. Alegătorii îl voiau al lor, în parlament alături de suferinţele lor, acasă aproape de glie, legat de pământ. Când l-am văzut ieşind cu sumanul pe umeri din Pension City, cel mai scump şi mai somptuos hotel din Cernăuţi, am înţeles că iar un om de al lor, un învăţător ca şi dl Mihalache, i-a trădat. Cu neruşinare, cinic şi definitiv. Sumanul pe care taică-său l-a purtat cu cinste o viaţă de nevoi şi sărăcie, fiu-său l-a terfelit într’o noapte în cuibarul cosmopolismului monden. Fascinaţia smockingului! Chiar cel mai dur şi mai naţionalist suman i se închină, robit, fără simţul etnic al stăpânitorului de pământ, sau peste care crede că va ajunge stăpân. Ne dor trădările acestea, ne doare buna credinţă a ţărănimii, trivial şi consequent înşelată de fii săi. Dacă dl Robu ar fi un simplu particular, n’am avea ce zice, facă omul ce-i place. Dar el este reprezentantul ţărănimii celei mai sărace din Bucovina, care vedea în el salvarea din urmă. Naţionalismul antisemit e în teorie sediţios, în practică se sprijină pe oameni. Inconsequenţa caracterelor macină şi cele mai închegate construcţii teoretice. Din potrivă ipoteze vagi şi adevăruri nedefinite prind viaţă şi consistenţă prin fermitatea şi duritatea voinţii. Dl N. Robu şi-a câştigat o popularitate care îl compromite. Nu i-a cerut nimeni aforisme şi inteligenţă. Poate că s’a făcut rău. I s’a pretins ceea ce putea da. Forţă musculară şi consequenţă de conduită. Zelul de exhibiţii pugilistice i-a fost temperat la timp şi consequenţă de caracter s’a dovedit inexistentă. Pe ce i se mai sprijină popularitatea. Pe vagi promisiuni de beatitudine celestă ce le-ar inocula alegătorilor, pe faima unui om care a bătut în Parlament şi alte câteva calificative negative. Cine-ar mai tolera un asemenea elector al ţărănimii ? Dar, aşa se nasc şi apun luceferii. T. C. Grossu MM Mi I. 5. Asii li N. s. lipit Dl. G. Duca, preşedintele partidului național-liberal, va fi primit astăzi, la orele 4 d. m., în audienţă la M. S. Regele. NEIIINE! Uni ii are Cea mai bună BERE din România „AZUGA“ ÎN AFARA DE CARTEL Se vinde cu preţuri vechi la Gamenber, str. Reg. Maria 4 şi Linhart, str.Reig. Ferdinand 12 întrunirile publice din ziua de 4 Iunie Lupta de opoziție împotriva guvernului național țărănist începută de Partidul Naational-Libaral trebuie continuată cu vigoare crescândă până la definitiva înlăturare a regimului In scopul acesta Comitetul Central P. N. L. în ședința sa din 13 Mai, a hotărât să se ţină în fiecare capitală de judeţ câte o mare întrunire publică, foţialele de 4 şi 5 iunie a. c., cu prilejul căreia se va face bilanţul guvernării naţionale ţărăniste şi se vor recapitula toate greşelile şi păcatele acestei guvernări. Conducerea organizaţie , iar naţional-liberale din judeţele bucovinene, conformându-se acestei hotărîri, invită pe membrii lor la Marile întruniri P. N. L. cari se vor ţine precum urmează: La Cernăuţi Duminecă, 4 Iunie, orele 11 dimineaţa. La Storojineţ Duminecă, 4 Iunie, orele 11 dimineaţa. La Rădăuţi Duminecă, 4 Iunie, orele 4 după masă. La Suceava Luni, 5 Iunie, orele 10 dimineaţa. La Câmpulung Luni, 5 Iunie, orele 3 după masă. Amănuntele asupra acestor adunări se vor publica la timp. La întrunirile acestea vor lua cuvântul tofi fruntaşii nafionalliberali in frunte cu dl Ion I. Nistor, şeful organizaţiunîlor bucovinene. Un mehei Luni s’a petrecut în oraşul Rădăuţi un caz foarte tragic. Comerciantul Josef Zentner şi cumnatul său Ferdinand Grimmi locuiesc în aceiaş stradă din centrul oraşului. Luni Grimmi îşi serbase ziua natală. La această serbare venise şi cumnatul său Zentner. Înainte de a intra în casă, Zentner a descărcat dintr’un revolver câteva gloanţe în aer. Grimmi a eşit din casă pentru a-i mulţumi pentru felicitare şi l-a îmbrăţişat pe cumnatul său. Zentner avea încă revolverul în mână Acesta s’a descărcat, glontele perforându-i plămânii lui Grimmi, care a căzut într’un lac de sânge. A fost imediat transportat la spital, unde în chinuri groaznice a sucombat. Autorităţile au deschis o ancheta, pentru a clarifica cazul acestă tragie.__________________ Rachete Reparare de rachete prin punere de coarde noul PRECUM și TOT FELUL de ARTICOLE de SPORT se pot cumpăra în casa de „Sport-Sanita*, SANITA KOTTLAR, Cernăuți, STR. 11 NOEMVRIE 2815290