Glasul Bucovinei, septembrie 1934 (Anul 17, nr. 4385-4406)

1934-09-01 / nr. 4385

Peil cinstirea car Omul nu se mai poate mărgini astăzi numai la cititul în stele şi în mersul soarelui. Pentru cunoaşterea multor taine ale vieţii sale, el s’a străduit cu mintea până a găsit mijloacele cu cari să-şi uşureze traiul trupesc şi sufletesc. Intre cele mai vechi iscodiri ale omenirii este fără îndoială şi tiparul pe care îl citim zilnic în gazete. Datorită tiparului a luat fiinţă cartea, un mare bun al gândului omenesc. In anii de după război, nevoile fiind pe zi ce trece tot mai multe, cugetul omului a lucrat mai neobosit ca oricând. De aceea, poate, şi cartea a cunoscut un avânt puternic, ajungând astfel— cu grăuntele tiparului între păreţi,—să cuprindă mai ales pe la oraşe, adevărate hambare, zise librării. Căci, după cum lanurile ţării îşi îndreaptă rodul către grânarele gospodarilor pentru păstrare şi bună folosire, tot aşa şi rodul gândului omenesc din toate cele patru vânturi ale lumii, are nevoe de o bună adăpostire spre a fi de folos. Gândirea omenească nu e deajuns să fie sălăşluită doar în carte. Cartea, oricât de bună, nu poate fi cunoscută mulţimii ce o doreşte dacă n’are un centru de servire al ei. Stând lucrurile astfel, fiecare îşi dă seama ce însemnătate mare au bibliotecile de împrumut şi librăriile. Şi, trebue s’o repetăm, nu orice carte tipărită este bună. In sbuciumatele zile de după războiu când răscrucile sunt pline de profeţi ai minciunii, şi când în goana după îmbogăţire totul se falsifică, de bunăseamă că există şi carte falsă. Deosebirea acesteia de cartea bună cu anevoe se poate face prin lovirea de un lucru tare, după cum se încearcă banii. Sunetul cărţii bune nu oricine îl poate pricepe dela prima vedere. In Bucovina n’am avut până acuma o librărie care să slujeacă cu râvnă pentru adevărata cinstire a cărţii. Micile dugheni cari există, vând cartea cum ar vinde franzele, cuie sau cârnaţ. Toată grija este pentru grabnica îmbogăţire a patronului respectiv. De recomandare a cărţii de valoare şi de o servire cu dragoste ei pentru o cât mai largă răspândire a culturii în popor, nici vorbă, până acum. Toată lumea bucovineană, sătean şi orăşan, are însă nădejdea că aceasta s’a înfăptuit odată cu deschiderea librăriei „Glasul Bucovinei“, pe lângă care va funcţiona şi o bibliotecă de împrumut. Un fapt de mare însemnătate asupra căruia atragem luarea aminte şi a sătenilor noştri. Abia cu acest prilej vor cunoaşte cartea bună, căci librăria «Glasul Bucovinei“ e condusă de oameni bine pregătiţi, cari sunt în acelaş timp şi neobosiţi închinători slovei bune. Astfel, deschiderea sărbătorească a librăriei ce va avea loc în primele zile ale lui Septembrie este un adevărat simbol de cinstire a cărţii. Gh. Antonovici Şedinţa flebepatiei economice limi După terminarea consiliului de miniştri de Marţi a a avut loc şedinţa delegaţiei economice a guvernului, la care au participat toţi membrii guvernului, prezenţi la consiliu. Delegaţia a discutat şi hotărît următoarele: D-l inginer N. Teodorescu, ministrul industriei şi comerţului, a expus delegaţiei mersul tratativelor pentru încheerea acordului comercial cu Grecia. Delegaţia apreciind ca inacceptibile condiţiunile puse de reprezentanţii Statului elen, a hotărît amânarea acestor tratative cu 10 zile în răstimp urmând a se face noui propuneri care să uşureze calea unei înţelegeri. La propunerea ministrului de agricultură d. V. Sassu, delegaţia a hotărît ca pentru regiunile ţării unde recolta a fost slabă, ministerul de domenii să distribue agricultorilor seminţele necesare culturilor de toamnă şi primavară cu prețuri inferioare celor de pe piață. HoproniDtil iotero se va face zilele acestea Marţi dimineaţă s’a ţinut la ministerul de finanţe o conferinţă la care au participat d-nii Victor Slăvescu, ministrul finanţelor, MitiţăConstantinescu, subsecretar de stat, M. Lăzeanu secretar general şi profesor Tutuc. Conferinţa s’a ocupat cu perfectarea lucrărilor pentru lan* sarea împrumutului intern. S’a hotărît definitiv ca prospectul împrumutului — cu redactarea că ruia a fost însărcinat d. Tutuc, — să fie dat publicităţii peste cinci—şase zile. Deasemenea s’a stabilit că subscrierile la împrumut să se facă eşalonat, în trei vărsăminte a capitalului subscris. Primul vărsământ se va face între 15—25 Octombrie, al doilea între 15—25 Noembrie şi al treilea între 15—25 Decembrie. Condiţiunile împrumutului se vor fixa definitiv zilele acestea. Noul an şcolar Ministerul instrucţiunii face cunoscut că, deoarece ziua de 16 Septembrie este Duminică, cursurile tuturor şcoalelor din ţară vor începe regulat în ziua de 17. Intre 1—15 Septembrie se vor prezenta la şcoli profesorii cari au de examinat pe elevii corigenţi şi acei cari sunt ocupaţi la examenele de admitere, de diferenţă şi particulare. In acelaş interval se vor afişa listele de manualele didactice, se vor întocmi orariile şi se vor ţine examenele de bursă. NOra@1081K)Gilile 3 zile mai sunt până la inaugurarea LIBRĂRIEI ŞI PAPETARIEI GLASUL BUCOVINEI Toată lumea intelectuală din Cernăuţi e invitată să ia parte la această mare festivitate culturală. Librăria «GLASUL BUCOVINEI» va fi o instituţie model, aranjată după ultimele cerinţe ale timpului. Vizitând Librăria «GLASUL BUCOVINEI», veţi găsi un vast material literar şi ştiinţific, care vă va interesa şi veţi putea obţine orice lămurire referitoare la cartea românească şi străină. m I I I I I I