Glasul Bucovinei, octombrie 1937 (Anul 20, nr. 5165-5186)

1937-10-02 / nr. 5165

ABONAMENTUL: pe un an 500 lei, pe V* an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru țărani zilnic: pe un an 300 lei, pe V* an 160 lei, pe trei luni 50 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe V* an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuți ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 120 lei, pe un an 700 lei. Plățile se fac la sediul ziarului. JUBILEUL I.E.M.C.-ului Mâine se deschide în Cernăuţi, şi va continua în zilele următoare, congresul Uzinelor electrice din întreaga ţară, în cadrul căruia se va serba şi jubileul de 40 ani de existenţă ai întreprinderilor electromecanice din municipiul nostru. Pentru ca acest congres, la care sunt aşteptaţi ca reprezentanţi ai guvernului d-nii prof. Ion I. Nistor, ministrul muncii, Vaier Pop, ministrul industriei şi comerţului, R. Franasovici, ministrul comunicaţiilor şi lucrărilor publice, prin prezenţa cărora festivităţile vor lua un caracter deosebit de solemn, deci pentru ca acest congres să aibă o reușită deplină, un comitet de organizare, în frunte cu d-nii prof. univ. Dr. Dimitrie Marmeliuc, primarul municipiului și inginer Lucescu, directorul Uzinelor electrice, a făcut pregătiri intense. Cu prilejul jubileului de 40 ani, pe care şi-l serbează în cadrul acestui mare congres. Direcţiunea uzinelor şi tramvaielor electrice a publicat o aleasă monografie, care ne prezintă cu date şi clişee traectoria, urmată de la 1897 până azi în desvoltarea lor, de aceste importante întreprinderi ale capitalei Bucovinei, începute încă din 1863, odată cu mărirea populaţiei oraşului, străduinţele edililor noştri de a ilumina mai bine, la nivelul progreselor moderne, oraşul Cernăuţi, se concretizează a ţbea peste trei decenii. Astfel, în Februarie 1896 se pune în funcţiune uzina, iar peste un an are loc construirea şi punerea în funcţiune a liniei de tramvai. An cu an, cunoscând însă şi perioade de declin, se amplifică tensiunea şi reţeaua de alimentare a iluminatului public, ca şi reţeaua liniilor de tramvaie, deodată cu perfecţionarea acestora, ajungându-se prin muncă şi stăruinţă la ceea ce vedem înfăptuit în zilele noastre în acest domeniu. „Ca orice operă umană, — spune de primar Dr. D. Marmeliuc în prefaţa monografiei — crearea şi învestirea uzinelor electrice ale Cernăuţilor au avut de luptat cu multe greutăţi ale începutului şi au trebuit să învingă multe obstacole în calea lor, până ce au devenit una din instituţiile de seamă nu numai ale oraşului nostru, ci şi ale României întregi. De la proiecte de luminat cu gaz şi de tracţiune animală, ... până la frumoasa instalaţie a celor două uzine şi la tracţiunea cu tramvaie, autobuze şi troleibuze este o distanţă, care marchează şi măsura de energie cheltuită în realizarea unei opere de folos şi de progres obştesc“. Desvoltarea fericită a acestei instituţii, mai ales în ritmul ultimilor ani, va însemna propăşirea economică şi estetică a oraşului. „Ca unul, care, în cei patru ani de conducere a municipiului Cernăuţi, mi-am dat toată osteneala să contribui la consolidarea o. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Flondor Nr. 33 Str. D. Petrino Nr. 1 Se primesc numai articole iscălite. Manuscrisele nu se înapoiază. * ■ . ANUNŢURI ŞI RECLAME Porul de judecaţi în cerniufl, patcuează după tarif şi se primeau la adMnistraţie: Strada lancu Flondor Nr. 33 «perate în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50°/* Intensificarea acţiunii de înzestrare şi motorizare a agriculturii Spre deosebire de ţărănişti, a căror contribuţie s’a limitat la faimoasele epistole către ţărani, guvernul actual continuă cu hotărâre acţiunea de înzestrare şi motorizare a agriculturii, care împreună cu selecţionarea seminţelor este menită să sporească mereu producţia şi în acelaş timp s’o îmbunătăţească enorm calitativ. Roadele acestei politici sănătoase în favoarea agriculturei, care rămâne cea mai de seamă bogăţie a ţărei, s’au văzut. Dela an la an producţia s’a mărit, iar calitatea s’a îmbunătăţit simţitor. Opera de modernizare şi motorizare a agriculturei noastre continuă într’un ritm accelerat, cumpărându-se zilnic tot felul de maşini moderne, cari raţionalizează munca şi o face mult mai remuneratorie. Guvernul n’a precupeţit nici un sacrificiu material. S’au găsit fonduri considerabile cu care s’au achiziţionat tractoare, pluguri, trioare, selectoare, semănătoare, etc. Presa a publicat contractele încheiate cu şi înzestrarea întreprinderilor acestora, mă bucur de starea de înflorire la care au ajuns şi le urez din suflet, ca sub conduceri tot aşa de pricepute, chibzuite şi cinstite ca aceasta, care patronează jubileul de 40 de ani al instituţiei, să înregistreze în istoricul anilor viitori numai succese şi biruinţi“ — îşi încheie d-l primar Dr. D. Marmeliuc frumoasa prefaţă. Repetăm şi noi aceleaşi urări, dorind totodată succes lucrărilor congresului, care se deschide mâine în Cernăuţi, marile întreprinderi industriale din Occident, precum şi condiţiunile favorabile în cari s’au cumpărat aceste maşini, ce spre a fi puse cât mai eftin la dispoziţia sătenilor, sunt scutite de taxe vamale, cifră de afaceri, taxele ad-valorem, etc. Acum s-a făcut o nouă şi importantă serie de achiziţionări de maşini moderne pentru agricultori. Această operă de înstărire a săteanului nostru este o operă reală, care va constitui, alături cu celelalte mari realizări ale guvernului în toate domeniile, una din paginile cele mai strălucite ale acestei guvernări. Este, de altminteri, în concepţia partidului liberal, singura politică ţărănească sănătoasă şi folositoare ţărei şi populaţiei, spre deosebire de politicianismul ţărănist, care în afară de o demagogie deşănţată, n’a adus ţărănimei nici un folos, ci a turnat numai otravă în spirite. • IM Mitropolitul Dionisie al Varşoviei în Cernăuţi Mitropolitul ortodox al Varşoviei Dionisie care a fost oaspetele Patriarhului României câteva zile, împreună cu episcopul Sava de Grodno vor sosi astăzi 1 Octombrie după prânz la mănăstirea Neamț. Inaiții prelați vor vizita mâine Sâmbătă mănăstirile Agapia şi Varatee, şi vor porni apoi spre Suceava, unde vor vizita mănăstirea cu moaştele s. m. m. Ioan cel Nou. Cătră seară vor sosi în Cernăuţi. Duminică în 3 Otomvrie înalt Prea Sfinţitul Mitropolit Primat al Bisericii ortodoxe din Polonia impreună cu Mitropolitul Visarion al Bucovinei şi episcopul Sava, înconjuraţi de un mare sobor de preoţi şi diaconi vor sluji in Catedrala din Cernăuți. Remarcăm că în această zi este ziua onomastică a Mitropolitului Dionisie. D In „Monitorul Oficial“ se publică textul de modificare a unor articole din legea teatrelor. „Taxa teatrală“ de lei 2, nou înfiinţată, se va aplica şi pentru manifestaţiunile sportive. Sunt scutite de acest timbru serbările organizate de O.E.T.R. şi cele şcolare. • •M O aleasă distincţiune Direcţiunea ziarului nostru a primit zilele acestea următoarea adresă: D*Sale D-lui Director al ziarului „Glasul Bucovinei“ Cernăuţi Societatea „Cultul Eroilor —Regionala Cernăuţi—Vă conferă insigna Eroilor—drept recunoştinţă şi mulţumire pentru concursul atât de valoros ce l aţi dat prin ziarul Dvs. pentru realizarea scopului societăţii. Primiţi, Vă rog, asigurarea distinsei noastre consideraţiuni. Preşedintele Regionalei: I.P.S.S. Arhiepiscopul şi Mitropolitul Bucovinei (ss) , Visarion Vice-Preşed. Regionalei: Comand. Diviziei 8-a şi Garniz. Cernăuţi, General Dimitriu Apel cifre cetăţenii municipiului Cernăuţi Primim spre publicare de la Primăria municipiului Cernăuţi următorul apel: Municipiul Iaşi a redeschis la 15 Septemvrie 1937 Luna Moldovei şi-a făcut tot posibilul ca expoziţiile organizate în cadrul ei să fie cât mai reuşite, instructive şi interesante, oferind totodată vizitatorilor toate înlesnirile posibile, de care are grijă Comitetul organizator, o reducere de 50% —75% pe C. F. R., cât şi una din cele mai plăcute şi satisfăcătoare distracţii în frumosul şi culturalul oraş. Apelăm deci la cetăţenii Municipiului Cernăuţi. Să se folosească de acest unic prilej de a vizita în număr de tot mare Luna Moldovei, dând astfel atât concurs desvoltării Municipiului Iaşi, cât şi procurându-şi câteva zile de recreaţie şi bună petrecere.