Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1939 (Anul 6, nr. 163-186)

1939-01-08 / nr. 163

olasul Mureşului Metoda vorbăriei şi metoda faptelor Vorbind despre înjghebarea Frontului Renaşterii Naţionale, d. Consilier Regal Al. Vaida- Voevod, rezuma programul prin cuvintele: metoda faptelor va lua locul metodei vorbăriei goale. Ţara noastră a suferit mult de pe urma păcatului de a sporovăi, de a flecări... O metodă de uliţă, de svonuri din gură în gură, de nesfârşite desbateri în aer de „a-şi da cu părerea“ fiecare şi a discuta fără rost. Noţiunea valorilor reale dispărea şi ea ; oratoria, palavra de „cine zbiară şi înjură mai tare“, se substituise oricărei valori. Frontul Renaşterii Naţionale înlocueşte vorbăria, prin fapte. Program ce pare simplu, dar înseamnă o mare revoluţie în moravurile româneşti. La donaţia dlui V. V. Tilea s-a adaus 500 lei din partea cooperativei „Solidaritatea“ şi 500 lei din partea d-nei Sidonia Dandea. Gazeta noastră ţine lista deschisă pentru cei cari vreau să ajute creşterea copiilor unei numeroase familii româneşti. * * * O aplicare mică dar semnificativă la Tg.-Mureş. La masa care a urmat întrunirea de la Cluj, Dr. V. V. Jilea fost ministru, secretarul adunării, a auzit de lipsurile familiei Şutu Petru din str. Remetea 38, care are 7 copii, din cari 3 gemeni, născuţi deodată înainte cu 3 ani şi botezaţi prin delgaţie de M. S. Regele. In loc de vorbărie pentru „grija copiilor“ cari sunt viitorul neamului, Dr. V. V. Tilea a încredinţat imediat directorului nostru 3000 lei cari au fost predaţi familiei Şutu de sărbători. D. Şutu a trimis binefăcătorului său următoarea scrisoare de mulţumită, Excelenţa Voastră, Domnule Ministru, Eu şi familia mea constătătoare din 9 membrii din cari 3 ficiori născuţi deodată gemeni, am cu toată căldura şi recunoştinţa inimei mele . Vă mulţumi pentru marea şi neaşteptata binefacere care Va fi indurat a o face cu noi pe Sf. Sărbători, prin trimiterea sumei de 3000 lei primită de mine, prin d. E. Dandea fost primar. Suma pentru noi aşa de mare, venită în preajma Crăciunului pe neaşteptate este o cu atât mai mare fericire pentru noi, cami prin ea putem spune că avem şi noi într adevăr „Sărbători fericite“. Reînoindu-ne umilitele mulţumiri, rugăm pe bunul Dumnezeu să Vă răsplătească insutit şi să vă dăruiască viaţă lungă şi fericită pentru inima mare şi înţelegătoare ce aveţi şi Vă dorim Excelenţei Voastre şi vitregei familii celea mai fricite sărbători. Din anchetele noastre. Manifestaţiile străjerilor si premilitarilor in sărbători De sfintele sărbători manifestaţiile creştineşti, obiceiurile de crăciun, anul nou şi petrecerile tinereşti de la sate şi oraşe au fost cu entuziasm sărbătorite. La reşedinţa Tg-Mureş, cohorta străjerească sub comanda d-nei prof. General Georgescu Pion, şi cu preţios sprijin a comanda de Legiuni d-na prof. Ana Mărtinaş şi d-l Dr. E. Nicoară, a dat în sala mare a Palatului Cultural o mare serbare. începutul şi încheerea a fost în sunetele măreţului nostru Imn Regal, executat de cele câteva mii suflete a publicului asistent şi orchestra Reg. 82 Inf. subdirijarea prof. Nic. Oprea. D-l prof. Mărtinaş, a conferenţiat. Stolul şc. prim. Nr. 1, de sub comanda străjerilor: D-na înv. Aniţei şi d-l înv. Ion Mihuţ şi o centurie a şc. prim. Nr. 2 „Mihai Eminescu“ sub cond. D-nei înv. Pop, au executat colinzi şi scenete de Crăciun. Corul liceului „Papiu Ilarian“ sub conducerea maestrului prof. Heltman; corul stolului liceului comercial „Oct. Goga“ sub cond. prof. Nic. Oprea şi corul liceului Industrial sub aceeaş dirijare au cântat colinzi, cu proecţii impresionante a celei mai frumoase stele străjereşti. Corul liceului „Unirea“ a fost condus de d-ra prof. A. Enghiş. Şcoala Normală, a avut piesa „Irod“. La încheere d-l comand, de Leg. Dr. Nicoară, a adus mulţumiri pentru participare la munca tineretului. Liceul Militar, a dat tot la palat o serbare cu un bogat program, condus de d. prof. Căp. Ionescu Pelican, prof. Radulian, şi o piesă religioasă condusă de d-l prof. A. Popescu. Şcoala prim. de aplicaţie, de sub dir. d. prof. Nic. Creţu, în sala mică a palatului, a avut un bogat program şi multe daruri pt. copii săraci. La cursurile profesionale de ucenici, cursul ucenicelor şi Căminul „Avram Iancu“, au fost iarăş reuşite serbări şi împărţiri de daruri. Un reuşit concert de colinzi a dat corul catedralei ortodoxe sub cond. d-lui Const. Alexandrescu. * * * In noaptea de începutul noului an 1939, Soc. Tinerimii Române, a aranjat aşa zisul revelion. S’a petrecut într’o plăcută înfrăţire românească şi vibrare a tinereţii. La ora 12, d. primar med. gen. Dr. E. Curta, a adus urări Al. S. Regelui în aplauzele publicului. Colindătorii, urătorii străjeri şi premilitari au fost împărţiţi în numeroase echipe şi i-au primit aceia ce simt româneşte pentru obiceiurile creştineşti şi strămoşeşti Din satele româneşti am întâlnit irozii din Merişor, conduşi de fostul primar Gavril Farcaş, corul d-lui director Cristea din Coronca, etc. iar din loc s’a distins un grup al corului dela conservator, cari au vizitat pe fruntaşii societăţii româneşti, Nicop. Dej??!»»».« imediat prăvălie de coloniale, în plin centru. — Informaţii în str. Micu-Klein 47. — Un bun gospodar se caută la moşie lângă Tg.Mureş , să priceapă şi la grădină cu pomi fructiferi. Informaţii str. Tunarilor 21, Tg-Mureş. 3 — Se înfiinţează pe ziua promulgării legii de faţă, ca UNICA organizaţie politică în stat: „Frontul Renaşterii Naţionale“. — Consilierii regali sunt membri de drept ai Frontului Renaşterii Naţionale. — Toţi Românii, cari au împlinit 21 de ani, cu excepţia militarilor activi şi a membrilor ordinului judecătoresc, au dreptul să ceară înscrierea în Frontul Renaşterii Naţionale, supunându-se condiţiunilor de funcţionare şi de disciplină stabilite prin regulament. Frontul Renaşterii Naţionale are singur dreptul de a fixa şi de a pune candidaturile pentru alegerile parlamentare, administrative şi profesionale. Orice altă activitate politică decât aceea a Frontului Renaşterii Naţionale va fi socotită clandestină, iar autorii ei pedepsiţi cu degradarea civică pe termen de 2—5 ani. IVnm „Frontului Romaişterii Iraţionale“ Groaznica nenorocire de cale ferată din Basarabia Intre staţiile Frecăţei şi Etulia de pe linia Galaţi—Chişinău, a avut loc o groaznică ciocnire de trenuri fiind 93 morţi şi 142 răniţi. Această nenorocire de cale ferată este una dintre cele mai mari ce s-au înregistrat în ultimul timp şi a impresionat profund opinia publică. Vinovații au fost arestați. Nr. 663-1938. Publicaţie de licitaţie Subsemnatul Portărel de pe lângă Judecătoria Topliţa publică în baza deciziunii nr.831/1931 a Judecătoriei de Ocol Topliţa, în favoarea reclamantului Tolan Ioan, repr. prin adv. Dr. Emil Dandea, Tg.-Mureş, pentru încasarea creanţei de 11.000 Lei şi acc. se fixează termen de licitaţie pe ziua de 21 Ianuarie 1939, orele 4 p. m. la faţa locului în comuna Topliţa unde se vor vinde prin licitaţiune publică o lunetă, 2 maşini taxi de piaţă în valoare de 6000 Lei în lipsă de concurenţi şi in caz de nevoe şi sub preţul de estilitare. Topliţa la 2 Ianuarie 1939. Şef portărel: G. Panuţ. Comisia de licitaţie a Instituţiunilor ________Sanitare Tg-Mureş Publicaţie de licitaţie Se aduce la cunoştinţă generală, că pentru aprovizionarea Instituţiunilor de Asistenţă Medicală şi de Ocrotire din Tg-Mureş şi anume: Spitalul de Stat, Centrul pentru Ocrotirea copiilor şi Aşezământul pentru Ocrotirea Debililor Mintali cu carne şi derivate, pânea şi făinile, precum şi colonialele necesare dela 1 Febr. 1939 până la 15 Octombrie 1939, se va ţinea licitaţie publică în ziua de 20 Ianuarie 1939, ora 10, în biroul administrativ al spitalului de Stat din Târgu-Mureş. Doritorii de a concura la această licitaţie, vor depune oferte timbrate, închise şi sigilate şi însoţite de o garanţie de 50/o din valoarea totală a furniturei la locul indicat de mai sus şi înainte de expirarea termenului arătat, unde se poate vedea caetul de sarcini şi Tip de oferte în zilele de lucru dela ora 8—12. Licitaţia se va ţinea în conformitate cu dispoziţiunile Art. 88—110 din Legea Contabilităţii Publice şi Art. 31—53 din Regulamentul Oficiului Central de licitaţie. Furnitura va fi pe riscul furnizorului. Târgu-Mureş, la 16 Decemb. 1938. Preşedintele comisiei, ss. Dr. Brutus Macaveu. Secretarul comisiei, ss. Ludovic Gaal. Primăria oraşului Târgu-Mureş. Nr. 31994-1938. Publicaţie de licitaţie se aduce la cunoştinţă generală că în ziua de 20 şi 21 Ianuarie 1939, la ora 9 a. m, la pădurea „Stejeriş“ se va ţinea licitaţie publică orală, pentru vânzarea unei cantităţi de 14■ grămezi lemne de foc, pe lângă preţul de strig. 200 lei, pro grămadă. Grămezile de lemne se vor vinde, licitându-se de la grămadă la grămadă. Grămezile se vor vinde concurentului care a oferit preţul cel mai ridicat. Preţul lemnelor se va achita imediat la faţa locului. Lemnele vândute se vor transporta din partea cumpărătorilor în cel mai târziu 15 zile de la licitaţie. Tg-Mureş, la 29 Decembrie 1938. Primar, ss. Med. general Dr. E. Curta. p. Secretar, ss. Manu Silviu. 0 .ZĂL-ToC v - ;• w». 1 Ce poţi face azi nu lăsa pe mâine! jj I M IBS | lM | I ■ 1 A ill clasei III-a | j Asigurati-vă chiar acum norocul!