Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1939 (Anul 6, nr. 163-186)

1939-01-08 / nr. 163

4 Cenzurat In 28 Dec. sala mare a Teatrului Naţional a fost neîncăpătoare pentru a cuprinde pe toţi fruntaşii şi ţăranii cari au înţeles să se pună la dispoziţia nouei organizaţii de muncă românească, ce este noul partid unic. Pe scenă ia loc d. Alex. Vaida- Voevod neînfricatul luptător dârz de pe vremuri şi bărbatul de stat care este totdeauna gata a face orice jertfă pentru naţia sa. In jurul Dsale dnii Dr. Iuliu Haţiegan, V. V. Tilea, T. Moşoi, C. Tătaru, M. Şerban, S. Bornemisa, părintele Agârbiceanu, Stanca şi D. Man, etc. Au rostit însufleţite cuvântări f.frumoase d-nii Vaida-Voevod, Haţieganu, Stanca, Agârbiceanu, Tilea, Moşoiu, Scridon, Jinga, Adam Popa, Dunca, Vidican, etc. Din lipsă de loc trebue să ne mulţumim cu rezumare aici a celei mai înălţătoare cuvântări prin impersonalitate, dragostea de neam şi unire şi frumuseţea vorbelor: Cuvântarea părintelui canonic Agârbiceanu. „Marele nostru poet şi patriot Andrei Mureşanu, când şi-a aruncat privirea asupra trecutului neamului românesc, în preajma anului 1848, a spus memorabilele cuvinte : „Pe voi vă nimiciră a pismei răutate Şi oarba neunire la Milcov şi Carpafi Iar noi pătrunşi în suflet de sfânta libertate, Jurăm că vom da mâna să fim pururea frafi ! Mai mult decât un veac naţiunea — de la Nistru pân’la Tisa, — învrăjbită până în cele mai adânci cute ale sufletului ei, s’a regăsit într’un singur gând de unire sub comandamentul Marelui îndrumător — care este al nostru al tuturora. Râurile conştiinţei naţionale care în timpul unirei s’au adunat într’un fluviu mare, nu au fost lăsate să curgă liniştit în matca lor croită din sacrificiul celor 800.000 de morţi, ci au fost împărţite în râuleţe mici cari au captat toată bruma de simţire frăţească care cu atâta greutate a putut fi închegată. In aceste clipe de mare prefacere sufletească să-şi cerceteze fiecare conştiinţa, să privească în faţă şi să înlăture tot ceea ce ne-ar mai putea desbina de aci înainte. Unul fieştecare să-şi plece urechea la durerile neamului şi într’o eroică sforţare să întoarcă la unire întreaga naţie românească. Biserica română unită are satisfacţia că ceeace s’a propovăduit vreme de două veacuri fără să se poată împlin, se încheagă acum pentru fericirea neamului. Biserica va da întreg concursul pentru izbânda acestui început, rugând pe bunul Dumnezeu să binecuvinteze pasul inovator, (urale nesfârşite). In acelaş sens a vorbit şi păr. Stanca în numele bisericei ortodoxe. Dr. V. V. Tilea, fost ministru face o magistrală expunere de program de fapte şi arată că prin conducerea MS. Regele am ajuns deja acolo, că România este sub raport extern este mai consolidată ca oricând. „Frontul“ va realiza şi deplina consolidare internă şi punere românilor pretutindenea în locurile de cinste care li se cuvine lor în ţara lor. D. T. Moşoi, fost ministru liberal arată raţiunile de stat şi româneşti cari pretind să ne alăturăm toţi acelora cari întregesc sufletul neamului şi încheie: „Noi suntem iar ce am fost şi chiar mai mult decât atât.“ In marea însufleţire s’a votat următoarea: MOŢIUNE: Primesc cu entuziasmul întreg al convingerii lor curate româneşti înfiinţarea unicului organism politic „Frontul Renaşterii Naţionale“. Exprimă credinţa lor nestrămutată că acest instrument de manifestare politică va asigura primatul muncii naţionale şi a stăpânirii elementului românesc, încurajând toate iniţiativele menite să întărească temeliile statului şi ale naţiunii române. Socotesc că noua aşezare a ţării va trebui să pună temei în primul rând la capacitatea şi cinstea tuturor fiilor neamului cari doresc să-şi deie cu inimă curată întreaga lor putere de muncă pentru strălucirea Coroanei şi propăşirea ţării. Ei cer ca din viitoarea desvoltare a poporului român să fie înlăturate desbinările păgubitoare, să fie înlăturată orice demagogie înşălătoare, iar în locul lor să fie aşezate, ca pietre de temelie, munca dezinteresată, spiritul de jertfă, Unirea Românească neţărmurită printr’o totală dragoste de Neam, Rege şi Ţară. Exprimă convingerea că „Frontul Renaşterii Naţionale“ va chezăşui îndrumarea Ţării spre o viaţă nouă de realizări hotărâtoare în folosul tuturor breslelor şi a organizaţiunilor profesionale, asigurând ţării întregi viitorul sigur pe calea progresului şi întăririi ei. In aceste momente de început de viaţă nouă, întreaga Am ascultat, la fel cu Dv. cu multă atenţiune discursurile cari s’au rostit azi aici. Am avut momente de adevărată înălţare sufletească, văzând că, pentru noi toţi, timpul de latenţă de aproape un an, în care nu am mai făcut politică, a constituit un fel de baie sufletească, în care ne-am desvăţat de a mai face demagogie. Totuşi, urechea Dv. atentă, la fel cu a mea, a constatat uneori că pe ici pe colo, am mai recidivat puţin în această privinţă. (Aplauze şi ilaritate). Cred că pe viitor va trebui să ne desvăţăm cu desăvârşire de acest nărav. Să nu ne mai uităm mereu la vecin, să nu mai criticăm de dimineaţa şi până seara, să nu mai vorbim despre noi şi mai ales să nu mai amintim mereu fiecare din noi despre generaţia mea, despre generaţia ta, sau despre generaţia lui, pentrucă Domnilor, vai, ce repede trece anii şi generaţiile. Ca ieri mai umblam încă la şcoala primară, ca ieri mai aveam încă copii mici cari îmi răpeau liniştea, pe care astăzi le-o răpesc lor, alţi copii mici, căci iată, sunt bunic. (Aplauze). Să nu mai vorbim despre o singură generaţie, căci dacă nu ar fi fost atâte alte generaţii, ale lui Inocenţiu Micu Klein, Şaguna, Iancu şi generaţia antebelică cu toţi luptătorii şi martirii ei, cari nu aveau nimic de aşteptat ci totul de dat, cari nu aveau şansa de a ajunge primari, prefecţi, şi slujbaşi unde ar fi generaţia de azi, care vorbeşte uneori cu exagerare despre ea şi în numele careia se declară tineri, oameni trecuţi de 40 ani. (Aplauze îndelungate). Este uşor să vii şi să spui azi, „generaţia mea“ dar nu e bine să uiţi, cât au muncit şi cât au trudit părinţii tăi pentru ca tu şi toţi cei de o seamă cu tine, să puteţi fi astăzi liberi. (Aplauze şi ovaţii). Băgaţi deci bine de seamă de a tot vorbi despre generaţii, fiecare din Dv. căci iată, cresc azi, adunare, cu adânc devotament şi supunere, îndreaptă gândul său către Majestatea Sa Regele Carol II, ctitor de ţară nouă, asigurându-L că, înşiruiţi cu toată suflarea românească în cadrele „Frontului Renaşterii Naţionale“, II înconjoară cu toată dragostea lor, acordând sprijin neţărmurit Coroanei, pentru realizarea marilor idealuri ale neamului şi ale Maiestăţii Sale Regelui, mâine, cei dela Universitate, din şcolele medii şi chiar dela grădiniţe, şi luând exemplu de la Dv. vor zice că ei sunt generaţia de jertfă, lăsând uitării toată truda de azi şi de ieri. Vai de voi, zic, dacă faceţi şcoala aceasta dezastruoasă, mai ales pentru voi. Mie nu îmi pasă de Dv. dar îmi pasă cu atât mai mult de ţară, care va avea să suporte greşelile. Cum am şi putea să ne împărţim toţi pe generaţii, căci iată, eu sunt aproape la 70 de ani şi am pretenţiunea de a mă ţine mai tânăr decât mulţi dintre cei prezenţi. (Aplauze entuziaste şi ovaţii). A fost destul de desbinată ţara pe lăsământul şi pe moştenirea partidelor politice, pentru ca să nu mai fie nevoie să o desbinăm şi pe vârste. De la cel mai mic embrion, din pântecele mamei şi până la cea mai înaltă vârstă, cu toţii suntem Români nedespărţiţi şi uniţi în toate. (Aplauze). Să nu căutăm a fi mai buni decât suntem, afişând idei, principii, doctrine şi programe felurite. Toţi am călărit pe aceste iluzii, cu atâta pagubă pentru noi şi pentru ţară. Să înceteze odată această mascaradă. (Aplauze). De acum să muncim cu toţii şi munca noastră să facă dovadă, care suntem mai buni. (Aplauze îndelungate şi urale). Lozinca noastră pentru viitor să fie: „NAŢIUNE ŞI REGE PENTRU PATRIE ŞI LEGE“. In acest moment, muzica intonează din nou imnul naţional, împreună cu întreagă sala d. dr. Al. Vaida Voevod strigă: „Trăiască M. S. Regele Carol II, trăiască neamul românesc“. Adunarea se închie cu imnul „Deşteaptăte Române“. Din jud. Mureş am remarcat pe d-nii E. Dandea, Dr. Ceuşan D. Gafton, etc. D. Dr. E. Nicoară din Reghin şi-a trimis adeziunea. Marea întrunire din Cluj a »FRONTULUI RENAŞTERII NAŢIONALE« Cuvântul de încheiere al dlui dr. AL Vaida Voevod „De acum să muncim cu toţii şi munca să facă dovada cam suntem mai buni“ ! Tip.„AraelwuH“ Tg.-Mureş 20-1039 Glasul Mureşului