Glasul Bucovinei, aprilie 1938 (Anul 21, nr. 5302-5317)

1938-04-01 / nr. 5302

depus jurământul Noul SUVGr Lista noului cabinet. Depunerea Jurământului. Cuvântarea Suveranului Primul consiliu de miniştri a avut loc sub preşedinţia M. Sale Regelui Desfiinţarea asociaţiilorşi partidelor politice. înfiinţarea Consiliului de Coroană, Bucureşti, 31 (Serviciul particular al „Glasului Bucovinei“). Ieri la orele 12:30, a avut loc un consiliu de miniştri la Palatul Regal, cu care prilej I. P. S. S. Patriarhul Miron, preşedintele consiliului, a prezentat M. S. Regelui demisia guvernului. I. P. S. S. Patriarhul a rostit următoarea cuvântare: SIRE, Guvernul, în alcătuirea sa de până acum, — ca Miniştri de resort şi cu atâţia Venerabili foşti Prim-miniştri, ca Miniştri de Stat — era o imperioasă necesitate, în scopul urgent de a da vieţii de Stat o nouă aşezare constituţională, pe temelia căreia apoi să se normeze prin legi speciale şi în amănunte toate ramificaţiunile de muncă obştească. Toţi membrii acestui Guvern şi-au oferit cu drag ţării şi Coroanei serviciile lor, după cea mai bună a lor ştiinţă şi convingere. Acum noua Constituţie este acceptată de popor,s-au întocmit chiar şi numeroase decrete-legi, a căror trebuinţă era mai mult simţită. Şi—acum ne aflăm în pragul lui 1 Aprilie 1938 — trebuia fără amânare întocmit şi bugetul noului an bugetar 1938»39. Zilele acestea s'a isprăvit şi această grea lucrare dimpreună cu legile, cari să facă posibilă aplicarea bugetului şi buna funcţionare a aparatului de Stat cu toate anexele sale. Astfel fiind oarecum terminată construcţia podului pentru a trece pe drumul unei vieţi de Stat în cadre mai normale nu mai este o absolută necesitate guvernul în formaţiunea sa de azi. De aceia aflu de bine a prezenta Majestăţii Tale — demisia întregului Guvern, cu sentimente de adâncă mulţumită şi recunoştinţă pentru distincţia şi încrederea, ce ne-ai arătat şi pentru că ne ai dat putinţa de a ne îndeplini, alături de Majestatea Ta şi sub înţeleaptă şi priceputa conducere a Majestăţii Tale — o nouă înaltă şi patriotică datorie către Tron şi ţară. Şi Te asigur Majestate, că noi bătrânii, cam de mult am eşit din periodul vanităţilor inerente firei omeneşti, — cu plăcere stăm şi pe viitor la porunca şi dispoziţia Tronului cu experienţele noastre, ca înţelepciunea bătrâneţelor, în orice calitate onorifică Vei afla de bine a ne consulta. Iară Domnilor Colegi le exprim din parte-mi cea mai călduroasă mulţumită pentru rodnica colaborare, pe cât de scurtă pe atât de importantă şi istorică. Voi păstra această colaborare, ca o plăcută amintire a vieţii mele. Sire , să trăeşti şi să continui cu succes opera de înoire a ţării, spre o viaţă mai bună şi de propăşire continuă. * După terminarea consiliului Majestatea Sa Regele a reţinut la dejun pe membrii guvernului demisionat.* La consiliu n’au luat parte d-nii miniştri mareşal Averescu, George Mironescu şi Pettrescu*Comnen, cari se află suferinzi. Lista noului guvern Iată lista noului guvern : Preşedinte de Consiliu : I. P. S. S. Patriarhul Miron Cristea. Ministru de Interne şi interim al Sănătăţii: Armand Călinescu. Ministru de Externe : Petrescu Comnen . Ministru de Justiţie: Victor Iamandi . Ministru de Industrie şi Comerţ şi Guvernator al Băncii Naţionale : Mitiţă Constantinescu. Ministru de Finanţe: Mircea Cancicov. Ministrul Apărării Naţionale : General Argeşanu. Ministrul Aerului şi al Marinei: General Paul Teodorescu. Ministrul Educaţiei Naţionale, Cultelor şi Artelor : Episcopul Colan al Clujului. Ministru de Agricultură şi Domenii : Ionescu*Siseşti. Ministrul Muncii: Mihail Ralea. Ministrul Comunicaţiilor şi Lucrărilor Publice: Ghelmegeanu. Subsecretar de Stat la Preşedinţia Consiliului : Măgureanu. Subsecretar de Stat la Ministerul Apărării Naţionale : General Gladz. Subsecretar de Stat la Culte : Preotul Nae Popescu. Subsecretar de Stat la Educaţie : Toni. Depunerea Jurământului La orele 18, a avut loc la Palatul Regal solemnitatea depunerii jurământului noului guvern Cu acest prilej, 1. P. S. S. Patriarhul Miron, preşedintele noului consiliu, a rostit următoarea cuvântare: SIRE. Noul guvern depune jurământul. Cei vechi din guvernul demisionat, care au intrat in noul guvern, Iţi mulţumesc cu profund respect pentru reînoirea încrederii. Cei nou intraţi in guvern Iţi mulţumesc pentru înalta distincţie şi încredere acordată. Toţi laolaltă făgăduesc o guvernare în spiritul proclamaţiei adresate poporului de Majestetea Voastră în ziua de 10 Februarie şi în spiritul manifestului către ţară din 12 Februarie al guvernului demisionat. In scurt, vom fi animaţi de gândul de a netezi calea, spre a face un pas înainte pentru propăşirea ţării. Mai departe, I. P. S. S. Patriarhul Miron asigură pe Suveran de întreg devotamentul şi dorinţa de muncă stăruitoare a membrilor guvernului, încheie astfel: Rog pe Dumnezeu să-Ţi menţină sănătatea, energia şi priceperea, căci cu calităţile de rar Monarh ne vei fi un bun conducător. Răspunsul Suveranului înalt Prea Sfinţite, Domnilor, Cu vie bucurie salut acest guvern, care păşeşte azi la îndeplinirea misiunei sale într-un nou ritm şi cu un nou gând. Având o temelie solidă în noua Constituţie, sunteţi chemaţi a îndeplini nu o funcţiune politică după vechiul sens al acestui cuvânt, ci să trageţi toţi la acelaşi plug, spre a deschide o brazdă nouă pentru progresul şi propăşirea acestui neam. Sunt convins că ori de unde aţi veni, sunteţi toţi mânaţi de aceleaşi intenţii şi că unitatea de gând şi de muncă va fi desăvârşită în această nouă constituire guvernamentală. Dorindu-vă în această zi muncă spornică în folosul ţării, fac urarea . Aşa să ne ajute Dumnezeu. Primul consiliu al noului guvern După depunerea Jurământului, s'a fi ţinut la Ratatul Regal primul consiliu al noilor miniştri. Va redactat declaraţia guvernulu către Ţară. S'a redactat şi adoptat decretul lege referitor la înfiinţarea Consiliului de Coroană. S*a discutat şi hotărât înfiinţarea controlului general asupra finanţelor publice. S'a hotărât înfiinţarea ministerului economiei naţionale, precum şi înfiinţarea consiliului superior economic. Deasemenea, s'a redactat şi adoptat decretul-lege pentru desființarea asociațiilor politice.