Graiul Sălajului, ianuarie-martie 2021 (Anul 32, nr. 7233-7295)

2021-01-15 / nr. 7242

ACTUALITATE I | GRAIUL SĂLAJULUI") www.graiulsalajidai.ro e-maü: graiulsj@unisys.ro ^ Vineri -15 ianuarie 2021 Ministerul Agriculturii stopează Programul „Tomata” 's- Anamaria Tempe Programul Tomata, prin care agricultorii erau încurajați să cultive și să pună la vânzare roți românești în sezonul rece, nu va mai primi finanțare și anul acesta. Ministrul Agriculturii a anunțat la un post național de televiziune că bugetul de stat nu mai poate suporta ajutorul de minimis pentru roșii, mai ales că programul, în opinia sa, nici nu a avut efectul scontat. In cadrul acestui program, fermierii primeau un ajutor de trei mii de euro dacă dețineau o suprafață cultivată de cel puțin 1.000 metri pătrați și obțineau o producție de minimum 3 kg tomate/mp, pe care apoi o comercializau în perioadele ianuariemai și/sau lunile noiembrie-decembrie și dovedeau acest lucru cu acte: în timp ce ministrul spune că renunță la program, fermierii consideră că sprijinul financiar era de un real folos. Banii primiți erau utilizați pentru întreținerea și încălzirea serelor și salariilor, astfel că agricultorii puteau ieși mai devreme cu producția pe piață. în lipsa acestui sprijin financiar, recolta va fi mai redusă, iar prețurile roșiilor românești în extrasezon vor crește. „Efectul benefic asupra deficitului balanței comerciale la produsul respectiv nu s-a resimțit, plus că au fost foarte mulți legumicultori care ne-au întrebat de ce nu facem un program de minimis pentru legume în spații protejate. Sigur, în momentul în care crești aria de aplicare, probabil pe suprafață, sprijinul va fi mai mic, încercăm însă să mergem cu măsuri pe bani europeni, dedicate pentru sere și salarii, tocmai ca să compensăm”, a declarat ministrul Agriculturii, Adrian Oros. De cealaltă parte, producătorii prevăd o reducere cu până la jumătate a producției timpurii de roșii anul acesta, din cauza opririi finanțării programului guvernamental de sprijin. Implementat în anul 2017, programul a avut un buget aproximativ de 24 milioane de euro, în 2018 echivalentul a 40 milioane de euro, în 2019 s-au alocat 50 milioane de euro, și 40 de milioane de euro pentru prima jumătate a anului 2020. Dacă în 2017 în programul Tomata, erau înscriși 10.000 beneficiari, în 2020 numărul lor a crescut la 17.000. Vaccinarea antigripală, gratuită pentru toată lumea la medicul de familie «■». Alina Rad Ministerul Sănătății extinde vaccinarea antigripală gratuită pentru întreaga populație, nu doar pentru categoriile de risc. Vlad Voiculescu, ministrul Sănătății, a aprobat extinderea campaniei de vaccinare antigripală anuală a Ministerului Sănătății pentru toate grupele populaționale, fără a mai exista o prioritizare la vaccinare. “Este necesar ca vaccinarea antigripală să continue și în această perioadă de pandemie, prevenirea îmbolnăvirilor de orice fel este esențială. Riscurile de co-infecție COVID cu gripă duc la forme grave de boală, fapt demonstrat științific. Extindem vaccinarea antigripală gratuită pentru toate categoriile de populație”, a declarat Vlad Voiculescu, în prezent, în cadrul campaniei de vaccinare antigripală gratuită anuală a Ministerului Sănătății sunt imunizate, cu prioritate, persoanele cu vârsta peste 65 de ani, cele cu boli cronice, în special boli respiratorii și cardiovasculare, boli metabolice, copii și bătrâni instituționalizați, personal medical, precum și gravide, conform recomandărilor OMS și ECDC. Ministerul Sănătății recomandă celor care doresc vaccinul să îl solicite gratuit medicilor de familie. Austria impune noi reguli de călătorie pe teritoriul țării Anamaria Tempe Austria, una dintre destinațiile de concediu preferate ale românilor, în special în sezonul rece, înăsprește regulile de călătorie pe teritoriul său, în contextul pandemiei de Covid-19, anunță Ministerul Afacerilor Externe. Noile măsuri privind condițiile de intrare pe teritoriul austriac se aplică de vineri,15 ianuarie, 00:00. Persoanele care călătoresc în Austria trebuie să se înregistreze online, anterior intrării pe teritoriul austriac, și să completeze formularul electronic Pre-Travel-Clearance- PTC. Documentul este disponibil online pe site-ul www.oesterreich.go.at/themen/coronavirus/in-oesterreich/travelclearance.html. Documentele online sunt disponibile în limba germană și în limba engleză. Așadar, în momentul intrării pe teritoriul austriac, călătorii au obligația să prezinte confirmarea completării formularului menționat, în format electronic sau tipărit, în cazul în care călătorul nu se poate înregistra online, în mod excepțional, poate opta pentru completarea formularului tipizat și semnat olograf. Transportatorii profesioniști de mărfuri, navetiștii, persoanele aflate în tranzit și persoanele care participă la evenimente de familie care nu pot fi amânate (ceremonii funerare) fac excepție de la măsura înregistrării electronice prin completarea formularului PTC. Până la data de 31 martie 2021, persoanele care intră pe teritoriul țării, inclusiv cele venite din România, sunt nevoite să stea în carantină la domiciliu sau într-o locație adecvată pentru o perioadă de 10 zile. Dacă nu se poate face dovada domiciliului la o locație specificată în documente, se interzice intrarea pe teritoriul Austriei. Suportarea costurilor zilelor de carantină se face de către persoana în cauză. Carantina poate fi suspendată după 5 zile, dacă se face dovada unui test Covid antigen sau PCR negativ. Toate aceste măsuri se aplică inclusiv turiștilor, iar costurile trebuie suportate din bugetul personal. Personalul diplomatic și angajații organizațiilor internaționale, personalul aflat în misiune umanitară, persoanele care intră din motive profesionale și cele care călătoresc din motive medicale alături de o persoană însoțitoare sunt exceptate de la plasarea în carantină pentru 10 zile dacă prezintă un test PCR-RT sau antigen pentru infecția cu SarsCov2 cu rezultat negativ, în limbile germană sau engleză,, efectuat cu maximum 72 de ore înaintea intrării pe teritoriul austriac. Se permite tranzitul în regim permanent fără oprire (înnoptare) pe teritoriul țării, fără aplicarea măsurilor de carantinare/izolare sau test pentru infecția cu SarsCov2, dacă deplasarea spre statul de destinație are un motiv justificat. Astfel, autoritățile pot solicita prezentarea de documente care să justifice intrarea în statul de destinație precum: acte de domiciliu, rezidență, drept de ședere, contract de muncă, adeverință de tratament medical imperios necesar sau adeverință de studii. Ministerul Afacerilor de Externe recomandă tuturor celor care doresc să călătorească în străinătate informarea temeinică asupra măsurilor impuse de fiecare stat în parte, anterior deplasărilor spre aceste destinații.